Jump to content
danvn

hitte zekering blowers - 1978 series 2

Recommended Posts

danvn    0

Dag allemaal

Na een tijdje maar af en toe gewerkt te hebben, deden de blowers het helemaal niet meer. Ik had hier op het forum een uitgebreid document teruggevonden waar iemand uiteindelijk tot de vaststelling kwam dat gewoon de zekering los zat. Ik ook het zekeringkastje bekeken en de zekering wat bewogen en zowaar de blazers gingen aan. Maar het bleef 'hit and miss'. Daarom nog eens een keer de zekeringkast opengedaan en tot de vaststelling gekomen dat waarschijnlijk de zekering heet is geworden want rechts bovenaan best wat plastic gesmolten (zie foto).

Wat is er hier gebeurd en hoe kan ik dit oplossen? De blazermotors lijken dus op zich wel te werken, maar ze doen nu niks meer en dingen werden heet, wat nu ook nu weer niet echt veel vertrouwen geeft.

Alvast bedankt!

Daniel

IMG_3460_jpg.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    335

 Hallo Daniël 

de blowermotors trekken best nogal wat stroom. Als ik zo zie hoe jouw zekering kast eruit ziet heb je denk ik nog twee opties: de betreffende probleemgevallen oplossen met in-line zekeringen of de complete zekeringkast vervangen door een moderne met steekzekeringen. Ikzelf zou voor de laatste optie gaan, dat is een klus die vaker wordt gedaan en wat mij betreft bij preventief onderhoud hoort. Ja, ik moet ‘m ook nog gaan doen 😬. Alle spulletjes die je nodig hebt kun je vinden bij rdae.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
danvn    0

Dag Hans

Heel hard bedankt voor je antwoord. Ik dacht zelf ook wel dat het waarschijnlijk best zou zijn alles te vervangen door modernere zekeringen, maar het schrikt me wel at af om daar zelf aan te beginnen. Als het op dit soort zaken aankomt, ben ik echt wel een kluns :-) Toch eens goed over nadenken of ik het zie zitten en hoe ik het dan aanpak...

 

Daniël

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    335

Ik denk dat het best meevalt als je eenmaal de juiste spullen in huis hebt gehaald. Accu loshalen, dat spreekt voor zich. Alles goed merken, dan kan het eigenlijk niet fout gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    408

Bij mijn serie 2 uit 78 hetzelfde probleem.

Zit 50amp zekering in dus zegt wel wat over wat er door heen moet kunnen...

 

Heb de zekeringkast vervangen voor moderne steekzekering en de betreffende groep(zekering 10) gesplits waardoor lagere zekeringen mogelijk waren.

Dacht hier op forum al eens e.a. over geschreven had incl foto's... even zoeken in archief.

Had link van Amerikaan die dit had gedaan op zoen vroege XJS en is practisch hetzelfde als bij de XJ6.

021.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
danvn    0

Dag Arie,

 

Ik was je post tegengekomen, maar vond hem niet meer terug toen ik later er nog eens wou naar kijken. Ik had wel de link van de Amerikaan bij mijn favorieten gezet dus die vond ik wel terug.

Een paar vragen waar ik nog mee zit:

* Zekering 10 is inderdaad 50A. Best zwaar. Maar bij mij is de zekeringkast gesmolten aan zekering 12 (en één van de metalen pootjes zit ook naar boven gebogen). Dit is een 15A zekering voor de clutch van de airco en dus niet de zekering 10. De airco is er ergens in de loop der jaren uitgehaald, maar blijkbaar gaat er toch nog stroom door. Jullie een idee waarom ze toch nog lijkt mee te spelen? (Mijn euro was bij mijn eerste post nog niet gevallen dat dit wat anders was dan de typische situaties) 

* De Amerikaan in de XJS-link spreekt over het omzetten van A-waarden van de oude glazen zekeringen naar waarden voor de moderne steekzekeringen: Arie, heb jij toevallig een overzicht welke waarden jij gebruikt hebt?

