Jump to content
Geert Janszoon

Versnellingsbak stopt er plotseling mee

Recommended Posts

Beste forumleden,
 

Ik heb een probleem met de automaat van mijn S-type uit 2000 (V8) maar hoop dat het niet zo erg is als het nu lijkt. Wat er namelijk gebeurde is dat er tijdens het rijden, onmiddellijk na een scherpe bocht na rechts, in eerste instantie de motor begon te haperen (wilde niet op toeren komen) en dat daarna de auto tot stilstand kwam. De motor bleef gewoon draaien maar de automatische versnellingsbak stopte er eigenlijk mee. Als je de automaat in 'D' zet (of elke andere versnelling eigenlijk), dan voel je wel het vertrouwde schokje dat de auto de versnelling pakt, vervolgens begint de auto heel licht aanstalte te maken om te rijden maar als je gas geeft gebeurd er verder niets, hij gaat niet vooruit dus. Er wordt geen foutmelding getoond en er zijn geen andere tekenen geweest dat er iets met de auto aan de hand zou zijn (voor dit gebeurde reed hij als een zonnetje).

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn of wat ik kan doen om erachter te komen wat er aan de hand is?

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Geert Jansen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    42
Beste forumleden,
 
Ik heb een probleem met de automaat van mijn S-type uit 2000 (V8) maar hoop dat het niet zo erg is als het nu lijkt. Wat er namelijk gebeurde is dat er tijdens het rijden, onmiddellijk na een scherpe bocht na rechts, in eerste instantie de motor begon te haperen (wilde niet op toeren komen) en dat daarna de auto tot stilstand kwam. De motor bleef gewoon draaien maar de automatische versnellingsbak stopte er eigenlijk mee. Als je de automaat in 'D' zet (of elke andere versnelling eigenlijk), dan voel je wel het vertrouwde schokje dat de auto de versnelling pakt, vervolgens begint de auto heel licht aanstalte te maken om te rijden maar als je gas geeft gebeurd er verder niets, hij gaat niet vooruit dus. Er wordt geen foutmelding getoond en er zijn geen andere tekenen geweest dat er iets met de auto aan de hand zou zijn (voor dit gebeurde reed hij als een zonnetje).
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn of wat ik kan doen om erachter te komen wat er aan de hand is?
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Geert Jansen
 
Hoi,

ben bang dat je versnellingsbak overleden is. Heb je hiervoor het idee gehad dat de versnelling in de auto de toeren hoger werden? Ik zou ff Isabella vragen die kan je zo een idee geven

Sterkte en houd ons op de hoogte

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

oei, dat hoor ik niet graag en nee, ik heb helemaal niets aan de auto gemerkt verder.

De auto is bij Raymond ook in onderhoud, die kan er ongetwijfeld iets zinnigs over zeggen.

 

Geert

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    450

Als je de zoekfunctie gebruikt over versnellingsbak kom je diverse problemen maar ook oplossingen tegen. Zoals de j-gate en/of kabel die ook deze problemen kunnen veroorzaken.

Nog even niet van het ergste uitgaan dus....

Raadpleeg een van de specialisten voor de juiste diagnose.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt, heb ik ook al diverse topics over gevonden, eentje kwam ook heel dicht in de buurt, maar die leidde bij mij vooralsnog niet tot een oplossing.

Toch bedankt.

 

Geert

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    193
1 uur terug, Geejay zei:

De auto is bij Raymond ook in onderhoud, die kan er ongetwijfeld iets zinnigs over zeggen.

 

Ik neem aan dat je de vraag ook rechtstreeks aan hem hebt gesteld of alleen / eerst hier op het forum?

Hij is degene die het je ongetwijfeld kan vertellen.

 

Succes in ieder geval en hopelijk valt het mee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uren geleden, EricS-TR zei:

 

Ik neem aan dat je de vraag ook rechtstreeks aan hem hebt gesteld of alleen / eerst hier op het forum?

Hij is degene die het je ongetwijfeld kan vertellen.

 

Succes in ieder geval en hopelijk valt het mee!

nee, nog niet rechtstreeks aan hem. Ik zie dat hij op het forum ook reageert, dan lijkt het me ook zinnig voor anderen qua probleem en hopelijk een gunstige oplossing..

Share this post


Link to post
Share on other sites
isabella    551

Na de oplossing delen we zo veel mogelijk op het forum.....

 

 

Maar nu eerst jou automaat.

 

S type serie 1 99 tot 2002,

 

Automaat Ford 5 RN 55,

 

 

Het probleem wat je omschrijft kan van alles zijn.

 

eerst een aantal vragen,

 

testen met motor UIT.

 

 

- Heb je het gevoel dat er weerstand is als de J-Gate in D zet?

 

- Heb je het gevoel dat de bergversnellingen weerstand bieden als je deze benaderd?

- Als je de deur opent en goed luistert, bedien de J-Gate en luister of er daadwerkelijk iets gebeurd,

- Zit er veel speling op de J-Gate?

