Jump to content
baroen

LPG G3 op een 4.2V8

Recommended Posts

baroen    7

Ben me aan het orienteren op een LPG installatie op mijn X350 uit 2003 . Heb ervaring op andere auto's met Prins VSi. Maar die wordt niet G3 geleverd. Dus verder aan het kijken. Heb al een offerte voor een Vogels VGi installatie en daarover op dit forum een en ander gelezen. Maar heb ook voorstellen voor Eurogas en BRC installatie ontvangen. Zijn er hier meer mensen die een keuze hebben gemaakt. Ben benieuwd naar de redenen. Want het blijft lastig afwegen omdat ik de kwaliteit van genoemde merken niet zo ken. Wel is er een aanzienlijk verschil in inbouw offertes. Dat gaat van onder de 2 mille naar zo maar 2900 euro! Zonder

En..... met of zonder een electronisch kleppensmeer systeem? Ik denk zelf aan mét, gezien de goede ervaringen hiermee op een turbo boxer motor van Subaru. Is het bij dit blok noodzakelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    44

Sorry hoor gas op een 4.2 totaal idioot. A: heeft een aluminium kop, zeer gevoelig aangezien LPG veel Warner wordt Een 4.2 met kleppensmeersysteem zal weinig helpen na 90k ben je de Sjaak. Je wil een snelle wagen maar zonder de kosten voor benzine? Met gas 1 op 4 max haalbaar Wil je op LPG rijden blijf dan van Jaguar af en koop een golfje 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    732

Meh... aluminium blokken lopen juist uitzonderlijk goed met gas, gezien ze ALTIJD zijn voorzien van geharde klepzittingen.

Er zijn er hier meerdere die er al heel lang succesvol mee rijden. Ik dacht zelfs ook eentje met en compressor.

 

Goedkoop is zo'n installatie echter niet... vraag je ook af hoeveel je daadwerkelijk gaat rijden. 

Jaguars zijn beslist niet goedkoop in het onderhoud... beter dan ook GOED laten inbouwen dan GOEDKOOP.

Stuur de betreffende mensen die hier op LPG rijden even een PM, zou ik zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige wat ik weet van gas rijden.

Was een Honda shuttle en steeds de kleppen bijstellen... Wat voor motor daar in lag weet ik ook niet...

Waarschijnlijk 1 van Honda  😂 ( liep super moet ik wel zeggen.. )

Rond de 2,5 ton moesten de koppen afgevlakt worden.

Maar verdiep je er goed in, want een miskoop in de installatie kan je veel centen kosten.'

 

Succes & Groet Henk

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
baroen    7

Heel veel kilometers op lpg achter de rug. Alleen het mij vertrouwde Prins heeft geen G3 certificaat en deze bureaucratische onvolkomendheid maakt Prins daarmee oninteressant. Nou kan ik gaan PM-en, maar ben zelf meer van de forumfunctie. Dan hebben anderen er wellicht ook wat aan. Zolang je niet over Golfjes en verplicht op benzine rijden begint, althans....;)

Kleppen stellen kan ondervangen worden door een kleppensmeersysteem toe te passen. Werkte destijds proefondervindelijk perfect op de turboboxer van Subaru. En daar wilde je niet te vaak kleppen stellen, want dat was een uur of zes/zeven werk!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    303

Gas is een mooie klimaat-gunstigere brandstof denk ik. 

Ik heb echter wel zelf de gevolgen gezien van een onjuist afgeregelde alu AJ-V8 supercharged (AJ27S motor die ik ooit kocht voor onderdelen) 

Wat daar mis ging is niet helemaal helder, maar het had iets te maken met lambda meten op gas, en daarmee de benzine parameters terug regelen naar minimum (gas stond te "rijk").

Schijnbaar heeft dat geresulteerd in een arme (de armste?) benzine afstelling.

Geen probleem als je op gas blijft rijden, maar als je effe op Benzine overschakelt om de luiheid eruit te blazen....(Luiheid is onzin natuurlijk)

Dan kun je met een te arm benzine mengsel je V8 binnen no-time (minuten) met een mooie boog op de schroothoop gooien (gat in zuiger, en zuigerwand opgegeten door de uitgebroken zuigerveer, VEEL overdruk, dus overal olie naar buiten, dikke zwarte rook, einde verhaal...)

 

Eigenlijk in afgelopen 20 jaar met lpg alleen maar pech gehad. (vooral in Franse rotzooi;-))

Vooral doordat de "standaard monteur" er niet veel meer van snapt dan ikzelf:-).

