Jump to content
Laan

Samenwerking JDCH

Recommended Posts

Laan    807

Beste mensen,

 

Het lijkt mij goed jullie al in een vroeg stadium te berichten over het volgende:

 

De afgelopen tijd zijn er gesprekken geweest tussen ons en de JDCH ( voor wie niet weet wat dat betekent: Jaguar Daimler Club Holland ) over de mogelijkheid van samenwerking. JF en JDCH hebben best een verschillende benadering van een gemeenschappelijke passie voor Jaguar. Daarom is er ook geen sprake van een samenvoeging, overname of iets in die strekking, maar een samenwerking. De verschillen maken het ook juist zo kansrijk om te praten over samenwerking en om elkaar op diverse punten te versterken of aan te vullen.  Ben je al lid van de JDCH, dan kan je in de laatste Gazette ook lezen welke kant men daar op wil. Ze zijn echt heel serieus bezig met de toekomst van de club. Ook is er daar een ledenenquete gehouden om de behoefte en wensen te peilen. Bij de JDCH bestaat er o.a. de behoefte te verjongen en beter in contact met elkaar te kunnen komen via een online platform als een forum en overige social media. Tevens wil men de Jaguar youngtimers er meer bij betrekken. Een groep die vooral hier verblijft. Samenwerking biedt voor ons ook grote voordelen. Er bestaat binnen de JDCH een enorme kennis over, en ervaring met Jaguar. Ook op het gebied van oudere klassieke Jaguars ontberen wij het een en ander wat daar in ruime mate aanwezig is. En op het gebied van evenementen kunnen zij een aangename aanvulling bieden voor wie meer toerritten of meetings wenst. 

 

Heb je opmerkingen, wensen of suggesties over deze plannen? Post het dan hier. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en zal dat ook meenemen in eventuele vervolggesprekken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    711

Hey Mark,

 

Om met de deur in huis te vallen,

Ben sinds 2012 hier aanwezig en,

Ik wens het beste voor het forum, ( en mss is een samenwerking daarvoor de juiste weg).

Maar ( daar is de maar) mijn ontmoetingen met de mensen van de JDCH zijn nou niet dat ik ze, tsjonge wat word ik daar blij van.

( uiteraard zijn er forum leden die ook lid zijn etc, en die prima om gaan met "ons").

 

Op British cars Zandvoort had ik es de XJ per abuis bij hun stand neer gezet.

werd bepaald niet "enthousiast op gereageerd.

 

laat onverlet dat ik op enig moment best genegen was ook JDCH lid te worden, waarop ik op British cars and lifestyle een overall kop bij de JDCH stand, waarop na bekend making jf lid te zijn, ik de "sneer" krijg  " dat het toch niet die €60 contributie is " die me weerhoud lid te worden.

Dan denk ik: krijg de hik met je club.

En ik was gelijk genezen van het idee lid te worden.

 

laat onverlet, mss moet er iets gebeuren, om beide een voorspoedige toekomst te garanderen.

 

en dat willen wij denk ik als liefhebbers allemaal.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laan    807

Je beeld is wel begrijpelijk Michel, ik kan niet ontkennen dat dit soort situaties zich hebben voorgedaan. Tijden veranderen, ook bij jdch en ik denk dat hun toekomstvisie beter bij ons past dan vroeger. Natuurlijk bewegen zij zich in het hoge segment. Dan ontstaat al snel een beeld van elitair en laten we eerlijk zijn, Jaguar was altijd een elitair merk :) Mijn indruk is dat zij willen transformeren naar een meer open, toegankelijke club, waar ook ruimte is voor youngtimers, nieuwe Jaguars, jongeren en de gewone man/vrouw. En dus voor samenwerking met o.a bewegingen zoals wij. Ik vind dat we ons niet moeten afsluiten voor kansen die iets kunnen bijdragen in positieve zin. Maar jullie mening of gevoel daarbij is gewoon erg belangrijk. Dus laat weten wat je ervan vindt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    380

Dan toch maar ook maar mijn persoonlijke, eerste en ongenuanceerde reactie:

Natuurlijk ben ik een groot voorstander van de voorgestelde samenwerking. Het is op zich natuurlijk gek dat er twee verschillende 'clubs' zijn voor hetzelfde automerk. Ik zie ook dat er weinig overlap van activiteiten en aandachtsgebieden is, waardoor de twee partijen elkaar goed kunnen aanvullen.

