Jump to content
TET70

XJ6 S3 als daily driver?

Recommended Posts

TET70    5

Hallo allen,

na drie avontuurlijke jaren om een xj12 uit 1987 weer op de weg te krijgen is dat project vorige maand gestopt met de verkoop van de auto. Om de moneypit niet verder te vullen heb ik de auto van de hand gedaan. Blij met 't avontuur geweest en toch nog enkele honderden kilometers kunnen genieten van de 12 cylinders.

Maar nu..... bloed kruipt waar 't niet gaan kan. Ik rijd ong 500 zakelijk km per week (vooral snelweg) en vroeg me af n hoeverre een XJ6 series 3 zich als daily driver kan kwalificeren.

Daarmee uitgaand van normaal mee komen op de snelweg (110-120km/h). Wat zijn jullie ideeën daarover?

De 12 cyl was me niet bedrijfszeker genoeg en verbruikte te veel. Daarom heb ik 'm oa weggedaan.

grt.

Tet

hansvh    335

Een 12-cyl niet bedrijfszeker genoeg??? Hmmmm. Dat van dat verbruik dat snap ik dan weer wel ;-) !

Ik denk dat voor de 6 cyl hetzelfde geldt als voor de 12 cyl: alles wat je aanschaft heeft te lijden aan achterstallig onderhoud, dus je zult direct wat budget daarvoor vrij moeten maken. Maar hé, je hebt net een 12 cyl verkocht dus je beschikt over een ruim budget :-)!

Los van het onderhoud en (waarschijnlijk) aanwezige roest: de Series III kan prima meekomen in het hedendaagse verkeer. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, centrale vergrendeling, electrische ramen, het zit er allemaal op. Als je je niet druk maakt om belasting en oldtimerregeling zou je op zoek kunnen gaan naar een zo jong mogelijk exemplaar. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om er in de winter de weg mee op te gaan, oudere Jags kunnen zeer slecht tegen pekel ed.

• Like 2

Bedrijfszekerheid is zoals Hans al aangeeft voor het grootste deel afhankelijk van het onderhoud en voornamelijk het achterstallig onderhoud. Dus verwacht niet er 1 te kopen en direct dagelijks betrouwbaar te kunnen rijden.  Maar dat geld voor zowel de V12 als de 6.  Mijn xj coupe heeft in circa 12000km nog nooit een probleem gehad waar ik voor moest stoppen. Maar hier is wel al voor velen duizenden euro's ( kan je een paar heel leuke series 3 van kopen) aan achterstallig onderhoud weg werken en gewoon onderhoud aan gedaan. Dus om een series 3 klaar te maken en houden voor dagelijks rijden is niet goedkoop en is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid achterstallig onderhoud die je koopt.

Ik weet ook niet hoe afhankelijk je bent van deze auto. Als je onderdelen nodig hebt omdat er iets kapot is moet je steeds langer wachten op onderdelen is mijn ervaring. De standaard bougies, v-snaren en filters liggen wel op voorraad maar de rest moet steeds vaker uit de UK komen.

Voor wat betreft verbruik V12 of 6 het is allemaal niet erg zuinig maar nog altijd zuiniger als een tank. Met een 6 cilinder zul je ergens rond de 1:7 kunnen rijden denk ik. 

Roest tegen gaan is in de winter bijna niet te doen.

Dus als je het vanwege kosten oogpunt overweegt dan zou ik het zeker niet doen maar als je het wil doen om dat het leuk is om met een dergelijke auto te rijden waarom niet.

• Like 1

Pizzaman    729

Als je het vanwege de lol doet en dan wil je er echt wat van maken,

overweeg eens een goede body te kopen (of MAAK 'm goed...), douw er een XJ-40 blok in.... dan heb je wat.

Is ie dan belastingvrij rij 'm op LPG. Wat je bespaart aan brandstof kan je aan onderhoud spenderen.

(met verbruik íets zuiniger dan een tank' gaat dat ook flink hard, dat besparen).

NB wat ik heb gezien van series 1,2,3 valt de roest hard mee ten opzichte van bv een Mini of een Fiat 500.

EN daar is het goed mee te doen, heb ik jaaaaren gedaan. Kost een bak investering (minder dan een nieuwe auto, dat wel!),

dan roest zo'n ding NOOIT MEER. Het staal is niet slecht maar vroeger conserveerden ze gewoon knudde. 

