Jump to content

Verse koelvloeistof

wilfredfoto
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag,

Vandaag een goede daad verricht ;)

Oude koelvloeistof eruit, en het blok weer eens goed doorgespoeld. Dat was na de motorwissel nog niet gedaan en er kwam de nodige bagger uit..

Doorspoelen had ook nog een andere reden, ik had er na de wissel rode VW G12+ vloeistof in gedaan, en dat is bij onze klassiekers nu net niet de bedoeling kwam ik achter.

Nu dus de correcte blauwe erin en we kunnen er weer een paar jaar tegen..

20190817_151633.thumb.jpg.12610cca041e33516fa0857bacc33a76.jpg       20190817_151650.thumb.jpg.68555e4dbb8e595f7e8e9d65ba57c68f.jpg

• Like 1

• 1 month later...

Hoi,

Zie hiervoor een stukje tekst wat ik heb gelezen op een ander forum voor klassieke Volvo's.

Wat ik bij mijn eigen Series 3 merk is dat de vriespluggen op de kop niet meer zweten. Bij de rode koelvloeistof lag er na een rit altijd wat rode vloeistof omheen, nu blijven ze kurkdroog.

Tekst:

Het is belangrijk om het koelvloeistofniveau van een oldtimer goed op peil te houden. Zeker in de zomer kan een oldtimer het soms moeilijk hebben. Let bij het bijvullen van je koelvloeistof wel goed op welke variant je gebruikt. De modernere longlife antivries (G12 genaamd, roze kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische componenten dan de conventionele koelvloeistoffen.

Voordeel is dat de nieuwere G12 tot driemaal langer mee gaat dan een traditioneel glycol-water mengsel. Maar het belangrijke nadeel is dat G12 oudere kunststoffen en pakkingen aantast! Daarnaast zijn de conventionele koelvloeistof en G12 niet mengbaar en vormen deze in dat geval een bruine klonterige massa, die niet of nauwelijks door de waterpomp verwerkt kan worden met alle gevolgen van dien. Houd je dus aan het advies van de fabrikant van jouw oldtimer en dat is in ieder geval géén G12.

Aha, weer wat geleerd! :thumbsu:

Ik heb in mijn oldtimer MG Midget Evans (is intussen ook al her en der ter discussie)

In de oldtimer Jaguar H2NO (nederlandse uitvoering van Evans maar dan kleurloos)

In de youngtimer MG zit wel weer de G12 maar die is dan ook van 2003 dus dat moet kunnen. 

Yountimer Opel Omega idemdito.