Jump to content
keesh

JAGUAR F-TYPE FACELIFT: WAT WE AL WETEN.

Recommended Posts

keesh    1182

Na een carrière van zes jaar staat de Jaguar F-Type aan de vooravond van een update. Komt er een volledig nieuw model of gaat het om een facelift? Dit is wat we al weten.

scoop-jaguar-f-type-2019_01.thumb.jpg.4526b946ebc5c8b677fcef035e3ef76a.jpg  scoop-jaguar-f-type-2019_02.thumb.jpg.97d764852d4ebd96e0d00e205d248420.jpg

 

Dat de Jaguar F-Type heel wat hoofden deed draaien bij zijn dakloze debuut in 2013 is een understatement. Een jaar later volgde de coupéversie, die zo mogelijk nog meer verwees naar de legendarische E-Type. De huidige generatie bereikt stilaan de pensioengerechtigde leeftijd, en in de coulissen staat zijn opvolger klaar.

 

FACELIFT

Die vertrekt niet van een gloednieuw platform, zo weten we, maar zal eerder een doorgedreven facelift op basis van de aluminium structuur zijn. Geen paniek: de grote lijnen van de F-Type blijven gelukkig behouden, maar motorkap, bumpers en lichtblokken belanden wel opnieuw op de tekentafel. De wijzigingen zijn meer doorgedreven dan de facelift uit 2017 om de F-Type iets meer weg te sturen van de logische knipoog naar de E-Type.

20191122095010jaguar-f-type-009.thumb.jpg.1d866720bb1b1e5f7690d4f13fd28694.jpg 20191122095258jaguar-f-type-016.thumb.jpg.63637cc2ac2f8437a1d1dcd25648cebb.jpg 20191122095006jaguar-f-type-007.thumb.jpg.e0ac8ccb472793769236cf5084bb8751.jpg

 

Ook binnenin volgen er enkele wijzigingen. Jaguar krikt de kwaliteit van de gebruikte materialen op, en vernieuwt meteen ook het instrumentenpaneel. We vermoeden ook dat het infotainmentsysteem dezelfde evolutie volgt als in andere JLR-producten en dus meer voor touchscreens kiest.

20191122095007jaguar-f-type-cabrio-001.thumb.jpg.bf8d2ea34bc035bbbca45154e8302b36.jpg 20191122095009jaguar-f-type-cabrio-006.thumb.jpg.1ed21ea423c24e2b3bdaba559fcd50c9.jpg

 

NIEUWE V8

Onder de motorkap wordt er het een en ander herschikt. De zescilinders van 340 en 380 pk – de ideale motoren in deze F-Type – verdwijnen jammer genoeg, maar de krachtigste V6 maakt plaats voor een nieuwe V8 van 450 pk. We weten het nog niet helemaal zeker, maar dat zou wel eens een V8 van BMW-origine kunnen zijn waar al langer geruchten de ronde over doen.

De ‘oude’ 5.0 V8 van 550 pk blijft merkwaardig genoeg behouden. Die krijgt zelfs een upgrade naar 575 pk, waardoor die de plaats inneemt van de SVR-versie, inclusief chassisaanpassingen. De populaire viercilinder blijft behouden, maar de manuele versnellingsbak overleeft de facelift niet wegens niet populair genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    188

Een flinke facelift dus. Dat nieuws m.b.t. de 6 cilinders lijkt me sterk. JLR heeft een vrij nieuwe i6 motor in de coulissen die in steeds meer modellen nu wordt ingezet om de V6 te vervangen. Deze 3.0 i6 niet gebruiken voor de Series III F-Type, lijkt me een verspilling van materiaal. Daarnaast wordt de i4 ook veel gebruikt en volgens mij worden er toch ook genoeg F-types met deze motor verkocht. Al deze motoren in de ban doen en gelijk beginnen met een BMW V8 van 450 pk is absurd. De concurrentie heeft minder krachtig gemotoriseerde versies en daarmee zou JLR een hele groep klanten de rug toekeren. Lijkt me wederom erg sterk.

 

Volgend jaar gaan we het zien als de vernieuwde F-Type op de markt komt.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

Jaguar laat aan de hand van een teaservideo weten dat het spoedig het doek trekt van de grondig vernieuwde F-Type.

