Jump to content
redman

Vraag over 225/60 banden op 7J en 8J velgen

Recommended Posts

redman    13

Kate is voorzien van 7Jx16 velgen met 225/60 banden erop.

Kan ik deze banden overleggen op 8Jx16 velgen?

Als ik in het instructieboekje kijk staan er verschillende 7J en 8J velgen in.

Alle 7J's staan aangeduid met 225/60 banden, alle 8J's met 225/55.

Op internet vond ik  het volgende schema:

Velgmaat in J  -  Minimum bandbreedte in mm  -  Voorkeur bandbreedte in mm  -  Maximum bandbreedte in mm

7J                            195 mm                                                 205-215 mm                                       225 mm

8J                            215 mm                                                 225-235 mm                                       245 mm

Op basis daarvan lijkt het erop dat 225/60 qua breedte probleemloos op 8J zou moeten kunnen.

Hoe het zit met /55 en /60 weet ik niet, behoudens comfort.

Markv70    50

Hoi,

kan zonder problemen.

7j of 8j scheelt 2cm oftewel 1 inch

J is breedte Vd velg en de maat kan makkelijk wel zal de band iets strakker komen te zitten met minder zijwang maar kan geen kwaad.

Mocht je alles over maten en termen willen weten zeg het maar dan zet ik hier alles uiteen of mail ff markvroomen@gmail.com

• Like 1

keesh    1030
28 minuten geleden, redman zei:

Hoe het zit met /55 en /60 weet ik niet, behoudens comfort.

De 225/55 heeft een iets lagere wang ±1cm dan een 225/60. Minder hoge wang levert wat comfort in.

• Like 1

redman    13

Iedereen bedankt voor de snelle reacties 👍

Ik heb een 8J set op het oog die zeker niet zal misstaan.

Wordt vervolgd!

Markv70    50

Hoi
Komt ie dan.
Allereerst de velgen deze hebben in de regel 3 maataanduidingen te:

• ET waarde
  • J waarde
  • grote maat

Allereerst de maat 15-16-17-18-19-20 inch is de maat Vd velg
ET waarde is hoeveel de velg vanuit het hart van de velg naar buiten of binnen komt te staan.
J waarde is de breedte Vd velg.
Als voorbeeld neem ik een 17 inch velg 7J en et van 38

Stel dit is de standaard maat velg
Je wilt een 18 inch velg erop leggen 7j en et van 38
Dit zal altijd kunnen omdat de inch maat alleen de grote betreft 1 punt om rekening mee te houden is de rolomtrek maar daar kom ik op terug.

Stel je wilt dezelfde velg erop leggen maar dan met 8j voor gemak met dezelfde etwaarde.
Dan kan je in de problemen komen omdat de velg breder is en dus verder naar binnen komt te staan maar de etwaarde is hetzelfde dus de bredere velg in dit geval 7j VS 8j wordt verdeelt over de buiten en binnenzijde.

Maar nu komt het vaak als een velg een hogere J waarde heeft veranderd daarmee de ET waarde dit omdat de velg ten alle tijden in het midden moet blijven ivm balans vd auto.
Ik zal hier een plaatje van bijvoegen.

Dus stel weer een 18 inch velg met etwaarde van bv 32 komt de velg verder naar binnen te staan.

Dus 8j velg met lagere etwaarde dan kan je in de problemen komen omdat de velg dan verder in de wielkast komt te staan met gevolg bv aanlopen tegen de binnenzijde van bv veerpoot.

Bij een hogere etwaarde dus 40 komt de velg naar buiten en kan je met een 7j velg zonder problemen mee uitkomen maar met een 8j aanlopen tegen de wielkast.

Dus naast de maat is de etwaarde en J waarde erg belangrijk. Vaak nemen mensen velgen maat groter maar dan bv 8j ipv 7 j mits de etwaarde anders is kan je daar mee uit kunnen komen maar bij grote verschillen problemen hebben.

Tot zover de velg

Nu banden
Allereerst een maat
Ik neem 225-60-17 als voorbeeld
Daarnaast staat er op een band een cijfer in dit geval 97 dit is de draagkracht Vd band bv 730kg
Dan heb je een snelheidscodering bv V is 240 km/u S is 180 km/u
Dan zie je nog een dot code dit is altijd weeknummer 25 en jaar 01 in dit geval week 25 uit jaar 2001 productiedatum
Dan heb je nog een evt XL codering en deze heeft de sterkte van zijwand vd band aan.

Terug naar de maat
225= 22.5 cm loopvlak
60= 60% van het loopvlak is de zijwand oftewel 60% van 22,5cm = 13,5 cm vanaf rand band naar loopvlak.
Inch afhankelijk van de maat Vd velg.

