Jump to content

Jaguar XE gefacelift


Recommended Posts

hansvh    432

Jaguar heeft zijn in 2014 gepresenteerde XE gefacelift. De sedan waarvan Jaguar had gehoopt dat hij roet in het eten zou gooien van auto's als de BMW 3-serie en Mercedes-Benz C-klasse, wordt zowel vanbuiten als vanbinnen gemoderniseerd.

 

De vernieuwde XE kenmerkt zich met zijn nieuwe voor- en achterbumper van het huidige model, maar er is meer. De sedan profiteert van nieuwe led-koplampen én van achterlichtunits met een tevens nieuwe led-signatuur. De R-Dynamic-uitvoeringen krijgen daarnaast niet alleen andere wielen, sportstoelen en Satin Chrome-kleurige schakelflippers, maar beschikken straks ook over donker gaaswerk.

 

Ook vanbinnen voert Jaguar de nodige aanpassingen door. Zo maakt de XE kennis met het onder andere uit de i-Pace bekende Touch Pro Duo-systeem dat uit twee schermen bestaat. Dat systeem werkt onder andere met kunstmatige intelligentie die van de gebruiker leert en onthoudt welke instellingen onder welke omstandigheden worden gebruikt of welke features vaak worden opgevraagd. Voortaan kun je je telefoon ook gewoon draadloos laden in de XE.

Achter het vernieuwde stuur schroeft Jaguar een 12,3-inch groot digitaal instrumentarium. Verder beschikt de herziene XE over een gadget die Jaguar ClearSight noemt, een binnenspiegel die gebruikmaakt van een groothoeklens die naar achteren kijkt. Daarbij komen minder zaken van het interieur in beeld, wel zo prettig.

 

Daarnaast lijkt het er toch echt op dat Jaguar de draaiknop waarmee je de automaat bedient, vervangt voor een conventionelere keuzehendel, de SportShift-hendel. Dynamic-mode, een modus die in te stellen is via knoppen op de middenconsole en waarmee onder andere de directheid van de stuurinrichting en de gasrespons wordt aangepast, is volgens Jaguar nu standaard op elke XE.

 

Jaguar zegt het materiaalgebruik in het interieur te hebben herzien en maakt melding van een verregaande toepassing van soft touch-materialen, nieuwe houtafwerking en vernieuwde deurpanelen.

 

De bijgewerkte XE komt beschikbaar met een reeks benzine- en dieselmotoren. Op benzinegebied staan onder meer de 250 pk (P250) en 300 pk (P300) sterke varianten van de Ingenium 2.0 klaar. Met die 300 pk sterke versie dendert de XE in 5,7 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Dieselen kan met de 180 pk sterke D180, een variant die 430 Nm levert en gemiddeld 4,9 l/100 km verbruikt. Alle versies hebben standaard een automaat aan boord.

 

De vanafprijs van de vernieuwde XE ligt op € 57.380. Het prijskaartje met dat bedrag hangt aan de XE P250.

 

Bron: Autoweek

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    198

De X760 is nu nog mooier geworden. Vooral de I-Pace knik in de achterlichten doet 'm goed. Ik hoop dat naast de viercilinders P250 en P300 ook de P400 i6 in de auto komt

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 10 months later...
keesh    1274

Jaguar XE 2020: Nieuw leven in de brouwerij

5xSwRpMztSbJkcCuve4iC5-827c341d1c9e7b6f9237c82c17cd4de0-Jaguar-XE-2020-1600-09-1100.thumb.jpg.f9ef4bf4180c424f7706e610663d7c97.jpg

 

 

De Jaguar XE dateert uit 2015. Toen werd hij uitgerold als de grote Britse rivaal van de BMW 3-reeks. Alleen: we zien veel 3-reeksen bij ons, en veel minder XE’s. Een update moet die situatie veranderen.

Dit segment ligt onder vuur. Iedereen wil een SUV en dat gaat ten koste van de klassieke gezinswagen. Toch blijft het volume nog steeds belangrijk, zeker bij de premiumconstructeurs. Jaguar stuurt de XE nu verjongd opnieuw de arena in, met vooral een gewijzigde lichtblokkenstructuur vooraan. Die geeft hem een meer priemende blik. Het radiatorrooster is verbreed en de hele bumper is hertekend, wat het gezicht van de Jaguar XE meer karakter geeft.