- Als er speling in de J-gate zit meer dan een cm doe dan de volgende test,

 

- Start de motor en zet de J-Gate in D, lange vultijd? (duurt het lang wanneer de automaat inschakelt)

- Voel je de auto bewegen maar niet geheel als zijnde normaal?

 

Zet dan de J-Gate in de bergversnelling...

 

- Wel wegrijden in de bergversnelling?, ......................................standenschakelaar los van de bak,

- Niet wegrijden in zowel D als de bergversnelling(en), ............te weinig olie.

 

Zet de J-gate in N.....

Start de motor nu?

 

ja?, geen TE veel speling op de kabel,

Niet starten?, TE veel speling op de kabel van de J-Gate en/of de hevenlaar,

 

Rijd de auto wel achteruit maar niet goed voorruit?....................Revisie.

 

"Giert" de automaat en komt langzaam op gang?

 

Te weinig olie, stop en ga naar de reparateur.

 

Geen storing op dasch? "versnellingsbak defect" ?.....................Bijna zeker de standenschakelaar los (boutje er uit)

 

Toch nog twijfel?

 

Bel Gert Jan of mij even.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Raymond,

bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben je suggesties nagelopen, mijn reactie in vetgedrukte tekens.

 

Testen met motor UIT.

- Heb je het gevoel dat er weerstand is als de J-Gate in D zet? Nee, geen weerstand.

- Heb je het gevoel dat de bergversnellingen weerstand bieden als je deze benaderd? Nee,  ze bieden geen weerstand.

- Als je de deur opent en goed luistert, bedien de J-Gate en luister of er daadwerkelijk iets gebeurd, Je hoort het klikken als je de pook in de verschillende versnellingen zet.

- Zit er veel speling op de J-Gate? Dat wel. Vorig jaar heeft een monteur bij jullie de kabel vervangen, sindsdien zit de pook niet meer zo 'strak' in de J-gate, misschien is hij in dit jaar nog wat losser gaan zitten.

- Als er speling in de J-gate zit meer dan een cm doe dan de volgende test, Dat zal inderdaad rond die centimeter zitten.

 

- Start de motor en zet de J-Gate in D, lange vultijd? (duurt het lang wanneer de automaat inschakelt) Nee, de vultijd voelt als vanouds

- Voel je de auto bewegen maar niet geheel als zijnde normaal? De bak grijpt normaal aan, de auto rijdt zelfs een paar cm, maar stopt dan.

Zet dan de J-Gate in de bergversnelling...

- Wel wegrijden in de bergversnelling?, ......................................standenschakelaar los van de bak, Rijdt ook niet weg in de bergversnelling

- Niet wegrijden in zowel D als de bergversnelling(en), ............te weinig olie. Rijdt in elke versnelling precies dezelfde paar centimeters

Zet de J-gate in N.....

Start de motor nu? Ja.

ja?, geen TE veel speling op de kabel, De motor start in N

Niet starten?, TE veel speling op de kabel van de J-Gate en/of de hevenlaar,

Rijd de auto wel achteruit maar niet goed voorruit?....................Revisie. Rijdt achteruit ook alleen die paar centimeter

"Giert" de automaat en komt langzaam op gang? Nee, geen gierend geluid, klinkt allemaal normaal

Te weinig olie, stop en ga naar de reparateur.

Geen storing op dasch? "versnellingsbak defect" ?.....................Bijna zeker de standenschakelaar los (boutje er uit) Helemaal geen storingsmeldingen

 

Kun je wat opmaken uit mijn antwoorden?

 

Geert

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
isabella    551

Dan zou ik eerst de standenschakelaar even laten bekijken op de brug en als volgt af laten stellen,

Met de pook in N moet aan de standenschakelaar de streep (kerf) gelijk staan met de inkeping van de as.

 

De schakelaar is af te stellen door de boutjes even te lossen.

Als je er naar kijkt wijst het zichzelf.

 

Als dat niet helpt denk ik aan of te weinig olie of een probleem in de automaat.

 

recent heb ik onderdelen bemachtigd om de speling in de j-gate op te lossen, er is een plastic deel wat slijt en daar is een alu vervanging voor.

 

Ik ga er volgende week voor de eerste maal 1 vervangen.

  • Like 1
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    42

Dit soort berichten wordt ik blij van elkaar helpen, advies geven en erbij betrekken. Klasse mannen

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 6/7/2019 om 7:43 PM, isabella zei:

Dan zou ik eerst de standenschakelaar even laten bekijken op de brug en als volgt af laten stellen,

Met de pook in N moet aan de standenschakelaar de streep (kerf) gelijk staan met de inkeping van de as.

 

De schakelaar is af te stellen door de boutjes even te lossen.

Als je er naar kijkt wijst het zichzelf.

 

Als dat niet helpt denk ik aan of te weinig olie of een probleem in de automaat.

 

recent heb ik onderdelen bemachtigd om de speling in de j-gate op te lossen, er is een plastic deel wat slijt en daar is een alu vervanging voor.

 

Ik ga er volgende week voor de eerste maal 1 vervangen.

Bedankt maar weer voor de response, het wordt hooglijk gewaardeerd!