 

Jaguar stuurt een teaservideo de wereld in waarmee het merk de introductiedatum van de vernieuwde F-Type vrijgeeft. Wat blijkt? Al komende maandag, 2 december, wordt de herziene in Brits maatpak gestoken atleet aan de wereld voorgesteld. In de video is verder helaas niets nieuws te zien.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

Jaguar voert een relatief ingrijpende facelift door op de F-type. De aanpassingen zijn vooral aan de voorzijde overduidelijk en ook vanbinnen wordt zowel de F-type Coupé als Convertible gemoderniseerd.

vy9y677bj7t2_800.thumb.jpg.d9582742b44201e216ddd560cc116773.jpg m7gyrjebd5t0_800.thumb.jpg.210cc4fc7d1744e713e0d18493174ccd.jpg 913ykfqblc0r_800.thumb.jpg.6497b0952a396c9c5d376f91fbce232b.jpg n1ryit3bcp5a_800.thumb.jpg.21c5d300ecd0ba5fad77856e0277ada0.jpg

 

Een snelle terugblik. In 2000 toont Jaguar een studiemodel met de naam F-type, een speedster waarmee Jaguar liet weten zijn vizier op termijn te willen richten op auto's als de Porsche Boxster. In 2002 trok toenmalig moederbedrijf Ford de stekker wegens kostenbesparingen uit het project en het zou tot 2011 duren alvorens Jaguar met de C-X16 Concept een nieuw signaal afgaf waarmee het merk kenbaar maakte een relatief compact sportief model aan zijn line-up te willen toevoegen. Die C-X16 Concept droogde in 2012 op als de Jaguar F-type, een auto die aanvankelijk als Convertible werd gepresenteerd en een jaar later ook een dichte broer kreeg in de vorm van de F-type Coupé. Begin 2017 werd de F-type licht gefacelift en nu, ruim twee jaar later, gaat het sportieve duo ingrijpend onder het mes.

Waar de in 2017 doorgevoerde facelift zich grofweg beperkte tot de komst van full-ledkoplampen, vernieuwde bumpers en een herzien infotainmentsysteem, gaat deze vernieuwingsronde nu een stuk verder. De complete voorzijde van de F-type gaat namelijk op de schop. De voorheen naar achteren toe doorlopende koplampen worden vervangen door veel plattere en meer horizontaal georiënteerde exemplaren waardoor het front naar voren toe optisch lager afloopt. Die nieuwe kijkers zijn nu voorzien van pixel-ledkoplampen, met matrixtechniek, en zijn uitgerust met dynamische richtingaanwijzers. De F-type krijgt een andere motorkap waarin de koelopeningen meer naar voren zijn verhuisd en ook de grille ontkomt niet aan bijpuntwerk, hij is breder dan voorheen en de horizontale balk waar de kentekenplaat voorheen op huisvestte, is naar de prullenmand verwezen. Hoewel de achterlichten in grote lijnen het ontwerp van de originele exemplaren volgen, zijn ook hier de units helemaal nieuw. De units zijn hoekiger van vorm en ook de indeling ervan is aangepast. De kenmerkende verzonken en elektrisch uitschuifbare handgrepen blijven behouden.

3q2y2hebm3gr_800.thumb.jpg.4b61b8081fe9f15f6b48dafd34015e2c.jpg 08zyvuebyh9i_800.thumb.jpg.0ab81950a99a81b194f81245a99f01cb.jpg 8aryk8eb4kt8_800.thumb.jpg.e5b786d1fc08409216f6e934b95e7895.jpg 9w7y7ftbi367_800.thumb.jpg.b55e4dc8bdfd385b6cd22920c91af95f.jpg

 

Bij de subtiele facelift waar de F-type in 2017 mee te maken kreeg, profiteerde de F-type al van een nieuw 8-inch infotainmentsysteem met nieuwe software en een nieuwe layout. Ook nu zijn er veranderingen op displaygebied. Het Touch Pro-systeem is gekoppeld aan een  10-inch display. Het display moet het voortaan zonder aan weerszijden ervan geplaatste fysieke snelkoppelingen stellen. We treffen onderaan het display voortaan een horizontale strook met touchknoppen aan. Groter schermnieuws vinden we in letterlijke zin achter het stuurwiel. Hier krijgt namelijk een 12,3-inch digitaal instrumentarium een plek. Jaguar spreekt verder van de komst van nieuwe materialen, denk aan nieuwe stiksels en andere stof- en leersoorten. Op zowel de middenconsole als op het dashboardvakje en de gordelgeleiders is voortaan 'Jaguar Est. 1935' te lezen, een verwijzing naar het jaar 1935 waarin Jaguar het levenslicht zag.

