Jump to content

Jaguar XJR 2001 welke luchtmassameter?

Recommended Posts

MichelBl    3

Wie kan mij helpen met advies over een nieuwe luchtmassameter? Ik krijg steeds de foutcodes P0171 en P0174. Ik wil de luchtmassameter vervangen om te zien of het daar door komt (heb hem er uit gehaald en hij is ook erg smerig...). Nu zit er een Denso in met de vermeldingen LNE1620BA en 197408-0020. Helaas kan ik die nergens vinden nieuw, bij verschillende verkooppunten geïnformeerd, maar niet leverbaar. Weet iemand waar deze nieuw te krijgen is? Of weet iemand welke een goede vervanger is? Ik zie alternatieven van Metzger, Hitachi, Vemo, Era... alleen hebben die iets afwijkende OEM nummbers (LNE1620CA, LNE1620CB). Wie kan me helpen? Ik kom er niet uit... Alvast bedankt!

Gaat om: Jaguar XJR 2001 4.0 363 pk kenteken 31-GP-JK

MichelBl    3

Dag Isabella,

Ik heb niet gekeken naar lekkage, ik heb daar niet de kennis voor. Aangezien de luchtmassameter zo smerig is leek het me juist goed om die sowieso te vervangen.

Hoe zou ik die eventueel bij jullie kunnen bestellen? Via een webshop?

De kans dat het de luchtmassameter betreft is klein. De codes betekenen dat aan beide zijde van de motor het mengsel te rijk is. 99 van de 100 keer is dat een lekkage. Kan lastig te vinden zijn.

als je googled op Jaguar en deze codes vind je tientallen berichtjes op vrijwel allemaal Engelstalige Jaguarforums. Heel veel tips wat je eens kan controleren. Er staan ook een aantal youtube videos online.

zal in ieder geval geen goedkoop onderdeel zijn.

wat nog wel eens wil lukken, motor stationair laten draaien en vervolgens voorzichtig aan alle slangetjes een voor een beetje trekken en draaien. Als je het toerental wat hoort veranderen zit je in de buurt van het lek.

succes ermee

Jeroen

• Like 1

• 4 months later...
Haruwi    2

Je kan de LMM zelf goed schoon krijgen met speciale cleaningspray voor de LMM van Liquid Molly, (importeur in Apeldoorn).

daarna met evt. perslucht drogen.

Ook met alcohol kan het, maar dan moet je dat in een spray doen onder druk.

Je mag in geen geval met een wattip de boel schoonmaken.

zorg overigens ook dat het luchtfilter schoon is en vervang je benzinefilter .

ook de koelvloeistoftemperatuurmeter kan na 15 jaar slecht werken, dit bimetaal is makkelijk en goedkoop zelf te vervangen, zit naast de thermostaat.

MichelBl    3

Bedankt voor de tip! Ik heb inmiddels de LMM gereinigd met die reiniger en dat werkt fantastisch moet ik zeggen! Motor loopt daarna als fluweel en pakt veel directer op. Ook maar even gebruikt voor onze Volkswagen Transporter en die klinkt gelijk een stuk minder rauw. Bijzonder spul!

Luchtfilter heb ik laatst al vervangen voor een van K&N.

De foutmeldingen zijn er helaas niet mee verdwenen...

Op 10/5/2019 om 4:40 PM, MichelBl zei:

De foutmeldingen zijn er helaas niet mee verdwenen...

Die moet je vermoedelijk gewoon even resetten met een goede OBD scanner. Als ze weg blijven is het euvel opgelost.

Jeroen 

Haruwi    2

Ik kocht via internet een OBD scanner in Frankrijk, hij heet OBD-CLICK.

kostte 25,-

deze zag bij mijn Volvo C70 ook de code P1171 toen het lampje bleef branden.

Het is een losse stekker die je in de stekker aansluiting links onder het dashbord drukt.

Hij krijgt zijn stroom dus van de auto.

Via Blue tooth of WiFi stuurt hij  zijn signaal naar je IPhone of Ipad .

Je kan de software gratis downloaden op je Ipad.

ik kan hiermee het indicatie lampje uitlezen , en resetten.

Het bleef daarna uit.

ik had eerder al de 2 lambdasondes vernieuwd en het benzinefilter omdat de code P1171 verscheen.

ik zou nu ook de koelvloeistof temperatuurmeter vernieuwen, dit bimetaal gaat slechter werken na 15 jaar en deze sensor heeft invloed op je brandstofgebruik , en stuurt dus ook de computer aan.

Deze sensor zit naast het thermostaathuis, bovenop.

Je kan er makkelijk bij.,en je schroeft hem er makkelijk uit. , hij is niet duur(E30,-)

haal de dop dan even van het expansievaatje, om evt druk eraf te halen en leg een stuk handdoek onder de te verwijderen sensor omdat er koelvloeistof uit zal lopen. Ik deed er tijdelijk een klein kurkje in en ben toen met de sensor naar de HAMU, de automaterialen groothandel  hier , gegaan. Hier konden ze via de computer een passende sensor vinden.

Bij mij zat er een Delco in, ik heb een Amerikaanse import uit 2001.

mijn LMM bleek van Bosch te zijn, dezelfde zat ook in mijn Volvo C70  van 2000!

na het succesvolle reinigen van de LMM bij mijn Volvo, C70/2000, ben ik ook mijn andere auto’s gaan reinigen.

Na verwijderen van de LMM, heb ik ook nog EGR reiniger in die opening gespoten, in de hoop dat het hele luchtsysteem schoner werd.( dit spul mag absoluut niet op de LMM komen!)

Aan de benzinekant heb ik injectorreiniger bij de benzine gedaan , maar pas toen het benzine controlelampje ging branden, om zo de concentratie en hopelijk de reiniging van de injectoren te verhogen.

pas als de tank bijna leeg is tank ik opnieuw, en dan met een ander additief.

Ik tank nu uitsluitend BP Ultimate, zie een ander topic, en doe daar nog extra Millers additief bij,  het heet VSPE Power Plus, dit zou de Ethanol corrosie van metalen en rubbers tegenwerken..(kijk op Google).

hans

• 3 months later...
MichelBl    3

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb het volgende gedaan:

1. LMM gereinigd met die vloeistof. Resultaat: foutcodes komen terug, maar loopt wel soepeler, vloeiender.

2. Laten controleren op vacuum lekkages: geen lekkage te vinden.

3. LMM vervangen en inmiddels drie weken storingsvrij :-)

Lijkt dus toch dat de LMM de oorzaak was. Foutcodes kwamen na resetten dagelijks weer tevoorschijn, met nieuwe LMM gelukkig niet meer...