Jump to content
Peter_J

aankoop advies xk 4.2 v8 2006/2007

Recommended Posts

Peter_J    0

Goede avond liefhebbers,

 

Zoals de kop al doet vermoeden wil ik een aanschaf van een Jaguar XK 4.2 V8 overwegen, geen R omdat hij waarschijnlijk dagelijks gebruikt gaat worden.

Ik zal begin volgend jaar aan de aankoop toe zijn maar wil mij goed voorbereiden op de aankoop, ook moet ik mijn Triumph Spitfire nog verkopen. Ik heb dus geen haast dus het aanbieden van een auto hoeft zeker nog niet.

 

Wat zijn de grootste of meest voorkomende problemen bij dit type auto uit deze jaartallen, ik kom eerlijk gezegd niet zo heel veel tegen als ik op google of youtube aan het zoeken ben. Ik zie daar hoofdzakelijk de problemen van de eerdere type's.

 

Ik kom zelf uit Etten-Leur en zijn daar aan deze kant van het land ook leden die evt mee willen kijken naar een auto of zijn er forum leden/sponsors die een aankoop keuring kunnen uitvoeren tegen een normale  geldende vergoeding?  Voor mij wordt dit de eerste jaguar dus een stuk kennis ontbreekt mij.

 

is het tevens mogelijk om ergens een auto te huren, zodat ik eerst kan kijken of de auto wel bevalt, of is er een lid die samen een stukje wilt rijden. De brandstof vergoed ik natuurlijk.

 

dit alles hoeft dit jaar nog niet, maar liever op tijd vragen..

 

mijn budget zal rond de  €20.000,- liggen, is dit realistisch?

 

graag hoor of lees ik jullie reactie' s

 

grt Peter v Dongen

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    998

Welkom op dit forum. Het is goed dat je op tijd begint met info te verzamelen. Het is een mooie auto.

 

Je budget is aan de krappe kant. Een goede kost wel meer en een minder goede misschien minder maar dan heb je weer extra kosten om achterstallig onderhoud weg te werken.

 

HIER alvast een klein test verslag, maar dat is maar van een persoon natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Peter_J    0

Dank voor je reactie,

Budget is nog wel wat flexibel, liever iets langer sparen voor iets goeds dan de rommel van een ander.

Maar een auto met wat ervaring ;-) in kilometers vind ik geen probleem, rij nu Volvo en ben dus gewend aan hoge kilometer standen.

Het test verslag had ik idd ook gevonden , maar zeker bedankt voor de moeite.

 

grt Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
HenkXKR    69

Heb die 4.2l motor in R uitvoering in mijn XKR uit 2003 liggen.

Had mij  voor aankoop er goed in verdiept.

Deze motoren liggen ook in sommige Amerikaanse Ford modellen en schijnen onverwoestbaar te zijn. Onderstel en aandrijving zijn ook probleemloos.

Gekocht bij 130K   nu 3 jaar later 160K.

Zag bij aankoop dat oliekeuring van differentieel lekte. Verstandig dus om hem even op de brug te laten zetten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laan    816

Goed plan Peter!

 

Het zijn relatief probleemloze auto's. Sinds 2 maanden heb ik er een uit 2006 met redelijk wat kilometers. Ik verbaas me steeds weer over de keurige staat en het fantastische rijgedrag. Een R hoeft van mij niet, zonder is hij al snel zat, maar dat blijft persoonlijk. Na aankoop heb ik een beurt laten uitvoeren door de plaatselijke specialist. De aandachtspunten bleven bij redelijk gladde achterbanden en redelijk versleten voorremmen, verder niks en kurkdroog van onderen. Een budget van 20k moet kunnen. Ik zou dan eerder kopen van een liefhebbende particulier met een duidelijk verhaal en die documentatie over onderhoudshistorie kan overleggen, dan bij een handelaar die van alles verkoopt en vaak ingevoerde exemplaren aanbiedt. Een forumlid die je op weg kan helpen in de regio zuidwest is Raymond van G&G in Heinkenszand.  Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Peter_J    0

Top dank voor je informatie, 

Ivm dagelijks gebruik hoef ik ook geen R ivm brandstof verbruik. 

En power heeft hij genoeg.. 😀 

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    206

Ik ben uiteraard niet objectief, maar zou je aanraden om zowel een met een XK als XKR te gaan rijden voordat je een (verkeerde? ;-)) keuze maakt.

Ik twijfelde voor de proefritten ook :DD

Share this post


Link to post
Share on other sites
GawaiN    1

Ik rij zelf nu +-3j in een xkr uit 2007 en het is inderdaad over het algemeen een probleemloze auto die fantastisch leuk rijdt en bovenal erg mooi is.

 

Puntjes die ik zelf ben tegen gekomen en wel prijzig zijn:

- De afwatering van de airco zat verstopt, bekend probleem bij de eerste xk’s. Nieuwe versie van dit slangetje kost slechts een paar euro, maar het hele dashboard moet eruit om deze te plaatsen... Zou mooi zijn als dit al vervangen is, zo niet houd rekening met ooit misschien €700,- bij de dealer om dit te vervangen.

- Blijkbaar zijn het motoren die iets rijk lopen, in ieder geval de xkr, maar wellicht ook de xk. Daardoor gaat een katalysator met een beetje pech een keer op.. En er zijn er twee die best prijzig zijn...

- Mijn dynamo is er een keer mee gestopt, dan sta je helaas stil.

 

Voor de rest geen gekke dingen. Gewoon regulier onderhoud en slijtage delen. Banden en remschijven/blokken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...