Jump to content
Nomen

Waterpomp

Recommended Posts

Nomen    15

Goedenmorgen allen. Ik ben Fred, een pensionado, en rijd al meer dan 4 jaar een X Type benzine uit 2005. met veel plezier.

Na wat slijtage probleempjes, een Lamdasonde, en voorbanden , heb ik nu lekkage bij de waterpomp.

Na een verhelderend filmpje op Youtube, waaruit bleek dat het een niet zo gecompliceerde operatie was, heb ik besloten om

het zelf aan te pakken.Ik sta binnen, en heb alle gereedschappen, Een waterpomp van een goed merk SKF gekocht.

Maar zijn er nog verborgen tricks bekend waar ik op moet letten, of rekening mee moet houden ?

Overigens zit er nu bij mijn oude waterpomp een blauw dun metalen plaatje tussen pomp en motor,wat

is dit en moet ik dat weer gebruiken, en is vloeibare pakking aan te bevelen ? Nou, ik neem aan dat

dit niet zo moeilijk lijkt, maar graag een advies, of mening hierover. Alvast bedankt, Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    396

Er zit een pakking tussen pomp en blok, die moet je vernieuwen niet hergebruiken. Vloeibare pakking is niet nodig. Bij montage de bouten van de pomp aandraaien tot 10 Nm, die van de pulley tot 11 Nm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15
9 uren geleden, hansvh zei:

 

 

Bedankt Hans, voor je antwoord. Inmiddels heb ik begrepen dat de bij de pomp  bijgeleverde pakking volstaat, mits de pasvlakken goed schoon en onbeschadigd zijn. Maar ik bedoelde het nu tuseen de pomp en het blok zittende pakking, dat is op het oog en gevoel een geblauwd metalen plaatje van ong 1/10 mm dik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
paperboy62    201

En wissel gelijk je spanrol (lijrol) als je de waterpomp vervangt als deze vast loopt zijn het dure reparaties kan ik je zeggen. Mijn liep 2 weken geleden vast op de A9 Richting Alkmaar in file tijd, motor werd te heet en hier door is de radiator gescheurd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Hallo Paperboy,, pech dat je zo,n probleem hebt gekregen door die spanrol, maar ik heb zo eens rondgevraagd ,op Internet

en gebeld, maar niemand heeft dat geadviseerd, om die spanrol ook te vervangen. Zijn er hier andere leden van het forum die het re ook mee eens zijn ?

En bovendien is het toch ook een kwestie van regelmatig op je temperatuur klokje kijken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    384

Wat Wim paperboy62 bedoelt.... is een losse spanrol met lager zonder spanner assembly is rond de 4 tientjes. Misschien nog nooit vervangen sinds 2005 scheelt een hoop ellende mocht die vastlopen. Als het lager vastloopt helpt het kijken naar je temperatuurmeter ook niet meer. En dan is ± 40 euro peanuts tegenover een rekening van vanaf 500 euro tot ...... hoe hoog het kan oplopen. Is dus een simpele kosten berekening en je hebt het toch los......dus dat 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    521
13 hours ago, Nomen said:

Zijn er hier andere leden van het forum die het re ook mee eens zijn ?

Ja, volledig. Voor die paar tientjes aan materiaal heb je een spanrol met nieuw lager dat er weer een hele tijd tegen kan. En als je toch bezig bent is het nauwelijks extra werk.

Zo'n lager heeft echt niet het eeuwige leven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Goedenmorgen iesdereen. Bedankt voor de reakties en tips, , Maar ik wil toch iets vragen. Het gaat niet om de kosten of het werk, maar als een lager goed en soepel draait zonder bijgeluidjes of speling, wat is dan de noodzaak om het te vervangen.? Dan kan je een gegeven moment , wel alles vervangen, je wiellagers je andere spanrol, etc. Iemand zei eens, When it runs oke , don't touch it.Maar goed, ik zal er een nieuwe opzetten, en verder iedereen een fijne feestdag, groeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    51
Goedenmorgen iesdereen. Bedankt voor de reakties en tips, , Maar ik wil toch iets vragen. Het gaat niet om de kosten of het werk, maar als een lager goed en soepel draait zonder bijgeluidjes of speling, wat is dan de noodzaak om het te vervangen.? Dan kan je een gegeven moment , wel alles vervangen, je wiellagers je andere spanrol, etc. Iemand zei eens, When it runs oke , don't touch it.Maar goed, ik zal er een nieuwe opzetten, en verder iedereen een fijne feestdag, groeten.
Lijkt me vooral de oudheid ervan. Toen ik mij Stype in Dec kocht was alles perfect in orde, slangen alles prima. Totdat ik in Duitsland plots koelwater rook en onder de motorkap een druppeltje zag hangen kom eraan en bam slang scheurde onder mijn hoofd in ogen mond. Wat ik ermee wil zeggen is dat op het gehoor een lager soepel loopt maar is uit 2005 kan plots stukje spanrol afbreken door de leeftijd. Beter preventief vervangen.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    384

 

Hallo Fred,

 

Het is en blijft jou wagen waar over je zelf beslist. Als je er een goed gevoel bij hebt dan is het toch okay, natuurlijk hoeft het lager niet stuk te gaan. Een nieuwe kan ook stuk door productie fout.

