Jump to content
martinphili

Wat te doen met de accu tijdens de winterstalling?

Recommended Posts

martinphili    2

Onze X-type krijgt momenteel een TLC behandeling. Als die gedaan is gaat-ie nog even op stalling totdat hij voor de winterperiode weer naar buiten mag.

Ik ben gewend om bij stalling van mijn Saab de accu te verwijderen en die thuis in het schuurtje aan de druppellader te hangen. In de stalling is dat niet mogelijk.

Hoe zit dat bij een Jaguar?

Krijg je problemen met radio en boordcomputer? 

Hoe doen jullie dat? 

martinphili    2

Yep, banden op druk zetten is bekende kost.  Lekker stuiteren het laatste ritje :)

Zo'n druppellader op zonnecellen is nieuw voor me. Handig, de stalling is een kas dus dat zou  goed moeten werken. Wel pittig aan de prijs, ik ga daar eens naar kijken. Dank!

Maar over die radio: waar kan ik die code vinden?  Dat lijkt me ook vreselijk handig als er een keer een accu gewisseld moet worden of bij laswerk aan de carrosserie. 

De Jag een Executive, dus met zo'n infotainment scherm.

jaapvanthoff    285

"De stalling is een kas" 

Zet je je auto onder een hoes? en wat voor vloer zit er in de kas?

Let op vocht wat door stenen omhoog komt...

Ik heb ruim 9 jaar in het buitenland gewoond en gedurende die negen jaar stonden mijn drie wagens (Jaguar XJR (308), Mercedes W123, Alfa Romeo Spider gestald. Altijd de accu’s eruit gehaald, wat extra lucht in de banden. De auto’s heel goed schoonmaken, in de was en onder een pyjama. Ze reden allemaal minstens 1-2 keer per jaar een dagje of zo. 

Het is belangrijk dat de stalling goed geventileerd is, of in ieder geval niet vochtig.

Ik zou ook altijd ervoor zorgen dat voordat je je auto voor een paar maanden stalt er een volle tank ethanol vrije benzine ingaat. (Bijvoorbeeld BP98 oid). Ook op relatief nieuwere auto’s kan de ethanol voor ellende zorgen in je brandstofsysteem bij langdurige stilstand.

Ik heb verder nooit andere bijzondere maatregelen genomen. In al die jaren heb ik twee keer problemen gehad. Een keer was de benzine in de Spider verouderd. Stonk naar rotte eieren zelfs. Dus dat betekende de tank leeghalen, gelukkig merkte we voordat we de motor startte. Ondank de hogere bandenspanning hadden de Michelin  onder de Jaguar toch al naar een paar maanden last van hoogteslag. Waren bijna nieuwe banden en ik heb er twee opnieuw moeten laten vervangen.

Succes ermee

Jeroen 

martinphili    2

De vloer van de kas is betegeld. Betonnen 30 x 30. Ik ben persoonlijk niet zo heel bang voor optrekkend vocht via die stenen. Erger is de condens door temperatuurverschillen. Daar doe je weinig aan, behalve stalling in een verwarmde garage. En dat gaat hem even niet worden ben ik bang. De Jaguar gaat overigens in de zomer gestald worden, dan is vocht veel minder een issue.

Ik doe de Jag niet onder een pyjama, in plaats daarvan gebruik ik een soort verhuisdekens. Die laten lucht door en houden stof tegen.  De Saab heeft een hoes over de cabrioletkap, dat dan weer wel. 

Banden met een plat kantje heb ik ook wel eens gehad met de winterbanden van m'n oude 900 ng vijfdeurs. Na een flink eind rijden ging het wel weer redelijk. Maar echt prettig wordt het nooit meer. 

Markv70    51

Ik zet de auto altijd op bokken, wielentjes van de vloer.
De accu aan de druppellader en in de auto laten zitten.
Deze winter overweeg ik ermee door te rijden

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

HenkXKR    70

Mijn auto is al 3x in winterstalling geweest (caravanstalling) Maak alleen de accupool los. 

Start altijd direct en je weet dat daar best een hele volle accu voor nodig is. (als tie niet zou starten, even de ANWB/wegenwacht bellen😍

Rover827Si    161
2 uren geleden, HenkXKR zei:

Mijn auto is al 3x in winterstalling geweest (caravanstalling) Maak alleen de accupool los. 

Start altijd direct en je weet dat daar best een hele volle accu voor nodig is. (als tie niet zou starten, even de ANWB/wegenwacht bellen😍

Dat geldt zeker ook voor mij. Mijn Rover staat al 6 jaar in de garage waarbij in de winterperiode alleen de accu ontkoppeld wordt. Na pakweg 5 of 6 maanden later de accupool weer aansluiten en binnen één tot twee seconden loopt de motor. Uiteraard ook de Daimler. Start direct zonder problemen. Ook niet vergeten de banden op de goede (verhoogde) spanning te zetten.