Jump to content
JXF

Jaguar xf 4.2 sc loopt zeer onregelmatig . bij koude motor

Recommended Posts

Iksjeezesel    303

Mijn (ex) XKR (4.0-SC) liep ook ooit de eerste seconden slecht.

Dat kwam achteraf doordat er een klein beetje koelwater op een zuiger stond nadat je hem liet afkoelen. (koppakking lek....)

Bij direct starten na afzetten of na een kwartier of zelfs een uur was er niks aan de hand.

Oorzaak van de lekke koppakking bleek dat het dunne slangetje op het koelwater manifold lucht trok bij afkoelen, maar niet naar buiten lekte bij warm koelsysteem. (kwam ik achter na vervangen van de koppakkingen bij het vaccuum vullen van het koelsysteem)

Daardoor zoog het koelvloeistofsysteem bij afkoelen van de motor geen vloeistof terug uit het buffervat, en draaide de motor met veel lucht bovenin het blok.

Koppakking is er dan zo geweest helaas, en dus telkens een paar cc koelwater op de zuiger..

Bij compressie test kom je er niet goed achter is mijn ervaring.

Op den duur krijg je een low level waarschuwing v.w.b de koelvloeistof. Dan weet je het zeker.

Als je deze auto voor heel weinig heb gekocht is de kans aanwezig dat men het niet zag zitten de koppakkingen te wisselen (is best een behoorlijk klusje)

JXF    19
9 uren geleden, Robbedoes zei:

Het gaat er niet om of het in andere auto's wel of niet zit.
Als de type goedkeuring is met airbags en je haalt ze er bewust uit, dan heb je wel wat uit te leggen.
Je dash airbags uit schakelen lijkt mij een prima optie. Doe dan ook meteen geen gordel om.

BTW ik heb die dingen nog nooit per ongeluk zien af gaan.

ik heb het ook bij de apk nagevraagt en het is niet verplicht om erin te hebben,   komt gewoon door de apk

en ik heb wel veel verhalen gelezen over dat ze te snel af gaan, 

de dash airbag wil mijn vriendin ook niet in haar gezicht zegt ze ,

gordel om is genoeg zei ze, dus ja    , dan moet ik hem gaan loskoppelen en een weerstandje ertussen,   me stuur airbag laat ik wel aangesloten.  die kost ook niet zo duur om te vervangen

heb vroeger zware aanrijdingen gehad met auto,s zonder airbag,  had toen een astra F gsi met een klein sport stuur,

met 120km in de zijkant van een golf,    auto was totaal krom  , ook het stuur

had alleen een lichte kneuzing ,.

een jaguar is een veel sterkere auto dan zo,n oude astra

ik kon ook een jaren 70 jaguar kopen bijvoorbeeld,  dan heb je ook geen airbags.

dan ben je ook niet strafbaar toch  ,

JXF    19
7 uren geleden, Sjuul zei:

Prachtige auto en wát een mooie kleur!😀

dankje dat is de kleur emerald fire

JXF    19
4 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Mijn (ex) XKR (4.0-SC) liep ook ooit de eerste seconden slecht.

Dat kwam achteraf doordat er een klein beetje koelwater op een zuiger stond nadat je hem liet afkoelen. (koppakking lek....)

Bij direct starten na afzetten of na een kwartier of zelfs een uur was er niks aan de hand.

Oorzaak van de lekke koppakking bleek dat het dunne slangetje op het koelwater manifold lucht trok bij afkoelen, maar niet naar buiten lekte bij warm koelsysteem. (kwam ik achter na vervangen van de koppakkingen bij het vaccuum vullen van het koelsysteem)

Daardoor zoog het koelvloeistofsysteem bij afkoelen van de motor geen vloeistof terug uit het buffervat, en draaide de motor met veel lucht bovenin het blok.

Koppakking is er dan zo geweest helaas, en dus telkens een paar cc koelwater op de zuiger..

Bij compressie test kom je er niet goed achter is mijn ervaring.

Op den duur krijg je een low level waarschuwing v.w.b de koelvloeistof. Dan weet je het zeker.

Als je deze auto voor heel weinig heb gekocht is de kans aanwezig dat men het niet zag zitten de koppakkingen te wisselen (is best een behoorlijk klusje)

hoi het rare is dat als ik hem start loopt hij 5 tot 10 seconden juist perfect en daarna valt hij 1 keer bijna uit,     koelwater blijft goed,

auto koste 19,000 euro , maar heb mij xf 3.0 en astra h opc ingeruilt, dus moest ik 1500 bijbetalen

en mocht alles overbouwen dash stuur en deurpanelen 

hij heeft trouwens 120 dkm gelopen , als er niet met de km stand is gekloot  ,  aan stickers onder de kap lijkt het te kloppen 

JXF    19

dit is de koude start en je ziet dat hij even bijna uit wil vallen 

Iksjeezesel    303

Valt mee toch?

Is je accu slecht? Een lege of slechte accu is niet okee.

Geeft veel ellende ontregeling en valse storingen etc.

Er zijn vast mensen die je echt kunnen helpen hier.