 

Maar, net zoals bij Michel, heb ik ook een maar. En dat betreft eigenlijk hetzelfde. Al sinds ik een Jaguar heb, overweeg ik met enige regelmaat lid te worden van JDCH. Inderdaad, die 6 tientjes hakken er niet in. Maar er hangt een elitair sfeertje om die club die ik herken uit de tijd dat ik lid was van de XM-club. Nu is het in het Citroënwereldje sowieso al heel erg een 'ons Citroën'-houding (wie dat niet gelooft kan komend weekeinde de sfeer op Citromobile in Vijfhuizen), maar de XM-club (en in nog sterkere mate het C6 genootschap) profileert zich als heel elitair.

En het is die uitstraling die me weerhoudt om lid te worden van de JDCH.

Natuurlijk, het is een gekleurd beeld dat ik heb. Dus mijn reactie is voor wat het waard is.

 

Aan de andere kant, clubs veranderen. De oudere garde stroomt uit en de jonge generatie komt er bij. Dat zie je ook hier op het forum. Dus ik zou voorzichtig de samenwerking een kans willen geven. En daarbij hoop ik dat mijn beeld van JDCH in positieve zin bijgesteld wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wvdl    119

Samenwerking kan voordelen hebben, maar het is ook de vraag hoe het vorm krijgt.

 

Ik vind het wel fijn dat het forum gratis is (benodigde donaties daargelaten).

Maar het model van de JDCH is toch juist dat je een (vaste) jaarlijkse contributie betaalt en in ruil daar voor een aantal voordelen krijgt.

Dat valt toch moeilijk te combineren met het forum?

 

Staat het de JDCH trouwens niet nu al vrij om allerlei events, ritten en rallys aan te melden bij de forum-agenda?

(en dan een extra regel te plaatsen in de trant van "niet-JDCH-leden betalen een kleine onkostenvergoeding van ...euro")

En de JDCH-leden die dat willen kunnen nu toch al een topic aanmaken met als onderwerp "geklets van JDCH-leden van en over de club"? ;-)

Met andere woorden - zijn de huidige mogelijkheden niet voldoende?

 

Mogelijk is het actief en op vaste tijden uitwisselen van de activiteiten-agenda een goed aanvullend idee op de huidige mogelijkheden?

Zodat forum-leden en JDCH-leden makkelijker bij allebei mee kunnen doen? (als dat natuurlijk mogelijk is)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    248

................Als je het niet probeert kom je het nooit te weten, dus geef het een kans. Het gedrag wat jij omschrijft Michel is meestal inherent met dit soort heritage clubs......maar over het algemeen is het niet hun club policy.

 

Dit zijn meestal de extreem puristen van het merk en ik moet zeggen ook niet allemaal hoor, het is een soort cultuur die binnen zo een club die ontstaan is. Dit is niet Jaguar specifiek, neem als voorbeeld 911 hoef ik het merk niet eens te noemen. Maar mijn maatje heeft een Triumph TR3 daar is het zelfde. 

 

Maar ook een deel ligt aan hoe vatbaar je er zelf voor bent. Neem als voorbeeld mij..... Ik ben ook niet echt het rol model van de Jaguar rijder, bruin, Leids accent, getatoeëerd en heel heel heel erg "good looking"😂.......dus. Als ik ergens uit de toon zou vallen dan zou het zeker daar zijn.