* Hoe heb je de nieuwe zekeringkastjes bevestigd?

 

Alvast hartelijk dank!

Daniël

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    408

Hoi Daniël,

 

sorry voor late reactie maar ben net een weekje terug van vakantie: 3034km door zuid wales, ierland, noord wales en Yorkshire.

 

Ik moet je wel zeggen dat ik dit zekeringkastproject "samen" heb gedaan met mijn beste maat waarvan hij het werk heeft gedaan en ik voor de spullen zorgden, dingen aangaf en de koffie regelden.  :lol:

 

Ik heb niet echt verstand van electro zaken dus kan niet alles beantwoorden.

Raar dat zekering 12 met maar 15A doorbrand? dan moet er nog een draad liggen knetteren? maar goed wanneer niet in gebruik zou ik die zekering er zowieso uithalen.

 

Wij hebben volgens mij voor de steek zekeringen dezelfde waarde gebruikt van de glazen zekeringen. kan ik eventueel voor je nakijken.

 

De nieuwe zekeringkastjes bevestigt op een plexiglasplaatje welke weer op de originele metalen plaat is bevestigt

 

016.thumb.JPG.a9f8ad46afc2aa2df2af2e6206d89923.JPG017.thumb.JPG.3589716230764056f6192cca575e19a0.JPG020.thumb.JPG.2e19a1eeac8ea0b4010079adf24f263f.JPG021.thumb.JPG.ef842ef8422a6c33534d6327bb1d3766.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    408

Het omrekenen van waarde door de Amerikaan is geloof ik omdat zij het anders doen dan de engels/Europa.

zekering 25A is hier wat er maximaal doorheen kan en bij meer klapt.

In de US is 25A wat er continu doorheen moet kunnen gaan en zal plas bij veel hogere waarden klappen.

Dus Amerikaanse zekering kunnen hier niet zo gebruikt worden en zal je om moeten rekenen.

 

Als ik dit niet goed weergeef of zelfs geheel verkeerd laat ik mij graag corrigeren door iemand die hier wel verstand van heeft.  :thumbsu:

Share this post


Link to post
Share on other sites
danvn    0

Dag Arie,

Ik had al een vermoeden dat je van een vakantie aan het genieten was :-)

Dank je voor je reactie nog!

Ik dacht inderdaad dat jullie met plexiglas hadden gewerkt voor de montage. Lijkt me een mooie oplossing.

Ik blijf het zelf ook wat raar vinden dat de warmte zich aan zekering 12 heeft ontwikkeld (de zekering zelf is trouwens niet doorgebrand). Ik dacht ook of het zou kunnen die verbinding er tussenuit te halen/dat circuit af te sluiten omdat er toch geen airco meer inzit, maar het verbaast me dan ook weer dat ondanks dat er geen airco meer inzit er daar blijkbaar toch nog iets gebeurde.

Soit, wat ik je zou zeker nog zou willen vragen: zou je inderdaad eens kunnen kijken welke waarden jullie voor de zekeringen hebben gebruikt? Aangezien het bij jou goed lijkt te werken, lijkt me dat een goede keuze.

Er liggen nog wat projectjes op de plank, maar ooit ga ik hier ook wel aan beginnen. En dan hou ik jullie wel op de hoogte :-)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
danvn    0

Dank je, Hans!

Maar het komt er dus op neer dat wij hier bij de vervanging door moderne steekzekeringen gewoon de waarden kunnen nemen zoals ze op de glaszekeringen vermeld zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    335

Ik ga er van uit van wel. Waarom? Omdat er in de partsmanual maar één artikel is opgenomen vwb de fusebox. Ook is er maar één artikel terug te vinden voor het klepje met sticker van de zekeringwaarden. Bovendien is het natuurlijk een Brits ontwerp, UK en geen US. Scheelt één letter, maar toch ;-) .

 

In alle gevallen waar onderdelen voor verschillende landen afwijken vind je ook voor al die verschillende landen afwijkende partnummers in de manual.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...