Volgens mij gaat de ECU van "closed loop" naar "open loop" na het aanslaan van de motor.

Ik geloof dat dit betekent dat in plaats van een vast lambda input, (er is namelijk nog geen waarde als de motor uitstaat) naar de input signaal vanuit de lambda sensors overschakelt.

Ik weet niet of dit inderdaad 5 seconden na de start gebeurd bij dit type maar dat zou het verschijnsel kunnen verklaren.

Misschien een verwarmingelementje in 1 van de lambda sensors stuk?

Eerlijk gezegd weet ik het niet precies, allemaal hearsay:-). (hier op het forum)

succes,

Schermafbeelding 2019-11-23 om 09.19.45.png

JXF    19
8 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Valt mee toch?

Is je accu slecht? Een lege of slechte accu is niet okee.

Geeft veel ellende ontregeling en valse storingen etc.

Er zijn vast mensen die je echt kunnen helpen hier.

Volgens mij gaat de ECU van "closed loop" naar "open loop" na het aanslaan van de motor.

Ik geloof dat dit betekent dat in plaats van een vast lambda input, (er is namelijk nog geen waarde als de motor uitstaat) naar de input signaal vanuit de lambda sensors overschakelt.

Ik weet niet of dit inderdaad 5 seconden na de start gebeurd bij dit type maar dat zou het verschijnsel kunnen verklaren.

Misschien een verwarmingelementje in 1 van de lambda sensors stuk?

Eerlijk gezegd weet ik het niet precies, allemaal hearsay:-). (hier op het forum)

succes,

Schermafbeelding 2019-11-23 om 09.19.45.png

nee accu is perfect, overgezet uit me vorige xf .en was bijna nieuw.   dat overschakel van open loop naar closed  loop duurt langer , pas als de lambda wat warm word, 2 minuten ongeveer. met de lambda sensor mankeert ook niks, ook verwarmings element is goed  . anders zou je ook een foutcode krijgen,..  gelukkig valt het probleem mee . maar ik ga straks kijken of het niet erger is geworden. ..  ik denk zelf of iets met de benzinedruk regelaar.  of temp sensor.  of een hele kleine valse lucht.

op mijn VW ( golf 4  )had ik dit ook...

ze hebben de sensor van de gasinlaat vervangen en weg was het...

misschien niet de goede vergelijking golf met een jag ( ik weet het ) 

maar niks zeggen is ook geen optie...

en de sensor controleren kost niet veel moeite.

ik kijk ondertussen wel mee..

succes met zoeken..

Gr Henk 

JXF    19
7 uren geleden, isabella zei:

Even goed naar laten kijken, soms is het snel opgelost.

ik repareer alles zelf. 

maar waar zou je als eerst naar kijken als de toeren bij koude motor raar doet?  

gasklep is al schoon . al moet ik hem nog een keer helemaal demonteren om de onderkant ervan goed schoon te maken. kon ik niet goed bij, maar denk ook niet dat de onderkant van de gasklep veel doet met de werking..

de IAT sensor zou misschien vies zijn? waar je lastig bij komt onder de gasklep?

de PCV valve ? ik weet niet of die weleens kapot gaan?  ik ga nog testen om de lucht slang ervan even af te sluiten om te kijken hoe hij dan koud loopt.

lucht filters .. er lijkt links een andere merk lucht filter te zitten dan rechts.  lijkt  mij niet goed . omdat dan misschien de ene lucht filter meer lucht door laat dan de andere.

rubber dat boven op de gasklep zit was gescheurd . heb ik tijdelijk gekit  . ik zit te kijken waar ik een nieuwe kan bestellen  .

mijn icarsoft i930  geeft bij combined misfire counts aan dat er wel wat misfire,s zijn bij gas geven

en combined misfire information. Fuel cut-off execution flag...  FALSE. 

geen idee wat dit inhoud?  

maar dit was allemaal nog met de defecte kat . na vervangen heb ik het niet meer gecheckt

wat aan de auto mankeert zal wel iets heel kleins zijn . alleen het probleem vinden is lastig,   misschien moet ik er gewoon wat meer mee rijden

JXF    19
6 uren geleden, Henk S-type-1999 zei:

op mijn VW ( golf 4  )had ik dit ook...

ze hebben de sensor van de gasinlaat vervangen en weg was het...

misschien niet de goede vergelijking golf met een jag ( ik weet het ) 

maar niks zeggen is ook geen optie...

en de sensor controleren kost niet veel moeite.

ik kijk ondertussen wel mee..

succes met zoeken..

Gr Henk 

ooh dus misschien toch de IAT sensor,  dat is ook het eerste wat ik nu wil nakijken,   

Thanks

isabella    573

In een diagnosestelling begin ik met logica, daarna uitlezen, daarna oplossen.

Ik kijk niet naar 1 ding als eerste, ik doe een diagnose en van daaruit verder.

JXF    19
37 minuten geleden, isabella zei:

In een diagnosestelling begin ik met logica, daarna uitlezen, daarna oplossen.