 

Maar nogmaals niet iedereen in zo een club is zo....en als je wegloopt voor dit soort mensen blijf je zo´n cultuur in stand houden. Het gaat vooral om elkaar en elkaars bezitten te respecteren, bijvoorbeeld de een zijn series 1,2,3 is qua emotionele waarde  misschien wel even hoog als iemand met een XK120......Maar geef het een kans.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
paperboy62    175
17 uren geleden, rover114 zei:

Hey Mark,

 

Om met de deur in huis te vallen,

Op British cars Zandvoort had ik es de XJ per abuis bij hun stand neer gezet.

werd bepaald niet "enthousiast op gereageerd.

 

 

 

 

 

De eerste keer dat ik op een meeting van ons forum kwam in Waalwijk (dacht ik) in 2014 zag ik de Jaquarvlag al in de verte wapperen dus ik er heen met mijn X-Type. Toen werd ik ook met de nekharen aangekeken. Echter vorig jaar  oldtimer festival te Zantvoord waar ik heen ging met mijn zoon. Werd er gevraagd door de organisatie van welke club ik was echter ons forum was niet vertegenwoordigd. Dus werd gezegd dat ik me maar bij de JDCH moest melden, ik ging er met lood in mijn schoenen heen. Ik heb me netjes gemeld en werd uiterst vriendelijk te woord gestaan en kreeg zelfs een bakje koffie. Dus ja ik heb gemende gevoelens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken een aantal leden van de JDCH. Kan het prima met hun vinden, Tijd doorgebracht op hun clubstand in Mastricht begin dit jaar.  De club kan soms als geheel wat elitair overkomen. Ik overweeg al een tijdje om lid te worden. Het is niet die zestig euro, maar meer of het me enige waarde brengt. De enige manier om dat uit te vinden is waarschijnlijk gewoon maar een keertje lid worden. als het niks is kan ik altijd weer opzeggen

 

Er is zo goed als geen technische kennis voorhanden in de JDCH over mijn type Jaguar. (X308).

 

Benieuwd wat deze samenwerking gaat betekenen. Is het mogelijk om een kopie van dat artikel in de Gazette hier op het forum te delen

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    402

Mijn steun heb je Mark (Laan):thumbsu:

 

Vind het een prima idee om te experimenteren wat je met elkaar kunt delen.

 

Tja, de verhalen/ervaringen zoals door diverse hierboven aangegeven kennen we allemaal wel ongeacht welke hobby/club het betreft.

Is typisch menselijk gedrag en zal onbedoeld ook binnen dit forum weleens naar boven zijn gekomen bij een kennismaking met een nieuwe bezoeker hier of op een meeting.

Vergeet niet dat diverse "oudere"' leden bij lang bestaande clubs zelf door een ballotagecommissie moesten om lid te mogen worden!

Men kent elkaar wellicht al 30jaar in de club van de diverse evenementen en voelen zich prettig bij zoals het nu is en vrezen daarom elke verandering/nieuwe mensen/invloeden.

Heel normaal en herkenbaar gedrag, duurt gewoon even langer maar komt ook wel weer goed.

 

Heb zelf trouwens heel leuke ervaring van de eerste JDCH evenement waar mijn vrouw en ik aan meededen.

We werden door diverse aanwezige/leden welkom geheten en aangesproken.

Leukste was een mevrouw met paars permanentje die zich wel zorgen maakten of "wij het wel leuk vonden tussen al die oudjes".

Verrassend was dat daar ook veel zelfsleutelaars zijn!

 

Gewoon agenda en evenementen naast elkaar leggen en kijken wat je wel en niet interesseert.

En goede uitleg & (gedrag)instructies ;) bij meetings naar achterban over nieuwe situaties dan geloof ik wel dat het heel leuk kan worden.

 

Het helpt ook, dat zo als in mijn geval, wanneer je een plaat voor je kop hebt en alleen maar voor de lol komt en weinig verwachtingen/eisen stelt.  :jester:  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    167
6 uren geleden, LeapingXJR zei:

................Als je het niet probeert kom je het nooit te weten, dus geef het een kans. Het gedrag wat jij omschrijft Michel is meestal inherent met dit soort heritage clubs......maar over het algemeen is het niet hun club policy.

