Jump to content

XK8 info

HG_E-type
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben op zoek naar een XK8 (die van de eerste serie vind ik het mooist).

Nu staat er 1 te koop bij: seldenrijk

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1495949193-jaguar-xk8-4-0-v8-coupe-bj-1998-automaat.html

Het is een schot in het duister maar ik probeer het toch maar.

Heeft iemand enige info over deze auto?

Optisch ziet hij er goed uit. Maar heeft in Ned al 4 eigenaren gehad. Ook heeft die een tik in de motor (die later weg was).

En last but not least: er lag een plasje olie o.i.d. onder auto.

Ze vragen niet de hoofdprijs maar het hele verhaal geeft wel iets om over na te denken ...

Ben benieuwd.

Alvast bedankt

Harrie

• Replies 7
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Harrie,

met heel dit verhaal afblijven tenzij er goede documenten bij zitten. Tik in de motor gaat nooit 'zomaar' weg Voor deze prijs altijd aankoop keuring doen. Kost 250 maar weet je zeker dat je iets goeds koopt. 

Maar voor rond de 10 zou ik mooi eentje met volledige historie halen in buitenland.

Succes 

Mark 

Ik ben het met Mark eens, een tik gaat niet zomaar weg. Of het moet een luie tuimelaar zijn.

En olie lekkage is niet fijn. Ik zeg laten lopen.

Op ons eigen forum te koop:

https://www.jaguarforum.nl/forum/classifieds/category/1-jaguars-te-koop/

https://www.jdch.nl/vraag-aanbod/1998-xkr-coupe/

Op basis van je vraag lijkt het erop dat je er over twijfelt.

Bij twijfel NIET inhalen.

Wat Mark en Jaap al zeggen, een tik in de motor ontstaat niet zomaar.

Lekkages bij auto's die te koop staan geven geen vertrouwd gevoel.

Zitten er facturen bij? Onderhoud?

Als je online gegevens van deze auto opvraagt blijkt 'ie in het afgelopen jaar al verschillende keren te koop aangeboden te zijn. Dat wil niet zeggen steeds een andere koper, maar wel dat 'ie niet snel verkocht is. Dat kan een voordeel zijn, maar kan ook duiden op iets anders. Verder via de site van de RDW valt op dat de auto voor het laatst op 18-10-2019 op kenteken is gezet. Dat komt overeen met de laatste twee keren dat 'ie te koop stond via marktplaats. Dan heeft de vorige eigenaar (die 'm eerder kocht) mogelijk niet lang in bezit gehad ...

Hoi 

22 uren geleden, HG_E-type zei:

Ben benieuwd. Alvast bedankt. Harrie

Hoi Harrie.

De XK8 heeft één serieus standaard probleem. Dat zijn namelijk de kettingspanners. Tik in de motor? Dan zijn de kettingspanners meteen hoofdverdachte. 
Mocht de kettingmodificatie al ooit uitgevoerd zijn, dus zijn de kettingspanners al vervangen, dan moet daar minimaal een factuur van te vinden zijn.

Zijn ze nog niet vervangen, dan rekening houden met een modificatie die ergens richting 3.000 Euro gaat of meer. Laat je er niks aan doen dan kun je wachten tot het blok aan gort loopt. Voor wat betreft het plasje olie zul je de auto op de brug moeten zetten. Dan valt mogelijk vast te stellen waar de lekkage zit.

Mocht je een aankoopkeuring willen doen, dan naar G&G afreizen in Heinkenszand. Ik zou 'm lekker laten staan. Een fatsoenlijke XK8 koop je niet voor een laag bedrag.

Hoop dat je er iets mee kan.

Kijk ook eens rond in Belgie. De Belgische NAP is uitgebreider dan de Nederlandse. Als je in Belgie een auto wilt verkopen, zul je eerst een keuring moeten ondergaan. Dat is dus een plicht van de verkopende partij. Dan heb je direct inzage in de volledige historie van de auto. Een goede rede om Duitsland te mijden. Dit atest heb ik bij mijn auto gekregen en hierbij bleek het dat er slechts 1 voorgaande eigenaar was en nooit een deuk had opgelopen. De auto is de afgelopen 3 jaar volledig betrouwbaar gebleken. Het enige min puntje is de niet werkende cruise control. Of je die wilt gebruiken? Dacht het niet. Let bij een XK8 wel op of het koelhuis vervangen is door een metalen exemplaar. De kunststof huizen geven problemen.