1cAYiJNZOUEKm84xdxH9Bg-8934cc98992ee429b38174081a67bd23-AS24_-_Jaguar_XE__8_-1100.thumb.jpg.ca8b99b12f1ac4e5a22dfd3f31557ad5.jpg

 

Achteraan merken we een fijner en scherper design op van de achterlichtblokken, wat de Britse berline statiger maakt. Het lijken kleine details, maar je kan er niet omheen dat ze de Jaguar XE een tweede jeugd verschaffen. Dat is zeker zo in de configuratie zoals wij hem testten: als R-Dynamic met heerlijk blauw en met 19-duim velgen.

6A5gLE1BGYNh6CHXUZXVTl-b66dec76237681d2b080b70481eef86c-AS24_-_Jaguar_XE__9_-1100.thumb.jpg.893444d80865f84a62c7b6b9446415ba.jpg

 

Hi-tech interieur

Ook het interieur wijzigt enigszins. De middenconsole krijgt voortaan ook het Touch Pro Duo multimediasysteem met twee schermen zoals je dat ook vindt in andere, duurdere modellen van de Jaguar Land Rover groep. Het bovenste scherm dient voor de multimediatoepassingen met meer online mogelijkheden. Via het onderste scherm regel je dan weer de airco, de stoelverwarming en de rijprogramma’s. Twee draaiknoppen helpen je daarbij.

1ok3j2SXO4YNOFDS5zxImZ-231e88deecc88cab0410ee951354d67b-AS24_-_Jaguar_XE__2_-1100.thumb.jpg.34b914da597127a9bcff71162b89b09d.jpg

 

De bestuurder treft voortaan een digitaal dashboard aan. Dat dashboard kan verschillende weergaves krijgen die je naar smaak kan aanpassen. Daarbij speelt ook het gekozen rijprogramma een rol. Op een moment waarop veel constructeurs opteren voor erg massieve boordplanken, verrast Jaguar met een bijzonder fijn dashboard dat niet te veel plaats inneemt. Hierdoor krijg je overigens een uitstekend uitzicht naar voor, waardoor de auto compacter aanvoelt dan hij is.

7Lh7hIgZNsadiX3kmLkyO2-3d632d75f613f87a72d8bcbc36b76298-AS24_-_Jaguar_XE__3_-1100.thumb.jpg.bb4914e5ff6127c70e28456f53910b87.jpg

 

Comfort, maar dan dynamisch

De veranderingen achter het stuur zijn dan weer minder groot. De Jaguar XE onderscheidt zich nog steeds door een uitstekend compromis na te streven tussen comfort en rijdynamiek. Wel voelt de ophanging achteraan een tikkeltje strak aan. Maar de Jaguar XE blijft dus een plezier om het betere bochtenwerk aan te vatten. Hij stuurt precies, zijn chassis is goed gebalanceerd en de 2-liter motor met 250 pk smeekt om in de toeren te mogen klimmen. De ZF achttrapsautomaat stuurt al het vermogen naar de achterwielen. Doorgaans is hij erg efficiënt, alleen terugschakelen in de ‘normal’ modus gaat wat te traag naar onze zin. Maar voor wie graag zelf de bediening in handen heeft: je kan ook manueel schakelen via de hendels aan het stuur. Daarmee schakelt hij bliksemsnel.

7Lh7hIgZNsadiX3kmLkyO2-3d632d75f613f87a72d8bcbc36b76298-AS24_-_Jaguar_XE__3_-1100.thumb.jpg.bb4914e5ff6127c70e28456f53910b87.jpg

 

De Jaguar XE is echt een ommetje waard wanneer dit soort auto op je lijstje prijkt. Niet alleen omdat hij goed is, maar ook omdat hij anders is. Een origineel alternatief.

58AqRytIcEEogEI5LRYu8b-5c29a86b45366f7b6887cd3b7c7003a0-AS24_-_Jaguar_XE__7_-1100.thumb.jpg.ec78ca14c8bdbcc31c899e6735852e52.jpg

 

JaguarXE                                                        P250

MotorViercilinder turbobenzine,                 1.997 cc

Pk250 pk bij                                                    2.500 opm

Nm365 Nm bij                                                1.300 - 4.500 opm

0-100 km/u                                                     6,5 sec.

