Jump to content
keesh

JAGUAR F-TYPE FACELIFT: WAT WE AL WETEN.

Recommended Posts

keesh    1008

Na een carrière van zes jaar staat de Jaguar F-Type aan de vooravond van een update. Komt er een volledig nieuw model of gaat het om een facelift? Dit is wat we al weten.

scoop-jaguar-f-type-2019_01.thumb.jpg.4526b946ebc5c8b677fcef035e3ef76a.jpg  scoop-jaguar-f-type-2019_02.thumb.jpg.97d764852d4ebd96e0d00e205d248420.jpg

 

Dat de Jaguar F-Type heel wat hoofden deed draaien bij zijn dakloze debuut in 2013 is een understatement. Een jaar later volgde de coupéversie, die zo mogelijk nog meer verwees naar de legendarische E-Type. De huidige generatie bereikt stilaan de pensioengerechtigde leeftijd, en in de coulissen staat zijn opvolger klaar.

 

FACELIFT

Die vertrekt niet van een gloednieuw platform, zo weten we, maar zal eerder een doorgedreven facelift op basis van de aluminium structuur zijn. Geen paniek: de grote lijnen van de F-Type blijven gelukkig behouden, maar motorkap, bumpers en lichtblokken belanden wel opnieuw op de tekentafel. De wijzigingen zijn meer doorgedreven dan de facelift uit 2017 om de F-Type iets meer weg te sturen van de logische knipoog naar de E-Type.

20191122095010jaguar-f-type-009.thumb.jpg.1d866720bb1b1e5f7690d4f13fd28694.jpg 20191122095258jaguar-f-type-016.thumb.jpg.63637cc2ac2f8437a1d1dcd25648cebb.jpg 20191122095006jaguar-f-type-007.thumb.jpg.e0ac8ccb472793769236cf5084bb8751.jpg

 

Ook binnenin volgen er enkele wijzigingen. Jaguar krikt de kwaliteit van de gebruikte materialen op, en vernieuwt meteen ook het instrumentenpaneel. We vermoeden ook dat het infotainmentsysteem dezelfde evolutie volgt als in andere JLR-producten en dus meer voor touchscreens kiest.

20191122095007jaguar-f-type-cabrio-001.thumb.jpg.bf8d2ea34bc035bbbca45154e8302b36.jpg 20191122095009jaguar-f-type-cabrio-006.thumb.jpg.1ed21ea423c24e2b3bdaba559fcd50c9.jpg

 

NIEUWE V8

Onder de motorkap wordt er het een en ander herschikt. De zescilinders van 340 en 380 pk – de ideale motoren in deze F-Type – verdwijnen jammer genoeg, maar de krachtigste V6 maakt plaats voor een nieuwe V8 van 450 pk. We weten het nog niet helemaal zeker, maar dat zou wel eens een V8 van BMW-origine kunnen zijn waar al langer geruchten de ronde over doen.

De ‘oude’ 5.0 V8 van 550 pk blijft merkwaardig genoeg behouden. Die krijgt zelfs een upgrade naar 575 pk, waardoor die de plaats inneemt van de SVR-versie, inclusief chassisaanpassingen. De populaire viercilinder blijft behouden, maar de manuele versnellingsbak overleeft de facelift niet wegens niet populair genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    168

Een flinke facelift dus. Dat nieuws m.b.t. de 6 cilinders lijkt me sterk. JLR heeft een vrij nieuwe i6 motor in de coulissen die in steeds meer modellen nu wordt ingezet om de V6 te vervangen. Deze 3.0 i6 niet gebruiken voor de Series III F-Type, lijkt me een verspilling van materiaal. Daarnaast wordt de i4 ook veel gebruikt en volgens mij worden er toch ook genoeg F-types met deze motor verkocht. Al deze motoren in de ban doen en gelijk beginnen met een BMW V8 van 450 pk is absurd. De concurrentie heeft minder krachtig gemotoriseerde versies en daarmee zou JLR een hele groep klanten de rug toekeren. Lijkt me wederom erg sterk.

 

Volgend jaar gaan we het zien als de vernieuwde F-Type op de markt komt.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1008

Jaguar laat aan de hand van een teaservideo weten dat het spoedig het doek trekt van de grondig vernieuwde F-Type.

 

Jaguar stuurt een teaservideo de wereld in waarmee het merk de introductiedatum van de vernieuwde F-Type vrijgeeft. Wat blijkt? Al komende maandag, 2 december, wordt de herziene in Brits maatpak gestoken atleet aan de wereld voorgesteld. In de video is verder helaas niets nieuws te zien.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1008

Jaguar voert een relatief ingrijpende facelift door op de F-type. De aanpassingen zijn vooral aan de voorzijde overduidelijk en ook vanbinnen wordt zowel de F-type Coupé als Convertible gemoderniseerd.

vy9y677bj7t2_800.thumb.jpg.d9582742b44201e216ddd560cc116773.jpg m7gyrjebd5t0_800.thumb.jpg.210cc4fc7d1744e713e0d18493174ccd.jpg 913ykfqblc0r_800.thumb.jpg.6497b0952a396c9c5d376f91fbce232b.jpg n1ryit3bcp5a_800.thumb.jpg.21c5d300ecd0ba5fad77856e0277ada0.jpg

