Jump to content

Recommended Posts

Noud    27

Afgelopen week hebben we de cilinderkop van de motor getrokken voor een revisie. Voor zover ik kan nagaan (documentatie compleet vanaf 1997) was de kop niet eerder eraf geweest. Dat hebben we geweten. We waren met z'n tweeën 15 uur bezig met de klus. We konden beschikken over een flinke motortakel. Het was de bedoeling om de draadeinden (studs) te laten zitten en hem daar overheen te trekken. Dat bleek volledig kansloos. Vervolgens de draadeinden eruit gehaald. Drie stuks hadden geen zin, daar hebben we toen moeren op vastgelast. Vervolgens brak er eentje af (verrassing) maar de anderen gingen wel los. Uiteindelijk met gepaste overredingskracht de kop over de laatste stud heen getrokken.

 

Nu maar eens kijken hoe het met de kop gesteld is. Wordt vervolgd.

 

Noud

 

IMG_20190607_171244.thumb.jpg.44f4a80f25d5f16c9da68c65d55ee78b.jpg

 

IMG_20190607_133938.thumb.jpg.487c973659c27931315dacfb8a06c089.jpg

 

IMG_20190607_171230.thumb.jpg.d3785fd6bcb6ff6bcb09d52e789b7d05.jpg

 

IMG_20190607_172009.thumb.jpg.4c47bf0d9d611a4442bc1e792bd56a9b.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    27

Olieverbruik. Ik vermoed dat de klepgeleiders vernieuwd moeten worden. Geen zekerheid natuurlijk maar het revisiebedrijf kan uitsluitsel geven. De cilinderbussen zien er netjes uit, al zou je het misschien niet zeggen op de foto's. We moeten de bovenkant van de zuigers nog schoonmaken, het lijkt wel of er olie op is gedruppeld.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    27

Kleine update over dit project. Het heeft even stil gelegen wegens vakantie en zo maar ik ben er nu weer mee bezig. We hebben de bovenkant van het blok en de zuigers schoongemaakt en de radiateur en condenser weggehaald om zo de waterpomp te kunnen vervangen. Ondertussen heb ik ook e.e.a. aan nieuwe onderdelen binnen waaronder dus die waterpomp, nieuwe draadeinden voor de kop, inlaat en uitlaat en een setje slangen voor de koeling. Nu is het wachten tot de cilinderkop zelf klaar is en dan kunnen we alles weer in elkaar schroeven. Ik hoop binnen een week of drie weer te rijden.

 

Ondertussen het balkje waar de radiateur op steunt een hoognodige lik verf gegeven...

 

IMG_20190811_120344.thumb.jpg.62044b46bf4a461c4974f7c82cce80b0.jpg   IMG_20190812_122557.thumb.jpg.07e217a1ca721516dd1f2d092f8c75a4.jpg   IMG_20190812_131353.thumb.jpg.79ce0f27f94690318ec368290dd35462.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    27

De kop ligt ondertussen uit elkaar. Kleppen, zetels, veren, nokkenaslagers allemaal binnen toleranties. Lijkt erop dat we alleen de geleiders, veren en seals gaan vervangen en de kop laten schoonmaken en vlakken.

 

IMG-20190814-WA0001.thumb.jpg.45258c72059171e485873fc62f685e05.jpg        IMG-20190814-WA0004.thumb.jpg.8f03c56d61464e6aee65f7f73479d4cb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    31

Mooi zo. 

Waarom wil je hem vlakken?  Is de motor  heeft geweest of is de kop beschadigd zodat er risico is op lekken  tussen cilcinders, olie en water ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    164

Misschien kun je ook gelijk de chassisbalken vooraan behandelen? Waar de motorkap-scharnier in schuift kan enorm verrot raken, en is slecht te zien omdat het voor in de wielkast zit achter een verstevigingsplaat van 3mm dik. Bekend probleem van S2/S3. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noud    27

John, Marco, bedankt voor de feedback. Vlakken is waarschijnlijk nodig omdat de resten van de pakking er niet meer af komen zonder een beetje geweld te gebruiken. We zien het nog even aan, ik zal overleggen met het revisiebedrijf. Wat betreft de chassisbalken - ik zal de scharnieren naar voren halen en de boel schoonmaken en verven.

 

Noud

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    31
19 uren geleden, Noud zei:

..... de resten van de pakking er niet meer af komen zonder een beetje geweld te gebruiken. ......

"Scrapen" met een stuk betonplex of trespa met een heel mooie zaagsnede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...