Jump to content
theo1975

jaguar s-type 2001 LPG inbouwen ??

Recommended Posts

theo1975    0

Beste allemaal 

ik heb advies nodig :-)

ik heb sinds kort een jaguar s-type bj 2001 met 260000 km 3.0 v6

nu vraag ik me af of ik hier lpg kan laten inbouwen en zou dit goed rijden ?

ik hoor graag van jullie 

groetjes 

Theo 

Door moderator verplaatst naar juiste subtopic.

jaapvanthoff    238

Nou Theo,

Als je LPG ambieert vanwege het milieu en uitstoot dan doe je een goede keus om in te bouwen. Daar zou ik achter staan.

Is financieel voordeel je motivatie, omdat LPG lager belast is, dan moet je op een terugverdien tijd rekenen van dik 6 jaren. Dat ga je niet terug verdienen.

https://www.prins-afs.com/rekenmodule

Een occasion met LPG al ingebouwd kopen is een goed plan. De investering is immers al gedaan en de afschrijving maximaal door de vorige eigenaar afgerekend.

succes met je overweging!

baroen    7

Terugverdientijd lijkt me toch echt afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt i.p.v. een aantal van zes jaren??!

Houd rekening met aanschaf installatie, hoger verbruik op LPG (ongeveer 80% per liter ivt benzine) en de hogere motorrijtuigenbelasting.

Mijn V8 rijdt uitstekend op LPG, dat zal met de V6 vast niet anders zijn?

Een occasion op LPG is uiteraard goedkoper omdat je aanschaf wegvalt.

jaapvanthoff    238

@Baroen:

Ik heb een gemiddeld jaar kilometrage genomen wat de doorsnee automobilist in NL rijdt: dat is 12.000 km.

In de invul oefening boven genoemd kwam 6 jaar uit de vergelijken als ROI.

theo1975    0

ik heb de rekenmodule gedaan en volgens daar ga ik de inbouw in een jaar trug verdiennen omdat ik 50.000 km per jaar rij en dan bespaar ik 2250 euro per jaar 

jaguar38s    37

Maar of het verstandig is om een S-type met 260.000 km nog op gas te laten lopen?

En daar dan 50.000 per jaar mee te gaan rijden, zou het niet doen.

Een 2001 S-type is nu niet echt de meest betrouwbare auto.

Groeten,

Peter Jan

baroen    7

Heb zelf mijn 2003 XJ (X350)met 274.000km op LPG gezet. Maar geen kennis van de betrouwbaarheid van een S-type.....

Mijn som komt er op neer dat ik na ongeveer 37.000km de LPG installatie heb terugverdiend. En dat was geen goedkope met €2750,= incl. electronisch kleppensmeersysteem! Rekening gehouden met alles, benzineprijs was €1,549 destijds. Meerverbruik lpg mee gerekend en iedere 8000km een potje kleppensmeermiddel. En de LPG boete op de motorrijtuigenbelasting. Dus binnen een jaar is de installatie terugverdiend en begint het financieel besparen. Als je maar 12.000 km (daar doe ik een kwartaal over ;-)) per jaar rijdt......dan doe je er ruim vijf jaar over, mede omdat die absurde LPG boete op de MRB dan veel zwaarder meetelt per kilometer en de besparing per jaar drukt. Met 50.000km ben je er nog eerder dan ik.

jaguar38s    37

Facelift model is veel beter, heb ze beide gehad.

Noem maar even wat dingen op:

Voorwiel ophanging Fuse, dit is bij facelift model veranderd.

Versnellingsbak, ten minste als het een automaat is (eerste versie ford 5-bak, facelift ZF 6-bak.

En zo heb ik nog vele problemen gehad, lekkend bij nokkenasverstelling, defecte knock sensor,

Kachel klep defect, gebroken kunststof stukken koelsysteem, waterpomp, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Reed wel echt grandioos, toch jammer dat ik er geen meer heb. ( maar ja heb nog 3 andere Jags over )

Groeten,

Peter Jan

Pizzaman    737

Ik vraag me iets anders af, is die installatie niet duurder dan een 2001 S-type 3.0 V6 met 260.000km.

Heb zelf eentje uit 2000, met 120.000 km. Die heb ik al 6 jaar of zo, gekocht voor nog geen 5K met 70.000 op de klok.

Enig gepruts en achterstallige bende opgelost, sindsdien GEEN ENKEL probleem. 

Gezien je veel km rijdt... https://www.gaspedaal.nl/jaguar/s-type/benzine?pmax=5000&srt=km-a

NB - ik heb een handbak, gezien het toen nog niet bekend was dat SPOELEN (mits juist gedaan) helpt.

Bepaald geen straf trouwens, hij is een beetje semi-sportief ermee.