Jump to content
Jag42

JLR Doorverkoop?

Recommended Posts

wimb    424

Ik las het bericht donderdag ook al in The Guardian:

https://amp.theguardian.com/business/2019/may/09/tata-denies-it-is-trying-to-sell-jaguar-land-rover-to-frances-psa

Ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. Monsieur Tavares is nogal een manager die geldgedreven is. Op zich niets mis mee dat er op de centjes wordt gelet, maar bij PSA gaat het intussen ten koste van de service richting klanten (zowel dealers als de eindgebruikers). Dat is een hobbel waar DS best moeite mee heeft in het streven een premium merk te worden.

 

21 hours ago, paperboy62 said:

Lekker weer dan wordt het van die Franse meuk waar Max Verstappen ook mee is gestopt. 😎

Duitse meuk is echt niet veel beter, zoek maar eens over het drama van de THP-motor, een BMW torretje dat PSA veel gebruikt. En echt succesvol is Jaguar ook niet in de Formule E.

 

JLR is al een aantal jaren op zijn eigen eilandje uitbundig aan het experimenteren met allerlei high-tech automotive innovaties. Onderzoeken die serieus veel geld kosten en die anderen ook doen en daar heeft Tata al een tijd lang moeite mee.

Aan de andere kant heeft PSA wel de beschikking over en toegang tot heel veel van diezelfde high-tech innovaties; niet in de laatste plaats op materiaalgebied. Wat dat betreft zou het JLR enorm helpen omdat ze veel minder zelf het wiel hoeven uit te vinden.

 

Als het gerucht waar is, dan hangt het er vooral vanaf hoe Tavares & co JLR positioneert binnen het concern. Het zou me niets verbazen als DS de nek wordt omgedraaid ten gunste van JLR want DS spartelt sinds de oprichting een paar jaar geleden zonder al te veel succes.

 

Kortom, krijgt JLR de vrijheid binnen PSA om zijn eigen productfilosofie te blijven doorvoeren dan zie ik een win-win situatie. Maar wordt het een premium merk volgens de Franse doctrine (=gedicteerd door Parijs) dan word ik niet vrolijk van de gedachte.

 

We shall see what the future brings.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1058

Jaguar Land Rover is niet te koop. Ze zijn eigendom van Tata uit India. Dat is hoe het blijft. Tata, met Jaguar en Land Rover, is een leider die leidende producten maakt waar ze de laatste drie jaar zes World Car Awards mee hebben gewonnen.”

Dat was een duidelijke uitspraken van CEO dr Ralph Speth  van JLR tegenover het Britse medium Auto Express. Hij stelt dat JLR tijdelijk in zwaar weer zit omdat het als één van de eerste de grote uitdagingen waar de auto-industrie voor staat het hoofd probeert te bieden. “Dat leidt tot grote investeringen waar tegenover we de kosten proberen te drukken. Ons herstelplan heeft al bijna 1,5 miljard euro aan besparingen opgeleverd.”

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1058

TATA: 'NEEHEE, JAGUAR LAND ROVER STAAT NIET TE KOOP!'

 

Moederbedrijf Tata wil niet van Jaguar Land Rover af. Wel gaat het Indiase conglomeraat op zoek naar een partner voor zijn Britse zorgenkindje, zodat de ontwikkelingskosten omlaag kunnen.

 

"We gaan [Jaguar Land Rover] niet verkopen", zei Tata-topman Natarajan Chandrasekaran tegen het persbureau Bloomberg. Hij gaf daarentegen wel toe dat Jaguar Land Rover op dit moment moeilijke tijden doormaakt. De verkopen op de Chinese markt zijn begin dit jaar ingestort. En ook op andere markten hebben Jaguar en Land Rover het moeilijk, onder meer door de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten, de Brexit-onzekerheid en de afnemende populariteit van diesels.

 

In de kosten snijden.

"We moeten kijken wat de juiste modellenportfolio is", zei Chandrasekaran, "en van welke auto's we elektrische voertuigen moeten gaan maken. Bovendien moeten we in de kosten snijden." En dat laatste is waarom Tata graag een partner voor Jaguar Land Rover zou willen hebben; een andere fabrikant waarmee onder meer de ontwikkelingskosten kunnen worden gedeeld.

 

Diep in de rode cijfers

Tata kocht Jaguar Land Rover in 2008 van Ford. In de tien jaar daarna stegen de verkopen van beide merken behoorlijk, met name door de introductie van nieuwe modellen. Echter, sinds 2017 heeft Jaguar Land Rover met tegenslag te maken. De fabrikant had veel geïnvesteerd in dieselmotoren, die inmiddels uit de gratie zijn geraakt. Jaguar Land Rover staat diep in de rode cijfers. Vorig jaar maakte het bedrijf 4 miljard euro verlies.(BRON:AUTOWERELD)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    424

Tja, ik zie regelmatig verschillende artikelen langskomen uit de Britse en Indiase pers. De rode draad is dat het met Tata in zijn geheel niet best gaat de laatste tijd en dat met name de automobieltak een financieel probleem is. En die tak is meer dan alleen JLR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...