Jump to content

Derde remlicht defect? Check de schakelaar!

Recommended Posts

Janguar    8

Hi Gents,

Het derde remlicht van mijn X-Type MY 01 had besloten niet meer te werken. De garage heeft alle bedrading en de zekering gecontroleerd maar kon niets vinden. We moesten nadenken over drastische maatregelen zoals het verwijderen van de hemel. Ik zat al te denken om een after market 3e remlicht te plaatsen. Maar dat is een Jag onwaardig en maakt de auto toch een beetje een Sjonnie bak (pun intended :) ).

Na enig spitten op het wereld wijde web kwam ik een draadje tegen over een derde remlicht dat continue brandde. Daarbij werd de schakelaar op het rempedaal als boosdoener aangewezen. Hmmm... dat kon dan ook wel eens het probleem zijn bij mijn X... de schakelaar.

Tijd voor actie!

De connector losgemaakt en de schakelaar verwijderd door hem een beetje tegen de klok in te draaien. Na een beetje priegelen een een klein beetje WD40 de schakelaar weer terug geplaatst. Presto! Het derde remlicht doet het weer als vanouds.

Misschien handig voor andere newbies (zoals ik) die hetzelfde probleem tegenkomen :)

IMG_0002.resized.JPG

IMG_0003.resized.JPG

• Like 1

jaapvanthoff    333

Goedemorgen,

En wat deden de laaggeplaatste remlichten dan?

Ik kan me voorstellen dat de remlichten en het derde remlicht splitsen in de kofferbak.

hansvh    428
1 uur terug, jaapvanthoff zei:

Ik kan me voorstellen dat de remlichten en het derde remlicht splitsen in de kofferbak.

Zou je denken hé? Maar het is en blijft een Jaguar ;-) . Splitsing gebeurt al bij de zekeringkast onder het dashboard.

Janguar    8
12 hours ago, jaapvanthoff said:

Goedemorgen,

En wat deden de laaggeplaatste remlichten dan?

De laaggeplaatste remlichten werkten gewoon. Vraag me niet hoe dat kan. Misschien twee schakelaars (niet op gelet) of gewoon zoals Hans zegt:

11 hours ago, hansvh said:

Zou je denken hé? Maar het is en blijft een Jaguar ;-) . Splitsing gebeurt al bij de zekeringkast onder het dashboard.

Dat het een enorm eigenwijs merk was (is?), heb ik inmiddels wel geleerd.

It grows on you 🙃

wimb    584
On 5/27/2019 at 8:22 AM, hansvh said:

Splitsing gebeurt al bij de zekeringkast onder het dashboard.

Dat is eigenlijk zoals het hoort. Teken het maar eens uit in een elektrisch schema, dan zie je dat splitsen in de kofferbak een beunoplossing is. Weliswaar praktisch maar het is geen net ontwerp.