 

Een snelle terugblik. In 2000 toont Jaguar een studiemodel met de naam F-type, een speedster waarmee Jaguar liet weten zijn vizier op termijn te willen richten op auto's als de Porsche Boxster. In 2002 trok toenmalig moederbedrijf Ford de stekker wegens kostenbesparingen uit het project en het zou tot 2011 duren alvorens Jaguar met de C-X16 Concept een nieuw signaal afgaf waarmee het merk kenbaar maakte een relatief compact sportief model aan zijn line-up te willen toevoegen. Die C-X16 Concept droogde in 2012 op als de Jaguar F-type, een auto die aanvankelijk als Convertible werd gepresenteerd en een jaar later ook een dichte broer kreeg in de vorm van de F-type Coupé. Begin 2017 werd de F-type licht gefacelift en nu, ruim twee jaar later, gaat het sportieve duo ingrijpend onder het mes.

Waar de in 2017 doorgevoerde facelift zich grofweg beperkte tot de komst van full-ledkoplampen, vernieuwde bumpers en een herzien infotainmentsysteem, gaat deze vernieuwingsronde nu een stuk verder. De complete voorzijde van de F-type gaat namelijk op de schop. De voorheen naar achteren toe doorlopende koplampen worden vervangen door veel plattere en meer horizontaal georiënteerde exemplaren waardoor het front naar voren toe optisch lager afloopt. Die nieuwe kijkers zijn nu voorzien van pixel-ledkoplampen, met matrixtechniek, en zijn uitgerust met dynamische richtingaanwijzers. De F-type krijgt een andere motorkap waarin de koelopeningen meer naar voren zijn verhuisd en ook de grille ontkomt niet aan bijpuntwerk, hij is breder dan voorheen en de horizontale balk waar de kentekenplaat voorheen op huisvestte, is naar de prullenmand verwezen. Hoewel de achterlichten in grote lijnen het ontwerp van de originele exemplaren volgen, zijn ook hier de units helemaal nieuw. De units zijn hoekiger van vorm en ook de indeling ervan is aangepast. De kenmerkende verzonken en elektrisch uitschuifbare handgrepen blijven behouden.

3q2y2hebm3gr_800.thumb.jpg.4b61b8081fe9f15f6b48dafd34015e2c.jpg 08zyvuebyh9i_800.thumb.jpg.0ab81950a99a81b194f81245a99f01cb.jpg 8aryk8eb4kt8_800.thumb.jpg.e5b786d1fc08409216f6e934b95e7895.jpg 9w7y7ftbi367_800.thumb.jpg.b55e4dc8bdfd385b6cd22920c91af95f.jpg

 

Bij de subtiele facelift waar de F-type in 2017 mee te maken kreeg, profiteerde de F-type al van een nieuw 8-inch infotainmentsysteem met nieuwe software en een nieuwe layout. Ook nu zijn er veranderingen op displaygebied. Het Touch Pro-systeem is gekoppeld aan een  10-inch display. Het display moet het voortaan zonder aan weerszijden ervan geplaatste fysieke snelkoppelingen stellen. We treffen onderaan het display voortaan een horizontale strook met touchknoppen aan. Groter schermnieuws vinden we in letterlijke zin achter het stuurwiel. Hier krijgt namelijk een 12,3-inch digitaal instrumentarium een plek. Jaguar spreekt verder van de komst van nieuwe materialen, denk aan nieuwe stiksels en andere stof- en leersoorten. Op zowel de middenconsole als op het dashboardvakje en de gordelgeleiders is voortaan 'Jaguar Est. 1935' te lezen, een verwijzing naar het jaar 1935 waarin Jaguar het levenslicht zag.

9ycytnxb0tdr_800.thumb.jpg.e81eb181980b4b807bd5dbcdf56b3d2c.jpg i06yzkjbkawq_800.thumb.jpg.e717ffb7921ab9a9ac7fbc7fa7966859.jpg j8nyu9jblqtf_800.thumb.jpg.64758b4452ca66d73c1e5050b5350ca3.jpg k91yl0gb3w1w_800.thumb.jpg.6dbd39ca0e3d1a57041cead97c4c6e25.jpg

 

Motoren

Jaguar levert de vernieuwde F-type met vier- en met achtcilinders. Dat lees je goed, de V6-motoren met supercharger - voorheen leverbaar in 340 en 380 pk sterke vorm - staan vooralsnog niet op de Nederlandse leveringslijst. Op de internationale motorenlijst wordt de 380 pk sterke V6 wél vermeld. Jaguar geeft de F-type een herziene V8. Niet eerder was de F-type leverbaar met een 450 pk en 580 Nm versie van de Supercharged 5.0 V8. Dit is de enige V8-versie die te koop is met zowel achter- als vierwielaandrijving. Beide versies helpen de F-type in 4,6 tellen naar 100 km/h, de topsnelheid ligt op 285 km/h.