Maar dat doet niets af aan het feit dat het een mooie brandstof kan zijn.

 

De stalen cilinder wanden van de latere 4.0 (2002) en de 4.2 zijn wel wat beter bestand tegen kortstondige tekortkoming in smeereigenschappen wellicht. (koude start)

(Stalen cilinderwanden versus Nikasil gecoat alu cilinder wanden. Al zijn de Nikasil motoren over het algemeen minder gevoelig voor schade door overhitting (homogene uitzetting van blok incl wanden))

Daarentegen, als ze te warm worden vallen de klepgeleiders er nog steeds uit de koppen, bij alle AJV8's...(net als bij de aloude XK motoren...) 

Daar helpt een klepsmeersysteem maar beperkt volgens mij (want het komt door alu cilinderkop temp, niet alleen direct door klep temp)

 

Als je af en toe de kraan wil opendraaien (lang en met "pedal to the metal") lijkt mij Gas/LPG/G3 geen optie.

Wel als je gewoon in een mooi automobiel wilt rijden zonder illegale hoeveelheid "pace":-).

 

Moraal van dit verhaal: Vind een jaguar specialist met LPG kennis (maar dat was het doel van je post al...)

 

Ben effe de naam kwijt van forum lid met echte AJV8 LPG kennis...

 

 

Succes

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    732
2 hours ago, baroen said:

Heel veel kilometers op lpg achter de rug. Alleen het mij vertrouwde Prins heeft geen G3 certificaat en deze bureaucratische onvolkomendheid maakt Prins daarmee oninteressant. Nou kan ik gaan PM-en, maar ben zelf meer van de forumfunctie. Dan hebben anderen er wellicht ook wat aan. Zolang je niet over Golfjes en verplicht op benzine rijden begint, althans....;)

Ja werkt waarschijnlijk beter....

 

 

2 hours ago, baroen said:

Kleppen stellen kan ondervangen worden door een kleppensmeersysteem toe te passen. Werkte destijds proefondervindelijk perfect op de turboboxer van Subaru. En daar wilde je niet te vaak kleppen stellen, want dat was een uur of zes/zeven werk!

Kleppen stellen is het probleem niet (want hydraulisch). Met name de hittehuishouding goed in de gaten houden.

Er zijn hier al een paar die een 4.2 V8 op LPG hebben lopen. Eentje rijdt ook veel km per jaar. 

Die zou ik eens polsen. Ff zoeken dus op het forum. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    44

Hoi zal niet over Golfjes praten dus dit kan je wellicht verder helpen

1. LPG heeft een hogere verbrandingswaarde dan benzine, de arbeidstemperatuur van het motorblok zal dus ook sneller bereikt zijn waardoor de koeling (thermostaat, waterpomp, radiateur)) het sneller zal moeten verwerken en het goed beheersen van de temperatuur is nu net precies zo'n bekend probleem bij de oudere Jaguars. Het gehele koelsysteem zal dus in optimale conditie moeten zijn.

2. door die hogere temperatuur is het raadzaam om de klepzetels aan te passen, indien er een randcontact optreedt (koolafzetting o.i.d.) tussen de klepzetel en de klep dan brandt die onherroepelijk in met ernstige motorschade als gevolg.

3. Een Jaguarmotor 4.2 levert zo'n 80% van het oorpsronkelijke vermogen zodra er op gas gereden gaat worden terwijl het verbruikgemiddelde stijgt. Reken bij het rijden op gas rustig op een verbruik van minstens 1: 4, hoge kruissnelheden kun je dus beter vermijden als je ook nog eens een bepaalde afstand wil afleggen.

4. LPG rijdt inderdaad goedkoper, maar dat is alleen berekend n.a.v. het gemiddelde brandstofverbruik. Als je een nieuwe LPG-installatie moet laten inbouwen zul je daar een bepaalde afschrijivngstermijn voor moeten berekenen je kunt spreken van enig economisch voordeel.
Ga uit van 15000km benzine 1 op 6= 2500liter benzine uitgaande van 1,60 pl 4000€ pj + wegbelasting 100€pm= 5200€

Log: 15000km 1 op 5= 3000l LPG. X 0,50= 1500€
Wegbelasting 150pm maakt 3300€ pj

Je voordeel is dus 1900€ pj

Je LPG installatie kost 3000 dus na kleine 2 jaar terug verdiend bij 15000km

Echter neem ik extra onderhoud niet mee.
Daarnaast zal de LPG installatie op benzine starten en vergis je daar niet mee dat kost per maand ook een halve tank benzine.

