Jump to content

Recommended Posts

Noud    38

Afgelopen week hebben we de cilinderkop van de motor getrokken voor een revisie. Voor zover ik kan nagaan (documentatie compleet vanaf 1997) was de kop niet eerder eraf geweest. Dat hebben we geweten. We waren met z'n tweeën 15 uur bezig met de klus. We konden beschikken over een flinke motortakel. Het was de bedoeling om de draadeinden (studs) te laten zitten en hem daar overheen te trekken. Dat bleek volledig kansloos. Vervolgens de draadeinden eruit gehaald. Drie stuks hadden geen zin, daar hebben we toen moeren op vastgelast. Vervolgens brak er eentje af (verrassing) maar de anderen gingen wel los. Uiteindelijk met gepaste overredingskracht de kop over de laatste stud heen getrokken.

 

Nu maar eens kijken hoe het met de kop gesteld is. Wordt vervolgd.

 

Noud

 

IMG_20190607_171244.thumb.jpg.44f4a80f25d5f16c9da68c65d55ee78b.jpg  IMG_20190607_133938.thumb.jpg.487c973659c27931315dacfb8a06c089.jpg  IMG_20190607_171230.thumb.jpg.d3785fd6bcb6ff6bcb09d52e789b7d05.jpg  IMG_20190607_172009.thumb.jpg.4c47bf0d9d611a4442bc1e792bd56a9b.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

Olieverbruik. Ik vermoed dat de klepgeleiders vernieuwd moeten worden. Geen zekerheid natuurlijk maar het revisiebedrijf kan uitsluitsel geven. De cilinderbussen zien er netjes uit, al zou je het misschien niet zeggen op de foto's. We moeten de bovenkant van de zuigers nog schoonmaken, het lijkt wel of er olie op is gedruppeld.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

Kleine update over dit project. Het heeft even stil gelegen wegens vakantie en zo maar ik ben er nu weer mee bezig. We hebben de bovenkant van het blok en de zuigers schoongemaakt en de radiateur en condenser weggehaald om zo de waterpomp te kunnen vervangen. Ondertussen heb ik ook e.e.a. aan nieuwe onderdelen binnen waaronder dus die waterpomp, nieuwe draadeinden voor de kop, inlaat en uitlaat en een setje slangen voor de koeling. Nu is het wachten tot de cilinderkop zelf klaar is en dan kunnen we alles weer in elkaar schroeven. Ik hoop binnen een week of drie weer te rijden.

 

Ondertussen het balkje waar de radiateur op steunt een hoognodige lik verf gegeven...

 

IMG_20190811_120344.thumb.jpg.62044b46bf4a461c4974f7c82cce80b0.jpg   IMG_20190812_122557.thumb.jpg.07e217a1ca721516dd1f2d092f8c75a4.jpg   IMG_20190812_131353.thumb.jpg.79ce0f27f94690318ec368290dd35462.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

De kop ligt ondertussen uit elkaar. Kleppen, zetels, veren, nokkenaslagers allemaal binnen toleranties. Lijkt erop dat we alleen de geleiders, veren en seals gaan vervangen en de kop laten schoonmaken en vlakken.

 

IMG-20190814-WA0001.thumb.jpg.45258c72059171e485873fc62f685e05.jpg        IMG-20190814-WA0004.thumb.jpg.8f03c56d61464e6aee65f7f73479d4cb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    32

Mooi zo. 

Waarom wil je hem vlakken?  Is de motor  heeft geweest of is de kop beschadigd zodat er risico is op lekken  tussen cilcinders, olie en water ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    167

Misschien kun je ook gelijk de chassisbalken vooraan behandelen? Waar de motorkap-scharnier in schuift kan enorm verrot raken, en is slecht te zien omdat het voor in de wielkast zit achter een verstevigingsplaat van 3mm dik. Bekend probleem van S2/S3. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

John, Marco, bedankt voor de feedback. Vlakken is waarschijnlijk nodig omdat de resten van de pakking er niet meer af komen zonder een beetje geweld te gebruiken. We zien het nog even aan, ik zal overleggen met het revisiebedrijf. Wat betreft de chassisbalken - ik zal de scharnieren naar voren halen en de boel schoonmaken en verven.