 

Dit zijn meestal de extreem puristen van het merk en ik moet zeggen ook niet allemaal hoor, het is een soort cultuur die binnen zo een club die ontstaan is. Dit is niet Jaguar specifiek, neem als voorbeeld 911 hoef ik het merk niet eens te noemen. Maar mijn maatje heeft een Triumph TR3 daar is het zelfde. 

 

Maar ook een deel ligt aan hoe vatbaar je er zelf voor bent. Neem als voorbeeld mij..... Ik ben ook niet echt het rol model van de Jaguar rijder, bruin, Leids accent, getatoeëerd en heel heel heel erg "good looking"😂.......dus. Als ik ergens uit de toon zou vallen dan zou het zeker daar zijn.

 

Maar nogmaals niet iedereen in zo een club is zo....en als je wegloopt voor dit soort mensen blijf je zo´n cultuur in stand houden. Het gaat vooral om elkaar en elkaars bezitten te respecteren, bijvoorbeeld de een zijn series 1,2,3 is qua emotionele waarde  misschien wel even hoog als iemand met een XK120......Maar geef het een kans.

 

 

 

Je vergeet bescheiden erbij te noemen, LOL....

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    167

Maar even OT. Klinkt als een interessant idee. Ik heb geen ervaringen met de JDCH dus we kunnen het proberen. Als het niks wordt, kan je altijd nog elkaar de hand schudden en toedeloe zeggen.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rombo319    9

Ik ben alleen lid van de JDCH voor hun prachtig "club"blad Jaguar Gazette.

Voel me meer thuis bij het forum, maar samenwerking is een optie.

Groets

Arrie

  • Like 1
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    711
5 uren geleden, arie-jag zei:

Mijn steun heb je Mark (Laan):thumbsu:

 

Vind het een prima idee om te experimenteren wat je met elkaar kunt delen.

 

Tja, de verhalen/ervaringen zoals door diverse hierboven aangegeven kennen we allemaal wel ongeacht welke hobby/club het betreft.

Is typisch menselijk gedrag en zal onbedoeld ook binnen dit forum weleens naar boven zijn gekomen bij een kennismaking met een nieuwe bezoeker hier of op een meeting.

Vergeet niet dat diverse "oudere"' leden bij lang bestaande clubs zelf door een ballotagecommissie moesten om lid te mogen worden!

Men kent elkaar wellicht al 30jaar in de club van de diverse evenementen en voelen zich prettig bij zoals het nu is en vrezen daarom elke verandering/nieuwe mensen/invloeden.

Heel normaal en herkenbaar gedrag, duurt gewoon even langer maar komt ook wel weer goed.

 

Heb zelf trouwens heel leuke ervaring van de eerste JDCH evenement waar mijn vrouw en ik aan meededen.

We werden door diverse aanwezige/leden welkom geheten en aangesproken.

Leukste was een mevrouw met paars permanentje die zich wel zorgen maakten of "wij het wel leuk vonden tussen al die oudjes".

Verrassend was dat daar ook veel zelfsleutelaars zijn!

 

Gewoon agenda en evenementen naast elkaar leggen en kijken wat je wel en niet interesseert.

En goede uitleg & (gedrag)instructies ;) bij meetings naar achterban over nieuwe situaties dan geloof ik wel dat het heel leuk kan worden.

 

Het helpt ook, dat zo als in mijn geval, wanneer je een plaat voor je kop hebt en alleen maar voor de lol komt en weinig verwachtingen/eisen stelt.  :jester:  

 

 

 

 

Ik durf te zeggen dat ik best open ben, ( Tsja heb een commercieel technische functie in het dagelijks leven dus ja best handig).

En sta in dit verhaal dan ook zeker open.

Anderzijds ik voelde me eigenlijk best geschoffeerd .

