Jump to content
wilfredfoto

Reactie armen Series 3

Recommended Posts

wilfredfoto    114

Goedemorgen,

Ik ben aan een nieuwe klus begonnen, het vervangen van de reactie armen.

Op het forum hier al het een en ander gelezen, met name het grote rubber kan ergggggg vast zitten. Nu is mijn achterbrug er recentelijk onder uit geweest, dus ik hoop dat dit mee gaat vallen.

Rechts achter hoorde ik al geruime tijd gepiep tijdens het veren van de auto, soms wel en soms niet, en nu dus ontdekt dat het kleine rubber in de rechter arm erg slecht is, waardoor de arm tegen de bevestiging aan schuurt en dus piept.

De rest ziet er nog wel goed uit, ook links, maar toch besloten om beide armen te gaan vervangen.

Ik heb twee andere armen gevonden waar ik nieuwe bussen in wil zetten. De eerste arm heb ik al leeggemaakt en tevens een likje verf gegeven.

Als ze allebei klaar zijn kan ik ze vervangen, dit is een redelijke omweg, maar dit terzijde..

Ik dacht dat de armen symmetrisch zijn, maar dat is dus niet zo. Bij het grote oog zit een opstaand randje om te voorkomen dat de arm kan gaan zakken. Het grote rubber kun je er dus verkeerd om in persen !

Tevens nog een vraagje, er is volgens mij maar weinig ruimte om de bout aan de kant van het kleine oog (bij de schokdemper) er uit te schuiven, zie tekening.

Klopt dit of gaat dit toch lukken zonder nog meer te hoeven demonteren ?

Ik heb immers geen brug dus je ligt toch al niet zo handig te werken.

Alvast bedankt weer en groeten, Wilfred

ReactieArm-2.thumb.jpg.daa818cdbbd38fcbcfe5118c97452d73.jpg   ReactieArm-1.thumb.jpg.2ae7e271926887337ebcd781a6df9122.jpg

hansvh    335

Volgens de procedure in de service manual heb je ook geen brug nodig. Die bout in het kleine oog zou je volgens diezelfde procedure moeten kunnen verwijderen nadat je de onderste bout van de voorste schokdemper hebt verwijderd. Die demper zou je dan naar het midden van de auto kunnen draaien zodat er ruimte vrij komt.

Mijn ervaring is wel dat procedures die in de service manual vrij eenvoudig kunnen lijken het in de praktijk soms toch echt niet zijn ;-) .

wilfredfoto    114

Ok, Dank je wel.

De schokdemper kan  weggedraaid worden zonder dat deze door het dak naar buiten wordt gelanceerd  🤔😖 ??

hansvh    335

Lijkt me wel. Tis een schokdemper, geen schroefveer ;-) . De wielhub zelf zit natuurlijk ook nog vast aan de andere schokdemper.

De procedure cf de service manual:

Afbeelding 1.jpg

Afbeelding 2.jpg

De schokdemper houd de veer bij elkaar en deze kan je er zonder problemen af pakken. Let op je kunt er niet 1 los maken. Het is 1 doorgaande as waar beide schokdempers mee vast zitten. Verder is hier niets spannends aan.

De bout met weinig ruimte heeft inderdaad heel weinig ruimte. Zo weinig dat Jaguar hier de beste oplossing ooit voor bedacht heeft....... Ze hebben 1 kant van de kop er afgeslepen!!!!

Deze moet je dus wel heel proberen te houden want hier past geen andere bout in maar alleen deze specifieke bout. 

wilfredfoto    114

De bussen zijn binnen, en ik heb de Jaguar eens verwend met houten decoratie op de versnellingspook (Misschien gaan de reactie armen er dan makkelijker af..)

bushes.thumb.jpg.5007159cb57b8e626ac9ebe2dc2055e1.jpg   Gearknob.thumb.jpg.aef4e147d688c220c39ca95169f86329.jpg

wilfredfoto    114

Ik snap wat je bedoelt met die specifieke bout, ik vond hier een plaatje van in het restauratie boek. Komende week de bussen er in persen en dan kan ik de armen gaan vervangen. 

20190831_105441.thumb.jpg.2c48b504e5d55ee3650f604ea9590454.jpg 

20190830_073210.thumb.jpg.ea48562555d763216fd494cfd1b201a6.jpg