Jump to content
Sign in to follow this  
Ron62

Tanks vervangen XJ6C

Recommended Posts

Ron62    8

Ik ben bezig mijn benzinetanks te vervangen. Heb er twee liggen met werkende ingebouwde pompen. Alle pakkingen vervangen. Nu heb ik 1 tank er ingehangen en kom er achter dat de vulnek kleiner is dan de rechter tank. En als logisch gevolg, de tankdop past niet in de hals. Ik wist jammer genoeg niet dat er blijkbaar twee verschillende vulnek afmetingen zijn voor de series met ingebouwde benzine pomp. Wie kan hier e.e.a. toelichten en vertellen of de eventueel kleinere tankdop de zelfde deksel heeft als die van de grote. Of is er een oplossing door de ring in de vulnek te verwijderen en hoe moeilijk is dat?

arie-jag    393

Dit wist ik ook niet, ik heb ook ingebouwde pompen maar gelukkig nog niet nodig gehad de tanken los te koppelen.

Leerzaam dit, ik volg je draadje hoewel ik hoop het nooit nodig te hebben.  ;)

Ron62    8

Inmiddels een andere tankdop gevonden. Was niet makkelijk. Blijkbaar een S1 vroeg exemplaar. En inderdaad is de instroom opening aan de onderkant van de klep smaller dan latere tankdoppen. Heel ebay afgezocht en de bekende leveranciers in EU rondgeshopt. Uiteindelijk een op Ebay DE gevonden. Als deze binnen is de klep verwijderen en vervangen voor mijn klep omdat deze in een betere staat zijn en vanwege het slot. Het gaat per slot van rekening om de basis die afwijkt van latere types.

58571186_2699232440150249_8732920238036746240_o.jpg

Ron62    8

De in de tank ingebouwde pomp heeft z'n voordelen. Neemt geen ruimte in in de kofferbak. Is veel lichter dan de externe pomp. Ze schijnen niet zo heel betrouwbaar te zijn omdat de verstopt kunnen raken. Er zit wel een soort kous over de opzuig pijp in de tank. Ik terk wel nieuwe draden en leg ook nieuwe benzine leidingen. Als je toch de boel los hebt. Wel een klus om een tank te verwijderen. De bouten worden geblokkeerd door de uitlaatdempers. Bij mij werd het loszagen op het punt waar de klem rond de pijp zit. Om de boel te herstellen heb ik verloop stukken van RVS laten maken dit om de achterpijp en in de demper past. En nu maar hopen dat dit vlot te monteren is.

arie-jag    393

Realiseer mij nu dat ik nog een doos met (10?) tankdoppen heb liggen, zal eens kijken of daar ook verschil in halsbreedte is?

Rij nu sinds maart 2014 rond met de Jag maar tot op heden geen problemen met inwendige pompen gehad, wel 1 vervangen in 2015 omdat terwijl de meter nog op 25% benzine stond de auto toch begon te sputteren als ware de tank leeg.

Bleek scheurtje in rubber halsje te zijn die op de pomp zit dus hier spot in de tank de benzine weer uit die net was opgepomt.

Pomt deed het prima maar door rubbertje toch moeten vervangen.

Beide type pompen hebben in basis het zelfde probleem. Het is een benzine pomp en geen vuil/roest pomp. Veelal beginnen de problemen bij vuil in de tank wat in de pomp terecht komt.

arie-jag    393

Ik kon gisteren zo snel de foto's niet vinden van de oude pomp maar nu dan toch:

062.thumb.JPG.b1db33a46b1c5ecbc768b9b5f72be4b7.JPG           066.thumb.JPG.1248c3049a6a9bcc7c537c3d56e1abc0.JPG

Kan deze pomp waarschijnlijk zo weer gebruiken wanneer ik het rubber slangetje zou vervangen.

• Like 1

Bart XJSC    18
Op 4/30/2019 om 5:59 PM, Rob Vermeulen zei:

Beide type pompen hebben in basis het zelfde probleem. Het is een benzine pomp en geen vuil/roest pomp. Veelal beginnen de problemen bij vuil in de tank wat in de pomp terecht komt.

Mijn nieuwe aanwinst (XJC 1975)heeft de pompen in de kofferbak en dan kan je vrij gemakkelijk een extra filter plaatsen tussen tank en pomp. Dat heb ik afgelopen zaterdag juist gedaan. 

2 uren geleden, Bart XJSC zei:

Mijn nieuwe aanwinst (XJC 1975)heeft de pompen in de kofferbak en dan kan je vrij gemakkelijk een extra filter plaatsen tussen tank en pomp. Dat heb ik afgelopen zaterdag juist gedaan. 

Precies heb ik een paar jaar geleden ook gedaan. Dit omdat ik wist dat mijn tanks vervangen moesten worden omdat er veel roest in zat. Het was verbazingwekkend hoe snel dat filter vol zat met zooi en dan is te begrijpen dat een pomp dat niet leuk vind.

Ron62    8

Zo, vandaag zijn twee tankdoppen binnengekomen. Vrijdag lekker verder met dit project. Inmiddels ben ik wel in het bezit van een hele partij van die doppen. Twee met sleutels. 4 zonder sleutels. Dat wordt dus een dop wisselen met de net ontvangen smalle vulopening.

Ron62    8

Toch even melden. S1 tankdop is anders van de rest. De dop is veel dunner en slotvanger is anders. Ik heb dus een combinatie gemaakt van de slotvanger uit de S1 dop en deze ingebouwd in de S2 dop. De dop zit dan wel scheef op de tankhals omdat de tankhals uit de S1 toch veel afwijkender is dan de S2/3, maar dat los ik op door er een metalen plaatje tussen het plaatwerk en de hals te plaatsen.

XJeej    159

De sloten kun je ook uit elkaar halen en zelf samenstellen voor je eigen sleutel vgm. Komt wel precies.

Ron62    8

Bugger. De tankhals van een S1 past dan wel op de dop van een S2-3 mar in z´n geheel past de tankhals niet op de bevestigingspunten in de koets van mijn XJC. Ja, kan de schroeven vastzetten maar dan kan de dop niet dicht. Plan 2 dus. De wand van de tankhals is zo dik, dat ik nu probeer de vorm van de hals van de S1 na te maken op de hals van de S2-3. Met de hakse slijper lukt dit aardig. Keep you posted.