 

Noud

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    32
19 uren geleden, Noud zei:

..... de resten van de pakking er niet meer af komen zonder een beetje geweld te gebruiken. ......

"Scrapen" met een stuk betonplex of trespa met een heel mooie zaagsnede.

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    167

Watervast schuurpapier, en lange halen maken. Heb ik ook gedaan op de cilinderkop van mijn W116

Share this post


Link to post
Share on other sites
django    19

hoi

laat de kop vlakken,,en kijk goed naar de stegen tussen de cilinders op het blok,,,,die willen graag inzakken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

Vandaag de cilinderkop opgehaald bij het revisiebedrijf. Uiteindelijk is er het volgende gedaan:

- Nieuwe kleppen, geleiders, veren

- Kleppen gesteld (diverse nieuwe stelplaatjes)

- Afgeperst (geen problemen gevonden)

- Gevlakt

- Afgebroken stud uitgeboord en helicoil geplaatst

Komende week dus aan de slag om de boel weer in elkaar te schroeven.

 

Noud

 

IMG_20190905_163605.thumb.jpg.2d930ce0b750027caf7a0b7c50417f52.jpg

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

Hans, ik heb het overwogen maar bij deze kop zitten de tappet guides nog goed en stevig op zijn plaats en als het al meer dan 40 jaar al zo is dan laat ik het zo.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

Voordat ik de boel weer in elkaar ga schroeven heb ik nog even de moeite genomen om wat onderdelen op te knappen:

 

IMG_20190908_113244.thumb.jpg.8db6f00644d16eabf42735f46090fc04.jpg   IMG_20190908_113249.thumb.jpg.1a705d4aee44db29fee46af8438ecdbf.jpg   IMG_20190908_113310.thumb.jpg.0a063e7ae6ff796ec16a779d1dc05c30.jpg 

 

IMG_20190908_113255.thumb.jpg.10827f939e2a48e975a5ad48c5dd5598.jpg

 

De uitlaat stukken heb ik gezandstraald, en vervolgens gespoten met VHT verf. Deze moeten nog afgebakken worden en ik hoop dat het resultaat net zo mooi is als dat het er nu uitziet. Het hitteschild heb ik opnieuw laten verzinken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

René, ik het wel overwogen om de uitlaatspruitstukken keramisch te laten coaten maar dat is wel weer een stuk duurder. Deze VHT verf is op grafiet basis en als het goed is blijft dit permanent zitten als het er eenmaal opgebakken zit. We zullen het zien!

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    248

Okay, duidelijk! Weet de prijzen niet van keramisch coaten maar zal inderdaad een aardig duitje kosten

Ziet er om het even goed uit

Groeten René,

Verstuurd vanaf mijn One Max met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    38

Goed nieuws, vandaag heb ik de auto gestart én naar huis kunnen rijden. Wat een fantastisch gevoel. Het ging allemaal niet vanzelf natuurlijk. Toch wat koelvloeistof lekkages (luiheid, had ik maar gelijk alle slangen moeten vervangen) en natuurlijk zaten de bougiekabels niet op de juiste volgorde. De laatste week regelmatig met SNG Barratt gebeld voor de laatste pakkingen en andere kleine onderdelen die ik niet in huis had. Maar nu zitten zelf alle stickertjes weer op de juiste plek. Het was een ontzettend leerzaam project en ik ben blij dat het nu klaar is.

 

Ik ga komend weekend de auto goed testen en de REEE tocht rijden. Wellicht zie ik daar nog forumleden en anders ongetwijfeld bij een ander event.

Noud

 

IMG_20191002_161008.thumb.jpg.a984f1a1d15a228aaeb590f726544632.jpg   IMG_20191003_153355.thumb.jpg.536bac1145389bc1101029b011f5062f.jpg

 

 

 

  • Like 2
  • Klasse 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    202

Noud, je heb-um toevallig niet ook gepoetst hoop ik?

 

Van harte met je resultaat en respect voor het eind resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...