9ycytnxb0tdr_800.thumb.jpg.e81eb181980b4b807bd5dbcdf56b3d2c.jpg i06yzkjbkawq_800.thumb.jpg.e717ffb7921ab9a9ac7fbc7fa7966859.jpg j8nyu9jblqtf_800.thumb.jpg.64758b4452ca66d73c1e5050b5350ca3.jpg k91yl0gb3w1w_800.thumb.jpg.6dbd39ca0e3d1a57041cead97c4c6e25.jpg

 

Motoren

Jaguar levert de vernieuwde F-type met vier- en met achtcilinders. Dat lees je goed, de V6-motoren met supercharger - voorheen leverbaar in 340 en 380 pk sterke vorm - staan vooralsnog niet op de Nederlandse leveringslijst. Op de internationale motorenlijst wordt de 380 pk sterke V6 wél vermeld. Jaguar geeft de F-type een herziene V8. Niet eerder was de F-type leverbaar met een 450 pk en 580 Nm versie van de Supercharged 5.0 V8. Dit is de enige V8-versie die te koop is met zowel achter- als vierwielaandrijving. Beide versies helpen de F-type in 4,6 tellen naar 100 km/h, de topsnelheid ligt op 285 km/h.

De vooralsnog enige andere F-type met V8 is de altijd vierwielaangedreven R. Deze uitvoering had voorheen een 550 pk versie van de V8, maar nu levert het blok in de nieuwe F-type R liefst 575 pk en 700 Nm koppel. Een sprint naar 100 km/h is in 3,7 tellen achter de rug. Zijn topsnelheid: 300 km/h. Voorheen was de 575 pk (overigens met 680 Nm) sterke V8 voorbehouden aan de SVR. Mogelijk komt Jaguar in een later stadium met een nieuwe SVR-versie die richting de 600 pk kruipt. De R profiteert verder van een grondig herzien onderstel met nieuwe adaptieve dempers, een set aangepaste veren en onder meer nieuwe stabilisatorstangen.

ms5yhftbn1pa_800.thumb.jpg.aa2cd9b4c2ec572c7fee87fde71efd6e.jpg pn9ykfwb9ymi_800.thumb.jpg.f903651c29660b84b8066807fdc74bcc.jpg uooycakbb76s_800.thumb.jpg.4dbd8ac6202fd1d0447d7a31e96017f6.jpg xa7yblrbpi9g_800.thumb.jpg.2832f89f0429c3c641364c8422e51e3e.jpg

 

Voor wie het allemaal net zo heftig hoedt, heeft Jaguar weer de 300 pk geblazen 2.0 viercilinder in de aanbieding. Schakelen gaat in alle gevallen met een achttraps Quishift-automaat.  Alle F-types zijn uitgerust met een uitlaatsysteem dat indien gewenst een luidere keel op zet. De V8-versies worden daarnaast met Quick Start-techniek uitgerust, een systeem dat uit vlinderkleppen in de uitlaat bestaat die na het starten van de motor gesloten blijven, om enigszins subtiel de auto te kunnen starten. Als de F-type in rijmodus Dynamic staat, of als het actieve uitlaatsysteem is geactiveerd, start de achtcilinder wél 'volle bak'.

De vanafprijs van de vernieuwde F-type is vastgesteld op € 91.300. Een volledige prijslijst volgt.(BRON:AUTOWEEK)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    188

Wat vind je er van Kees? Ik vind de F-Type Series III mooi, maar de Series I en II blijven mijn voorkeur genieten. De neus is beter in balans met de verticale koplampen. Ook jammer dat de V6 wel in de VS wordt geleverd, maar niet hier. Was toch de best klinkende optie. De i6 met mildhybrid tech kon geloof ik niet in de F-Type vanwege ontwerptechnische redenen. Nou ja, dan maar de 450 pk V8 hè :P :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

Niets mis met een 450pk V8. Series I is een zeer geslaagd ontwerp. Ik zou hem eerst eens in het echt willen zien voordat ik er over oordeel. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

JAGUAR BOUWT HOT WHEELS-CIRCUIT VOOR NIEUWE F-TYPE.

 

Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe F-Type werkte Jaguar samen met Hot Wheels. Niet alleen maakten ze een schaalmodel, ook werd de workshopruimte omgetoverd tot speelhal.

jaguar-f-type-launch-hot-wheels-2.thumb.jpg.6d7ebbc84029e9d6bffdb910280b9620.jpg jaguar-f-type-launch-hot-wheels-1.thumb.jpg.d210637907bc44ef0305b9131af2005a.jpg

 

Samen met Hot Wheels ontwikkelde Jaguar een modelauto van de F-Type op schaal 1:64, de schaal die liefhebbers nog altijd het meest gebruiken. Hot Wheels voorzag de kleine F-Type van een camouflagelook net als de echte Jag en vervolgens ging men aan het bouwen. Het resultaat is een 232 meter lang parcours doorheen de ruimte, met 25 loopings, 3 sprongen en 44 bochten. Om de kleine Jaguar aan de gang te houden, werden 55 boosters gemonteerd. Die gaven de Jaguar een snelheid tot 483 km/u waardoor hij de snelste Jaguar ooit werd, Op schaal natuurlijk.

