Jump to content
alboreto

WARM LOPEN XJS V12

Recommended Posts

alboreto    25

Goede avond, ik kom hier niet vaak,maar werd de keren dat ik er was ben ik er wel slimmer door geworden, waarvoor dank.

Graag wou ik bij deze ook iets bijdragen, en dan specifiek aan degenen die een V12 hebben en het probleem van de matige koeling kennen.

Reeds vanaf de aankoop van de XJS had ik problemen met de koeling,spoelen radiator,plaatsen nieuwe waterpomp mocht niet baten.

Nieuwe thermostaten verholpen het probleem ook niet. 

De thermostaten van deze motor verwijderen zorgt voor nog meer problemen,aangezien deze dubbelwerkend zijn.

Bij het verwijderen van de thermostaten gaat de koelvloeistof nl onmiddellijk terug het blok in en circuleert niet langs de radiator .

Wat ik gedaan heb is het volgende: Ik verwijderde de thermostaten terug en verwijderde de veren ervan,verwarmde de thermostaten en monteerde deze terug .

De thermostaten staan nu dus veel verder open dan normaal en belangrijk: het kanaal achter de thermostaten staat afgesloten,zodat de de koelvloeistof bij opstarten

onmiddellijk naar de radiator wordt geleid.

Dit tot VOLLE tevredenheid,de Jaq heeft geen koelproblemen meer en loopt mooi op zijn normale temperatuur.

Nadeel is natuurlijk dat het voor winterrijders iets langer duurt alvorens de motor op temperatuur is ivm interieur verwarming.

In de hoop dat iemand er iets aan heeft.

grt

Alboreto