Nouja knudde... de binnenkant van de dorpels (en deuren) was gewoon KAAL STAAL... 

Verder zijn er dingen als afwatering etc die verbetering behoeven. 

Mocht je echt gek willen, pluk 'm kaal, en dump 'm in een galvanisatie-bad. 

ALLES KAN... alleen kost het wat... maar je hoeft NOOIT MEER een nieuwe...

Ik heb een Fiat 500 die heb ik al 36 jaar. Sinds de restauratie nooit meer problemen.

Pas nu zijn er wat plekjes - die gaan gedaan worden en dan kan ie later naar zoon... 

rover114    719

Snap je gevoel zeker. Heb zelf ook es overwogen een series XJ als daily te gaan rijden 

kwam er uiteindelijk in eerste instantie niet van.

En op enig moment kwam er jaren later ( in 2012) wel een XJ 4.2 automaat(Series3) aan te schaffen maar dan als hobby voertuig.

persoonlijk denk ik dat als wagen zijnde zeker goed mee komt in het verkeer.

het comfort is simpelweg goed te noemen.

Maar:

Brandstofverbruik is zeker niet modern te noemen. ( ik rij met de mijne tussen de 1 op 6,5 en 1 op 7,5 )

Roestbestendigheid is zeker niet modern te noemen ( binnen stallen is een must)

En er moet periodiek eea aan onderhoud gedaan worden, waarbij de intervallen van 7500 Km ook niet modern te noemen zijn.

( voor mij is dat 1x per jaar maar als daily zou dat dus zeker 2 a 3 beurtjes zijn per jaar).

Dit los van dat het oude wagens betreft dus er gaat ook wel es iets stuk.

Stof tot nadenken..

JagS3 4.2    12

een series 3 in goede staat van onderhoud is zeker bedrijfszeker genoeg, ik rijd met mijn series 3 ook gewoon dagelijks, nooit gezanik mee.

vroeger reden ze er ook gewoon dagelijks mee, dus dat moet nu ook weer zeker kunnen.

XJeej    169

Ik rijd net niet dagelijks W116 (1974), aan 't begin gaan de zwakke onderdelen stuk en die moet je dan vervangen. Was twee jaar terug gestrand met een lekke koppelingscilinder bijv, contactpunten ontsteking er uit en rijd nu al maanden betrouwbaar, ANWB is wel handig. Hier en daar maak ik wat, motor er uit gehad, wat laswerk, nu de achteras nwe veren en draagarm verrot. Ik weet niet hoe dit vergelijkt met een nieuwe auto qua onderhoud, misschien scheelt het niks. Heb je vrije tijd en mogelijkheid om het zelf te doen is het misschien zelfs goedkoper. Ik zou het iig niet afraden als je er lol aan hebt. 😊

Pizzaman    729

Met mijn Mini's reed ik ook altijd 'dagelijks'. Soms zelfs HEEL VEEL. DWZ vanaf Rotjeknor naar de Veluwe,

de volgende dag naar Haarlem, en naar Groningen et cetera. Hetzelfde met m'n Ford Capri. 

Maaarrrrr... die dingen hebben een aantal zwakke punten. Da's bekend, en zijn te fixen. 
Ze zijn ook DEFINITIEF te fixen, al is het dan niet meer 100% origineel. De vraag is wil je dat. 

Zo had ik in de Capri (de eerste) een automaat 2.0 iS blok van een Sierra, op LPG. 

In de tweede Capri ging een 2.9i blok + MT75 bak. Technisch geen enkel probleem. 

De Mini's die trok ik helemaal uit elkaar (1 dag werk), het elektrisch systeem is volkomen zooi. 

Roesten kunnen ze ook... echter eenmaal gefixt blijft het echter gefixt want op zich zijn ze niet slecht bedacht.

STUPIDITEIT uit het verleden... kan je verhelpen (ijzeren stekkertjes aan koperdraad... LOL --> groene prut... corrosie ingebouwd).

En de roest van een Jag vind ik HARD meevallen ten opzichte van een Mini (heb bij Marco gezien).

Bij een Mini heb je echter wel zo door de jaren heen series... zal bij de Jag ook zo zijn?

