Jump to content
hansvh

Nieuwe Jaguar XJ wordt volledig elektrisch

Recommended Posts

hansvh    367

In een tijd dat autofabrikanten als Honda het Verenigd Koninkrijk als productieland de rug toekeren, investeert Jaguar Land Rover juist in het thuisland. Het merk zet verder in op elektrificatie en doet daarbij een belangrijke mededeling over de nieuwe generatie XJ.

 

Vandaag rollen de laatste exemplaren van Jaguars vlaggenschip van de band in het Engelse Castle Bromwich. Lang bleef onzeker wat Jaguar met de XJ van plan was. Het model liep verkooptechnisch niet erg lekker en dus was een nieuwe XJ helemaal niet zo vanzelfsprekend. Vandaag meldt Jaguar Land Rover dat die nieuwe XJ er wel degelijk komt, maar niet op de manier zoals je de topsedan kent.

 

De nieuwe XJ wordt namelijk volledig elektrisch en wordt door hetzelfde team ontwikkeld dat ook verantwoordelijk is voor de i-Pace. De net als de laatste generatie XJ in Castle Bromwich te bouwen toplimo is niet de enige geëlektrificeerde auto die het bedrijf op de agenda heeft staan. Vanaf 2020 moet van elke Land Rover en Jaguar een geëlektrificeerde versie beschikbaar zijn. Let wel, het gaat hier dus niet in alle gevallen om volledig elektrische versies, ook hybriden, plug-in hybriden en auto's met een mild-hybrid aandrijflijn vallen hieronder.

 

Bron: Autoweek

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    252

nn8y92ubnkpo_800.thumb.jpg.f95f2995c31369fb0c22d3b1deaa9eec.jpg

 

 

De I-Pace blijft niet lang het enige elektrische model van Jaguar. In het Engelse Coventry is de afgelopen jaren hard gewerkt aan een volledig nieuwe generatie XJ, die een volledig elektrische aandrijflijn krijgt!

 

Medio vorig jaar rolden de laatste exemplaren van de XJ van de band, een model dat de geschiedenisboeken ingaat als laatste niet-geëlektrificeerde XJ. De nieuwe generatie wordt namelijk voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn. Inmiddels zijn de eerste testexemplaren gefotografeerd.

 

De elektrische XJ wordt ontwikkeld door hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor het tot stand komen van de I-Pace, de eerste EV van Jaguar. De komst van een elektrische XJ lijkt opmerkelijk; van grote topsedans zijn immers vooralsnog geen elektrische versies op de markt verschenen. Dat verandert spoedig. Mercedes-Benz komt met de EQS, een elektrisch equivalent van de S-klasse, en BMW heeft met de i7 een batterijvariant van de 7-serie in de ontwikkelingskamers staan. Het is overigens nog maar de vraag of Jaguar ook verbrandingsmotoren op de leveringslijst van de nieuwe XJ zet. Vooralsnog wordt namelijk alleen gesproken over de komst van de EV-variant.

 

De koets van de nieuwe XJ is nog helemaal beplakt met camouflagemateriaal, al kunnen we al zien dat de auto in de portieren verzonken handgrepen krijgt. Het lijkt erop dat een groot deel van de neus uit een grille-achtig geheel bestaat. De XJ krijgt een sterk aflopende daklijn en een relatief kort ogende achterklep. Het is niet ondenkbaar dat Jaguar het model omtovert tot een liftback. Nog voor het eind van het jaar krijgen we de nieuwe XJ in volle glorie te zien.

 

Evenals zijn voorganger wordt de batterij-XJ straks in Castle Bromwich (Birmingham) gebouwd. Het is overigens niet de enige geëlektrificeerde auto die de Britten op de agenda hebben staan. Vanaf 2020 moet van elke Land Rover en Jaguar een geëlektrificeerde versie leverbaar zijn. Let wel, het gaat hier dus niet in alle gevallen om volledig elektrische versies; ook hybrides, plug-in hybrides en mild-hybrid aandrijflijnen vallen hieronder.

 

Bron: Autoweek

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    183

Ik ben benieuwd. Hopelijk dat de XJ beter in elkaar zit dan de I-Pace, want 1 fase laadtechniek en een praktische actieradius van 250 km is natuurlijk niet echt "space, pace and grace" te noemen, LMAO

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    455

Volgens mij richten ze op een actieradius van zo'n 400 km. Zoals Raymond altijd zegt: "XJ staat voor eXperimental Jaguar", dus het zal vooral een speeltuin zijn voor de engineers om nieuwe technologieën te testen.

Van de vorm op de foto's word ik nog niet heel enthousiast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    53
On 3/13/2020 at 8:36 AM, wimb said:

Van de vorm op de foto's word ik nog niet heel enthousiast.

 

Ik mis de oude klassieke lijnen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    183

Wordt een evolutie van de X351. Dat heeft Ian Callum een paar jaar terug al gezegd. De ontwerptaal switch die ze gemaakt hebben met de X250 (Mark I XF) was dermate drastisch dat ze nu verder borduren hierop. De oude klassieke lijnen kunnen we dus vergeten vooral omdat het Jaguar "nieuwe stijl" aanzienlijk beter verkoopt dan de "oude stijl". En hoewel ik het nieuwe Jaguar nog steeds mooi vind, kan het niet in de schaduw staan van mijn X350; laat staan een XJ4 Series I t/m III, XJ40, X300 of X308 

 

Ik mag wel hopen dat er meer dan 400 km uit dat batterij pakket gaat komen. Tesla pulkt er >600 km uit bij een Model S. Dit moeten ze op zijn minst gaan halen bij de nieuwe XJ. Weet iemand de code naam; X352??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    53
36 minutes ago, robertvl said:

... kan het niet in de schaduw staan van mijn X350; laat staan een XJ4 Series I t/m III, XJ40, X300 of X308

 

Hear hear!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...