Maar bij gebrek aan een brug en de mogelijkheid ook om de auto naar een brug te slepen ben ik aan de gang gegaan met een garagekrik en assteunen. Daarmee kreeg ik de auto op voldoende hoogte om naar de standenschakelaar te kunnen kijken. Maar ook dat lijkt allemaal in orde (helaas zou ik bijna zeggen).

Dan zou er nog de mogelijkheid zijn dat er te weinig olie in zit. Maar omdat hij geen lekkageverschijnselen vertoont, ook niet bij de oliekoeler vooraan, lijkt me dat toch ook niet voor de hand liggend. Waar moet die anders olie verliezen, anders dan door een lek? Er ligt ook niets op de tegels onder de auto wat erop wijst dat er een lek is.

Kan het ook een of andere sensor zijn die informatie verkeerd interpreteert zodat de auto niet van zijn plaats komt? Zonder foutmelding te genereren dan, ik zeg ook maar wat!

Geert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
isabella    551

Als er geen lekkage zicht baar is geloof ik ook geen olietekort.

 

Volgende stap is uitlezen en verdere controle.

 

Hoeveel km staat er op auto?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, isabella zei:

Als er geen lekkage zicht baar is geloof ik ook geen olietekort.

 

Volgende stap is uitlezen en verdere controle.

 

Hoeveel km staat er op auto?

237000 km. Ik weet het, qua km zou de bak aan revisie toe kunnen zijn, maar dan zou ik eerst toch verschijnsel gevoeld moeten hebben. Een naderende dood zeg maar. Jij en ik hebben vorig jaar nog een proefrit gemaakt, bij 229000 km, jij merkte er nog niks aan toen. Ik heb afgelopen jaar niet veel gereden maar tijdens die laatste 8000 km heb ik niets gemerkt wat wijst op problemen.

Dat uitlezen, kan dat via die uitlees-service die je aanbiedt?

 

Geert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geachte forummers,

 

Ik kom op dit moment niet verder met mijn probleem maar op dit forum wordt een diagnose service aangeboden en als ik dat zo lees, dan kan dat best wel wat opleveren. Op welke manier kan ik die diagnose service bestellen? Moet ik daarvoor iemand persoonlijk benaderen? 

 

Geert

Share this post


Link to post
Share on other sites
paperboy62    168

je kan ook G.J. werkman bellen in de provincie Groningen of hij deze service ook nog doet. In het verleden wel nu kan ik het niet vinden op de site al hier 

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuten geleden, paperboy62 zei:

je kan ook G.J. werkman bellen in de provincie Groningen of hij deze service ook nog doet. In het verleden wel nu kan ik het niet vinden op de site al hier 

Bedankt voor de tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    193

Heb persoonlijk geen ervaring met hem, maar is volgens mij een prima alternatief. Ik neem echter aan dat je geen haast hebt aangezien je de vragen via het forum stelt en niet rechtstreeks. Raymond kennende kan hij het overigens ook als hij vrij heeft vaak niet laten om te reageren op mail of Whatsapp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 uren geleden, EricS-TR zei:

Heb persoonlijk geen ervaring met hem, maar is volgens mij een prima alternatief. Ik neem echter aan dat je geen haast hebt aangezien je de vragen via het forum stelt en niet rechtstreeks. Raymond kennende kan hij het overigens ook als hij vrij heeft vaak niet laten om te reageren op mail of Whatsapp.

Bedankt! Ik heb inderdaad niet veel haast vanwege de aanwezigheid van een andere auto. Ik wacht dus wel op Raymond, dat is toch het adres waar ik uiteindelijk naar toe zal gaan, mocht dat van toepassing zijn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
isabella    551

Sorry wij waren voor 6 dagen in Engeland vanwege een bruiloft van mijn nichtje en een belangrijke bespreking met Jaguar over de toekomst na de brexit.

 

 

Joke stuurt de diagnose computer morgen voor je op.

 

Greets, Ray.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uren geleden, isabella zei:

Sorry wij waren voor 6 dagen in Engeland vanwege een bruiloft van mijn nichtje en een belangrijke bespreking met Jaguar over de toekomst na de brexit.

 

 

Joke stuurt de diagnose computer morgen voor je op.

 

Greets, Ray.

Nogmaals bedankt.

En omdat je het benoemt; zijn er ontwikkelingen te melden w.b. Jaguar en Brexit?

 

Geert

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag,

gistermiddag is het diagnose apparaatje afgeleverd, DHL heeft het nogal last van het warme weer zullen we maar zeggen.

Dus vol verwachting aangesloten maar het apparaat meldt dat dit voertuig geen foutcodes heeft. I.t.t. andere momenten had ik toch het liefste gehad dat er nu wel een foutcode getoond zou worden.

We zijn dus niet verder gekomen met het stellen van een diagnose. En wat nu... Ik heb geen idee of de plaatselijke garages hier bekwaam zijn om wel te kunnen zeggen wat er aan de hand is. Ik zie dat er in Tilburg een garage zit, gespecialiseerd in Jaguar, 'JenF Cars'. Iemand misschien ervaring met hen?

Hoe dan ook zal de wagen er naar toe gesleept moeten worden.

 

Geert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...