Een British Leyland Mini... neeeeeeee

Sommige 'speciale uitvoeringen'... aaarrghhhh

In België gebouwde exemplaren (1100 Special...)

Maar een E of HLE uit 1982/1983... willen nauwelijks roesten. 

Heb de indruk dat je beter een Series 1/2 kan hebben dan series 3?

Ik zeg, ga d'r voor, koop de beste die je kan vinden (met gaar blok),

trek 'm uit elkaar, galvaniseer er op los, en koop aandelen waxoil - en reviseer een XJ40 blok.

Bouw er vervolgens de dikste gastank in die je kan vinden... laat de kop reviseren met stelliet zittingen... hatsjeee.

rover114    719
2 uren geleden, Pizzaman zei:

Met mijn Mini's reed ik ook altijd 'dagelijks'. Soms zelfs HEEL VEEL. DWZ vanaf Rotjeknor naar de Veluwe,

de volgende dag naar Haarlem, en naar Groningen et cetera. Hetzelfde met m'n Ford Capri. 

Maaarrrrr... die dingen hebben een aantal zwakke punten. Da's bekend, en zijn te fixen. 
Ze zijn ook DEFINITIEF te fixen, al is het dan niet meer 100% origineel. De vraag is wil je dat. 

Zo had ik in de Capri (de eerste) een automaat 2.0 iS blok van een Sierra, op LPG. 

In de tweede Capri ging een 2.9i blok + MT75 bak. Technisch geen enkel probleem. 

De Mini's die trok ik helemaal uit elkaar (1 dag werk), het elektrisch systeem is volkomen zooi. 

Roesten kunnen ze ook... echter eenmaal gefixt blijft het echter gefixt want op zich zijn ze niet slecht bedacht.

STUPIDITEIT uit het verleden... kan je verhelpen (ijzeren stekkertjes aan koperdraad... LOL --> groene prut... corrosie ingebouwd).

En de roest van een Jag vind ik HARD meevallen ten opzichte van een Mini (heb bij Marco gezien).

Bij een Mini heb je echter wel zo door de jaren heen series... zal bij de Jag ook zo zijn?

Een British Leyland Mini... neeeeeeee

Sommige 'speciale uitvoeringen'... aaarrghhhh

In België gebouwde exemplaren (1100 Special...)

Maar een E of HLE uit 1982/1983... willen nauwelijks roesten. 

Heb de indruk dat je beter een Series 1/2 kan hebben dan series 3?

Ik zeg, ga d'r voor, koop de beste die je kan vinden (met gaar blok),

trek 'm uit elkaar, galvaniseer er op los, en koop aandelen waxoil - en reviseer een XJ40 blok.

Bouw er vervolgens de dikste gastank in die je kan vinden... laat de kop reviseren met stelliet zittingen... hatsjeee.

Series2 zijn de minst goeie..qua roest..

• Like 1

rover114    719
Op 6/17/2019 om 10:38 AM, JagS3 4.2 zei:

een series 3 in goede staat van onderhoud is zeker bedrijfszeker genoeg, ik rijd met mijn series 3 ook gewoon dagelijks, nooit gezanik mee.

vroeger reden ze er ook gewoon dagelijks mee, dus dat moet nu ook weer zeker kunnen.

Kan een eind met je mee gaan.

Maar..

de wensen/eisen aan een wagen waren in 1979 anders dan heden ten dage.

en ja, ik geniet zeker van de XJ als ik er in rij.

en ja meer dan in de daily driver.

Maar.

is een interval van 30dKm tussen de beurten door niet erg prettig?

en climax controle?

en parkeersensoren/achteruitrijcamera?

en roest preventie die wel ok is?

een wagen die wel zonder zorgen buiten kan staan in weer en wind?

abs/ Traction controle?

los van dit alles, je wagen waar je om geeft en lang wilt koesteren wil je toch niet in winterse pekel omstandigheden gebruiken?

maar goed da’s mijn idee.

maar jazeker, de XJ series 1.2.3 kan prima mee komen in het hedendaagse verkeer.

daar gaat het niet om over.

Pizzaman    729
On 6/19/2019 at 8:48 PM, rover114 said:

is een interval van 30dKm tussen de beurten door niet erg prettig?