 

De aangepaste Jaguar F-Type pakt uit met een nieuwe look en een digitaal dashboard. Motorisch verdwijnt de V6, waardoor enkel de tweeliter viercilinder en de V8 overblijven.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
sam ronaldd    0

Jaguar heeft maandag de gefacelifte versie van de F-Type onthullen, tijdens een evenement dat wordt ondersteund door modelautofabrikant Hot Wheels.

De nieuwe sportwagen, die begin volgend jaar te koop staat, zal een frisse styling en verbeterde technologie krijgen en is de afgelopen weken al in camouflagekleuren getest.

Niemand heeft een Jaguar F-TYPE-openingen voor 2020 in New Window nodig, maar het is volkomen begrijpelijk dat men dat wel wil. Het lastige is welke versie van deze sport/luxe 2-zits auto te koop is. Er is de eerste keuze voor een coupé met een vast dak of een cabriolet. Daarna moet er rekening worden gehouden met budget- en vermogensoverwegingen. ....

 

Bron: https://denieuwsteautos.be/

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

Jaguar F-Type komende jaren zeker niet elektrisch.

 

Even waren er geruchten over mogelijke elektrificatie van de nieuwe Jaguar F-Type. Tijdens de onthulling van het gefacelifte model in Londen ontkent het merk die geruchten.

09_jag_f-type_r_21my_velocity_blue_reveal_switzerland_021219_03-768x271.thumb.jpg.87e6574c570de184fde4771baecd55d5.jpg

 

Dat laat Anthony Bradbury, marketingdirecteur van Jaguar Land Rover, weten in gesprek met Autovisie. “Het platform van de vernieuwde F-Type is simpelweg niet klaar voor een elektrische aandrijflijn, dus dat gaat gebeuren. Zelfs hybridetechniek is lastig, omdat onze geëlektrificeerde motoren niet passen. Bovendien maakt de toevoeging van een accu de auto veel te zwaar. De komende jaren doet de F-Type het dus zeker met verbrandingsmotoren.”

 

DNA

Goed nieuws voor de liefhebber, want daarmee blijft ook de sportwagen centraal staan in het gamma van het merk. Het belang van dat soort auto’s werd namelijk benadrukt door Julian Thomson, design director van Jaguar. “Ze zijn onderdeel van ons DNA en dat zullen ze ook altijd blijven. Een merk als Jaguar kan niet zonder sportauto’s.”

 

XK en XJ

Overigens komt Jaguar waarschijnlijk in 2021 met een nieuwe sportwagen in de vorm van de XK. Bijzonder, omdat dat model en de F-Type nog niet naast elkaar in productie zijn geweest. Het merk wilde helaas nog niets zeggen over de status van die auto, maar dat ‘ie er komt lijkt een zekerheid. Ook de nieuwe Jaguar XJ is in aantocht, met enkel een elektrische aandrijflijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

DÍT KOST DE VERNIEUWDE JAGUAR F-TYPE.

wccykfsbaemk_800.thumb.jpg.f67db7207486b0dd03eb2c20f673115d.jpg

 

De vernieuwde Jaguar F-Type Coupé kost als P300, met 300 pk sterke viercilinder in de neus, minimaal € 90.105. Let wel, net als de andere bedragen in dit artikel is dat exclusief kosten rijklaarmaken, kosten die bij Jaguar over het algemeen op € 1.195 liggen, maar of dat ook voor de F-Typ geldt, durven we nog niet met zekerheid te zeggen. Liever die viercilinder in combinatie met uitvoering R Dynamic? Reken dan op een bedrag van € 92.845. De vanafprijs van de F-Type Convertible met 300 pk sterke 2.0 is vastgesteld op € 97.215. De R Dynamic-versie kost bij de open F-Type € 99.965.

 

Achtcilinders

Dan de nieuwe 450 pk sterke variant van de 5.0 V8. Deze motorisering is altijd gekoppeld aan uitrustingsniveau R Dynamic, maar is met achter- of vierwielaandrijving te bestellen. De F-Type Coupé kost als achterwielaangedreven 5.0 V8 P450 € 144.315 terwijl de vierwielaangedreven smaak € 154.805 moet opbrengen. Bij de F-Type Convertible liggen deze bedragen op € 151.435 en € 160.925.

