Jump to content
jeroendorrestein

Sleutels in de kofferbak!

Recommended Posts

Dit overkwam mij een paar weken geleden met mijn 2002 XJR. Ik was naar Frankrijk, Opaalkust, voor een workshop kustfotografie. Fantastisch mooie lokatie. Ik gebruik een aantal filters en het regende, dus al mijn zakken zaten vol met lapjes en tissues om alle lenzen schoon te houden. Op een gegeven moment trok ik een tissue uit een van mijn zakken en toen kwam ook de Jaguar sleutel mee. Tussen de rotsen. Gelukkig merkte ik het en kon ik ze tussen de rotsen uit peuteren. Dus toen maar in mijn cameratas gedaan.

Een paar uur later liepen we terug naar de auto’s om onze lunchpakketten op te halen. Ik opende de kofferbak, zette mijn cameratas erin, pakte mijn lunchpakket en gooide de kofferbak weer dicht. Een uurtje later, realiseerde ik pas wat ik had gedaan. Auto op slot, sleutels in mijn cameratas, in de kofferbak.

Via tussenkomst van mijn verzekeraars is er een lokale garage ingeschakeld om te helpen. Die waren er binnen 15 minuten en hadden binnen twee minuten het linkerportier open. Ze hadden twee kleine opblaasbalgjes waarmee ze de deur net voldoende openen om met een soort van hengel het deurknopje opentetrekken. Uiteraard ging het alarm af. Maar wat ik me niet gerealiseerd had, is dat je de kofferbak dan nog steeds niet middels de knop op het dashboard kunt openen. Zodra het alarm is afgegaan en niet ge-reset, lijkt het erop dat de kofferbakknop gewoon niet werkt. We hebben nog wat andere dingen geprobeerd. 

Lang verhaal, kort: Ik ben met iemand anders die avond mee naar Nederland terug gereden en de volgende dag heeft mijn zoon mij en de reservesleutel weer naar de Opaalkust gereden. Al met al in twee dagen ruim 1400 kilometer gereden om 2 uur te fotograferen. Had me het anders voorgesteld! Dure les!

Zijn er nog truuks om toch in de kofferbak te komen, nadat het alarm is afgegaan?

Jeroen 

arie-jag    408

Via ski luik?

Zelfde gehad met mijn 2003 Omega maar na openen portier kon ik gewoon de achterbank(3 delen) naar beneden klappen en mijn sleutel pakken.

Is dit bij de Jags van die tijd dicht?

ossel    0

Ook gehad maar met XJ351... in NL.  Uit vliegtuig, sleutel in tas, welke ik achterin legde. En, dus probleem.

Jaguar Amsterdam zei dat ze niets voor mij konden doen...ANWB gebeld, had op zelfde manier voordeur in paar minuten open.

Knopje bak openen gedrukt... niets... Maar, na dus even systeem aanzetten door op start/stop te drukken, werkte het knopje wel en opgelost.

Heb tegenwoordig reserve sleutel in handschoenen vak liggen...

Het was echter vreemd dat de kofferbak op slot kon, met de sleutel erin; zou niet mogen/kunnen, maar wellicht hield laptop oid signaal tegen.

nicolaas    41

even een draadje maken en ik je aansteker doen, dan kun je gewoon de koffer met je knopje openmaken. 

hoe makkelijk kan het zijn.

7 uren geleden, arie-jag zei:

Via ski luik?

Zelfde gehad met mijn 2003 Omega maar na openen portier kon ik gewoon de achterbank(3 delen) naar beneden klappen en mijn sleutel pakken.

Is dit bij de Jags van die tijd dicht?

Bij de X308 zit de tank achter de achterbank dus dat lukt niet

4 uren geleden, nicolaas zei:

even een draadje maken en ik je aansteker doen, dan kun je gewoon de koffer met je knopje openmaken. 

hoe makkelijk kan het zijn.

Was het maar zo eenvoudig! 

De aansteker heeft geen voeding als het contact niet aan staat. Bovendien de schakelaar schakelt niet direct. Zit aangesloten op de security and locking control module. Als ik zo op het schema kijk (wat ook in de kofferbak ligt, uiteraard) schakelt deze schakelaar naar massa. En dan bekrachtigd de control module de achterklep actuator. 

Dus de achterklep actuator wordt bediend door de security controller module. En die hebben ze, heel handig, in de kofferbak geplaatst!

wimb    393

Ik moest heel erg nadenken voordat ik de situatie doorhad: je hebt dus alleen de achterklep ontgrendeld terwijl de auto op slot stond?

Als dat het geval is dan is de wijze les voor de volgende keer om de hele auto van het slot te halen als je in de kofferbak wilt. Nog simpeler dan een draadje trekken.