Andere motor/bak er in... maar dan de doorsmeerpunten nog.

en climax controle?

Valt te regelen... (ik neem aan: automatische airco).

en parkeersensoren/achteruitrijcamera?

Achteruitrijcamera via nummerplaat (en... heb ik ook niet op de S-type).

en roest preventie die wel ok is?

Ik heb mijn Fiat 500 al ruim 36 jaar... roest bijna niet!

een wagen die wel zonder zorgen buiten kan staan in weer en wind?

Die bestaan niet. Ook moderne auto's moeten er een keer aan geloven.

Betekent gewoon restauratie met modern spul, en elke 20 jaar een spuitbeurt... 

abs/ Traction controle?

Hmm... inderdaad moeilijk. 

Echt waar, (bijna) alles kan... maar de vraag is: wil je het ook betalen.

hansvh    335

ABS is niet zo moeilijk hoor. Gewoon een van de laatste Series III kopen, daar zit het standaard op. Af fabriek is climate control trouwens ook leverbaar. Zit er zelfs bij die van mij op. Of het na al die jaren nog steeds werkt is een ander verhaal ;-) ......

• Like 1

Pizzaman    729
On 6/22/2019 at 3:02 PM, hansvh said:

ABS is niet zo moeilijk hoor. Gewoon een van de laatste Series III kopen, daar zit het standaard op. Af fabriek is climate control trouwens ook leverbaar. Zit er zelfs bij die van mij op. Of het na al die jaren nog steeds werkt is een ander verhaal ;-) ......

Misschien ook van een XJ40 af te scheuren? 

Of het werkt, ja, alles is werkend te maken - maar wat kost het.

Da's trouwens wel leuk dat wist ik niet eens. ABS op een series III.

hansvh    335
10 uren geleden, Pizzaman zei:

Misschien ook van een XJ40 af te scheuren? 

Of het werkt, ja, alles is werkend te maken - maar wat kost het.

Da's trouwens wel leuk dat wist ik niet eens. ABS op een series III.

Standaard vanaf modeljaar 1991 en daarmee dus alleen beschikbaar voor de versie met 12 kabouters. Veel van de componenetn zijn hetzelfde als de XJ6 (XJ40) van dat modeljaar.

• Like 1

Stephan80    60

Ik denk wel dat t kan om m als daily te gebruiken. Je kan ervoor kiezen om m te behandelen tegen roest en geld in pompen om m als nieuw te krijgen, maar (even vloeken in de kerk) je kan ook eentje kopen die qua onderhoud op orde lijkt en een paar jaar dagelijks genieten waarbij je dat onderdeel aanpakt waar het faalt. Daarna koop je weer n andere (of iets anders). Ik dacht een paar jaar geleden optie 2 te kiezen (woon-werk) met 'n xj s2 afgewisseld met motorrijden. Ik kan het nu toch niet over mijn hart verkrijgen om m nog buiten te laten staan in de regen...maar dat is waarschijnlijk door besmettingsgevaar (liefhebberij) waar ik niet voor was gewaarschuwd.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

• Like 1

rover114    719
Op 6/25/2019 om 9:56 PM, Stephan80 zei:

Ik denk wel dat t kan om m als daily te gebruiken. Je kan ervoor kiezen om m te behandelen tegen roest en geld in pompen om m als nieuw te krijgen, maar (even vloeken in de kerk) je kan ook eentje kopen die qua onderhoud op orde lijkt en een paar jaar dagelijks genieten waarbij je dat onderdeel aanpakt waar het faalt. Daarna koop je weer n andere (of iets anders). Ik dacht een paar jaar geleden optie 2 te kiezen (woon-werk) met 'n xj s2 afgewisseld met motorrijden. Ik kan het nu toch niet over mijn hart verkrijgen om m nog buiten te laten staan in de regen...maar dat is waarschijnlijk door besmettingsgevaar (liefhebberij) waar ik niet voor was gewaarschuwd.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

Fijn dat je het licht hebt gezien:thumbup:.

( zeker bij een series2 XJ,  wat imo de mooiste is van de series XJ’s )

en sluit ook aan op wat ik bedoel te zeggen.

Dat iets kan wil nog niet zeggen dat je dat ook moet doen. 