En dat twee maal, ik hoef je niet te zeggen lijkt me dat een derde keer niet gaat gebeuren.

ik draag het forum en onze hobby een warm hart toe .

maar zou hier zo'n afgunstig gedoe jegens anderen optreden dan ben ik weg.

( en daar ben ik oprecht bang voor.)

En helaas voelde ik , me zo tegemoet getreden, terwijl ik hier dat over en weer never ervaar.

da's juist zo mooi.

En om eea Ff in perspectief te zetten, 

de Triumph Stag club waar mijn vader lid is, heeft ook een aardige vergrijzing,

maar als ik daar op de club stand binnen loop is het ook allemaal gezellig en leuk .

( ook toen die lui niet wisten dat pa lid is)

dus het kan wel . Terwijl daar de meeste ook een mooie carrière hebben of gehad hebben.

 

maar goed. We gaan het zien en ik sta er open in,

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag42    146

Ben ook al een aantal jaar lid van de JDCH. Hun Gazette is prachtig en de inhoud idem. Op hun bijeenkomsten moet je zelf het initiatief nemen om mensen aan te spreken / te leren kennen.

Voor de wat minder extroverte types, waaronder ik, is dat wel eens een uitdaging'.

Maar over het algemeen heb ik daar vriendelijke mensen ontmoet toen ik een XJ6 Series 1 had. Heb nog geen meeting kunnen bijwonen met mijn huidige XK8 maar ga er van uit dat hierdoor hun houding niet gaat veranderen. Maar uiteraard zal een lid met een SS100 of XK120 serie niet echt belangstellend naar mijn auto gaan kijken. Dat verwacht ik ook niet. Maar er zijn, volgens mij ook genoeg leden met jongere auto's.

Hun forum is 'dead as a doornail' dus op dat gebied i.i.g. gaan samenwerken zou een prima 1e stap zijn. En alvast een topic starten met nieuws vanuit JDCH ....why not.

Fijn dat er van beide zijden i.i.g. hierover nagedacht wordt.

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

1. JDCH luistert naar leden 

Ook ik ben een 'duo-lid', beiden sinds 2012. JDCH zet onlangs een tweede enquete uit, maar als boven beschreven is dat niet de eerste keer. Mijn inbreng toen was onder meer dat hun activiteiten wel bereikbaar zijn voor mensen met geld, maar niet iedereen heeft dat. Als je nu kijkt wat zij organiseren dan zijn er diverse activiteiten 'om niet' en activiteiten die tegen een tiental Euro kunnen. Je kan ook nog steeds voor honderden Euro's inschrijven op activiteiten, zo is er voor ieder wat wils. Ik zie een duidelijke opvolging van de uitkomst van de eerste enquete. De mening van de leden wordt serieus genomen. Zo zie ik ook de verjonging. Kijk maar eens in een clubblad van laten we zeggen 8 jaar geleden en die van nu. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

2. Cultuurverschil  

Ja, generiek genomen is er een cultuurverschil zoals JF leden hierboven ook hebben ervaren. De 'incidenten', je kan het ook teleurstellingen noemen spreken voor zich. Maar dat neemt niet weg dat ook binnen deze club een diversiteit van mensen deel neemt. Net als bij JF overigens. Als mensen mij vragen 'waarom ben je lid van beide clubs' dan is het antwoord: het verschil. De vervolgvraag is dan voorspelbaar, wat is het verschil? Wederom generiek is het antwoord, bij het JDCH zijn meer mensen met geld en weinig tijd. Bij het JF meer mensen met weinig geld en meer tijd. Als je dit antwoord absoluut neemt dan is het niet verwonderlijk dat over JDCH eerder 'elitaire cultuur' wordt beschreven dan bij JF. Maar het gaat niet primair om de bankrekening. Ik zie het verschil meer in de invulling van eenzelfde passie: Jaguars. De een vindt het fijn om vooral veel zelf te doen, de ander kan of wil dat niet en laat het doen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

