Janneman228 Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Beste forumleden, op dit moment rijdt ik een XJ 3.2 uit 2000. Maar ik wil graag overgaan tot aanschaf van een XK. Nu heb ik 2 XK’s gevonden in ongeveer dezelfde prijsklasse; een XKR uit 1997 en een XK 4.0 uit 1997. Beiden origineel Nederlands en beiden modificaties van ketting spanners gehad. wat is er bij de XKR anders dan de XK8 , behalve uiteraard de supercharger? Is het onderstel ook anders? En is onderhoud bijvoorbeeld veel prijziger bij de R? of zou iedereen gewoon de XKR boven de XK8 verkiezen? ben heel benieuwd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Ketting mod is wel heel belangrijk zeggen de kenners. Volgens mij zijn de onderstellen gelijk aan elkaar. Ook aan de Aston M. DB-8. Ik zit met ongeveer het zelfde. Ik wil mijn X 3 liter inruilen voor een S. Een S V8 of S/C R. Mijn 308 was een super uitvoering. En je gebruikt het volledige motor vermogen nooit, -400 PK of zo- maar de wetenschap dat je het snelste jongetje in de file ben.. (of is het "in de file bent..") De politie Rotterdam heeft Audi's A6, met 272 PK en daar mogen ze niet mee rijden omdat er geen gekwalificeerde chauffeurs zijn. Hebben we toch maar mooi een topmerk uitgezocht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonsan Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Op 11/23/2019 om 4:51 PM, jaapvanthoff zei: De politie Rotterdam heeft Audi's A6, met 272 PK en daar mogen ze niet mee rijden omdat er geen gekwalificeerde chauffeurs zijn. Hebben we toch maar mooi een topmerk uitgezocht. Het doel waarvoor deze snelle voertuigen zijn aangeschaft is wel iets anders dan onze rustige toerritjes. Daarmee moet op het scherpst van de snede op zeer hoge snelheid gereden kunnen worden om b.v. die snelle plofkraak rakkertjes bij te kunnen houden. En dan zijn de PK's niet van het grootste belang maar wel de rijtechniek op (zeer) hoge snelheid. En daar zijn die plofkraak rakkertjes dan weer wat minder goed in... En ja, daar heb je dus een zeer gedegen speciale opleiding voor nodig die niet voor iedereen is weggelegd. Er wordt dus zeker wel in gereden maar door een klein select gezelschap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wvdl Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 Volgens mij is het onderstel van een XKR (X100) altijd een CATS-onderstel (elektronisch geregelde demperstijfheden). Onderhoud aan de motor is bij een R wel vaak prijziger omdat de supercharger nog wel eens in de weg kan zitten. En de banden zijn iets breder en dus ove rhet algemeen duurder. Hoe staat het bij beide auto's met de roest/roestpreventie? X100 XK's staan erom bekend dat ze er aan de buitenkant prachtig uit kunnen zien, maar heel veel roest verstopt hebben zitten... Als de staat van onderhoud bij beiden hetzelfde is en het niet om veel km's per jaar gaat (verbruik is naar verluid wel verschillend), zou ik voor de R gaan. Ik rijd met veel plezier mn XK8tje, maar eerlijk is eerlijk - ik zou erg graag het vermogen van de R willen hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 Volgens mij staat er een Rode XKR op ons forum te koop.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.