Jump to content
Jag42

JLR Doorverkoop?

Recommended Posts

wimb    369

Ik las het bericht donderdag ook al in The Guardian:

https://amp.theguardian.com/business/2019/may/09/tata-denies-it-is-trying-to-sell-jaguar-land-rover-to-frances-psa

Ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. Monsieur Tavares is nogal een manager die geldgedreven is. Op zich niets mis mee dat er op de centjes wordt gelet, maar bij PSA gaat het intussen ten koste van de service richting klanten (zowel dealers als de eindgebruikers). Dat is een hobbel waar DS best moeite mee heeft in het streven een premium merk te worden.

21 hours ago, paperboy62 said:

Lekker weer dan wordt het van die Franse meuk waar Max Verstappen ook mee is gestopt. 😎

Duitse meuk is echt niet veel beter, zoek maar eens over het drama van de THP-motor, een BMW torretje dat PSA veel gebruikt. En echt succesvol is Jaguar ook niet in de Formule E.

JLR is al een aantal jaren op zijn eigen eilandje uitbundig aan het experimenteren met allerlei high-tech automotive innovaties. Onderzoeken die serieus veel geld kosten en die anderen ook doen en daar heeft Tata al een tijd lang moeite mee.

Aan de andere kant heeft PSA wel de beschikking over en toegang tot heel veel van diezelfde high-tech innovaties; niet in de laatste plaats op materiaalgebied. Wat dat betreft zou het JLR enorm helpen omdat ze veel minder zelf het wiel hoeven uit te vinden.

Als het gerucht waar is, dan hangt het er vooral vanaf hoe Tavares & co JLR positioneert binnen het concern. Het zou me niets verbazen als DS de nek wordt omgedraaid ten gunste van JLR want DS spartelt sinds de oprichting een paar jaar geleden zonder al te veel succes.

Kortom, krijgt JLR de vrijheid binnen PSA om zijn eigen productfilosofie te blijven doorvoeren dan zie ik een win-win situatie. Maar wordt het een premium merk volgens de Franse doctrine (=gedicteerd door Parijs) dan word ik niet vrolijk van de gedachte.

We shall see what the future brings.

keesh    885

Jaguar Land Rover is niet te koop. Ze zijn eigendom van Tata uit India. Dat is hoe het blijft. Tata, met Jaguar en Land Rover, is een leider die leidende producten maakt waar ze de laatste drie jaar zes World Car Awards mee hebben gewonnen.”

Dat was een duidelijke uitspraken van CEO dr Ralph Speth  van JLR tegenover het Britse medium Auto Express. Hij stelt dat JLR tijdelijk in zwaar weer zit omdat het als één van de eerste de grote uitdagingen waar de auto-industrie voor staat het hoofd probeert te bieden. “Dat leidt tot grote investeringen waar tegenover we de kosten proberen te drukken. Ons herstelplan heeft al bijna 1,5 miljard euro aan besparingen opgeleverd.”