3. Een draadje los 

Wat doen die cultuurverschillen met jou? Zelf vind ik de verschillen super interessant en leuk. Mijn JF lidmaatschap begon omdat de kern van JF elkaar graag helpt en zelf doet. Mijn lidmaatschap bij JDCH begon omdat ik me inschreef bij de onderdelendag. De hobby gaat dus verder dan alleen auto's en onderdelen, namelijk MENSEN. Ik kan daar enorm van genieten. Hoe elitair grappig is het als mijn zoon iemand vraagt: heeft u zelf ook een Jaguar? En de vrouw roept naar haar dochter: Hoeveel Jaguars hebben wij? De dochter roept vijf!. O zegt mijn zoon, en welk type. De vrouw kijkt bedenkelijk en zegt na enige tijd: iets met een X erin, weet jij dan welk type? Daar kan je wat 'elitairs' in zien, maar je kan er ook enorm om lachen, in binnenpret dan, want waarom iemand hier op 'afrekenen' als jezelf tot in detail je hebt verdiept in je eigen Jag. 

De kunst van het genieten is m.i. je niet laten raken door het cultuurverschil, er minder van te vinden maar gewoon te genieten van je eigen gedrag en dat van de ander. De mens achter de Jaguar als hobby zien, naast die van al die mooie auto's. Zoals die vrouw die aan het begin van het concours steeds maar (elitair) uitstraalde, wij gaan winnen. En dan zien wat ze uitstraalt als dat aan het einde van de dag niet gebeurd, ook geen troostprijs. 

Over detailen gesproken. Als ik wordt bevraagd op mijn hobby dan gaat het dus ook over detailen. Veelal weet iemand niet wat dat is ... 'auto poetsen'??!!!!. De eerste blik verraad dan al, wat is daar nou leuk aan, of de blik van 'jij bent een beetje gek'. Als je dan vervolgens zegt dat een auto in concours staat brengen een werkweek vraagt draait de blik bij naar, jij bent echt gek. En op het schoonmaken van het motorhuis: idioot, jij hebt een draadje los. 

Daar zie ik een overeenkomst tussen alle verschillende leden van JDCH en JF. Bij iedereen ligt op enige wijze wel een draadje los. Anders was je geen lid. 

Als je los kan laten wat een ander over jou vindt of wat jij van die ander dan is een ontmoeting bij de andere club dubbel leuk. Je ontmoet gelijk gestemden (want die zijn er bij JDCH ook) en je ontmoet hen die zo anders zijn als jij. Zoom uit, kijk ernaar, echt wel grappig. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

4. Samenwerking

Laat dat professioneel nu net mijn core-business zijn. Tientallen jaren werk ik in samenwerking en de afgelopen 10 jaar begeleid ik organisaties in strategisch samenwerken. Niet alle samenwerkingen die worden aangegaan komen tot wasdom. De samenwerking heeft geen (extra) meerwaarde. Vanuit mijn analyses en ervaring zijn daar 10 concrete redenen voor. Het gaat te ver om dat hier allemaal uit te leggen. Ik beperk met tot de eerste twee.

 

A. De samenwerking is opgelegd. Bijvoorbeeld door de politiek. Partners willen het helemaal niet, maar ze moeten. Dat speelt tussen een samenwerking JDCH en JF niet, of het zou zo moeten zijn dat het voortbestaan in het geding is. Dat je zonder de ander niet kan voortleven. Eigenlijk hebben we het dan niet over een samenwerking, meer over een 'overname'. Immers de sterkste wint. Laten we dus de tweede reden van een (niet) succesvolle samenwerking benoemen:

 