5. Inbouwen kun je het beste laten doen door een garage die echte ervaringen heeft opgedaan met het betrouwbare maar zeer (LPG_) De grootte van de LPG-tank en de doorlaat van de gasstukken zijn in hoge mate mede-bepalend voor je toekomstige rijplezier.

6. tot slot is het vanwege de “schraalheid”(minder smerende eigenschappen..) van LPG ook raadzaam om iedere langere rit op LPG een stukje op benzine te rijden.

Daarnaast zal ik een auto met 150k niet meer op LPG laten ombouwen maar dat is persoonlijk



Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
baroen    7

Kijk Mark, dat klikt al wat genuanceerder.

Alleen vraag ik me af, het gaat hier om een Jag uit 2003. Da's toch niet persé een oudere Jaguar?  Heb zelf inderdaad geen ervaring met LPG op een Jag. Weet wel dat de LPG techniek enorm doorontwikkeld is sinds de verdeelstukken. Zo heb ik mij  Citroën CX 2500Tri, die nooit op LPG kon lopen ivm het zeer lange inlaattraject en backfires, perfect op een Prins VSi installatie kunnen zetten. Nooit enig technisch probleem gehad.

Volgens mij is niet zozeer de warmte het probleem als wel het ontbreken van smering door LPG. Vandaar de kleppensmering.

Je stelt 1 op 6 op benzine? Zo rijd ik in ieder geval niet. Ben meer een kruiser, heel snel optrekken en heel hard rijden boeien me niet zo. Vermogensdaling op LPG heb ik niets meer van gemerkt bij de moderne LPG systemen. Integendeel, motoren lijken vaak beter op te pakken! Wel is de calorische waarde van LPG ongeveer 80% van die van benzine. Dus inderdaad meerverbruik. Extra onderhoud op LPG? Om de 100.000 een lpg filtertje. En kleppenvloeistof, heel goed te overzien. Het op benzine starten klopt, maar een halve tank per maand wordt het niet. Wel afhankelijk van het aantal koude motorkilometers. Een grote tank als een Jaguar, ik denk een volle per half/driekwart jaar. Maar is een gok.

 

Ben het met je eens dat er nadelen aan lpg kleven met name door het schraler zijn.  En het blijft enigszins een gok bij een oudere motor. Maar dat is een auto met zoveel kilometers sowieso. De basis lijkt echter meer dan oké.

Maar ook veel voordelen. En tot nu toe zie ik die opwegen tegen het enorme prijsverschil tussen benzine en LPG. Heb je wel eens olie ververst bij een LPG motor? (vast wel) Die komt er vrijwel zo uit als hij er in ging, in plaats van het pikzwarte op benzine. Daarnaast blijft een X350 in dezelfde gewichtsklasse voor de belasting, die dus maar iets duurder wordt op G3, hoewel zelfs G2 uit zou kunnen bij veel kilometers. En heb alles meegenomen in mijn berekeningen. Vroeger en nu.

 

Bedankt voor je commentaar. Ik ben van het meeste op de hoogte en deel uit ervaring, veel daarvan niet. Maar maakt niet uit.

Ook de anderen bedankt voor de reacties. Goed voor de afweging!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    303
16 uren geleden, Pizzaman zei:

Ja werkt waarschijnlijk beter....

 

 

Kleppen stellen is het probleem niet (want hydraulisch). Met name de hittehuishouding goed in de gaten houden.

Er zijn hier al een paar die een 4.2 V8 op LPG hebben lopen. Eentje rijdt ook veel km per jaar. 

Die zou ik eens polsen. Ff zoeken dus op het forum. 

Uhhhh, dat is niet correct hoor Mario:-)

Zitten gewoon plaatjes in...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    210

Baroens’s eerste post had die van mij kunnen zijn.

De “gemiddelde” Nederlander weet dat LPG een afval/bij product van de petrochemische industrie is. En dat het een hele schone soort van brandstof is.

Ook ik heb lopen zoeken naar technisch rendement, de terugverdientijd, voor bij mijn X.

Niet alleen om geld te besparen. (als het kan; natuurlijk welkom!) wel om meer te weten te komen over een alternatieve brandstof die me aanstaat.

