Jump to content
w.h69

xj40 rammelend geluid achter

Recommended Posts

w.h69    1

goedendag leden,ik heb een xj40 uit 1994 en sinds ik hem heb heb ik een rammeld of klapperend geluid van achter .Het lijkt uit de kofferbak te komen maar weet niet zeker.Het is vooral over lichte hobbels zoals straat met klinkers .Dus niet over rembulten of zo iets .Het zijn niet de shock bushes of de a frame bushes.Je hoor niks als je auto op neer laat gaan door b.v in kofferbak te gaan staan..Heb zo vaak gezocht waar het probleem ligt maar kan het niet vinden.Heb alles uit kofferbak gehaald of er iets lag te rammelen.Weet iemand misschien wat het kan.zijn? alvast bedankt.

pimgmx    200

Heb je ook naar de bovenkant van de schokdempers gekeken?

De 'rubbers' (meer een soort schuim) lossen in de loop der jaren op, en de stalen bussen waarin de schroefdraad valt kunnen intens slijten.

Exploded view hier: https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/part/id/C01.918.91857.91857282.918572825820/brand/jaguar/

Onderdeelnummers 12 en 26 in dat diagram kunnen er naar verloop van tijd zó uit gaan zien:

24186172132_f138999bbe_n.jpg

Foto toont onderdelen van mijn model year 94 Sovereign.

w.h69    1

hoi pimgmx,ik dacht ook dat het daar aan lag maar die heb ik dus vernieuwd en het rammeld nog steeds.de oude waren ook nog in goede staat eigenlijk maar heb ze toch vernieuwd.je hoort het rammelen over hele kleine bultjes of onevenheden in de weg.Ik denk dat ik een keer in mijn kofferbak moet gaan liggen en gaan luisteren.ben er vandaag ook weer mee bezig geweest en sta voor een raadsel. bedankt voor je reactie.

w.h69    1

heb vandaag gekeken en volgens mij zijn het mijn wiellagers die een bonkend geluid maken ..heb auto opgekrikt en met wig mijn wiel omhoog bewogen heen en weer.ik hoorde een lichte "bonk rammel".er zat beetje spelling op het wiel .alleen hij maakt geen schurend geluid met draaien wat je ook vaak hoort bij vesleten wiel lagers.weet iemand of dit klopt.

pimgmx    200

Met de wielen van de grond is er altijd wat speling, 'part of the design'...

Een versleten lager is eerder een zingend dan een bonkend geluid en wordt intenser naarmate snelheid toeneemt.

Heb je de kruiskoppelingen van de aandrijfassen gecheckt?
Die kunnen lawaai maken als ze verslijten: ze zijn voorzien van ouderwetse smeernippels, maar worden (té) vaak over het hoofd gezien bij onderhoud waardoor ze bovengemiddeld snel slijten. Knarsende geluiden bij wisselen van vooruit naar achteruit rijden zijn symptomen van versleten kruiskoppelingen.

hansvh    356

Een beetje een wild guess. Ik weet niet of de XJ40 ze ook (nog) heeft, maar de Series III heeft onder de hoedenplank achter een aantal gaten die zorgen dat de lucht uit de cabine afgevoerd wordt naar de kofferbak. Die gaten zijn afgedekt met metalen kleppen. Aan de rand daarvan zit schuimrubber om rammelen tegen te gaan. Schuimrubber vergaat, veel Series III hebben dan ook last van een rammel achterin. Ik heb niet kunnen vinden of de XJ40 modellen ook deze constructie hebben, maar wie weet zit daar de oorzaak van jouw rammel.

w.h69    1

dat is een goed iets wat je me verteld ,want ik ben in de kofferbak gaan liggen en iemand rijdt een stukje en het geluid kwam laat maar zeggen in de wielkast boven..zit nog te denken aan de shock  bushes maar die zijn nieuw.dus zal daar eens naar kijken bedankt.

pimgmx    200
9 uren geleden, hansvh zei:

Ik weet niet of de XJ40 ze ook (nog) heeft...

Helaas (voor de topicstarter): XJ40 heeft die gaten/kleppen niet...

w.h69    1

beste pimgmx ,dat zingende geluid in mijn lagers heb ik inderdaad niet.daarom twijfel ik ook daaraan.Ik ga vandaag nog eens kijken .Ik zit heel de tijd te denken wat het nu kan zijn, heb het al 5 jaar en wordt het nu echt zat .het lijkt alsof het van de  bovenste shock bushes komen (wat jij bedoel) alleen alles heb ik vervangen.dan zou er iets niet goed gemonteerd moeten zijn .wat mij ook weer heel stug lijkt want ik heb alles 3 keer nagekeken voor ik het terugplaatst.ben best wel een pietje precies....wordt vervolgt....

pimgmx    200
1 uur terug, w.h69 zei:

...het lijkt alsof het van de  bovenste shock bushes komen (wat jij bedoel) alleen alles heb ik vervangen...