B. Belangen. 

Wat zijn de belangen van JDCH, welke heeft JF, wat zijn de gemeenschappelijke. Deze drie belangen worden vaak te weinig besproken. Eigenlijk gebeurt dat ook in deze lijn. We spreken meteen over ervaringen (elitair) en gaan in discussie (nou dat valt best wel mee). Voor succesvol samenwerken dient het gesprek te gaan over de belangen, en vooral over het vierde: Tegengestelde belangen! Want deze vierde groep is veelal onbesproken en nu net de eerste reden van niet uit de verf komende samenwerkingen. Ze worden niet of onvoldoende besproken omdat men vanuit het perspectief ik wil met jou samenwerken ben bang is dat het dan niet meer tot een samenwerking komt. Let wel, hier geldt ook liever heb je dit direct duidelijk dan later na alle inspanningen zonder resultaat. Als aan de voorkant blijkt dat tegengestelde belangen, die er nu eenmaal zijn, niet overbrugbaar zijn dan loop je daar vroeg of laat toch tegenaan. In de kunst en meerwaarde van een samenwerking is iedereen bij gebaat om vooraf het optreden van het tegengestelde belang dit te bespreken. Zonder dat je in de emotie zit (van elitair of wat anders) bespreek je de what-if oplossing. Veelal is deze oplossing ook de preventieve beheersmaatregel van tegengestelde belangen. 

 

M.i. wordt er te lichtvoetig gedacht over de meerwaarde in een samenwerking. Samen werken gaat over harde feiten (auto's) maar vooral over zachte: houding en gedrag!. Samen werken is een investering, hard in bijvoorbeeld geld of tijd, zacht in mensen, in elkaar. Dat het laatste zeer bepalend is laat ook bovenstaande posts zien. Menselijke ervaringen met de ander waarop vanuit gevoel wordt gereageerd op de vraag willen we wel samenwerken. 

De insteek van 'geef het een kans' is goed maar niet genoeg. Als je het een kans geeft dan betekent het; investeer in elkaar en dat vraagt nogal wat. 

 

 

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

5. Verandering 

In een samenwerking verandert de wereld t.o.v. hoe het was. Rollen, verantwoordelijkheden, visies, kartrekkers, activiteiten of wat dan ook wordt vermengd en het zal nooit meer hetzelfde zijn. Maar de mens is behoudend. Bij een samenwerking is het dus interessant je de vraag te stellen, waarom wil een mens het anders? 

Ook hier mag ik bij decennia mee bezig houden. In wederom een analyse en ervaring zijn er 5 redenen waarom een verandering wel of niet plaatsvindt. Wederom de eerste twee. Het begint bij de urgentie. Als de ander, bijvoorbeeld een lid, geen urgentie voelt bij de (voorgestelde) verandering dan zal dit lid niet mee veranderen. Als de verandering wel doorzet en het bevalt hem/haar niet dan zal die persoon zich terugtrekken. Voor een slapend lid maakt dat niets uit, maar voor de actieve leden wel! 

Het tweede punt is ook hier belangen. Zij die geen belang hebben bij de verandering kiezen er niet voor. In ons luxe probleem van alles wat wij hebben en kunnen doen zullen zij voor andere ontwikkelingen kiezen en niet bijdragen aan de verandering. Ook hier geldt, niet erg voor leden die niet actief bijdragen maar wel voor hen die dat wel doen. Voor een succesvolle samenwerking dienen JDCH en JF dus goed te kijken naar (persoonlijke) belangen van actieve leden in hetgeen zij de samenwerking aan willen gaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

6. Handjes 

Het vinden van een nieuwe JDCH coördinator voor de XJ yountimers heeft maandenlang open gestaan. In een andere post lees je dat een JF activiteit wel veel tijd vraagt om het te organiseren. Er zijn leden die dit waarderen, ook leden die niet bijdragen en dan ook nog vinden dat het 'te duur' is en dan niet komen. 