Top                                                                   250 km/u

Verbruik                                                           7,0 l/100 km

Testverbruik                                                    8,9 l/100 km

CO2                                                                  159 g/km

Prijs                                                                 44.200 euro

6jeYNeRSJxjAt6X0kHqpUE-6eb3c3ad7cedd68b4353825a89f00642-AS24_-_Jaguar_XE__6_-1100.thumb.jpg.a46ec733be1bb9451c3593f745868ab1.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 8 months later...
  • 2 weeks later...
keesh    1274

Jaguar introduceert een verbeterde versie van de XE.

 

De populaire sportsedan van Jaguar is te bestellen met een nieuwe geëlektrificeerde aandrijflijn en de nieuwste connected technologieën. Voor het eerst is de Jaguar XE leverbaar met de nieuwste generatie 2,0-liter viercilinder Ingenium dieselmotor met de nieuwste Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) technologie voor verbeterde efficiëntie. In het interieur zorgt het state-of-the-art Pivi Pro dual-SIM infotainmentsysteem ervoor dat de XE altijd verbonden is. De intuïtieve nieuwe interface maakt het voor de bestuurder makkelijker om tijdens het rijden informatie te bekijken en veelgebruikte functies te bedienen. Gerichte, gedetailleerde wijzigingen aan het interieur voegen nog meer luxueuze accenten toe, waaronder vernieuwde stoelen. Het nieuwe driespaaks stuurwiel en de metalen schakelpaddles zorgen voor een nog betere look and feel.

Jaguar_XE_bij_de_tijd_met_nieuwe_connected_technologiYn_en_Mild_Hybrid_aandrijving_1.jpg

 

Geavanceerde, efficiënte motoren
De vernieuwde Jaguar XE is leverbaar met de nieuwste generatie Ingenium 2,0-liter viercilinder turbocharged dieselmotor met 204 pk. Die wordt aangevuld door de nieuwste 250 pk en 300 pk sterke benzinemotoren.

Alle XE modellen zijn leverbaar met Jaguar achttrapsautomaat en achter- of vierwielaandrijving. Het volledige aanbod van aandrijflijnen is als volgt:
Diesel
204 pk MHEV 2,0-liter viercilinder turbo, achttrapsautomaat, RDW/AWD
Benzine
250 pk 2,0-liter viercilinder turbo, achttrapsautomaat, RDW/AWD
300 pk 2,0-liter viercilinder turbo, achttrapsautomaat, AWD

De nieuwste generatie 2,0-liter viercilinder 240 pk Ingenium dieselmotor is voor het eerst uitgerust met Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) technologie. Het geavanceerde nieuwe MHEV-systeem maakt gebruik van een Belt-integrated Starter Generator (BiSG). Deze is in de motorruimte geplaatst en slaat energie op die normaal gesproken verloren gaat bij het afremmen. Deze energie wordt opgeslagen in een 48V lithium-ion batterij die onder de bagageruimte achterin is geplaatst. Het systeem kan deze energie op een later moment weer gebruiken om de motor te ondersteunen bij het accelereren. Ook zorgt de MHEV-technologie voor een nog verfijnder en reactiever Stop/Start-systeem.

De nieuwe motor laat de XE van 0-100 km/h accelereren in 7,3 seconden en heeft een verbruik van tot 4,8 l/100 km* met een CO2-emissie van slechts 127 g/km* volgens de WLTP-testcyclus.

Jaguar_XE_bij_de_tijd_met_nieuwe_connected_technologiYn_en_Mild_Hybrid_aandrijving_2.jpg

 

Extra verfijning en prestaties
Een selectie geavanceerde motortechnologieën, waaronder turbochargers met variabele schoepgeometrie, zorgt voor extra verfijning en prestaties. Bij lage toerentallen draaien de schoepen van de turbocharger zodat de onderlinge ruimte kleiner wordt. Daardoor stroomt het uitlaatgas sneller en neemt de turbodruk toe, waardoor het koppel eerder beschikbaar is en de acceleratie verbetert. Bij hoge toerentallen openen de schoepen, waardoor het uitlaatgas optimaal doorstroomt om piekvermogen te leveren bij tegelijkertijd optimale efficiëntie.

