Jump to content

Hoger stationair lopen xj6 4.2 serie 2


Recommended Posts

arie-jag    567

Al tijdje last van:

Jag start prima, loopt stationair prima en warmt op.

Wanneer de motor warm is is intussen het toerental ook opgelopen.

Eerst niet zo op gelet maar kreeg last van nadieselen bij uitzetten.

Tot ik zag/hoorde dat wanneer ik de auto in P(ark) zet het toerental omhoog gaat,

Nu is dat altijd wel ietsje geweest en was ook nooit een probleem en hoort volgens mij ook.

Echter loopt deze nu soms wel tot 1700 toeren op, schakelen met de automaat in ander stand geeft dan ook een behoorlijke dreun.

Intussen valt mij ook op dat bij het in D of R hebben en rem ingedrukt houden de toeren ook wat omhoog zijn wanneer warm tot zo'n 900 toeren maar hier heeft het rijden geen last van (behalve hogere brandstofverbruik) ;)

 

Zelfs al gehad, onderweg naar demodag in Zeeland dat de auto op de snelweg cruisecontrol leek te hebben daar de motor op toeren bleeft bij het loslaten van het gaspedaal.

Remmen bij de afrit lukte prima maar bij het loslaten van de remmen schieten de toeren weer omhoog en wil de wagen er weer snel vandoor.

 

Zeer irritant dus.

Tip gekregen naar olie in carburateurs te kijken maar olie is in beide op peil en vlottertjes geven weerstand...

 

Wat kan er zoal aan de hand zijn? iemand dit ook al gehad en opgelost?

Binnenkort naar de specialist maar zou graag daarvoor dit al getackeld hebben, zeker als het iets simpels is/ kan zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    449

Even met de remmen reiniger langs de vacuumslangen en inlaatspruitstuk. Als er een slang of spruitstuk pakking lek is merk je het snel genoeg aan het toerental.

 

Wat ook nog eens voorkomt is een versleten gasklep-as. Wat voor olie gebruik je voor de dempers van de carburateur ? speciale of gewoon motorolie? 

 

Ik weet nog wel dat we het er over gehad hebben in zeeland.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567

Hans & René:  was ook een idee dat van de vacuumlek maar vind het lastig dit te vinden.

Dat van de remmenreiniger is dan dat dit het lek ingezogen word en verbrand word waardoor het toerental omhoog schiet?

Olie in carburatuer is motorolie mineraal 20W50

 

Rob, tot op heden heeft mijn AED zich altijd prima gedragen maar vanwege de algemene reputatie van de AED is dit voor mij altijd een verdachte zodra iets niet gaat zo het hoort.

Ik snap alleen zelf niet genoeg om het beestje uiteen te halen en een mogelijk oorzaak in te ontdekken.

Ontsteking is electronisch dus kan/mag eigenlijk niet verlopen...

 

Iets bepaald dat de toeren omhoog gaan:

 

AED

gasklep sluit niet voldoende

Vacuumlek

 

We zijn weer een stapje dichterbij...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    449

Minerale olie die je gebruikt is goed, toen ik in een heel ver verleden bij de Leyland/ Austin werkte gebruikte we altijd motor olie daar voor.  ( en ja daar deden we ook Jaguars, Rovers, Triumphs. enz enz..

 

Wat de remmen reiniger is het inderdaad zo als deze opgezogen wordt door een lek dat het toerental omhoog gaat door de verandering van het mengsel.

 

AED. durf ik niet te zeggen...... Dat is toch zo´n apparaat waar ik aan lag?😅

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    449

AED..... Persoonlijk denk ik dat als de choke blijft hangen of open blijft staan en de motor is warm....dat deze dan eerder afslaat omdat het mengsel te rijk is en de motor dan met stationair gaat verzuipen.

 

Maar kan het ook mis hebben..... Ik denk toch eerder vacuum om dat de gas schuifen in een SU carburateur  in balance worden gehouden door vacuum.

 

 Maar een mechanisch  probleem kan ook natuurlijk zoals ik al zei een versleten gasklep as.

 

Of een versleten demper buis, maar  omdat je plunjers er nog met weerstand er in gaan sluit ik dat eigenlijk uit.. je kunt natuurlijk experimenteren met verschillende dikte olie .....naaimachine olie wordt ook nog wel eens gebruikt. Is ook makkelijk te  doen met een spuit en slangetje.

 

Probeer iets dunnere olie als de 20w50... en anders even het vacuum huis los schroeven (4 schroeven van de bowl/ huis)

En kijken of het membraan niet gescheurd is, dat is het rubber wat om je gasschuif met naald zit.