In de enquete heeft JDCH een oproep gedaan aan leden om een actieve rol te vervullen binnen de JDCH.  Zij die hun clubblad ontvangen hebben kunnen lezen dat tientallen leden positief hebben gereageerd. Laat ik maar duidelijk zijn, ik zat daar zelf niet bij, vanuit mijn luxe probleem dat er teveel blijft liggen en ik mezelf heb toegesproken eerst een flink aantal zaken af te maken. Ik beperk het dus tot het bijdragen op dit forum (zit al weer een uurtje te schrijven) en bijvoorbeeld de techniekdag bij Classic & Ko organiseren als dat aan de orde is. Daarom ben ik ook altijd blij met leden die actief zijn. Zeker als je (positieve) kritiek hebt. Dan zie je dus ook hoe het anders of beter kan. 

Open deur: zonder actieve leden geen forum, ook geen JDCH. Bij deze mijn bescheiden oproep dat als je baat hebt bij dit forum (en/of bij JDCH) doe wat terug! Help mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

7. Verrassend voorspelbaar 

Resume van 1-6 is dat er nogal wat komt kijken als je een samenwerking wilt aangaan. Met het uitspreken van een samenwerking zeg je dus eigenlijk: ik ga flink investeren, zeker in tijd. De investering gaat ook hier voor de baten uit. 

Als ik professioneel wordt benaderd om organisaties te helpen bij hun voorgenomen strategische samenwerking is het eerste te doen: voorspellen of de investering gaat renderen! Voor mijn omzet is het natuurlijk goed om een traject te begeleiden en veel tijd / uren te declareren. Maar ik geloof daar niet in.

Dat maakt dat ik herhaaldelijk zeer korte opdrachten heb. In een dagdeel helder krijgen dat een voorgenomen samenwerking, hoe oprecht ook uitgesproken, niet gaat renderen. We zijn heel snel klaar, ik beperkte omzet doch hebben een intensief traject en teleurstelling voor voorgenomen partners voorkomen. Het belang van de ander, de partners, gaat hier dus voor op mijn belang. Kwaliteit en voorspelbaarheid zijn belangrijker. Ondernemerssucces zijn een gevolg van de focus op kwaliteit ipv omzet, en niet andersom.

PlusValu - Verrassend voorspelbaar is onze 'pay off' in onze dienstverlening. Daar waar rendement wel voorspelbaar is gaan we door. Partners investeren in elkaar en wij ondersteunen het proces naar het rendement. Want wie wil er nu ontevreden opdrachtgevers over mislukte samenwerking die veel kostte maar niks opbrachten. Wie wil geen tevreden opdrachtgevers die meer bereiken dan ieder voor zich? Dat is goed voor de partners, maar ook goed voor mij en is mijn belang op lange termijn juist wel gediend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    190

8. Begeleiding

Prof. Dr. AA. van der Veen van de Nyenrode Business Nyenrode, Professor of Supply Chain Management (mooi elitair begin 😂, hij is verre van elitair) zegt: 

 

Samenwerkingen met begeleiding scoren beter in resultaat dan samenwerkingen zonder begeleiding. 

 

Als JDCH en JF dus een samenwerking succesvol willen aangaan is ook voorspelbaar als daar een procesbegeleider op zit, een coördinator, regisseur of hoe je het maar noemen wilt. 

Bij de uitvraag bij JDCH heb ik mij met reden niet aangemeld voor activiteiten (zie punt 6) en doe wel een oproep aan jullie. Professioneel vind ik een samenwerking tussen JDCH en JF wel zeer interessant. Op uitzondering van mijn voornemen mij niet te melden wil ik mijn oproep om 'mee te helpen' wel een compacte invulling te geven. Door bovenstaand mijn kennis te delen en acht aandachtspunten in te brengen bij een succesvolle samenwerking (hoe klein of groot dan ook) tussen JDCH en JF. Ook wil ik (om niet) wel 1 sessie begeleiden om te laten vaststellen waarover de samenwerking dient te gaan en die voorspelbaar rendeert. Doch feel free

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    248

Interessant...... ik lees hier een hoop gerelateerde zaken die bij ons (KLM) in diverse concepten voorkomen zoals SixSigma, Kaizen, Lean, Discovery en als laatste Teaming. een hoop green en black belt stuff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...