Jump to content
5jags

Motor wissel 4.0 in een XK8 4.2

Recommended Posts

5jags    0

Ik heb een XK8 4.2 CABRIO uit USA (2002)  met een defecte motor.

Verder heb ik een 4.0 XK8 coupe uit de UK (2001) als donor.

Is de 4.0 motor zonder al te veel aanpassingen in de 4.2 auto in te bouwen?

Met of zonder de versnellingsbak?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brouwer    31

Ik heb lang geleden wel op fora gezien dat het andersom werd gedaan. Van 4.0 naar 4.2. Als ik me goed herinner waren daar toch wel aardig wat aanpassingen nodig. Zie bijvoorbeeld deze link: https://www.xk8-parts.com/2017/01/jaguar-xkr-4-0-to-4-2-engine-conversion/. Ik meen dat ook de versnellingsbak anders was, maar details weet ik niet meer.

 

Mijn vermoeden is dat vooral de computers anders zijn. Dus aansturing ECU, signalen naar het dashboard, etc.

 

Daarnaast  lijkt me de 4.2 gewoon een beter blok. Is repareren / vervangen door een 4.2 blok niet handiger? Als je je 4.0 blok verkoopt kan het financieel toch niet zo'n groot gat meer zijn. En spaart een hoop electronica issues...

 

Maar wel een mooi project natuurlijk, een engine swap. Heb het ooit gedaan met een Matra Bagheera. Maar dat was in de tijd dat een motor alleen een vonk en wat benzine nodig had om te draaien...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avos    6

Als het budget beperkt is, dan hangt het er vanaf wat er defect is aan de 4.2 motor, want er zijn dan wel wat mogelijkheden

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5jags    0

Bedankt voor jullie reacties.

Het heeft niets met budget te maken.

Ik weet dat de coupe goed is en het leek mij daarom een leuk project voor aanstaande winter. 

Ik begrijp dat wanneer ik de bedrading en computers ook uitwissel het gaat altijd lukken.

Mijn vraag is of het ook zonder al te veel aanpassing kan

Gezien de waarde van de auto moet ik er sowieso niet aan beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avos    6

Je kunt niet de computer uitwisselen, dus just zult motor componentenmoeten uitwisselen, daarom ook de vraag wat er stuk is aan de 4.2 motor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5jags    0

DE 4.2 motor heeft een distributie probleem. In USA heeft men de kettingen en spanners vervangen maar als de auto meer dan 24 uur stil staat ratelen ze weer (ongeveer 10 seconden).

Wij hebben -niet wetende dat het in de USA al was gedaan- ook de kettingen en spanners weer vervangen met hetzelfde euvel. Daarna nogmaals het blok open en de nokkenas vervroeger nagekeken.Ook zonder verbetering.

Nu heeft de auto een hele lichte voorschade en oa een oliekoeler die er niet is. In de USA heeft men de slangen met elkaar verbonden!

 Al met al een paar onzekerheden Zo als zijn de nokkenasvervroegers nog wel goed? Hoe komt het dat de spanning van de kettingspanners afgaat? Moet er een non-return klepje ergens zitten wat defect is? Enz.

Wetende dat de 4.0 motor goed is leek het mij een optie die in te bouwen.

Nu is het waarschijnlijk ook geen probleem motorcomponenten uit te wisselen mits er op de 4.2 motor niet meer zitten dan op de 4.0 motor.  

Ik kocht de auto voor 1500 USA voor de onderdelen o.a, zwarte kap en interieur wielen en nieuwe banden..... Geen miskoop dus maar de auto was verder beter dan verwacht vandaar deze poging met de motor(en). 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
HenkXKR    69

Toch raar verhaal dat die distributie klacht niet verholpen kan worden.

Toch zal zelfs die motor nog geld waard zijn.

Je blijkt een    goede sleutelaar te zijn, maar een Jaguar specialist heeft mss meer expertise?

 

Niemand zal een xk8 uit 2002 met een 4.0 motor willen kopen.

Goedlopende huidige 4.0 motor zal veel waard zijn.

Tip maak een geluids video alvorens de 4.0 uit te bouwen en van het uitbouwproces. + opname van een recente krant (datum).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    731
Op 8/15/2019 om 12:19 PM, 5jags zei:

Wetende dat de 4.0 motor goed is leek het mij een optie die in te bouwen.

 Ik denk dat je minder centen kwijt bent om de 4.2 te laten fixen door een Jag-specialist... dan heel de rataplan om te bouwen incl elektronica.

We zeggen niet wie maar begint met een G en zit in H. Hij wil je vast ook wel helpen met tips, misschien kan je het meeste wel zelf. 

 

NB - als er eentje heeft zitten kloothommelen is het wel slim om alles iig weer origineel te maken. 

En een 2002 met een 4.0 blok... tja... wist je dat de 4.0 ook problemen heeft met de kettingspanners?

 

Aangepast door moderator

Share this post


Link to post
Share on other sites
wvdl    120

hangt er misschien ook vanaf welk 4.0 blok je hebt - een AJ26 of een AJ27?

 

Een AJ27 heeft CVVT, waar de AJ26 slechts VVT heeft - weet niet of de ECU daar iets mee doet of de info wil hebben...

Bij AJ27 hebben beide cats een O2-sensor voor en na, bij de AJ26 slechts O2-sensor voor de cat. 

Maw best veel verschillen.

 

Maar leuk project als je de tijd en doorzettingsvermogen hebt! :-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avos    6

Misschien is het zelfs de olie filter, deze hebben een non-return valve.

 

Beste advies is al gegeven, ga naar een expert, en lat het probleem oplossen, of probeer het zelf, want dat is nog altijd makkelijker/sneller dan de motor vervangen zoals je voorstelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
isabella    572

Achter de 4.0 V8 staat een ZF 5HP24

 

Achter de 4.2 staat een ZF6HP 26

 

Beide aandrijfagregaten zijn dusdanig anders dat het vrijwel onmogelijk is deze in dezelfde auto uit te wisselen zonder de auto op componentniveau opnieuw op te bouwen.

 

Alle electronica waaronder het dasch is compleet anders.

 

De ECU's en de mechanische bevestiging wijken allen af.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5jags    0

Hallo

Hartelijk dank allemaal voor jullie advies. 

Het probleem is dat ik niet precies weet wat er eerder is gebeurd en na drie keer alles gedemonteerd en gemonteerd te hebben, de laatste keer in 4.5 uur,  heb ik geen zin in een vierde keer. Alhoewel met pensioen kom ik toch tijd tekort. Zeker als je Jaguars hebt en rijdt.

Zal nu maar een expert opzoeken voor het distributie probleem. Ik ben tot oktober in Frankrijk en daarna is de XJ8 weer in het vizier.

Nogmaals bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avos    6

"Zal nu maar een expert opzoeken voor het distributie probleem"

 

Daar zit het hem in, de oorzaak moet vastgesteld worden, en dat hoeft niet met de distributie (ketting/spanners) te maken te hebben, het kort geluid na start kan net zo goed van VVT units te zijn.

 

Iemand die de Jaguars goed kent (ik ga niemand noemen hier) kan veel sneller de oorzaak vaststellen, dat geeft wat meer tijd voor de andere Jaguars voor wat aandacht  ;-)

 

Veel genot gewenst in ieder geval!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...