( desnoods mss de keuze de Classic een bepaalde periode als daily in te zetten)

wilfredfoto    114

Hmmm, een Series 3 kan prima mee, zoals eerder gezegd.  Maar of het verstandig is ?

Mijn 40 jaar oude S3 is eigenlijk een verwent nest geworden, en zo hoort het ook !

Ter overpeinzing. 

Wilfred 

TET70    5

allen, dank. Toch de S3 maar uit m'n hoofd gezet. alles overwegende zal 't een nieuwer model moeten worden. X350 geniet de voorkeur.

• Like 2

Pizzaman    729
On 11/11/2019 at 11:42 AM, TET70 said:

allen, dank. Toch de S3 maar uit m'n hoofd gezet. alles overwegende zal 't een nieuwer model moeten worden. X350 geniet de voorkeur.

Ben ook op zoek maar tjongejonge wat lopen er een hoop fantasten rond. 

Deze week nog gekeken bij een 3.0, als eerste een hoop gepiep (parkeersensoren defect),

heel het interieur glimmend zwart (en had nog geen 120k gelopen, jaja),

automaat schakelde niet helemaal lekker, en eigenlijk geen power ondanks 300kg lichter dan de S-type. 

O ja, handrem en ruitenwissers deden het ook niet. 

Maar wel 15 mille denken te vangen. Ja doei. 

Ik verwacht uiteindelijk 10-15.000 kwijt te zijn voor een mooie X350 met ca. 100-150k op de teller.

Gelukkig hoef ik (nog lang niet) niet van de S-type af, en als ik dergelijke zooi blijf tegenkomen rij ik 'm nog 10 jaar.

jaapvanthoff    207

IK heb een S3, daimler, dubbel six.

190.000 km op de teller.

In goede/hele goede conditie.

Op vrijdagavond gaat de auto-van-de-baas in de loods en wordt omgeruild voor 50-tinten grijs, tot zondagavond/maandagmorgen.

Vorige week naar de technische dag van de JDCN geweest. enkele reis 150 km.

Boven de 3.000 rpm begint de 12 cilinder te kwispelen van blijdschap. = > 150kph.

Natuurlijk heb je geen airbags, ABS, doorslip controle, dag rij lampen (heel belangrijk) Harder dan 150+ hoor je alles wel fluiten van de wind.

En ja het comfort is wat minder dan een nieuwe auto. Auto airco, dimmende binnen spiegel, inklappende spiegels, bijtelling.

Maar zo lang het niet vriest/gepekeld wordt en de ophokplicht niet van toepassing is, dan gaat Dami gewoon naar buiten; gebruikt waar ze voor verzonnen is: om te gebruiken en te rijden.

• Like 1

arie-jag    408
15 uren geleden, jaapvanthoff zei:

190.000 km op de teller.

Op vrijdagavond gaat de auto-van-de-baas in de loods en wordt omgeruild voor 50-tinten grijs, tot zondagavond/maandagmorgen.

Boven de 3.000 rpm begint de 12 cilinder te kwispelen van blijdschap. = > 150kph.

Natuurlijk heb je geen airbags, ABS, doorslip controle, dag rij lampen (heel belangrijk) Harder dan 150+ hoor je alles wel fluiten van de wind.

En ja het comfort is wat minder dan een nieuwe auto. Auto airco, dimmende binnen spiegel, inklappende spiegels, bijtelling.

Maar zo lang het niet vriest/gepekeld wordt en de ophokplicht niet van toepassing is, dan gaat Dami gewoon naar buiten; gebruikt waar ze voor verzonnen is: om te gebruiken en te rijden.

Goed zo Jaap zo hoort het, rijden met dat hok!! :crazypilot:

Hier het zelfde eigenlijk, vrijdag blijft de Opel op de zaak en gaat de Jag mee.

De Jag doet de weekenddiensten en rij maandag morgen weer naar de zaak en ruil ze weer om.

Zorg dat ze in beweging blijven!

rover114    719
19 uren geleden, jaapvanthoff zei:

190.000 km op de teller.

Was een erg leuke meet.

En er waren 3 series 3’s aanwezig.

2 V12 en mijn straight six :yes: 

( en mijn series 3 heeft er zeker ook van genoten, was een erg mooie dag voor een ritje)