Nu komt de rolomtrek welke erg belangrijk is.
De rol omtrek kan je betekenen door aantal inch x π (pie) te berekenen
Dus de rolomtrek is inch+ 60% Vd band= x getal

Gelukkig zijn hier makkelijke tools voor welke ik onderaan deze post neerzet.
Dan het belangrijkste
De rolomtrek Vd velg incl band moet ten alle tijden hetzelfde zijn met die opmerking dat om en nabij 5% kan.
Dit omdat een band ook slijt.

Dus een velg met 17 inch met 225-60-17 band en je wilt er 18 inch opleggen zal je 225-55-18 moeten nemen.
Maar daar komt iets anders bij kijken heb je een 8j velg dan kan dit ook nog maar wil je breder zal je band ook breder moeten zijn omdat je anders een smalle band op een brede velg legt.
In de tuningwereld noemen ze dit een getrokken band dit willen sommige voor de looks naar veilig is het niet en comfort al helemaal niet.

Dus 8j velg 18 inch zal je omdat de velg breder is bv 245 band opleggen de hoogte moet aangepast worden omdat de omtrek dan niet klopt dus 45-18
Dan opmerking vaak heb je ook nog een richtingsaanduiding op je band dat is de looprichting en erg belangrijk omdat de banden op je linkerzijde een andere richting opdraaien dan de rechterzijde.
Dan heb je ook nog een outsider markering dat geeft aan welke zijde aan de buitenzijde moet worden gemonteerd. Vaak te maken met afwatering groeven.
Loadindex is belangrijk omdat je bv op een Jaguar geen bandjes van een Fiat Panda wil leggen deze zullen te licht zijn en dus domweg klappen.
XL zijwand sterkte word vaak icm platte band geadviseerd deze zorgt voor een dikkere en stevigere zijwand welke wel ten koste van het comfort gaat
Ik hoop dat je door de wirwar aan woorden het nog snapt.

Gelukkig hoef jé niet alles te snappen en is er overal een handige site of tool voor.
Banden omtrek berekenen
https://www.autodemontagerutte.nl/banden/bandenadvies/afrolomtrek/

Foto 1
Etwaarde

Foto 2
Getrokken band dus band smaller dan velg

Foto 3
Velg te breed of verkeerde er waarde

Foto 4
Voorbeeld van verkeerde er te ver naar buiten waardoor velg aanloopt op de wielkast

Mocht je nog meer info willen vraag het me. Zijn nog een aantal typische termen voor banden en velgen als winterbanden, radiaal banden, concave etc
Gr Mark

48a38f725b344c00f6cd1b6212f998b8.thumb.jpg.50d2ff691ce5c8bfdc6da29f03aa6f56.jpg  1f1d518def3947cb1bc2ff628a07fe32.thumb.jpg.27c09e3806c70ec4b234a74b0c885f93.jpg  3e5630125ff84eb2fb71aaea3a227ae3.thumb.jpg.74972c504162675bb81757d1f707de33.jpg  fd54e0bbe05f5eb1c1fa0ef507a80bd8.thumb.jpg.f82ed7853bab27c7e3095457a8bd5ed9.jpg

En je hebt voor alle problemen oplossingen.

Is wheels Pacers
Afdraaien velg ivm aanpassen etwaarde
J waarde aanpassen etc etc

Voorbeeld wat grotere maat velgen doet op een auto. Je ziet grotere velgen plattere banden maar omtrek blijft nagenoeg hetzelfde

32a3f3d1e3cf91bce52b6cc24df9e077.thumb.jpg.7de0503cd7d3a2122071603e156db8db.jpg

• Like 1
  • Klasse 1

Markv70    50

Hoi

Na een terechte en niet beantwoord onderdeel vd velg hierbij uitleg.@Sonsan

Elke auto heeft een steekmaat 4x 5x

Steekmaat 4x 100 bv is de afstand vanuit hart naaf naar de bout.

5x 108 dus 108 mm vanuit het hart Vd naaf naar hart bout.

Elk merk heeft z'n eigen steekmaat maar er zijn veel merken welke de naven inkopen bij dezelfde leverancier zodat de steekmaat hetzelfde blijft.

Bv Jaguar- Ford- Renault hebben allemaal 5x108 

Wil dat ook zeggen dat je elkaars velgen kan gebruiken ja en nee dit is afhankelijk van de etwaarde en J waarde.

Naaf diameter is simpelweg het gat Vd naaf deze moet perfect aansluiten op de velg. Dus 63.5 naaf is 63.5 gat Vd naaf in de velg Het gat van middelpunt van velg.

Etwaarde is altijd in mm

Dus kortweg niet allemaal zo simpel omdat velg met mm en inch werkt.

Gr

• Like 1