Bovenaan de ladder staat de altijd vierwielaangedreven R. Deze motorisering had voorheen een 550 pk versie van de belende 5.0 V8, maar het blok levert in de nieuwe F-type R liefst 575 pk en 700 Nm koppel. Een sprint naar 100 km/h is in 3,7 tellen achter de rug. Zijn topsnelheid: 300 km/h. Voorheen was de 575 pk (overigens met 680 Nm) sterke V8 voorbehouden aan de SVR. Deze altijd vierwielaangedreven variant kost als Coupé € 181.365 en als Convertible € 181.975.

 

First Edition

Jaguar stelt verder First Editions beschikbaar, tijdelijk leverbare uitvoeringen om de komst van de vernieuwde F-Type mee te vieren. De F-Type Coupé P300, P450 en P450 4WD First Editions kosten respectievelijk € 104.435, € 154.875 en € 163.365. Voor de F-Type Convertible liggen deze bedragen op € 110.845, € 160.285 en € 169.775. De First Editions krijgen onder meer speciaal 20-inch lichtmetaal, een in het zwart uitgevoerd dak en twaalfvoudig elektrisch verstelbare stoelen die met Windsor-leer zijn bekleed.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

Nieuwe Jaguar F-Type komt met Spotify.

 

Vanaf de fabriek, zodat je meteen kunt beginnen met muziek luisteren met deze streamingdienst.

spotify-f-type-35901-961x612.thumb.jpg.c2160c4bcf647ea05a0902c7dbddab0f.jpg

 

De meeste moderne auto’s komen met de mogelijkheid tot Apple CarPlay en Android Auto. Dat is met de auto’s van Jaguar Land Rover niet anders. Het autoconcern komt echter met een extraatje voor de F-Type, nog voordat jij je smartphone hebt verbonden met de auto.

 

De vernieuwde F-Type komt namelijk met een ingebouwde Spotify-app. Dit is een stand-alone applicatie. Dat betekent dat je de smartphone bij wijze van spreken thuis kunt laten. Spotify in de F-Type werkt zelfstandig en is te gebruiken in het Touch Pro infotainmentsysteem van de sportwagen. Daarnaast kun je met de Spotify Connect-functie muziek naadloos door laten spelen vanaf je smartphone in de auto zodra je instapt.

De Jaguar F-Type komt standaard met een Meridian audiosysteem van 380 W met tien speakers en twee subwoofers. Optioneel is het Meridian audiosysteem van 770 W.

Om Spotify online met een werkende internetverbinding te gebruiken is wel een micro-SIM-kaart in de auto of een wifi-verbinding nodig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

Jaguar F-Type, hoe duur kun je hem maken?

 

Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-001-768x271.thumb.jpg.5ef33652d42ffe1dc29c445c54d96780.jpg

 

Jaguar heeft zijn F-Type stevig vernieuwd. V6-motoren zijn met pensioen gestuurd. In het vervolg kies je voor een coupé of cabriolet met viercilinder óf achtpitter. Wat moet zo’n Jaguar F-Type kosten? En hoe duur kun je hem eigenlijk maken? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

 

Motorvarianten

Eerst zetten we maar eens even de motorvarianten van de vernieuwde Jaguar F-Type op een rij. Er is keuze uit in totaal drie motoren, waarvan de P450 met achterwiel- of vierwielaandrijving geleverd wordt. De P300 viercilinder heeft altijd achterwielaandrijving en de P575 is alleen met AWD leverbaar.

 

Jaguar F-Type Coupé:
P300 RWD Automaat: 91.300 euro
P450 RWD Automaat: 145.510 euro
P450 AWD Automaat: 155.000 euro
P575 AWD Automaat: 182.560 euro

 

Jaguar F-Type Convertible:
P300 RWD Automaat: 98.410 euro
P450 RWD Automaat: 152.630 euro
P450 AWD Automaat: 162.120 euro
P575 AWD Automaat: 189.170 euro

 

Hoge topsnelheid

Goed, de Jaguar F-Type P575 AWD Automaat Convertible – een hele mond vol – heeft in het gamma dus de hoogste vanafprijs: 189.170 euro. Deze variant sprint in 3,7 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 300 km/h. Kan die prijs van deze topversie nog verder oplopen? Natuurlijk, want opties zijn er legio.