De motor is voorzien van stalen zuigers. Dit sterkere materiaal maakt een compacter design met minder wrijving mogelijk, evenals een betere bestandheid tegen hogere belasting. De sterkere constructie maakt een uitvoeriger en vergaande integratie van koelkanalen mogelijk voor een beter temperatuurmanagement. Tegelijkertijd zit het thermische uitzettingscoëfficiënt dichter bij dat van de ijzeren cilindervoeringen. Dat maakt een betere spelingscontrole mogelijk, wat zowel de koeling verbetert als de wrijving verlaagt, voor nog betere efficiëntie.

Het nieuwe 2.500 bar piëzo common-rail injectiesysteem zorgt voor een nog nauwkeuriger controle van de brandstoftoevoer naar de cilinders. Dat verlaagt de emissie en verhoogt de efficiëntie. Samen met de nieuwste turbochargers met variabele geometrie zorgt dat ervoor dat de Ingenium diesel de ideale balans levert tussen prestaties, verfijning en brandstofverbruik.

Jaguar_XE_bij_de_tijd_met_nieuwe_connected_technologiYn_en_Mild_Hybrid_aandrijving_3.jpg

 

Keuze uit 250pk en 300pk
Klanten die een benzinemotor willen, kunnen kiezen tussen de 250 pk of 300 pk versie van de Ingenium 2,0-liter viercilinder benzinemotor die voor modeljaar 2020 leverbaar werd. Beide versies leveren respectievelijk 365 Nm en 400 Nm. Ook zijn beide benzineversies voorzien van de nieuwste motortechnologieën, waaronder een twin-scroll turbocharger en Continuous Variable Valve Lift (CVVL) voor een sterke combinatie van verfijnde prestaties en efficiëntie.

De 250 pk benzinemotor heeft een brandstofverbruik van tot 7,9 l/100 km*, CO2-emissie vanaf 179 g/km* en een acceleratie van 0-100 km/h in 6,7 seconden. De krachtige 300 pk motor – exclusief in combinatie met het intelligente Jaguar vierwielaandrijvingssysteem – is in staat om de XE van 0-100 km/h te accelereren in 5,9 seconden.

Jaguar_XE_bij_de_tijd_met_nieuwe_connected_technologiYn_en_Mild_Hybrid_aandrijving_4.jpg

Nieuwste connected technologieën
De XE is voorzien van het nieuwste Jaguar PiVi Pro infotainmentsysteem, dat is te bedienen via het naadloos geïntegreerde centrale 10-inch touchscreen. Het lager geplaatste 5,5-inch touchscreen maakt eveneens gebruik van de nieuwe Pivi technologie en combineert twee multifunctionele LED-draaiknoppen voor een intuïtieve bediening van belangrijke voertuigfuncties.

Het 12,3-inch HD Interactive Driver Display is voorzien van nieuwe graphics en de weergave kan worden aangepast, zodat de bestuurder nog sneller toegang heeft tot essentiële informatie. Het scherm kan nu full-screen navigatie tonen, digitale tellers, media, contactenlijst of infotainmentdetails. Samen met de nieuwste Head-up Display technologie geeft de XE de bestuurder zonder afleiding alle informatie die hij nodig heeft.

Het nieuwe, iNieuwe comforttechnologieën
Tot een reeks nieuwe comforttechnologieën behoort ook Software-Over-The-Air (SOTA), waardoor de XE altijd de nieuwste software gebruikt. Het op deze manier actueel houden van de auto betekent dat de klant niet meer de dealer hoeft te bezoeken om over de nieuwste software te beschikken.

Pivi Pro connectiviteit wordt mogelijk gemaakt door geïntegreerde dual-SIM met twee LTE-modems waarmee het systeem tegelijkertijd meerdere functies kan uitvoeren. Bijvoorbeeld media streamen en SOTA-updates downloaden, zonder dat de prestaties van een van beide daaronder leidt. Deze mate van connectiviteit zorgt ook voor minimale onderbreking door gebieden met weinig bereik, aangezien het systeem bij verschillende netwerkaanbieders zoekt naar het sterkte signaal.

Voor nog meer gemak kan de tweede generatie draagbare Activity Key worden gebruikt om de auto te vergrendelen, ontgrendelen en starten zonder dat de conventionele autosleutel nodig is. Het oplaadbare device heeft ook een horlogefunctie en werkt zeven dagen op een opgeladen batterij.

