arie-jag 567 Report post Posted February 16, 2019 Al tijdje last van: Jag start prima, loopt stationair prima en warmt op. Wanneer de motor warm is is intussen het toerental ook opgelopen. Eerst niet zo op gelet maar kreeg last van nadieselen bij uitzetten. Tot ik zag/hoorde dat wanneer ik de auto in P(ark) zet het toerental omhoog gaat, Nu is dat altijd wel ietsje geweest en was ook nooit een probleem en hoort volgens mij ook. Echter loopt deze nu soms wel tot 1700 toeren op, schakelen met de automaat in ander stand geeft dan ook een behoorlijke dreun. Intussen valt mij ook op dat bij het in D of R hebben en rem ingedrukt houden de toeren ook wat omhoog zijn wanneer warm tot zo'n 900 toeren maar hier heeft het rijden geen last van (behalve hogere brandstofverbruik) Zelfs al gehad, onderweg naar demodag in Zeeland dat de auto op de snelweg cruisecontrol leek te hebben daar de motor op toeren bleeft bij het loslaten van het gaspedaal. Remmen bij de afrit lukte prima maar bij het loslaten van de remmen schieten de toeren weer omhoog en wil de wagen er weer snel vandoor. Zeer irritant dus. Tip gekregen naar olie in carburateurs te kijken maar olie is in beide op peil en vlottertjes geven weerstand... Wat kan er zoal aan de hand zijn? iemand dit ook al gehad en opgelost? Binnenkort naar de specialist maar zou graag daarvoor dit al getackeld hebben, zeker als het iets simpels is/ kan zijn. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hansvh 473 Report post Posted February 16, 2019 Weet je zeker dat de gasklep helemaal sluit als je het gas loslaat? Misschien een vacuumlek? Quote Share this post Link to post Share on other sites
LeapingXJR 449 Report post Posted February 16, 2019 Even met de remmen reiniger langs de vacuumslangen en inlaatspruitstuk. Als er een slang of spruitstuk pakking lek is merk je het snel genoeg aan het toerental. Wat ook nog eens voorkomt is een versleten gasklep-as. Wat voor olie gebruik je voor de dempers van de carburateur ? speciale of gewoon motorolie? Ik weet nog wel dat we het er over gehad hebben in zeeland. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 505 Report post Posted February 17, 2019 Arie, Heb jij een AED of een handchoke ombouw? Ben het effe kwijt;-). Indien AED, dan zou daar een oorzaak kunnen zijn? Of ontstekingstijdstip verlopen...? Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted February 18, 2019 Hans & René: was ook een idee dat van de vacuumlek maar vind het lastig dit te vinden. Dat van de remmenreiniger is dan dat dit het lek ingezogen word en verbrand word waardoor het toerental omhoog schiet? Olie in carburatuer is motorolie mineraal 20W50 Rob, tot op heden heeft mijn AED zich altijd prima gedragen maar vanwege de algemene reputatie van de AED is dit voor mij altijd een verdachte zodra iets niet gaat zo het hoort. Ik snap alleen zelf niet genoeg om het beestje uiteen te halen en een mogelijk oorzaak in te ontdekken. Ontsteking is electronisch dus kan/mag eigenlijk niet verlopen... Iets bepaald dat de toeren omhoog gaan: AED gasklep sluit niet voldoende Vacuumlek We zijn weer een stapje dichterbij... Quote Share this post Link to post Share on other sites
LeapingXJR 449 Report post Posted February 18, 2019 Minerale olie die je gebruikt is goed, toen ik in een heel ver verleden bij de Leyland/ Austin werkte gebruikte we altijd motor olie daar voor. ( en ja daar deden we ook Jaguars, Rovers, Triumphs. enz enz.. Wat de remmen reiniger is het inderdaad zo als deze opgezogen wordt door een lek dat het toerental omhoog gaat door de verandering van het mengsel. AED. durf ik niet te zeggen...... Dat is toch zo´n apparaat waar ik aan lag? Quote Share this post Link to post Share on other sites
LeapingXJR 449 Report post Posted February 18, 2019 (edited) AED..... Persoonlijk denk ik dat als de choke blijft hangen of open blijft staan en de motor is warm....dat deze dan eerder afslaat omdat het mengsel te rijk is en de motor dan met stationair gaat verzuipen. Maar kan het ook mis hebben..... Ik denk toch eerder vacuum om dat de gas schuifen in een SU carburateur in balance worden gehouden door vacuum. Maar een mechanisch probleem kan ook natuurlijk zoals ik al zei een versleten gasklep as. Of een versleten demper buis, maar omdat je plunjers er nog met weerstand er in gaan sluit ik dat eigenlijk uit.. je kunt natuurlijk experimenteren met verschillende dikte olie .....naaimachine olie wordt ook nog wel eens gebruikt. Is ook makkelijk te doen met een spuit en slangetje. Probeer iets dunnere olie als de 20w50... en anders even het vacuum huis los schroeven (4 schroeven van de bowl/ huis) En kijken of het membraan niet gescheurd is, dat is het rubber wat om je gasschuif met naald zit. Edited February 18, 2019 by LeapingXJR laatste zin bijgevoegd Quote Share this post Link to post Share on other sites
