Jump to content
Rover827SI

Lichtsensor automatische verlichting

Recommended Posts

Rover827SI    121

Als in in de garage mijn X358 start krijg ik altijd een melding op het dashboard dat de lichtschakelaar uit staat. Ik kan natuurlijk deze schakelaar op de automatische stand zetten maar dat doe ik nooit. Toen ik afgelopen zaterdag weer de garage uit reed kreeg ik uiteraard weer de bekende melding maar deze keer ging de melding niet uit. Dat was voor mij de eerste keer dat ik dit constateerde. Er waren twee mogelijkheden wat er aan de hand kon zijn volgens mijn zoon. Als eerste een kapotte lichtsensor maar er was nog een andere mogelijkheid. Op de bovenkant van het dashboard zie je het onderdeel van de lichtsensor en de sensor (voor de zon) voor de regeling van de airco. Als je de beide schakelaars aan de onderzijde los maakt zie je aan de binnenkant elektronica en een groen kapje wat over de lichtsensor is geklikt. Doordat dit kapje jarenlang blootgesteld is aan het zonlicht is deze donkerder verkleurd. Mijn zoon adviseerde mij dit kapje te schuren in de hoop dat deze meer licht zou door kunnen laten want zonder dit kapje verscheen er geen melding in het display. Dus de lichtsensor was in orde. Zo gezegd zo gedaan en na het opschuren van dit kapje werkte alles weer als nieuw. Weer een pak van mijn hart.

20190708_151520.jpg

20190708_151207.jpg

• Like 1

jaapvanthoff    179

Ha ha. wij hebben die probleem precies de andere kant op.

Ook linda heeft zo een schakelaar voor op de dach.

Linda komt uit een Saab 93 met-altijd-licht-aan en beklaagt zich dat in haar S-je het licht alleen 's avonds automatisch aangaat.

Dus wordt het licht handmatig aangezet en de gong wordt genegeerd bij het uitstappen en parkeren. (Accu test...)

Mijn diXi heeft de lichtsensor in de spiegel zitten, dus ik overweeg ook die aan te pakken met de volgende methode:

Zaterdag ga ik een kilogram kersenbonbons kopen. 

Door iedere keer een rood cellofaantje van de kersenbonbons op/voor de sensor te plakken wil ik zo invallend licht verminderen.

Net zo lang tot de licht automaat schakelt bij iets bewolkt weer.

Die oplossing ga ik ook toepassen in de S.

Ben ik volgende maand een kilootje of 25 zwaarder, jullie weten de oorzaak.

• Haha 1