Jump to content

Hellup!! 😞😢 Xj6 series 3 houd in bij meer gas geven en blauwe rook!🤔


Recommended Posts

Goedemorgen allen,

 

afgelopen zaterdag was t weer zover; de Dijken en krekenrally te Hulst. Een Rally/bolletje pijltje etc die jaarlijks georganiseerd word te Hulst provincie Zeeland. Onze xj6 series 3  4.2 werd weer van stal gehaald voor een lekker dagje hobbelen met 99 andere oldtimers. Altijd een hoogtepunt om aan mee te doen. Vorig jaar nog probleemloos met de Jag naar Frankrijk gecruist en ook dit zal hij wel weer volhouden.

 

todat een paar dagen voor de rally heel af en toe bij gas flink intrappen de motor inhoud, als een 2 takt die verzuipt... booooooop.. Hmm wat condens in de tank misschien? Ff aftapdopje n beetje afgeladen en weer verder.. t zal wel loslopen dacht ik.

 

de ochtend van de rally de Jag glimmend in de zon voor de deur, ff tankbeurtje doen en richting de Grote Markt van Hulst waar ook de start en finish van de rally zijn....

 

Maar ho ff.. de oude dame had er helemaal geen zin meer in, blauwe rook als een kolenboot en gigantisch inhouden bij flink het gas in te trappen.. booooooop!! Alleen door met de voet maar net heel lichtjes op het gaspedaal te leggen loopt hij nog redelijk en zo kan ik dan tot een snelheid van zon 60 a 70 kop uur komen, trap ik em verder in gaat ie weer inhouden en lijkt het oftie zich verzuipt of juist te weinig benzine krijgt.

 

na met n hoop gevloek toch t tankstation bereikt te hebben daar de brandstof pomp vervangen te hebben,brandstoffilter achterin en weer verder. Toen was t ff opgelost , geen rook en goed draaien maar na 10 minuten begon het gedonder weer opnieuw. En die blauwe rook is ook er opvallend! Rotor,verdelerkap,bougiekabels,bougies en bobine zijn recent vervangen dus dat kan t niet zijn lijkt me. Auto loopt altijd smooth dus wat mij betreft is dit ff n raadsel. Iemand een idee waar ik het best kan zoeken?

 

hartelijk dank bij voorbaat voor jullie meedenken!

 

Bijgevoegd een foto uit de krant van mijn vrouw, oudste zoon en ikzelf samen in enigsinds bijpassende outfit bij de Dijken en Krekenrally afgelopen zaterdag en de Jag thuis in de starthouding 😊

 

0535F31B-13F1-4151-8DC5-B8C099279632.png

A2013B9E-AB46-4FA9-8601-5579878A7259.jpeg

 

Door moderator verplaatst naar juiste subforum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    641

Blauwe rook wordt veroorzaakt door olie. Je hoeft het dus niet in het brandstofgedeelte te zoeken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olie idd.. maar dan twijfel ik of t niet meer zwarte rook was. In de momenten dat hij wel goed loopt rookt hij niet. Rook door olie is vaak door permanente schade/slijtage lijkt me. Ik verdenk eerder Mn verdeler,rotor.. ontsteking dus en dat die rook benzine is die niet ontbrand is omdat er geen of n slechte vonk is en ik het gas dan helemaal in trap.. verdelerkap maar ns open halen.

 

groeten Jeroen 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    83

Er komen spontaan wat dingen bij me op.

 

- Temperatuur sensor(draad): als hij te lage temperatuur "meet" door open verbinding  gaat hij VEEL TE VEEL benzine inspuiten

- verdeler vervroeging doet het niet / slecht. 

- MUIZEN: Onvoldoende lucht aan kunnen zuigen (er zit iets in het inlaat traject). als je gas intrapt gaat hij dan via carter ontluchting zuigen (met wat olie erbij)

 

success met zoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    277

Hallo,

 

Het lijkt me een verkeerde mix van brandstof en zuurstof, deze mix wordt bepaald door de zg ECU, een elektronische unit die de benzine injectoren aanstuurt.

Eigenlijk "kijkt" deze unit alleen naar drie variabelen, het toerental van de motor, de lucht massa meter (LMM) en de coolant sensor.

 

Kijk eens naar deze link:  http://www.jagweb.com/aj6eng/42efi/index.php , daar staat e.e.a. duidelijk uitgelegd en kom je misschien tot een oplossing.

Wellicht een draadbreuk bij de sensor of bij de connector van de Lucht Massa Meter, wie weet.

 

Succes !

 

SIII.thumb.jpg.e4ee03c81ac383b07a0cd674ef9bed13.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stephan80    93

ik had een paar maanden geleden. iets wat hier op leek. bleek dat ik bij (de)montage van de accu een stangetje van mn gas'kabel' uitgeklikt had van de left bank. Hij reed nog, maar echt gas geven ging niet meer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
JagS3 4.2    91

Naar mijn mening zit er gewoon wat verstopt in je brandstoftoevoer,

als je aangeeft dat het na het wisselen van je brandstofpomp en filter opgelost was, dan zou ik van daaruit verder gaan zoeken,

een filter voor de brandstofpomp en eventueel er ook na kunnen vaak een hoop gedoe schelen,

 

verder zou ik je tanks beide een keer helemaal aftappen, nieuwe pakking erin, vullen met verse benzine, nieuwe brandstoffiler,

pomp goed zuivermaken/vervangen en dan nogmaals proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...
Rictric    18

Blauw is olie(met of zonder lucht gebrek), zwart is fuel(any kind), wit is water/stoom. Teveel t.o.v lucht en verbanding. Indien ontsteking gerelateerd(verbrandingstijd) is het vervroeging.( vacuum). 2 types ontstekingstijden mogelijk: vervroeging of verlaten. Mbt beginpositie. Test: creëer onderdruk aan het begin vd rubberem leiding die naar je distributeur leidt. Daarna compressie test. 2° vraag: rookt hij zelfs na 10min nog steeds?(zoniet kan t simpele lekkende klepgeleider zijn). . wordt vervolgd

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 1 year later...
Evert-Jan    1

Hoi Jeroen, heb je hier al eens een oplossing voor gevonden?

Ik heb dezelfde symptomen met mijn XJ6 4.2 mee gemaakt.

Te pas en te onpas had die van mij daar last van.

Ploffen, sputteren, dikke rookpluim er achter en stinken naar benzine.

 

Bij het het heel voorzichtig gas geven met fluwelen voetje kon ik de Jag nog vooruit krijgen.

Bij het meer gas geven dan eeen heeeel klein beetje of meer dan dat liep de motor heeeel erg slecht!

 

Ik heb dit de laatste paar ritten (dit jaar, ik rij er te weinig mee) niet meer mee gemaakt.

Maar ik heb het probleem dan ook nooit opgelost, blijf het een bijzonder geval vinden.

 

Ik heb een hele hoop controle`s uitgevoerd op diverse componenten, diverse sensoren vervangen en nooit iets kunnen vinden.

Telkens bij een testrit, na het controleren van iets of na het vervangen van iets bleef ik het probleem houden.

 

En ineens heb ik het probleem niet meer mee gemaakt in de 500 kilometer die ik er in 2020 mee heb gereden.

Toch zit het me ergens in mn achterhoofd niet lekker.

 

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    374

Ik denk Evert-Jan, dat dit topic dood is.

De topic starter heeft > dan een jaar niets van zich laten horen.

 

Meer rijden met de oude dame. Maar ook ik maak me schuldig aan het maken van niet voldoende vlieg uren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...