Jump to content
wilfredfoto

Olie lekkage XK motor...

Recommended Posts

wilfredfoto    113

Hallo,

Ik heb bij de motor wissel, twee jaar en 2000 km geleden,  voor de zekerheid de krukas keerring en alle pakkingen vervangen. Nu zie ik toch steeds na een rit wat olie op de grond liggen. Vorige week op een brug zag ik inderdaad tussen de motor en de bak wat oliedruppels hangen.

Nu heb ik het vermoeden dat het nu juist dat ene onderdeel (foto) is wat nu problemen geeft. Het was wel een onderdeel van een pakkingset, maar ja....

Is dit te vervangen door slechts de automaat bak en starterkrans te verwijderen,  of moet de motor er voor uit ?

In geval ik het dan toch nog even aankijk...

Wilfred 

20190831_221602.thumb.jpg.ee39e58716fbb65f10210bc5bd1231ab.jpg

Iksjeezesel    302

Hoi Wilfred,

Das balen.

Heb je de keering destijds wel vervangen?

Indien antwoord= ja: iets misgegaan bij installatie of verkeerde olie gebruikt v.w.b.  pakking materiaal...of anders een misdadig slechte pakking set?

Het originele ontwerp was natuurlijk ook niet perfect helaas.

p.s de mijne heeft het ook soms, maar alleen bij langer stilstaan.

grt Rob

wilfredfoto    113

Hoi,

De keerring aan de distributie kant heb ik vervangen door een teflon exemplaar,  tevens een rubber afdichting van de carterpan aan de kant van de bak. En de carterpan pakking natuurlijk. Hier zie je de oude keerring links naast de ketting:

3221.thumb.jpg.353e6ba01dd87a9af7e67c7c0c495a9f.jpg

Maar, het is denk ik nu net dat halve maantje wat nu problemen geeft (EBC 1705), ik vond de nieuwe wel bij de hele set, maar kon het eigenlijk niet plaatsen, dwz zien waar thuis hoorde. Nu snap ik dat deze achter de starterkrans zit, wellicht dat hier bij is te komen als de automaatbak er onder uit is.

En zo eigenwijs als ik ben dacht ik dat het wel mee zou vallen, temeer omdat het geen contact maakte met de carterpan.

Het zal niet acuut zijn misschien en bij een lange rit verzamelt er zich natuurlijk meer olie wat bij stilstaan er weer uit druppelt, dus dan lijkt het erger te zijn. 

De olie die ik altijd gebruik is Morris Classic oil 20W50 en die koop ik bij SNG Barratt.

Die pakking van asbest koord zijn meestal lek. Ik weet niet of de bak er wel vanaf kan met de motor op zijn plek. 

Je kunt hem alsnog vervangen maar garantie op dat type kering is tot het einde van de oprit zeg maar.

Die van mij lekt ook wel een paar druppels. En als hij lang stil staat ook wel eens een beetje automaatbak olie. Ik heb daar geen moeite mee het is niet voor niets een Engelse auto.

wilfredfoto    113

Ik meen dat de carterpan ook moet zakken dan, en dat lukt alleen met de motor eruit..

Even aankijken maar, ik heb net nog gekeken en ik zag nu geen verse lekkage eigenlijk.  Ondanks de rit van 100 kilometer gisteren.

wilfredfoto    113

Dat lijkt voor nu het beste inderdaad. Er zit de juiste olie in, er zijn ook allerlei toevoegingen te verzinnen, maar daar ben ik niet zo voor.

Bedankt weer, 

Wilfred 

Toevoegingen zullen hier ook niet snel tegen helpen. Dat ze rubber keringen weer flexibel kunnen maken kan ik geloven maar een asbestkoord weer kerend laten worden lijkt me niet

wilfredfoto    113

Tenzij het een weerkerendlatenwordenasbestkoordzonderdemotoreruithoeventehalen vloeistof is, maar dat bestaat geloof ik niet  🙃

• Haha 1

wilfredfoto    113

Goedemorgen,

De auto heeft na een weekje stilstaan slechts een paar drupjes gelekt, gisteren nog even onder de auto gekeken.

Niks aan doen dus, ik vraag me alleen wel af waarom er vorige week dan toch een serieuze plas onder lag.

Fijn weekend !

Wilfred

JagS3 4.2    10

voor dat koordje te vervangen moet inderdaad de carter eronderuit, dit koord zit namelijk tussen carterpan en krukas en je kunt er niet van buitenaf bij.

ik heb dit meegemaakt met een 3.8 xk motor, maar dit is in principe hetzelfde, we hebben er toen nog overgedacht om het vliegwiel los te laten boren en montabel te maken

op de krukas, zodat er een fatsoenlijke rubberveerkeerring op kon, echter hebben we toch voor origineel gekozen omwille de kosten. Het lijkt me echter nog steeds mooi om dit een keer te gaan doen. Misschien bij mijn eigen 4.2 series 3