Jump to content

import USA kenteken

Robby1
 Share

Recommended Posts

Beste forum leden,

sins kort lid geworden van het jac forum/club en nog niet bekend waar ik de juiste info kan vinden.

ik ben voornemens een XK8 convertibele uit 1999 aan te schaffen echter heeft deze auto nog geen kenteken usa import.

Nu heb ik gelezen dat auto`s jonger dan 31-12-1997 alleen gekeurd kunnen worden bij de rdw in Lelystad.

De kosten richting de €1000 gaan. Ik vraag me of er nog modificaties moeten worden uitgevoerd ivm type EU goed keuring?

BV verlichting, richting aanwijzers enz. Zijn er forum leden die hier ervaring mee hebben waar ik zoal op moet letten of moet aanpassen?

ik zie jullie reacties graag te gemoed, alle tips zijn welkom.

Met vriendelijk groet,

Rob Brokers

• Replies 4
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

9 minuten geleden, Robby1 zei:

Ik vraag me of er nog modificaties moeten worden uitgevoerd ivm type EU goed keuring?

BV verlichting, richting aanwijzers enz. Zijn er forum leden die hier ervaring mee hebben waar ik zoal op moet letten of moet aanpassen?

Bij mijn XJS '96 uit de USA niets hoeven aan te passen. Alleen de koplampen omdat ze geen duidelijk lichtbeeld hadden. De USA koplampen hebben een ander lichtbeeld maar als deze nog duidelijk zichtbaar is dan kunnen ze gewoon blijven zitten.

Op 10/11/2019 om 9:22 PM, Robby1 zei:

Ik vraag me of er nog modificaties moeten worden uitgevoerd ivm type EU goed keuring?

Brokers

Ik heb in 2009 toen we nog in de USA woonden, mijn 2002 XJR aldaar gekocht en drie jaar meegereden. In 2012 is de Jaguar teruggekomen naar Nederland, als onderdeel van onze huisraad. Het grote voordeel is dat invoeren veel invoudiger en ook veel goedkoper wordt. Eigenlijk alleen een APK bij de RDW. Wel moesten de knipperlichten worden aangepast. Jaguar had daar een standaard bedradingssetje voor.

Het is al weer lang geleden, maar ik ben er toen ingedoken wat er allemaal bij invoeren kwam kijken. In eerste instantie was ik niet op de hoogte van die inboedelregeling. Ik herinner me wel dat, als de auto opnieuw gekeurd moest gaan worden dat een dure zaak zou worden. Euro 2500 - 300 o.i.d.

Ik weet niet of het aan de leeftijd van de auto ligt. Mij staat bij dat het gewoon te maken heeft met wel of niet de juist typekeuring. En dat is soms niet zo voor de hand als dat je denkt. Je zou denken dat de XJR in de VS en Europa allemaal dezelfde typekeuringen hebben, maar dat bleek niet zo te zijn.

Ik zou in ieder geval maar eens gaan bellen met de RDW, want die kunnen je ongetwijfeld verder helpen, wat je nodig hebt aan papierwerk, en wat zij dan kunnen doen en rekenen.

Ik weet nog wel dat ik indertijd er bijna vanaf zag om de auto naar Nederland te halen. Werd veel te duur. Uiteindelijk, met die inboedelregeling viel het allemaal veel gunstiger uit en heb ik het alsnog gedaan. In Europa zijn best wel wat leuke XK8 te vinden als je een beetje zoekt.

Amerikaanse auto’s zijn vaak toch behoorlijk afgeragd. In de zonnige staten heb je minder last van roest, maar droogt alles verschrikkelijk uit, dus krijg je weer scheuren in dashboards e.d.

Ik zou sowieso altijd even een Carfax rapport opvragen. https://www.carfax.eu/sample-report Dat kost wel een paar tientjes maar geeft in ieder geval een idee over de onderhouds- en schadehistorie van de wagen, aantal eigenaren e.d. Heb ik indertijd voor mijn XJR ook gedaan. Het is niet noodzakelijke wijze 100% betrouwbaar. Maar alles wat er in staat is correct. Het probleem is dat soms niet alles in het rapport terecht komt.

Maar het geeft je bijvoorbeeld zeker een idee hoeveel eigenaren er zijn geweest, in welke staten (dus om bijvoorbeeld een claim als altijd in California gereden te verifiëren). Ook alle gerenomeerde garages, dus zeker alle Jaguar dealers werken mee, Dus als ie voor schade bij een goede garage is geweest, staat dat er in. Als die schade gemeld is geweest bij de autoriteiten, staat dat erin. etc

Succes ermee

Jeroen 

Al goed gekeken naar de technische staat? Standaard kettingspanners of de latere generaties? motorschade door zwavelhoudende benzine? Er zijn best wat punten die gedaan zouden moeten zijn de afgelopen 20 jaar. Is dat niet zo, of onduidelijk, calculeer dat dan wel in. En het valt me op dat us versies hier een hoger ledig gewicht krijgen toebedeeld dan eu versies. Ledig gewicht eu versie1680 kg. Us versie 1755. Of dat echt waar is of een andere inschatting van rdw weet ik niet, maar kost wel extra mrb. Bij verkoop levert een us versie vaak wat minder op dan een NL versie.