De vooralsnog enige andere F-type met V8 is de altijd vierwielaangedreven R. Deze uitvoering had voorheen een 550 pk versie van de V8, maar nu levert het blok in de nieuwe F-type R liefst 575 pk en 700 Nm koppel. Een sprint naar 100 km/h is in 3,7 tellen achter de rug. Zijn topsnelheid: 300 km/h. Voorheen was de 575 pk (overigens met 680 Nm) sterke V8 voorbehouden aan de SVR. Mogelijk komt Jaguar in een later stadium met een nieuwe SVR-versie die richting de 600 pk kruipt. De R profiteert verder van een grondig herzien onderstel met nieuwe adaptieve dempers, een set aangepaste veren en onder meer nieuwe stabilisatorstangen.

ms5yhftbn1pa_800.thumb.jpg.aa2cd9b4c2ec572c7fee87fde71efd6e.jpg pn9ykfwb9ymi_800.thumb.jpg.f903651c29660b84b8066807fdc74bcc.jpg uooycakbb76s_800.thumb.jpg.4dbd8ac6202fd1d0447d7a31e96017f6.jpg xa7yblrbpi9g_800.thumb.jpg.2832f89f0429c3c641364c8422e51e3e.jpg

 

Voor wie het allemaal net zo heftig hoedt, heeft Jaguar weer de 300 pk geblazen 2.0 viercilinder in de aanbieding. Schakelen gaat in alle gevallen met een achttraps Quishift-automaat.  Alle F-types zijn uitgerust met een uitlaatsysteem dat indien gewenst een luidere keel op zet. De V8-versies worden daarnaast met Quick Start-techniek uitgerust, een systeem dat uit vlinderkleppen in de uitlaat bestaat die na het starten van de motor gesloten blijven, om enigszins subtiel de auto te kunnen starten. Als de F-type in rijmodus Dynamic staat, of als het actieve uitlaatsysteem is geactiveerd, start de achtcilinder wél 'volle bak'.

De vanafprijs van de vernieuwde F-type is vastgesteld op € 91.300. Een volledige prijslijst volgt.(BRON:AUTOWEEK)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    168

Wat vind je er van Kees? Ik vind de F-Type Series III mooi, maar de Series I en II blijven mijn voorkeur genieten. De neus is beter in balans met de verticale koplampen. Ook jammer dat de V6 wel in de VS wordt geleverd, maar niet hier. Was toch de best klinkende optie. De i6 met mildhybrid tech kon geloof ik niet in de F-Type vanwege ontwerptechnische redenen. Nou ja, dan maar de 450 pk V8 hè :P :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1008

Niets mis met een 450pk V8. Series I is een zeer geslaagd ontwerp. Ik zou hem eerst eens in het echt willen zien voordat ik er over oordeel. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1008

JAGUAR BOUWT HOT WHEELS-CIRCUIT VOOR NIEUWE F-TYPE.

 

Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe F-Type werkte Jaguar samen met Hot Wheels. Niet alleen maakten ze een schaalmodel, ook werd de workshopruimte omgetoverd tot speelhal.

jaguar-f-type-launch-hot-wheels-2.thumb.jpg.6d7ebbc84029e9d6bffdb910280b9620.jpg jaguar-f-type-launch-hot-wheels-1.thumb.jpg.d210637907bc44ef0305b9131af2005a.jpg

 

Samen met Hot Wheels ontwikkelde Jaguar een modelauto van de F-Type op schaal 1:64, de schaal die liefhebbers nog altijd het meest gebruiken. Hot Wheels voorzag de kleine F-Type van een camouflagelook net als de echte Jag en vervolgens ging men aan het bouwen. Het resultaat is een 232 meter lang parcours doorheen de ruimte, met 25 loopings, 3 sprongen en 44 bochten. Om de kleine Jaguar aan de gang te houden, werden 55 boosters gemonteerd. Die gaven de Jaguar een snelheid tot 483 km/u waardoor hij de snelste Jaguar ooit werd, Op schaal natuurlijk.

 

De aangepaste Jaguar F-Type pakt uit met een nieuwe look en een digitaal dashboard. Motorisch verdwijnt de V6, waardoor enkel de tweeliter viercilinder en de V8 overblijven.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
sam ronaldd    0

Jaguar heeft maandag de gefacelifte versie van de F-Type onthullen, tijdens een evenement dat wordt ondersteund door modelautofabrikant Hot Wheels.

De nieuwe sportwagen, die begin volgend jaar te koop staat, zal een frisse styling en verbeterde technologie krijgen en is de afgelopen weken al in camouflagekleuren getest.

Niemand heeft een Jaguar F-TYPE-openingen voor 2020 in New Window nodig, maar het is volkomen begrijpelijk dat men dat wel wil. Het lastige is welke versie van deze sport/luxe 2-zits auto te koop is. Er is de eerste keuze voor een coupé met een vast dak of een cabriolet. Daarna moet er rekening worden gehouden met budget- en vermogensoverwegingen. ....

 

Bron: https://denieuwsteautos.be/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...