Jump to content
Janneman228

Verschillen in kwaliteit en onderhoud XJ8 of XK8

Recommended Posts

Janneman228    0

Beste,

ik rijdt een Jaguar XJ X308 uit 2000 met een 3.2 V8. 

Gezien ik de achterbank zo goed als nooit gebruik en ik de XK8 een enorm aantrekkelijke coupe blijf vinden, ben ik voornemens om de XJ te verkopen en een XK 8 4.0 te kopen.

Uiteraard vind ik de XJ ook nog steeds een tijdloze limousine, maar ik kan ze helaas niet allebei hebben. 

Kan iemand mij vertellen of het onderhoud van de XK8 veel afwijkt van onderhouds- en reparatie kosten van een XJ8? Of is dit redelijk gelijk? Gezien motor en bak gelijk? Zijn. 

Ben heel benieuwd, zo kan ik een gedegen keuze maken. 

wvdl    120

Hallo Jan-Willem,

Het verschil qua X308 en XK8 is vrij klein. Zelfs sommige roestplekken zijn vergelijkbaar (achter front subframe).

De motor en bak zijn hetzelfde (als je ten minste de 4.0 hebt, de 3.2 is nooit leverbaar geweest in de XK8).

De deursloten gaan bijvoorbeeld bij zowel de XK8 als de XJ stuk (en X-type, en S-type) na verloop van tijd.

Kan me voorstellen dat de versnellingsbak het bij een 3.2 X308 minder zwaar te verduren krijgt, en dus minder snel aan een revisie/olieverversing toe is.

Weet niet hoe het met de raamlijsten zit bij een X308, maar bij een X100 XK hebben die vrijwel allemaal roestbubbels (aluminium).

Voor schade aan de moeilijk vervangbare chromen accenten op de bumper van een X308 hoef je dan weer niet bang te zijn.

De adaptieve cruise control gaat dan wel weer heel snel stuk bij een XK8 - een vervanger is moeilijk tot niet te verkrijgen.

Maw beide modellen hebben hun eigenaardigheden.

Mogelijk dat jouw 3.2 X308 zuiniger is dan een 4.0 in een XK8?

Weet niet hoeveel km je rijdt, maar als verbruik minder belangrijk is, is een XKR (X100) misschien een idee?

(wou eigenlijk dat ik dat destijds had gedaan, het extra vermnogen is wel heel fijn! )