 

Pixel LED-koplampen

Standaard is de F-Type P575 AWD Automaat Convertible al bijzonder rijk uitgerust. De meest noemenswaardige zaken zijn rode remklauwen, een uitlaatsysteem met vlinderkleppen, Pixel LED-koplampen met signature-dagrijverlichting, ‘R’-interieur, performance-stoelen met bekleding in Windsor leder, twaalfvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met memoryfunctie, een Meridian-audiosysteem en ga zo maar door.

Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-002.thumb.jpg.82a6aa6ad20dd0b2380e7061f480619b.jpg

 

Special Effect-lak

De kleuren Fuji White en Caldera Red (solid lakken) zijn standaard en hebben geen meerprijs. Voor een metallic lak (1.145 euro), premium metallic lak (2.289 euro) of een SVO-kleur (5.500 tot 8.900 euro) moet worden bijbetaald. Bij Autovisie zijn we gecharmeerd van de kleur Atacama Orange. Dus betalen we 5.500 euro bij. Of nee! Er is nog een lakoptie: Special Effect-lak. Je kan alleen kiezen voor Icy White en dat kost je 8.300 euro extra. Wil je deze lak ook nog in satijnglansafwerking, dan betaal je 3.500 euro bij. Alleen al voor deze lak zijn we dus 11.800 euro kwijt.

 

Exterior Black Design Pack

Een fraaie optie is het Exterior Black Design Pack (1.203 euro). Dan krijg je onder meer een frontsplitter in carrosseriekleur, Gloss Black grille-omlijsting, rolbeugels in Gloss Black en meer. Jaguar levert vier wieldesigns, allemaal in de maat 20-inch. Onze keuze valt op 20-inch tienspaaks Style 1041-wielen in Satin Black met Diamond Finish. Kost wel 1.613 euro extra, maar dan heb je wel wat.

Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-005.thumb.jpg.7438eb57e8315f0dce04b5b4d86da685.jpg

 

Rood, een mooie kleur

De softtop wordt geleverd in zwart, rood of beige. De keuze valt op rood, waardoor we 957 euro moeten bijbetalen. Bij een rode softtop hoort natuurlijk ook rode stoelbekleding. De keuze valt op Mars Red, een wijnrode leerkleur. Kost wel wat extra: 1.269 euro.

Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-006.thumb.jpg.a6316153da51c9814c443140541b4b14.jpg   Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-012.thumb.jpg.3386ab716f562186945564f91f5e4aaa.jpg

 

Koolstofvezel

De hemelbekleding krijgt een finish in Ebony-leder (2.847 euro), de middenconsole wordt in koolstofvezel afgewerkt (714 euro), het sportstuur krijgt een verwarmde rand (427 euro) en de schakelpaddles moeten in aluminium worden uitgevoerd (357 euro). Een Meridian Surround Sound audiosysteem (3.007 euro) mag ook niet ontbreken, net als een Interior Black Pack met portiergrepen, handgrepen, spaken van stuurwiel en portierschakelaars in hoogglans zwart. Dit kost wel 1.269 euro, maar ach: je leeft maar één keer.

Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-008-1536x816.thumb.jpg.d31c2e9e5a3f52d0e9679fa94f70bdfb.jpg

 

 

Koolstofkeramische remschijven

Door naar de losse opties. De meest prijzige optie: Carbon Ceramic Brake Pack. Je krijgt dan koolstofkeramische remschijven met 398 mm grote remschijven vóór en 380 mm achter alsook gele remklauwen. Kosten: 10.040 euro! Het Climate Pack (verwarmbare voorruit en een 2-zone climate control) kost 1.089 euro en Blind Spot Assist Pack (Blind Spot Assist en Rear Traffic Monitor) kost 458 euro. Metalen dorpellijsten met verlichting en ‘Jaguar’ woordmerk (323 euro) vormen de spreekwoordelijke kers op de taart. En dan zijn we er wel.

 

Bijna dertig mille aan opties

We schrikken: we hebben 29.909 euro verspijkerd aan opties. Oeps! De eindprijs is gestegen naar 224.625 euro. En dan te bedenken dat deze auto netto – dus zonder BPM en BTW – ‘slechts’ 110.617 euro kost. Niet zozeer de BTW (28.775 euro), maar de BPM (54.129 euro) vanwege de hoge CO2-uitstoot maakt de auto duur. Het resultaat mag er desondanks zijn. Wat een beauty!

Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-009.thumb.jpg.dc7b2f80103d97e6c592ab3a92c634ba.jpg  Jaguar-F-Type-R-Convertible-duik-in-de-prijslijst-010.thumb.jpg.b84dacc3cf660cd469e731d5b112937a.jpg

(BRON:AUTOVISIE)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
WimXF    10

Ik herken zeker de focus/ mondeo, maar ook een beetje de RS8 van onze oosterburen erin. Gelukkig de achterkant nog wel erg uitgesproken en uniek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182

AUTOTEST – JAGUAR F-TYPE P300 (2021)

 

Een fris gezicht en onderhuids allerlei verbeteringen, de Jaguar F-Type heeft wederom een facelift gekregen. Maar er is iets vreemds aan de hand. In de F-Type P300 waar wij mee rijden ligt ‘slechts’ een 2,0-liter viercilinder, maar toch klinkt hij als een beest. Wij zoeken uit of je de V8-variant kunt laten staan!

F-Type-Cover.thumb.jpg.db9572a0e9a0f6ed37b6d8682dd3ffd9.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-6.thumb.jpg.e42cd2b84ae27b66732c3e4ca912d347.jpg

 

Onder het mes

De Jaguar F-Type is sinds 2013 in productie en kreeg in 2017 een kleine opfrisbeurt. Nu is het tijd voor een echte make-over. Strakke platte koplampen nemen nu de plaatst in van de wat rondere koplampen die bij het vorige model nog languit over de motorkap liepen.

De koplampen zijn voortaan standaard voorzien van LED-technologie en zijn uitgerust met dynamische richtingaanwijzers. Omdat ze een stuk lager en verder naar voren zijn geplaatst oogt de F-Type ineens langer. Schijn bedriegt, de auto is namelijk geen millimeter gegroeid. Knap stukje design dus.

  Jaguar-F-Type-P300-2021-16.thumb.jpg.1ec945df2d5ad935b4529a6b8a8969c4.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-17.thumb.jpg.a72302b82d3a08f1c7162f22881e8af1.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-18.thumb.jpg.af42515ce9e46e185fe696e87a0d21a3.jpg 

 

Jaguar-F-Type-P300-2021-15.thumb.jpg.a5f1799ba5db4df84c8e2779dcc2eaa2.jpg

 

Achterwerk

De achterzijde heeft Jaguar nagenoeg ongemoeid gelaten. Gelukkig maar, want er zijn weinig auto’s op de markt die dit fraaie achterwerk overklassen. Ian Callum, de Schotse ontwerper en tot voor kort designbaas bij Jaguar Land Rover, heeft met het originele ontwerp uit 2013 wat dat betreft een tijdloze auto neergezet.

Toch zijn de achterlichten een heel klein beetje aangepast. Alles wat rond was, is nu hoekig en strak. Ook de indeling is anders. Kleine details, maar ze geven de F-Type wel een fris gezicht.

Jaguar-F-Type-P300-2021-9.thumb.jpg.b0130193ce1b76467db87fb92142a688.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-24.thumb.jpg.b4f36e7ab6eb11311555a4fb72892083.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-26.thumb.jpg.8e3032097ebf8881df353baa76989799.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-12.thumb.jpg.b668c4ffbcf6b44bae610dab849f70b6.jpg 

 

Jaguar-F-Type-P300-2021-23.thumb.jpg.6e258477cfc3c0869a1ab2b0860d2e30.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-22.thumb.jpg.e2c22b09d508aed918c045821b2debca.jpg

 

Rood leer

Niet alleen de buitenkant is in een nieuw jasje gestoken, ook aan de binnenkant is Jaguar aan de slag gegaan. Er zijn betere materialen gebruikt en werkelijk overal zit leer. In de F-Type waar wij in rijden is het leer felrood. Het ziet er bijzonder chique uit en na deze ervaring willen we eigenlijk nooit meer in een saai grijs interieur stappen.

Jaguar-F-Type-P300-2021-34.thumb.jpg.a3d1e8cd4cf46d2f3174a7f19a85d8dd.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-29.thumb.jpg.b87a8d7a39a449b32dc232f6c910ae98.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-38.thumb.jpg.7f53d316d9b170b4bce9e114b31b89e5.jpg 

 

Nieuw multimediasysteem

In het midden van het dashboard zit het nieuwe Touch Pro-multimediasysteem met 10-inch beeldscherm. Het systeem is helemaal 2020: haarscherp, snel, overzichtelijk en het biedt ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.

In de Jaguar F-Type zit nu ook een SIM-kaart ingebouwd, zodat de auto altijd verbonden is met het internet en over-the-air software updates kan ontvangen. Erg handig, en scheelt je af en toe een ritje naar de dealer voor een software-update. Leuk detail nog, op het knopje van het dashboard kastje komen we het geboortejaar van Jaguar tegen: 1935.