Krijg je de kofferbak wel handmatig open: sleutel in het slot van de achterklep? Lijkt me van wel.

1 uur terug, wimb zei:

Ik moest heel erg nadenken voordat ik de situatie doorhad: je hebt dus alleen de achterklep ontgrendeld terwijl de auto op slot stond?

Als dat het geval is dan is de wijze les voor de volgende keer om de hele auto van het slot te halen als je in de kofferbak wilt. Nog simpeler dan een draadje trekken.

1 uur terug, wimb zei:

Krijg je de kofferbak wel handmatig open: sleutel in het slot van de achterklep? Lijkt me van wel.

Hi Wim,

Ja klopt, de afstandsbediening heeft twee separate knopjes. Deur openen en kofferbak.

Draadje trekken lukt niet, zie mijn eerdere post.

Met een sleutel kun je het slot van de achterklep wel handmatig openen. Maar ja, die zat dus in de kofferbak! Catch -22!

nicolaas    41

even een draadje met een 12 v klemmetje in de zekeringenkast ergens aansluiten met een quick start en je kunt gewoon de kofferbak openen

of je geeft de aansteker even 12 v. dus niet om te starten maar om je koffer van het slot te halen met je afstand.

ik heb deze tip al meerdere keren gedaan, en zelfs Raymond ervoor uit zijn bed gebeld op zijn enige vrije dag in jaren..!

die mij deze geweldige hulp  gaf in Litouwen 200 km ver weg van Zeeland en ik totaal niet bij mijn accu kon komen die compleet leeg was.

dus echt het werkt super. Maar alleen om even je koffer te openen, en niet om te starten, dat doe je bij de accu met hulpstroom.

dus een super goede tip van de meester.

Op 11/9/2019 om 2:00 PM, nicolaas zei:

even een draadje met een 12 v klemmetje in de zekeringenkast ergens aansluiten met een quick start en je kunt gewoon de kofferbak openen

of je geeft de aansteker even 12 v. dus niet om te starten maar om je koffer van het slot te halen met je afstand.

ik heb deze tip al meerdere keren gedaan, en zelfs Raymond ervoor uit zijn bed gebeld op zijn enige vrije dag in jaren..!

die mij deze geweldige hulp  gaf in Litouwen 200 km ver weg van Zeeland en ik totaal niet bij mijn accu kon komen die compleet leeg was.

dus echt het werkt super. Maar alleen om even je koffer te openen, en niet om te starten, dat doe je bij de accu met hulpstroom.

dus een super goede tip van de meester.

Nee, dat werkt dus niet in dit geval. Prima als je accu leeg is. Maar dat was bij mij niet het geval. Als de accu het nog doet houdt ie het security module onder spanning en die houdt de kofferbak dus gewoon lekker dicht!

Iksjeezesel    303

Met je Valet key krijg je hem niet mechanisch geopend toch?

Vandaar dat je nu nog steeds het probleem hebt begrijp ik?

Lastig probleem dan.

Ik las wel een dat men met een gatzaag achter de nummerplaat tekeer gaat om er bij te komen...

Maar ik denk als je de Jaguar servicecomputer aansluit je de betreffende module wel kunt resetten waardoor je weer met de knop op je dash kun openen?

Succes

wimb    393

Toch snap ik het niet. Je hebt met de reservesleutel de kofferklep geopend? Dan heb je toch weer je afstandbediening en kun je daarmee het alarm uitzetten?

Overigens is een extra 12V draadje prima te doen: Over de tank kom je onder de hoedenplank uit.

5 uren geleden, wimb zei:

Toch snap ik het niet. Je hebt met de reservesleutel de kofferklep geopend? Dan heb je toch weer je afstandbediening en kun je daarmee het alarm uitzetten?

Overigens is een extra 12V draadje prima te doen: Over de tank kom je onder de hoedenplank uit.

Ik had de reservesleutel niet bij mij. Had ik die bij me gehad, dan had ik zonder probleem in de kofferbak gekund. Maar de enige sleutel zat dus in de kofferbak. 12V draadje heeft geen zin in mijn geval. Dat is een goede truuk als de accu leeg is. In mijn geval was de accu niet leeg en hield de security module (die dus nog spanning van de accu krijgt) de kofferbak dicht.

16 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Met je Valet key krijg je hem niet mechanisch geopend toch?

Vandaar dat je nu nog steeds het probleem hebt begrijp ik?

Lastig probleem dan.

Met een reservesleutel had ik de kofferbak kunnen openmaken, maar die had ik niet bij me. Ik weet niet zeker of het met de Valet Key wel was gelukt, want die is er juist voor om alleen de deuren te openen en de motor te starten. Maar goed, ook die had ik niet bij me.

Jeroen