Kan je je nog herinneren of je toen Jaguar- of aftermarketonderdelen gebruikt hebt?

Vooral ophangingsrubbers in 'aftermarketkwaliteit' kunnen dramatisch slecht zijn...

De nieuwe veemounts en wishbonerubbers van mijn toenmalige XJ40 waren binnen 10-15.000 km helemaal op. Daarna vervangen door Jaguarkwaliteit en de tienduizenden km's daarna geen problemen meer gehad.

Mocht je de wagen op een brug kunnen krijgen: kijk ook naar handremkabels, bevestiging rem- en brandstofleidingen en ophangpunten van de uitlaten, er kan rondom de achteras nogal wat loslaten om dat rammeltje te veroorzaken...

w.h69    1

bedankt voor jullie reactie .Ik kon wel zien dat de bushes(rubbers) nog in goede staat zijn .heb er ook nog niet veel mee gereden na reparatie +/_ 1500km.ik zal eens echt alles nalopen en als ik gevonden heb aan jullie laten weten.

Leonneke    190

Om over na te denken en met je mee te denken. Ook al zijn de bushes nog in goede staat, er kan altijd iets verkeerd zitten, verkeerd gemonteerd zijn, speling hebben enzovoorts. Als je het geluid, toen je in de kofferbak lag, heel duidelijk thuis kunt brengen dan moet het euvel daar in die hoek ook gewoon te vinden zijn.

Soms maken we de fout om een bepaalde oorzaak 'uit te sluiten' terwijl die het dan toch blijkt te zijn.

Moet toch op te lossen zijn dit lijkt me.  

w.h69    1

bedankt voor je reactie,ik ga binnenkort het zaakje nog eens uitelkaar halen want ik wordt er nu echt gek van.een jaguar hoort geruisloos te rijden en niet met gerammel. 

• Haha 1

Leonneke    190
1 uur geleden, w.h69 zei:

Ik ga binnenkort het zaakje nog eens uit elkaar halen want ik wordt er nu echt gek van.........

That's The Spirit !!!

nicolaas    42

ik heb hetzelfde gehad met mijn X-40 en werd er gek van, altijd dat tikje echter in op gekke plekken en wegen.

nu een garage in mijn woonland vond het geluid per ongeluk. De achterschokkers had verkeerde bussen in de schokker.

je kon het namelijk niet zien dus zocht je er ook niet naar. Gewoon al de bussen vervangen en boven rubbers van de achterschokbrekers!

En muis en muis stil. Het zit dis in de rubbers die hebben wat ruimte op de bouten die door de schokker gaan.

Ja en echt het is dat gezeur. kosten bijna niks gewoon nieuwe bouten door die rubber bussen steken. ze  hebben ruimte.

En het gekke is bij mijn latere X-40  zelfde probleem. ja toen was het even makkelijker op te lossen. Dus de bouten hebben ruimte in de bussen.

w.h69    1

beste nicolaas,bedankt voor je reactie, het is inderdaad zo dat als ik de auto opkrik en kijk eronder  kan ik het nergens vinden .ik zal het dus uitelkaar moeten halen en zal daar zeker naar kijken bedank voor de tip.

w.h69    1

beste nicolaas ,als het probleem het is wat jij beschrijf dan zou bij opkrikken achterkant je de schokbreker zelf een klein stukje heen en weer moeten kunnen bewegen (speling).dus bij kapotte bushes zou er verticaal speling zijn en bij ruimte bussen horizontaal heen en weer speling.wel auto en wiel  zo opkrikken dat er op de  schokbreker geen spanning op staat .heb ik dit goed?

john37    34

Even door zitten redeneren:

In statische situatie zijn de krachten veel minder dan tijdens het rijden (dynamische situatie) en schokbreker werking (verlagen van snelheid van in en uitveren) versterkt dit alleen maar.

Bouten loshalen en dan kijken is dus de beter optie.

pimgmx    200
5 uren geleden, john37 zei:

Bouten loshalen en dan kijken is dus de beter optie.

Precies!

nicolaas    42

het stelt geen drol voor, en opkrikken helpt ook niet, echt die bussen uit de schokbrekers trekken of een wat dikkere bout erin. en klaar is. halfuurtje werk en 5 euro bouten.

als je de rubber bus eruit heb en je ziet die bout die er door gaan,dan zie je het. Ja hier dachten ze echt met me mee,

• Like 1