Ik kijk niet naar 1 ding als eerste, ik doe een diagnose en van daaruit verder.

ja oke . ik weet dat meestal het probleem ligt aan een vieze gasklep of luchtmassa meters..  en het schoonmaken heeft ook een stuk geholpen, maar niet helemaal.

en met uitlezen kom ik niet verder , geen foutcode momenteel. en long term fuel trims zijn nu rond de 5 tot 6% . wat redelijk goed is..

Fuel pressure schommelt van 300kpa tot 330kpa stationair,

het enige wat ik niet weet of het hoort dat de hoeveelheid luchtmassameter lucht aan 1 kant veel hoger is dan de andere kant,  . lijkt mij niet

.

maar ik ga verder onderzoeken,  nog bedankt voor het bericht

JXF    19

wMq6fTT.thumb.jpg.783c3453d9af2a0c698211beebb4a110.jpg n0AtI6s.thumb.jpg.1725e7b74ce2d4212b1b3302c2d85ea4.jpg  CxzM9xy.thumb.jpg.ae777edac2a0fcc0024613bb694caac3.jpg

onderkant gasklep smerig ..

8QEOiJX.thumb.jpg.e4352696b872658f7ee45f14a4eb3ec1.jpg  UGpScFg.thumb.jpg.10a60a024a8ccc382df7afe007913cee.jpg

mooi schoongemaakt met thinner

dI3sMtP.thumb.jpg.16a48e45a8bda508fd651eddf2459e6a.jpg  dDL95KX.thumb.jpg.a9cbdcb23e6b47a89e054ade0edde035.jpg

wat thinner erin in laten trekken en goed schoon geveegd met een doek   hopelijk is de sensor ook gelijk wat schoner geworden,  kon er niet bij om hem eruit te halen    

o2lGWkj.thumb.jpg.e2a3655755ca35e679f02c393b36c20c.jpg      H9DkGuN.thumb.jpg.0629bf9daed68ebac098e1f40b78a023.jpg

Gasklep op gevoel weer goed vast gezet. 

X2PCqhw.thumb.jpg.91a3f1177d7f5041a1ce3595ba94aea5.jpg 

ik wilde eigelijk de  EGR  afsluiten bij de inlaat  want daar word het zo vies van

maar kom er helaas niet bij.  nu zit ik te kijken of  ik het kan afsluiten bij de 2 buizen die van het uitlaat spuitstuk komt. die aan de voorkant van het blok samen komt net voor de multiriem .

als dat lukt zonder storing. zal het blok veel schoner blijven.   

JXF    19

ik heb me vergist met die voorbuizen,  die gaan niet naar de inlaat . ik heb geen idee wat de werking ervan is,

ik moet hem echt afdoppen bij de uitaat spruitstuk bank 1.  plaatje erop  . als ik er bij kom van onder

aan het buisje van de EGR moet ik een slang maken die weer aan de inlaat komt .nog voor de gasklep..  

op die manier zou de ecu denken dat de EGR ze werk nog doet en geeft dan geen storing,

ik weet nog niet wanneer ik eraan begin, maar ga het wel doen

keesh    1008
17 uren geleden, JXF zei:

ik wilde eigelijk de  EGR  afsluiten bij de inlaat  want daar word het zo vies van

Ik denk dat je meer met de afstelling van de motor te maken heeft. Een EGR klep van een benzine auto word niet zo snel vies. Bij een diesel is het een ander verhaal.

JXF    19
6 uren geleden, keesh zei:

Ik denk dat je meer met de afstelling van de motor te maken heeft. Een EGR klep van een benzine auto word niet zo snel vies. Bij een diesel is het een ander verhaal.

er komt in ieder geval geen olie in me aanzuig buis, die is kurk droog.

dus het kan alleen van de egr komen

auto loopt trouwens weer iets beter .  maar heb toch 1 fout en dat is p0111

bank 1 , ik denk toch omdat aan die kant een ander merk luchtfilter zit  ,die minder lucht doorlaat  

JXF    19

het probleem van de lage lucht aanzuiging bij bank 1 heb ik gevonden

en dus ook de foutcode

bank 1 had een mann filter

bank 2 een mahle filter  

ik heb het getest door de filters om te wisselen  en toen zat het probleem ineens bij bank 2  

dus een mahle laat meer lucht door dan een mann filter   

en gaat hij dus meer zuigen aan de kant waar het makkelijker is, en dan denkt de computer dat de maf sensor aan de andere kant  defect is,

ik weet niet welke amateur eraan heeft gewerkt , en hij was dealer onderhouden , geloof ik niks meer van

op deze foto zie je dat hij nu meer lucht krijgt bij bank 1 , omdat daar nu de mahle zit

1377171513_KnwLqal(2).thumb.jpg.8672d4e15769cc5ebff0e3c3d3da0f93.jpg  

dus denk dat ik maar 2 mahle filters bestel

sonsan    454

Ik had niet verwacht dan er zo'n verschil in papieren filters zou zitten. Van vervangingsfilter zoals K&N heb ik wel eens gelezen dat deze (veel) meer lucht doorlaten maar van papieren filters niet. Maar blijkbaar dus wel......