Jump to content
baroen

LPG G3 op een 4.2V8

Recommended Posts

paperboy62    186

In de Autoweek die net even las zag ik dit dus het kan

Bron: Autoweek 18 april 2019 om 19:09

Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003) 275.800 km

18 april 2019

Twee maanden geleden deze achtcilinder aangeschaft. Ik moet voor de review al sterren geven. Sommige met een korrel zout derhalve!

De XJ heeft al een respectabel aantal kilometers, maar dat merk je aan de motor niet. Wat loopt dat 4.2 liter blok prachtig. Bij de aankoopprijs rekening gehouden met wat (deels achterstallig) onderhoud. En ach, het blijft natuurlijk een gok. Weet niet hoe er mee omgegaan is.

Comfort geef ik vier sterren vanwege de ongelofelijke stilte in de auto. De luchtvering doet het prima maar kan niet tippen aan de hydropneumatiek van een Citroën. Het zij gezegd! Er is in eerste instantie het nodige aan onderhoud gepleegd. Lastige klus is het vervangen van bussen in de achterwiel en voorwiel ophanging. Ze worden aan de auto vervangen omdat anders de luchtvering los moet. De vraag was of die het nog zou doen daarna. Vandaar.

Daarnaast een LPG installatie in laten bouwen. Prins VSi 2 met electronische kleppenbeschermer. En dan wel geen G3 maar wel met R115, de opvolger. Allemaal gelu. met de certificaten en de zogenaamde belastingkorting natuurlijk. Die krijg ik nu wel. Feit blijft dat er schoftig veel wegenbelasting betaald moet worden. LPG is milieuvriendelijker, maar voor de overheid doet dat er niet toe. Die zet in op electrisch via de kolenstook, tsja
Het fijn afstellen van de Prins installatie zorgt dat de Jag toch even terug is naar de LPG inbouwer. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.

Verder is de 15 jaar ouwe roofkat erg luxe aangekleed. Uiteraard (zwart) leer en wortelnotenhout. Groot aanraakscherm, super Alpine audio systeem dat door een vorige eigenaar nog is opgewaardeerd. Beeldschermen in de hoofdsteunen, zestrapsautomaat, 16 voudig electrisch verstelbare stoelen met geheugen, xenon verlichting voor, led achter en ga maar door.

O ja, er zijn gloednieuwe één inch kleinere Jaguar velgen ondergekomen. Die rare mode van enorme wielen gaat alleen maar ten koste van het comfort. Ik vind 18" mooi zat. Vanaf volgende week mag hij kilometers gaan draaien.

De LPG tank ligt op de plek van het reservewiel, dus indien je dat weglaat, geen ruimteverlies. Ik kan er ongeveer 68 liter in kwijt. Hij staat ietsje ruimer dan de onzinnige 80%. De fijnafstelling komt wel erg nauw. Of de OBD begint te piepen, of hij rijdt net niet lekker. Ik denk nog één kleine bijstelling nodig te hebben. Verbruik ligt ongeveer op 1:8,3, op LPG dus, dat is goed te doen ;-). Certificering R115 dus minder LPG boete dan bij G2 en een gelijke lpg boete als op G3.

heel veel veilige km met je nieuwe Jag..

Gas blijkt inderdaad goed te gaan in de jag.

en de wegenbelasting zou inderdaad minder moeten worden 

niet alleen voor het gas maar voor de hele Jag..

onze stikstof uitstoot is minder dan een auto die 2500 toeren rijd in de stad.

of 4000 toeren met 120.. -> dit voorbeeld kan ik met zekerheid stellen, omdat het mijn tweede auto betreft.

Gr Henk

ArieX350    6

Ja hier ook een tevreden X350 LPG rijder, de auto staat nu op 381K en de installatie zit er volgens mij vanaf 240K in. Ik zelf heb de auto vanaf 298K en heb eigenlijk weinig problemen gehad, alleen aan het begin wilde de auto niet meer fatsoenlijk op benzine rijden (na de accu los koppelen ging het dan weer een maand goed) en een electroschakelingetje op de LPG-verdamper ging defect, beiden netjes opgelost door fa Agatech.

Verbruik LPG 1:7,5 tot 1:8 en gemiddeld elke twee maanden 30 liter benzine erbij.

Daarnaast nog een keer een defect wiellager gehad en een lekkend koelvloeistoftankje, een ballast van de xenon en afgelopen week een defecte niveausensor van de luchtvering rechtsachter gehad.

Voor de rest is het olieverbruik 1l op 15k (nog steeds) en geen verassingen gehad bij de onderhoudsbeurten. Uiteraard begint het hemeltje los te komen en parkeersensoren rondom doen het niet (voor wegens een tik tegen een paaltje, vorige eigenaar :) ) en de nodige corrosie plekken.

voor een auto van deze leeftijd en km stand ben ik dik tevreden! 

baroen    7

Het gepiep van de parkeersensoren te pas en te onpas is wel eens vervelend. Maar ze doen het ook nog als het nodig is. En het knopje om ze uit te zetten doet het prima!