Kijk naar bv Volvo; die biedt af fabriek (of bood af fabriek) een benzine/LPG auto aan. Het kan dus wel en Volvo is niet gek… toch? Naja, Volvo. Latijn voor “ik rol” het is toch niet het hele jaar carnaval?..

 

Het is naïef om aan te nemen dat bezoekers van dit forum  en eigenaren van Jaguars verbaasd zullen zijn van het brandstof verbruik van onze auto’s.

Anders waren we wel bij het Alto forum uitgekomen.

 

Ik had snibbig willen reageren op Markv70 eerste post in dit draadje; Golfje, geld gebrek, duur merk.

Gelukkig is er een tweede reactie gekomen met inhoudelijk de onderwerpen die we willen lezen op onze vragen. Compliment.

 

De samenvatting: met deze regering is het ongewis wat de toekomst gaat brengen.

Lachebekje -en zijn club die hij niet onder controle heeft- is onbetrouwbaar.

Maar ik draag LPG een warm hart toe.

Hoe nu verder.

 

Wordt vervolgd.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    303
2 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Maar ik draag LPG een warm hart toe.

Hoe nu verder.

 

Wordt vervolgd.

Ik ook Jaap,

 

Maar Jaguars, buiten de X en de S, zijn al geen betrouwbaarheids wonders. Hoe mooi en leuk ook)

Lpg in een modernere Jaguar (1998 en nieuwer) is volgens mij de goden verzoeken.

is het niet door het ontwerp dan wel door het gebrek aan Jaguar specifieke kennis bij de LPG boeren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
baroen    7

Ik denk niet dat er Jaguar specifieke kennis nodig is. Je hebt een V motor en een gasinstallatie. Dat is niet zo heel exotisch. Wat dat betreft was de turboboxer en LPG al heel wat gewaagder. En de X350 niet betrouwbaar? Dat valt i.h.a. wel mee, hoor ik van diverse deskundigen. Alleen als er wat is...... Nee, maar serieus, de X350 staat als betrouwbaar bekend, volgens mijn informatie. Hier komen uiteraard vooral alle problemen langs. Alles valt of staat met goed onderhoud. Wat dat betreft weet ik ook niet exact waar ik ingestapt ben. We zullen het zien.

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    732
On 3/2/2019 at 5:03 PM, Iksjeezesel said:

Uhhhh, dat is niet correct hoor Mario:-)

Zitten gewoon plaatjes in...

Ik zie ut... zat bij de DIESEL te kijken!!!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    732
13 hours ago, baroen said:

Ik denk niet dat er Jaguar specifieke kennis nodig is. Je hebt een V motor en een gasinstallatie. Dat is niet zo heel exotisch. Wat dat betreft was de turboboxer en LPG al heel wat gewaagder. En de X350 niet betrouwbaar? Dat valt i.h.a. wel mee, hoor ik van diverse deskundigen. Alleen als er wat is...... Nee, maar serieus, de X350 staat als betrouwbaar bekend, volgens mijn informatie. Hier komen uiteraard vooral alle problemen langs. Alles valt of staat met goed onderhoud. Wat dat betreft weet ik ook niet exact waar ik ingestapt ben. We zullen het zien.

Ik zag elders wel dat er al 250k op staat? Dan lijkt het mij wel een fiks gok om daarmee te investeren in LPG.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    303
9 uren geleden, Pizzaman zei:

Ik zag elders wel dat er al 250k op staat? Dan lijkt het mij wel een fiks gok om daarmee te investeren in LPG.

 

Ach laat hem nou. Hij weet echt wel waar hij aan begint. (😉)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
baroen    7

Hahaha, goeie! De rekensom leert me dat ik in één jaar de het installatie er uit heb. En inderdaad heeft de motor al veel kilometers gedraaid. Maar zo'n blok hoeft amper te werken! 2000 toeren bij 130! En een gok blijft het. Maar ook op benzine, heb het blok niet open gehad om te beoordelen. Maar hij loopt als een naaimachine, zo mooi !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    210

Ik zou graag de komende maanden op de hoogte gehouden willen worden.

Investering, aanpassingen, kosten, gevoel, waar gekocht enzo

Zolang er geen mini kerncentrale in mijn imitatie Mondeo post blijft LPG een goed alternatief.

 

Succes!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    732
5 hours ago, baroen said:

Hahaha, goeie! De rekensom leert me dat ik in één jaar de het installatie er uit heb. En inderdaad heeft de motor al veel kilometers gedraaid. Maar zo'n blok hoeft amper te werken! 2000 toeren bij 130! En een gok blijft het. Maar ook op benzine, heb het blok niet open gehad om te beoordelen. Maar hij loopt als een naaimachine, zo mooi !