 

Maar een spanrollager met ingesloten vet is altijd een dingetje, de enige inspectie die je kan doen is een beetje draaien en voelen of er speling op zit en of hij geluid maakt op dat moment. Of je hebt het lager misschien al eens zelf vervangen? of staat het op 1 van de facturen die je erbij hebt gekregen

 

Dan mis je twee misschien wel belangrijkste punten :

 

1. visueel b.v kleur van kogels  ook vet verouderd

2. maat voering van het lager ( ook een lager in vet slijt) 😉

Beide zonder vreemde geluiden.

 

De informatie die je hebt gekregen op internet en van bekenden om het niet te doen is ook goed bedoeld. Maar als het fout gaat kan je bij geen van die partijen terecht dan is het "Nou.....dat is bij mij nog nooit overkomen"

 

Maar geen van allen gaat de vervolgschade betalen voor jou. En dat is 1 ding wat zeer zeker is aan dit verhaal.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Hallo Leaping. De levensduur van lagers is zeer verschillend, wisselend toerentallen, belasting, temperaturen, trilling, etc.kunnen de levensduur sterk beïnvloeden, ook het merk speelt een grote rol

Dit is vastgelegd in een ISO Norm 280 .

Maar dat is een redelijk ingewikkeld onderwerp, waar ik geen discussie over ga en kan beginnen. Maar inderdaad, je kan zeggen, je bent er nou toch, vervang het. ding, maar een absolute garantie heb je nooit., maar een goede controle op geluid en uiterlijk blijven belangrijk, maar dat geldt voor de hele auto.

Overigens, hoe zit die rol vast, met een bout denk ik, en is die makkelijk te vervangen, met die accu en accubak er uit is het simpel toegankelijk/

En zijn er aanhaalmomenten /

Ik heb nooit een uitgesproken mening over dat vervangen gehoord of gelezen, alleen het is verstandiger dat je het doet, zo van Baat het niet dan schaadt het ook niet

In industriële omgevingen zijn er onderhoudschema's waarin vastgelegd is wanneer bepaalde onderdelen moeten worden vervangen, omdat het storingpercentage hoger ligt. , maar dat is ervaring

Maar geeft Jaguar zelf aan in onderhoudsbulletins, voorschriften wanneer dit noodzakelijk zou zijn, en bestaan er ook voorschriften voor andere onderdelen bij Jaguar

 

                                                                                                                                                                      Groeten Fred

 

E

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    384

Begrijp mij niet verkeerd hoor... ik kom uit een Industrie turbine motoren (KLM engine shop) Specialist Inspector. Waar bijna alle delen worden hergebruikt maar wel na grondige inspectie zoals op soms wel 1 onderdeel.

  • scheur controle (NDT, Eddy current, FPI, Magnetisch , ez eddy, Ultrasoon).
  • Maatvoering soms wel op 0,001 mm.
  • Visueel inspectie. en algehele staat van complete assembly 
  • Vervangen van deel of insturen voor modificatie omdat de fabrikant het gemodificeerd heeft voor betere betrouwbaarheid (misschien ook van toepassing op jou spanner)

 

Voldoet dit aan alle criteria van het Engine manual.. dan pas zal ik het certificeren en kan het terug de motor in.

 

Maar ook bij ons hebben we een policy voor bepaalde delen waar we het boven staande niet kunnen garanderen of controleren omdat het een NIET demontabel assembly is. Dit noemen we 100% delen deze worden vervangen of gaan direct naar een repair vendor als we daar zelf geen repair voor hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Hallo Leaping, ik zie dat je een Leienaar bent, nou, dan zijn we bijna buren , ik ben Leiderdorper.

Maar jouw kennis van deze materie is lichtjaren verwijderd van die van mijzelf, ik ben van de chemische kant, maar ik heb wel zijdelings te maken gehad er mee, oa bij de boortunnel hier in Leiderdorp, dat waren krachten die daar vrijkwamen, onvoorstelbaar., en ook de afmetingen.

Maar, de Franse hoofdaannemer  ,werkten toch wel anders dan ik meegemaakt had,en gewend was  beetje makkelijker met regels en voorschriften, ook op veiligheidgebied.

Jij hebt een verantwoordelijk beroep lijkt me, want als jij een fout maakt zijn de gevolgen wat anders dan bij een foute APK, !waar een scheurtje in een draagarm over het hoofd wordt gezien

ik ben wel eens in de Rolls Royce motoren fabriek geweest , en daar ook controle op controle, schitterend bedrijf..

Ik zou zeggen iedereen bedankt, en ik zal hem vervangen, prettige dag voor iedereen

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    384
4 minuten geleden, Nomen zei:

ik zie dat je een Leienaar bent, nou, dan zijn we bijna buren , ik ben Leiderdorper

Hahaha .... nog dichterbij dan je denkt (Merenwijk) bij de jachthaven. Fijne dag nog zover het nog lukt met het weer.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Hallo Rene, ik heb je profiel eens bekeken, en inderdaad bijna buren Ik woon tegenover Brasserie Park, waar vanavond weer groot feest is.. 

