Jump to content
emile

Te hoge voltage tijdens het rijden

Recommended Posts

emile    0

Geachte forumleden,

 

Mijn automobiel heeft tijdens het opstarten een vreemde gewoonte.

Er komt te veel stroom op het elektrisch systeem, dat zichtbaar is via de voltmeter, want de naald gaat

dan richting de 17/18V. Ook gaan de lampen feller branden en ruitenwissers sneller wissen.

Tijdens het rijden blijft de voltmeter  de meeste tijd mooi rond de 12V zitten, maar af en toe stijgt deze naar de 17V.

Is er een probleem met de dynamo of kan er iets met de bedrading zijn ?

Dank voor het lezen en mogelijke  tips.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jagster    12

Hi,
lijkt me niet dat het aan de bedrading ligt.
Bij sluiting is de spanning juist lager.
Ben je een beetje elektrisch onderlegd?
Greetz, Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    238

Pas maar op want met 17V+ slijt alles veel harder.

Ik heb mijn Haynes in de loods liggen waar 50-tinten-grijs staat.

Ik kan van de week een kopie van het schema maken.

Maar er zal er vast een zijn die dat schema digitaal heeft. Wedden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
emile    0
4 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

Klinkt als een kapotte spanningsregelaar. Deze zit als ik het goed heb bij een series 3 in de dynamo ingebouwd.

Beste Rob,

Dank voor uw reactie.

Is de spanningsregelaar los te koop  bij een Jaguar parts supplier, of moet de dynamo in zijn geheel vervangen worden ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
emile    0
3 uren geleden, Jagster zei:

Hi,
lijkt me niet dat het aan de bedrading ligt.
Bij sluiting is de spanning juist lager.
Ben je een beetje elektrisch onderlegd?
Greetz, Peter

 

Beste Peter,

Een klein beetje, een elektrisch schema kan ik wel lezen.

Maar verder kan ik alleen maar lampjes vernieuwen.

Bedankt voor uw antwoord.

Groet, Emile

Share this post


Link to post
Share on other sites
emile    0
4 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

Klinkt als een kapotte spanningsregelaar. Deze zit als ik het goed heb bij een series 3 in de dynamo ingebouwd.

Beste Rob,

Dank voor uw reactie.

Is de spanningsregelaar los te koop bij een Jaguar parts supplier, of moet de hele dynamo vervangen worden ?

Groet, Emile

Share this post


Link to post
Share on other sites
emile    0
6 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Pas maar op want met 17V+ slijt alles veel harder.

Ik heb mijn Haynes in de loods liggen waar 50-tinten-grijs staat.

Ik kan van de week een kopie van het schema maken.

Maar er zal er vast een zijn die dat schema digitaal heeft. Wedden?

Beste Jaap,

Bedankt voor uw reactie en voor het aanbod van de kopie.

Ik heb reeds een digitaal Factory Workshop Manual in mijn bezit.

Groet, Emile

 

Edited by emile
typefout gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de meeste gavallen is de spanningsregelaar wel apart te vervangen en leverbaar. Maar je kunt het beste de dynamo er uit halen en even bij een revisiebedrijf laten testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
emile    0
3 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

In de meeste gavallen is de spanningsregelaar wel apart te vervangen en leverbaar. Maar je kunt het beste de dynamo er uit halen en even bij een revisiebedrijf laten testen.

Beste Rob,

Ik zal jouw advies opvolgen en de dynamo laten testen.

Bedankt.

Groeten,

Emile

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    737

Een revisie-dynamo kan ook, het is waarschijnlijk eentje van Lucas.

Die hebben ze op allerlei auto's gebruikt, dus zou niet de kop moeten kosten.

Bij mij is er een keer een accu drooggekookt dus daarna OOK je accu controleren!

Hij kan namelijk de fik in gaan... :twitch:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
emile    0
18 uren geleden, Pizzaman zei:

Een revisie-dynamo kan ook, het is waarschijnlijk eentje van Lucas.

Die hebben ze op allerlei auto's gebruikt, dus zou niet de kop moeten kosten.

Bij mij is er een keer een accu drooggekookt dus daarna OOK je accu controleren!

Hij kan namelijk de fik in gaan... :twitch:

 

Beste Pizzaman,

Bedankt voor het advies.

Dat de accu beschadigd kan worden, wist ik niet.

Ik heb nu verschillende opties wat betreft het dynamo probleem.

Groeten, Emile

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...