Jump to content
rover114

Ian callum stopt er mee

Recommended Posts

wvdl    120

Hij heeft een mooie reeks nieuwe Jaguars neer gezet, met verfrissende nieuwe lijnen.

Is inderdaad afweachten waar Thomson ( opvolger van Callum) mee komt.

Die 2 werken kennelijk al 18 jaar samen, dus Callum weet aan wie hij het over draagt.

• Like 1

rover114    720
13 uren geleden, wvdl zei:

Hij heeft een mooie reeks nieuwe Jaguars neer gezet, met verfrissende nieuwe lijnen.

Is inderdaad afweachten waar Thomson ( opvolger van Callum) mee komt.

Die 2 werken kennelijk al 18 jaar samen, dus Callum weet aan wie hij het over draagt.

Helemaal mee eens, anderzijds de X-350/358

waren imo de laatste echte XJ modellen 

( hoewel eigenlijk de XJ series 1,2,3 dit hoofdstuk eigenlijk hadden afgesloten natuurlijk).

Maar voor mij werd de lijn met de XJ40 ( hoe controversieel ook)

en daarna de x-300 en X-308 mooi in lijn voort gezet.

waarbij de X350 ook nog eens de innovatie van de oorspronkelijke XJ weer in klassieke XJ lijnen wist te pakken.

daarna wat zal ik zeggen, ja de XJ is een fraaie automobiel, maar imo hadden ze een andere naam mogen kiezen.

• Like 3

Pizzaman    731
On 6/5/2019 at 11:31 PM, elziklok said:

Wat Jaguar thans produceert is naar mijn mening niet meer dan confectie.

Ik vind ze nog steed mooi en luxe en zal ook best fantastisch rijden. 

Maar 'HET VERSCHIL' met een BMW of een Tesla of zoiets is er wel af.

Confectie zou ik niet zeggen maar wel een soort op-maat-gemaakt duur pak van de Makro. 

Confectie is dan meer een Mondeo of Passat maar zo'n Passat CC vind ik bijna net zo mooi als een XF.

Zo'n 'moderne XJ' vind ik dan wel weer mooier dan bv een S-klasse... maar na de X350/358 hoeft het voor mij niet meer.

Ach, tegen de tijd dat ik daar aan toe ben is het 2025 plus nog tien jaartjes en dan na het pensioen komt er iets antieks.

• Like 1

wimb    394
8 hours ago, Pizzaman said:

maar na de X350/358 hoeft het voor mij niet meer.

Ik snap je volledig en toch verbaas ik mij er over als ik zo'n modernistische XJ zie hij dat ik het een knap design vind. Als je 'm zonder andere auto's ziet is het een 13-in-een-dozijn. Maar tussen andere auto's springt hij er toch uit. Met name de achterkant heeft dan iets katachtigs. Dat zal ook wel komen omdat elke keer als ik er zo eentje zie er een type bestuurder achter het stuur zit die weet hoe je een gaspedaal moet intrappen.😅

Ben trouwens benieuwd naar opa Ians laatste kunstje: dit jaar komt toch de nieuwe XJ op de markt?

Pizzaman    731
On 6/7/2019 at 8:47 AM, wimb said:

Ik snap je volledig en toch verbaas ik mij er over als ik zo'n modernistische XJ zie hij dat ik het een knap design vind. Als je 'm zonder andere auto's ziet is het een 13-in-een-dozijn. Maar tussen andere auto's springt hij er toch uit. Met name de achterkant heeft dan iets katachtigs. Dat zal ook wel komen omdat elke keer als ik er zo eentje zie er een type bestuurder achter het stuur zit die weet hoe je een gaspedaal moet intrappen.😅

Ja het is nog steeds een mooie bak, misstaat beslist niet. 

Echter zou ik een nieuwe moeten kopen... werd het dan de Jag? Zie:

25-cars-worth-waiting-for-audi-rs5-inlin 2018-kia-stinger-gt-first-drive.jpg jaguar-xf-2013-200l.jpg G790688_24032017_1.jpg

On 6/7/2019 at 8:47 AM, wimb said:

Ben trouwens benieuwd naar opa Ians laatste kunstje: dit jaar komt toch de nieuwe XJ op de markt?

Ik verwacht er weinig van, zal wel een Tesla- kopie worden met een sticker. WEL met meer luxe en betere afwerking dan die Tesla, maar dat kunnen anderen ook goed (of beter).

Als ik ooit een 'echt moderne' Jag zal kopen, wordt dat niet omdat het een Jaguar is, mar omdat ie beter/mooier/etc is dan de rest. En of dat zo is dat betwijfel ik toch wel een beetje. 

rover114    720
4 uren geleden, Pizzaman zei:

Ja het is nog steeds een mooie bak, misstaat beslist niet. 

Echter zou ik een nieuwe moeten kopen... werd het dan de Jag? Zie:

25-cars-worth-waiting-for-audi-rs5-inlin 2018-kia-stinger-gt-first-drive.jpg jaguar-xf-2013-200l.jpg G790688_24032017_1.jpg

Ik verwacht er weinig van, zal wel een Tesla- kopie worden met een sticker. WEL met meer luxe en betere afwerking dan die Tesla, maar dat kunnen anderen ook goed (of beter).

Als ik ooit een 'echt moderne' Jag zal kopen, wordt dat niet omdat het een Jaguar is, mar omdat ie beter/mooier/etc is dan de rest. En of dat zo is dat betwijfel ik toch wel een beetje. 

Mwah, zou graag een Jag als daily willen,

helaas is de (gelukkig wel binnen budget vallende XE ) er niet als stationcar.

maar imo wel een fraai ding, met ook nog eens achterwielaandrijving.

Helaas ben ik wel een ruime wagen nodig dus nog eens helaas, geen Jag als daily.

keesh    1004

Jaguar designbaas toch niet met pensioen.

jaguar-c-x75-orange-front-side-2014-750.thumb.jpg.339c6c48e781e8aeb770b4eb5af3de02.jpg

Er zijn maar weinig ontwerpers die zo hun stempel hebben kunnen drukken op diverse automerken als Ian Callum. De Schot (en broer van de eveneens Schotse designer Moray Callum) heeft de afgelopen 30 jaar parel na parel afgeleverd.

Natuurlijk had hij het voordeel om bij merken te werken waar een sierlijk ontwerp op prijs gesteld wordt, met name bij Jaguar en Aston Martin heeft de 64-jarige Callum absoluut topwerk afgeleverd. Stel dat ze bij BMW Callum hadden aangenomen in plaats van Chris Bangle…

Afgelopen maand heeft Ian Callum afscheid genomen van zijn werkgever Jaguar Land Rover (JLR). Gezien de gages die de man in zijn leven heeft mogen ontvangen en de leeftijd verwacht je onwillekeurig dat Callum achter de geraniums gaat zitten, maar niets is minder waar.

Hij heeft naamlijk designbureau CALLUM in het leven geroepen. Het bedrijf is gevestigd in Warwickshire. Callum is niet de enige aanwezige, ook ingenieur Adam Donafresco (de man achter vele Nobles en Aston Martin GT-modellen) en David Fairbairn (de man achter de E-Type Lightwheight) zullen werkzaam zijn voor CALLUM. Donafresco en Callum zijn de oprichters, samen met Tom Bird. Hij wordt de commerciële man, dankzij Tom Bird maakte de Jaguar C-X75 acte de présence in de James Bond-film Skyfall.

Hun eerste project wordt al over een paar weken verwacht.