Ook zie ik dat jij een bootjesman bent, ik heb een kajuitzeilboot uit 1924, en lig daarmee al 25 jaar bij de Kaagsocieteit.

Ik ben al 10 jaar gepensioneerd, en al bijna 50 jaar getrouwd.Als je op Face Book kunt moet je maar eens kijken op mijn profiel, Fred Arkeveld, dan zie je de boot, .

Nou, verder  nog een prettige weekend

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    384

Daar wilde ik eigenlijk naar toe  maar ik heb afgezegd vanwege het weer. Leuk die toko´s zijn van goede kennissen van ons Bob en Johan.

Helaas heb ik geen facebook (meer) (social media moe)😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Hallo Rene, voor mijn onderhoud ging ik naar een Leidse garage, die mij altijd goed heeft geholpen, ook voor de auto in mijn werkzame leven, een Rover 75 diesel. Maar nu gaf hij een prijsopgaaf voor de waterpomp van 240 Euro, na een beetje prijzen vergelijken en wat bellen, ook naar Heinekenszand die all in  een prijs van 130 Euro, rekent was ik tot het besluit gekomen ik doe het zelf

Ik heb een garage, goed gereedschap, dus waarom niet, de SKF pomp kostte me 46 Euro, en zoveel meer zal toch geen arbeidsloon ijn ?

In Zoetermeer zit een garage die 310 Euro zou rekenen, nou die plaats ik ik in de categorie zakkenvullers.

En vroeger in mijn jonge jaren altijd zelf gesleuteld, Mini's, Austin Healey, Triumph,, met dei Engelse inch maten gereedschap , scheepsmotoren, dus waarom niet ?

In mijn boot staat een 1 cylinder Renault motortje uit 1946, met Dynastart, ook een leuk ding, met zijkleppen, en vliegwiel 7 PK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    384

Het sleutelen is meestal ook geen probleem, ook voor mij zijn het meestal weetjes die men moet doen voor optimale werking.

Nu ben ik zelf wel een onderzoekstype tot in den treuren met een plan B en C als back-up, maar dat is ook werk gerelateerd en voor geselecteerd

 

🙊.Zo weet ik dat bij mijn type Jaguar het ontluchten van het koelsysteem op een bepaalde manier/ volgorde moet gebeuren. Internet is je vriend.

 

Bootje ....Harding reddingssloep 8.00 x 3.00 meter  zelf omgebouwd zoals boegschroef, hydraulische besturing, betimmert, electronica, zonnepanelen...enz. enz.

Categorie B: ontworpen voor zeereizen tot windkracht 8 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 4 meter, bijvoorbeeld op zee. Motor SABB 2 cil. Diesel JRG 30 PK Beiden uit 1979.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Sorry, bootje, dat was niet denigrerend bedoeld, maar de meeste mensen die ik ken met een boot / schip spreken over hun bootje, ook al is tie 30 mtr lang. 

Je moet eens langskomen op de Kaagsocieteit, erg gezellig en goed toeven op een zomerdag.

En zeil gaat voor stoom, dat weet je, behalve beroepsvaart, en altijd de stuurboordswal aanhouden, gaat het altijd goed.

 

                                                                                             Vaar ze, Fred

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    384
20 uren geleden, Nomen zei:

Sorry, bootje, dat was niet denigrerend bedoeld

Dat weet ik Fred.... Het was ook meer om inzicht te geven waar we het over hebben😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15
Op 4/27/2019 om 5:19 PM, Nomen zei:

 

Hallo, nog even over het vervangen van die spanrol. Ik heb nog wat rondgevraagd, en ook bij onze specialist G&G in Heinekenszand daarover gevraagd, en die zei dat het absoluut geen noodzaak was om die spanrol te vervangen als die nog goed was.. Hij vertelde ook dat het maar ëën keer voorgekomen was dat er door een foute spanrol dingen in de soep liepen., en dat was 100000 km na het vervangen van de waterpomp.

Dus die reden om altijd de spanrol te vervangen bij een waterpomp wissel als standaard klopt niet. Ik zal hem controleren, dat wel, maar als hij goed aanvoelt ,laat ik hem zitten waar die zit. Maar in ieder geval bedankt voor de goedbedoelde raad  Groeten, Fred

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nomen    15

Hoho,ho there goes the neighbourhood, Nee, nou wordt tie mooi, een Warmonder, die  wat over Leiden of Leiderdorp gaat zeggen 

Warmond is weliswaar een hele mooie plek om te wonen aan de Kaag , maar hebben jullie daar nou al electrisch licht inmiddels, want

ik heb gehoord dat de Warmonders nog steeds een beetje wantrouwend naar het stopcontact en de gloeilamp kijken Maar goed, 

dat zal voor jullie ook wel gewoon worden, hoop ik. Groeten uit Leiderdorp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...