Da's ook wel weer waar. Ik zou echter eerder een 3 liter of een diesel gekocht hebben.

Maar wat dat betreft is het ook net waar je tegenaan loopt. 

Kom ik straks met een witte XJR aanzetten of zo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vic97    73

Wat een geneuzel hierboven zeg. LPG is een prima brandstof en de V8 motoren van Jaguar kunnen er prima tegen. Mijn laatste Daimler V8 heeft zijn eerste 240.000 kilometer op gas gereden en de specialisten van Coventry te Uden zeiden dat ze zelden zo'n goede motor hadden gezien.

 

Onlangs moest ik voor mijn werk een XJ 4.2 op LPG uit 2004 taxeren voor inruil; er stond 370.000 kilometer op de teller en de motor liep als een zonnetje. De huidige eigenaar had het er met 150.000 in laten leggen (meen ik) en sindsdien nooit problemen met de motor gehad. Hij keek naar een XJ 3.0D maar was qua betrouwbaarheid etcetera nog erg tevreden over zijn X350.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    44
Wat een geneuzel hierboven zeg. LPG is een prima brandstof en de V8 motoren van Jaguar kunnen er prima tegen. Mijn laatste Daimler V8 heeft zijn eerste 240.000 kilometer op gas gereden en de specialisten van Coventry te Uden zeiden dat ze zelden zo'n goede motor hadden gezien.
 
Onlangs moest ik voor mijn werk een XJ 4.2 op LPG uit 2004 taxeren voor inruil; er stond 370.000 kilometer op de teller en de motor liep als een zonnetje. De huidige eigenaar had het er met 150.000 in laten leggen (meen ik) en sindsdien nooit problemen met de motor gehad. Hij keek naar een XJ 3.0D maar was qua betrouwbaarheid etcetera nog erg tevreden over zijn X350.
150k is heel wat anders dan 250k daarnaast hangt alles met hoe goed de auto is onderhouden.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    257

Helemaal mee eens van het geschreven  bovenstaande van VIC. Bangmakerij en ongegronde angst bij sommige.Ook het LPG niet als volwaardige brandstof aanzien is ONZIN. Ik zou met een gietijzer blok voorzien van een lichtmetalen kop wat voorzichtiger zijn met de piek belasting bij koude motor of een opwarmende motor.

 

Maar voor een compleet lichtmetaal configuratie van de  x350 4.2 hoef je niet zo bang te zijn voor de verschillende uitzettingscoëfficiënten van kop en blok. Met dat temperatuur verschil LPG valt het ook wel mee. En trouwens dat wordt op gevangen door de thermostaat, tussen 80 a 100 graden afgeregeld. Je blok wordt echt niet heter dan dat. De bedrijfstemperatuur zal wel iets hoger liggen maar echt niet hoger dan de thermostaat afregel

 

Dat zou wat zijn, heb je een iets hogere verbrandings temperatuur, stijgt je temp meter ook mee omdat je koel systeem hem niet op de gewenste bedrijfstemp kan houden en elke keer te heet wordt. Dan zouden autofabrikanten niet eens meer auto´s kunnen verkopen in landen waar de temperatuur soms zelf 30 graden hoger ligt dan hier in de zomer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag42    148

Haha de berichten m.b.t. LPG worden steeds realistischer.

Destijds overgestapt op diesel maar vele auto's op LPG gereden. Mijn laatste LPG auto was de line 6 Volvo V90 die ik pas met 430.000 km met pijn i/h hart heb weggedaan.

Vele jaren later belde de 'nieuwe' eigenaar dat hij de accu had vervangen en of ik de radiocode nog wist. Inmiddels stond ie op bijna 6 ton.

LPG ik vond en vind dit een uitstekend alternatief maar het koppel van mijn huidige ge chip tunede D5 is wel heel feestelijk.

Inmiddels ook bijna 350.000 km's en blijf er mee doorrijden tot er een minister met opgeheven hand voor gaat staan. En dan weer terug naar LPG.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vic97    73
1 hour ago, Markv70 said:

150k is heel wat anders dan 250k daarnaast hangt alles met hoe goed de auto is onderhouden.

Je zegt 't zelf: alles hangt met hoe goed een auto onderhouden is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...