Jump to content
paperboy62

Mijn XJ8 (X308) en E10

Recommended Posts

paperboy62    197

Donderdag 3-10-2019 tankte ik per ongeluk E10. Nu het kouder wordt merk ik dat de auto er langer over doet om aan te slaan. Tevens heerst het gevoel dat hij (mijn zoon reed uit Rosmalen naar de Zaanstreek) onregelmatig loopt mijn zoon zei dat hij op cruise control reed. ik heb ondertussen express al 2 x E5 bijgetankt maar hij heeft het nog wel. Iemand anders nog problemen. Mijn XJ is van 1999 en moet volgens de website  https://www.e10check.nl/ E10 kunnen tanken Jaguars vanaf 1992 wordt daar gesuggereerd.

Vrg Wim 

• Klasse 1

hansvh    356

Ik denk niet dat je problemen veroorzaakt worden door het tanken van E10. Zelfs motoren die hiervoor niet geschikt zijn lopen er normaal op (zij het onzuiniger), het wordt pas een issue als je steeds E10 tankt met een motor die daarvoor te oud is. Sowieso loopt je Jag beter op premium benzine met een octaangehalte > 95RON (BP Ultimate bijvoorbeeld).

• Klasse 1

isabella    584

Ik ben er helemaal mee bezig met de E10 brandstof, ik kan er nog niet echt een zinnig antwoord op geven maar de eerste onderzoeken wijzen uit dat deze brandstof vervuiling veroorzaakt in de Injectoren en dat er sprake is van week worden van sommige types injectoren.

In samenwerking met Forte is de nieuwe machine ontwikkeld als voorloper op deze problemen, e zijn al een half jaar aan het testen en de uitslagen zijn positief.

Er zitten organische delen in de E10 en die kunnen in sommige systemen problemen veroorzaken.

Om antwoord te geven op de vraag welke Jaguars er veilig op E10 kunnen rijden....volgens Internet alle NA 1992.

ofwel de computergestuurde auto's (uitzonderingen daargelaten)

Forte is volop met het onderzoek bezig en heeft al een reiniger uitgebracht die de vervuiling teniet doet.

paperboy62    197
3 minuten geleden, johanvdpluijm zei:

better safe than sorry, ik tank voortaan 98 E5 ip 95 E5 of e10.. 

Ik tank nu ook V-power E5 sinds ik dit probleem heb gehad (dit is overigens de enige tank in de buurt die E5 aanbied)

sonsan    459

Bij V-Power staat wel E5 maar dat zit er niet in....

Volgens Shell zit in hun premium brandstof zoals V-Power geen ethanol. Net zoals bij BP Ultimate.

paperboy62    197

Mijn tank zit nu alleen nog V-Power van shell in en de auto start weer goed en loopt weer rustig zoals hij deed voor 1 oktober . Dus denk toch dat de E10 de boosdoener is. Dus ik ga mee met Raymond die dit al poste: Er zitten organische delen in de E10 en die kunnen in sommige systemen problemen veroorzaken.

• Like 2

redman    32

Als je E10 in de tank hebt en je wagen langere tijd niet gebruikt ontstaat een soort drab onderin. Wordt het allemaal niet beter van, dus voor mij geen E10.