De geïntegreerde 15W draadloze oplader is – afhankelijk van de markt - voortaan uitgerust met signaalversterkingstechnologie. Het systeem gebruikt een externe antenne om het signaal van de smartphone in de auto te versterken.

Pivi Pro behoort tot de standaarduitrusting bij SE en HSE modellen en is optioneel voor S modellen. Standaard voor de S modellen is Pivi infotainment, dat via de smartphone van de bestuurder de navigatiefunctie ondersteunt met Apple CarPlay®. Ook Pivi is standaard uitgerust met Android Auto™.

Design van wereldklasse
Het luxueuze interieur van de XE bestaat nog altijd uit zacht aanvoelende en authentieke materialen. Van de overkapping van het instrumentenpaneel en de zijkanten van de middenconsole tot de armsteun en de lagere interieurdelen: alles is bekleed met prettig aanvoelende materialen voor een verbeterd comfort.

Een nieuw stuurwiel met dubbel spaakdesign benadrukt nog eens de aandacht voor detail in het interieur. Andere interieurdetails zijn een Jaguar logo in reliëf op de hoofdsteunen en een nieuw stikseldesign voor de stoelen.

Een verbeterde Cabin Air Ionisation verbetert de luchtkwaliteit in het interieur met behulp van Nanoe™ technologie, dat allergenen en onprettige geuren verwijdert. Het systeem is nu ook uitgerust met PM2.5 filtratie, dat ultrafijne deeltjes – waaronder PM2.5-deeltjes – opvangt en daarmee de gezondheid en het welzijn van de inzittenden verbetert. Het systeem is te activeren door simpelweg op de ‘Purify’-knop te drukken.ntuïtieve infotainmentsysteem is standaard voorzien van Apple CarPlay® en maakt het mogelijk om tegelijkertijd twee smartphones te verbinden via Bluetooth. Ook Android Auto™ behoort tot de standaarduitrusting. Pivi Pro is uitgerust met een eigen stroomvoorziening, zodat het zonder opstarttijd direct te gebruiken is zodra de bestuurder plaatsneemt achter het stuur.

De basis voor dit alles wordt gevormd door de Jaguar Electronic Vehicle Architecture van de nieuwste generatie, EVA 2.0 genaamd. Het ondersteunt verdere nieuwe technologieën om ervoor de zorgen dat de toekomstgerichte auto altijd connected en up-to-date is.

Jaguar_XE_bij_de_tijd_met_nieuwe_connected_technologiYn_en_Mild_Hybrid_aandrijving_5.jpg

 

Verfijnder exterieur
Het exterieur dat vorig jaar uitvoerig is bijgewerkt met de introductie van de nieuwe XE, is nu voorzien van het nieuwe, brede grille- en bumperdesign. De grille heeft een design met een mazenrooster met een vol, gebogen profiel – een visueel kenmerk dat hij deelt met de volledig elektrische I-PACE – dat het gespierde design benadrukt. Brede en scherpe openingen onderaan zorgen voor een technische en doelmatige uitstraling, met scherp getekende profielen en gespierde vloeiende vormen. De achterzijde van de auto vormt een sterk beeld en geeft een bredere indruk. Ook draagt de achterzijde bij aan de aerodynamische prestaties.

Alle XE modellen zijn leverbaar met het verbeterde Black Exterior Pack, dat de auto met modelspecifieke elementen in Gloss Black een duistere uitstraling geeft. Dat zijn bijvoorbeeld het rooster en de omlijsting van de grille, de omlijsting van de onderste luchtinlaten, luchtopeningen aan de zijkant, raamomlijsting en nieuw voor modeljaar 2021 zwarte typeaanduidingen.

Het doel van Jaguar om sterke en lichte auto’s te bouwen gaat verder met de XE. De grotendeels aluminium architectuur bevat gerecycled aluminium uit een gesloten fabricagecyclus. Dat verhoogt de duurzaamheid en is een belangrijke bijdrage aan de reis van Jaguar naar Destination Zero waarmee Jaguar streeft naar een wereld zonder emissie, ongevallen en verkeersopstoppingen.

De nieuwe Jaguar XE is leverbaar in S, SE en HSE uitvoeringen, alle ook leverbaar volgens R-Dynamic specificaties.(BRON)



 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...