Jump to content
floorfix

Tik in motor

Recommended Posts

floorfix    1

Hallo allemaal,

Een prachtige dag vandaag, dus de xk8 uit de schuur en toeren.

Auto had 2 maanden niet gelopen, sloeg direct aan bij het starten, maar gaf een harde tik, (net of er met een hamer geslagen werd) en dit ongeveer 10 x, dit was zelfs voelbaar aan het blok, net voor het kleppendeksel op de linkercilinderbank.

Na die 10 x stopte het geluid abrupt.

Motor liep daarna zonder bijgeluid, een uurtje getuft geen enkel geluid, ook niet na langdurig stationair draaien met warme motor bij thuiskomst.

Heeft 1 van jullie ook zoiets meegemaakt, vastzittende kettingspanner of iets dergelijks ?

Graag hoor ik of iemand enig idee heeft.

LeapingXJR    265

Klinkt als een leeg gelopen hydraulische klepstoter of dito kettingspanner. Kan wel kloppen na 2 maanden stil stand. Als er mechanisch iets stuk is (lees afgebroken of stuk) dan blijf je herrie horen. Waarom niet 1 keer p/w starten? Zo blijven hydraulische klepstoters gevuld dito voor spanners. Als je dit te vaak gebeurt met hydraulische klepstoters gaan ze wel stuk

floorfix    1

Dankjewel voor je snelle reactie.

Het vreemde vind ik dat het voelbaar is aan het deksel aan de voorzijde van het motorblok waar de distributieketting en spanners zitten, dus niet aan het kleppendeksel, zal het linker kleppendeksel eens verwijderen, misschien kan ik er wat aan zien

Thijss    1

Het komt mij enigszins bekent voor. Het zou de spanner van je multiriem kunnen zijn.

Als de multiriem wat slipt of scheef loopt, trekt de spanner deze weer aan. 

Mijn xkr had het ook. Klinkt het ongeveer als in onderstaand filmpje?

floorfix    1

Nieuwe multiriemspanner en roller gemonteerd.

En nog dezelfde tik en het verspringen van de spanner, alle andere poelies draaien vrij en soepel rond (als ze niet onder spanning staan), is er iets anders wat het kan zijn, na 10 tikken is het voorbij, iemand een idee ?

isabella    581

Zoals ik al eerder zei, de spanner is het probleem, het is een bekend probleem en komt eigenlijk altijd voor in deze tijd van het jaar.

Vocht en temp. wisselingen zijn de oorzaak..

Ik heb wel eens 4 nieuwe gemonteerd en teruggestuurd naar Jaguar omdat het exact hetzelfde was.

Daarna een proef gedaan met smeren onder druk van de spanner en probleem weg.

jaapvanthoff    221

@ floorfix: ik denk dat de boodschap is: een bezoekje brengen aan Heinkenszand. Heb je gelijk een keer de kans om alles schoon te branden. En je storing wordt opgelost..

isabella    581

Het is inmiddels een bekend probleem met de spanners, ik werd er zo moe van dat er elke keer weer een nieuwe hetzelfde probleem gaf dat ik een oude een gaatje in geboord heb en die op die manier met grafiet gesmeerd.

Dat werkte.

• Like 2

floorfix    1
59 minuten geleden, isabella zei:

Het is inmiddels een bekend probleem met de spanners, ik werd er zo moe van dat er elke keer weer een nieuwe hetzelfde probleem gaf dat ik een oude een gaatje in geboord heb en die op die manier met grafiet gesmeerd.

Dat werkte.

Dankjewel voor de tip