Edited by LeapingXJR
laatste zin bijgevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olie in de dempers doet niets aan het stationair. De olie heeft alleen als functie zorgen dat die zuiger in de carburateur niet te snel omhoog of omlaag schiet bij in 1 keer het gas in trappen of loslaten. Bekend symptoom is bij in 1 keer gas geven slecht oppakken of afslaan.

ik zou het zoeken in vacuüm, aed (welke niet echt verrijkt maar gewoon extra carburateur is welke zowel extra benzine als lucht geeft) of afstelling van de carburateurs. 

Ontsteking kan je wel controleren maar ik geloof niet dat het toerental zo ver omhoog gaat uitgaande van een goede afstelling in het verleden. 

Maar ik zou beginnen met co meten en kijken of hij veel rijker of armer loopt. Armer zou vacuüm kunnen zijn of afstelling carburateurs, rijker aed of afstelling van de carburateurs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505
43 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

Olie in de dempers doet niets aan het stationair. De olie heeft alleen als functie zorgen dat die zuiger in de carburateur niet te snel omhoog of omlaag schiet bij in 1 keer het gas in trappen of loslaten. Bekend symptoom is bij in 1 keer gas geven slecht oppakken of afslaan.

ik zou het zoeken in vacuüm, aed (welke niet echt verrijkt maar gewoon extra carburateur is welke zowel extra benzine als lucht geeft) of afstelling van de carburateurs. 

Ontsteking kan je wel controleren maar ik geloof niet dat het toerental zo ver omhoog gaat uitgaande van een goede afstelling in het verleden

Maar ik zou beginnen met co meten en kijken of hij veel rijker of armer loopt. Armer zou vacuüm kunnen zijn of afstelling carburateurs, rijker aed of afstelling van de carburateurs.

 

V.w.b. vacuum lek, wellicht de slangetjes van de AED naar inlaat? waren bij mij te ooit te ruim geworden.(bij m,n verkochte S2)

AED kan ook lucht geven, zonder de benzine? (en andersom)

Bij zo,n ontsteking kan men ook gewoon de boel vergeten zijn vast te zetten na het op tijd zetten?

Is snel vergeten...

 

Lastig te diagnostiseren op afstand hoor..

Remt ie wel nog knetterhard? (of zit daar een vacuumlek,....wat de inlaat voorzien van lucht)

 

idd, meten is weten

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Aed zou ook alleen lucht kunnen geven als er bijvoorbeeld iets verstopt zit maar die dingen hebben er meestal last van dat ze juist net te veel benzine geven. Maar niets is onmogelijk na al die jaren

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567

Zucht, nog meer mogelijke oorzaken. :wacko:

 

Remmen doet ie nog steeds heel goed.

Heeft 1,5 jaar na installeren en afstellen ontsteking altijd prima gereden dus verwacht niet dat die iets verlopen is maar je weet natuurlijk nooit.

Dat meten in de uitlaat moeten we maar doen, maar gezien de witte auto die gisteren morgen vroeg dicht achter de Jag-uitlaten stond denk ik wel dat ie eerder rijker staat dan arm. :lolu2:   

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567
14 uren geleden, Iksjeezesel zei:

 

 

 

Lastig te diagnostiseren op afstand hoor...

 

 

 

Je hebt gelijk Rob maar de koffie hier is gratis dus hoe laat ben je hier morgen?  :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    83
17 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

Olie in de dempers doet niets aan het stationair. De olie heeft alleen als functie zorgen dat die zuiger in de carburateur niet te snel omhoog of omlaag schiet bij in 1 keer het gas in trappen of loslaten. Bekend symptoom is bij in 1 keer gas geven slecht oppakken of afslaan.

ik zou het zoeken in vacuüm, aed (welke niet echt verrijkt maar gewoon extra carburateur is welke zowel extra benzine als lucht geeft) of afstelling van de carburateurs. 

Ontsteking kan je wel controleren maar ik geloof niet dat het toerental zo ver omhoog gaat uitgaande van een goede afstelling in het verleden. 

Maar ik zou beginnen met co meten en kijken of hij veel rijker of armer loopt. Armer zou vacuüm kunnen zijn of afstelling carburateurs, rijker aed of afstelling van de carburateurs.

 

Sluit ik me volledig bij aan.

CO waarde geeft indruk van mengsel. (arm = teveel lucht, vaccuum lek?  rijk= veel brandstof, AED ?)  goed is toevallig een "3de carburateur" combinatie van verkeerde afstelling en AED/Lucht problemen

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Pizzaman    771
10 hours ago, arie-jag said:

tussenstand: lekke pakking in AED

 

word vervolgd

 

Agge 't nie meer wit, purschuim of kit.

 

001244.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    640

P'soonlijk zou ik niet voor pur gaan. Tenzij je het goed dichtgevuld wilt hebben.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    567

Monteur had eigen pakking gesneden omdat hij deze niet op voorraad had, knap!

Probleem lijkt verholpen te zijn, geen idiote toerental meer in P en/of N, alleen moet de auto/carburateurs wel weer goed afgesteld worden.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...