 

Instrumentencluster

Ook achter het stuurwiel gaat Jaguar met zijn tijd mee. De analoge klokken uit het uitgaande model zijn vervangen door een modern 12,3-inch digitaal instrumentencluster. Naast de toerenteller en snelheidsmeter kan het scherm ook andere zaken tonen, zoals de navigatiekaart.

In het midden van het dashboard lijken ventilatieroosters te ontbreken. Niets is minder waar. Zet de verwarming of airco aan, en de roosters komen dramatisch uit het dashboard naar boven. Een zeer leuke gimmick die je in een normale gezinsauto niet zal tegenkomen.

Jaguar-F-Type-P300-2021-35.thumb.jpg.36744d6ad4e6786715cd1dc6cd92c22b.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-28.thumb.jpg.af7d576dff281072cf34ada1ae8862b8.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-37.thumb.jpg.1e5059e762278a48807d5dee4b0ebbff.jpg

 

Vechtersbaasje

Onder de motorkap is er ook van alles nieuw. Een V6 is niet meer leverbaar in Europa, dus je zult moeten kiezen uit vier- of achtcilinder benzinemotoren. Schakelen gaat bij alle varianten met een achttraps Quickshift-automaat.

In de F-Type P300 waar wij mee rijden ligt een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met 300 pk. Dat is bijna de helft van het aantal pk’s die de F-Type P575 R in zijn bezit heeft. Toch is het plezier er niet minder om. De verbazing is juist groter. De P300e klinkt namelijk niet als een vierpitter.

Jaguar-F-Type-P300-2021-2.thumb.jpg.2ca93c18383c48714f4969a478c43c8f.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-14.thumb.jpg.cf27ddefe004fd455fb6e40736caac6e.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-41.thumb.jpg.132109f36d9f60cee9f493d8b4d1e9e7.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-20.thumb.jpg.f6eb0b49da944fca062d21e385ec1204.jpg

 

Jaguar heeft duidelijk extra veel tijd en moeite in het uitlaatsysteem gestoken. Het geluid is niet verfijnt, maar klinkt lekker dik en laat het hart van de bestuurder sneller kloppen.

Als je gas geeft zet de 2,0-liter viercilinder zijn borst op en maakt hij zijn schouders breed. Het is een vechtersbaasje die zich eigenlijk veel groter doet voorkomen dan hij is. Maar het zijn geen opblazen spieren die hij toont. 0 tot 100 km/u doet hij namelijk in een rappe 5,7 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u.

Jaguar-F-Type-P300-2021-1.thumb.jpg.216fc1cc766578e0b9b7daf90e21d21e.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-41.thumb.jpg.132109f36d9f60cee9f493d8b4d1e9e7.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-21.thumb.jpg.afaf30899c293b6402cb285c90ff96ce.jpg

 

Bochtenwerk

De besturing en het onderstel zijn ook aangepakt. Er zit nog wel een verschil tussen de P300 en zijn grotere broers, de P450 en P575 R. Die zitten op veel vlakken nog wel een niveautje hoger, maar de P300 heeft wel een groot voordeel: minder gewicht.

De viercilinder aluminiummotor is een stuk lichter dan de achtcilindervarianten. De auto heeft dus minder gewicht voorin zitten, waardoor de gewichtsverdeling beter is. De auto voelt daarom goed in balans en is behoorlijk wendbaar. Je gooit hem met gemak een scherpe bocht in, zonder ook maar een moment controle te verliezen.

 Jaguar-F-Type-P300-2021-19.thumb.jpg.ae336bd33d53a6b24c6e818e9079b4a1.jpg Jaguar-F-Type-P300-2021-17.thumb.jpg.a72302b82d3a08f1c7162f22881e8af1.jpg

 

Grand Tourer

De sportieve felrode sportstoelen doen vermoeden dat je na enkele uren toe bent aan een rugmassage. Niets is minder waar, ze zitten verrassend comfortabel. Als je op netjes omgaat met het gaspedaal en op kruissnelheid zit is het ook nog eens erg stil in de auto. Dankzij een speciaal knopje kun je de uitlaat helemaal het zwijgen doen opleggen.

Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat een lange roadtrip goed te doen is met de F-Type. Er is nog behoorlijk wat bagageruimte ook. En dankzij de viercilinder hoef je niet eens zo vaak te stoppen bij het tankstation. Een verbruik van 1 op 14 is zelfs mogelijk.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...