Jump to content
wilfredfoto

Automaatbak Series 3 1979

Recommended Posts

wilfredfoto    105

:mellow: Mijn automaatbak heeft kuren, net een stuk snelweg gereden en de bak schakelt niet meer naar de derde versnelling.

Nu alles wat is afgekoeld weer wel, kennelijk een oliedruk probleem in de bak. Achteraf gezien was er wel een voorbode, bij een langere rit schakelde de bak wat langzamer van twee naar drie, nu dus niet meer..

Wat zijn de ervaringen hier, een revisiebak, deze laten reviseren. Een goede gebruikte is een optie, maar wie weet wat die over een tijd doet ?

Alle tips zijn weer welkom.

Wilfred

Check 1, 2 en 3 zijn oliepeil controleren, oliepeil controleren en oliepeil controleren. Die bakken gaat niet zo veel mis mee. Ik heb zelf ook al eens schakelproblemen gehad door een net te laag oliepeil. 

Oliepeil controleren doe je door de motor te starten de automaatbak 1 voor 1 even 5 seconden in iedere stand te zetten en dan met lopende motor de peilstok aan de cold stand aflezen. Als deze dan al laag is eerst bijvullen. Het verschil tussen laag peil en hoog peil is ongeveer 500 tot 700ml. Als hij op peil is dan een flink stuk rijden (minimaal 40km) en dan het zelfde nog een keer herhalen alleen dan aan de hot zijde aflezen. Oliepeil proberen dicht bijbetalen hoge streepje te houden.

Voor de rest is het aan te raden bij iedere keer rijden alle standen van de automaat te gebruiken. En bij warme motor hem ook een keer goed te laten werken (vol gas met kickdown door trekken tot 120 of 130 of zo.

wilfredfoto    105

Hi, dat was ik nog  vergeten te melden. Het oliepeil is goed en de olie ziet er mooi helder uit en ruikt ook niet verbrand of zo.

Ik moet wel zeggen dat ik de auto eigenlijk nooit op zijn mieter geef, in de stad rijd ik meestal als een oude sok. Alleen op de snelweg rijd ik wel lange stukken 130 of zo om de zaak eens lekker schoon te branden. 

wilfredfoto    105

Nuttige links inderdaad.

Ik heb nog gegoegelededed op "Stall test", eens kijken hoe en of ik dat op een veilige manier kan doen. Ergens in de polder of zo. :startle: 

Hoewel ik begrijp dat het alleen iets over de converter zegt, tenzij bv alleen de derde versnelling problemen geeft.

Ik vond ook nog een mooie uitleg over hoe een converter werkt:

wilfredfoto    105

Hallo weer,

De bak schakelt weer goed..

Oorzaak onbekend, ik ben vanochtend naar Autrans in Tilburg gereden en daar is alles goed bekeken,  een stuk mee gereden en niets kunnen vinden.

De oorzaak van het niet door schakelen kan van alles zijn, maar onmogelijk te vinden als de fout niet meer optreedt. En om nu alles te gaan reviseren vond men ook niet nodig .

Nog even aankijken dus..

In ieder geval bedankt weer voor het meedenken  !

Wilfred 

• Like 1