LeapingXJR 449 Report post Posted February 18, 2019 De basis van de SU De werking. Geniaal in zijn eenvoud..pdf Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted February 18, 2019 Olie in de dempers doet niets aan het stationair. De olie heeft alleen als functie zorgen dat die zuiger in de carburateur niet te snel omhoog of omlaag schiet bij in 1 keer het gas in trappen of loslaten. Bekend symptoom is bij in 1 keer gas geven slecht oppakken of afslaan. ik zou het zoeken in vacuüm, aed (welke niet echt verrijkt maar gewoon extra carburateur is welke zowel extra benzine als lucht geeft) of afstelling van de carburateurs. Ontsteking kan je wel controleren maar ik geloof niet dat het toerental zo ver omhoog gaat uitgaande van een goede afstelling in het verleden. Maar ik zou beginnen met co meten en kijken of hij veel rijker of armer loopt. Armer zou vacuüm kunnen zijn of afstelling carburateurs, rijker aed of afstelling van de carburateurs. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 505 Report post Posted February 18, 2019 43 minuten geleden, Rob Vermeulen zei: Olie in de dempers doet niets aan het stationair. De olie heeft alleen als functie zorgen dat die zuiger in de carburateur niet te snel omhoog of omlaag schiet bij in 1 keer het gas in trappen of loslaten. Bekend symptoom is bij in 1 keer gas geven slecht oppakken of afslaan. ik zou het zoeken in vacuüm, aed (welke niet echt verrijkt maar gewoon extra carburateur is welke zowel extra benzine als lucht geeft) of afstelling van de carburateurs. Ontsteking kan je wel controleren maar ik geloof niet dat het toerental zo ver omhoog gaat uitgaande van een goede afstelling in het verleden. Maar ik zou beginnen met co meten en kijken of hij veel rijker of armer loopt. Armer zou vacuüm kunnen zijn of afstelling carburateurs, rijker aed of afstelling van de carburateurs. V.w.b. vacuum lek, wellicht de slangetjes van de AED naar inlaat? waren bij mij te ooit te ruim geworden.(bij m,n verkochte S2) AED kan ook lucht geven, zonder de benzine? (en andersom) Bij zo,n ontsteking kan men ook gewoon de boel vergeten zijn vast te zetten na het op tijd zetten? Is snel vergeten... Lastig te diagnostiseren op afstand hoor.. Remt ie wel nog knetterhard? (of zit daar een vacuumlek,....wat de inlaat voorzien van lucht) idd, meten is weten Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted February 18, 2019 De Aed zou ook alleen lucht kunnen geven als er bijvoorbeeld iets verstopt zit maar die dingen hebben er meestal last van dat ze juist net te veel benzine geven. Maar niets is onmogelijk na al die jaren Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted February 19, 2019 Zucht, nog meer mogelijke oorzaken. Remmen doet ie nog steeds heel goed. Heeft 1,5 jaar na installeren en afstellen ontsteking altijd prima gereden dus verwacht niet dat die iets verlopen is maar je weet natuurlijk nooit. Dat meten in de uitlaat moeten we maar doen, maar gezien de witte auto die gisteren morgen vroeg dicht achter de Jag-uitlaten stond denk ik wel dat ie eerder rijker staat dan arm. Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted February 19, 2019 14 uren geleden, Iksjeezesel zei: Lastig te diagnostiseren op afstand hoor... Je hebt gelijk Rob maar de koffie hier is gratis dus hoe laat ben je hier morgen? 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 83 Report post Posted February 19, 2019 17 uren geleden, Rob Vermeulen zei: Olie in de dempers doet niets aan het stationair. De olie heeft alleen als functie zorgen dat die zuiger in de carburateur niet te snel omhoog of omlaag schiet bij in 1 keer het gas in trappen of loslaten. Bekend symptoom is bij in 1 keer gas geven slecht oppakken of afslaan. ik zou het zoeken in vacuüm, aed (welke niet echt verrijkt maar gewoon extra carburateur is welke zowel extra benzine als lucht geeft) of afstelling van de carburateurs. Ontsteking kan je wel controleren maar ik geloof niet dat het toerental zo ver omhoog gaat uitgaande van een goede afstelling in het verleden. Maar ik zou beginnen met co meten en kijken of hij veel rijker of armer loopt. Armer zou vacuüm kunnen zijn of afstelling carburateurs, rijker aed of afstelling van de carburateurs. Sluit ik me volledig bij aan. CO waarde geeft indruk van mengsel. (arm = teveel lucht, vaccuum lek? rijk= veel brandstof, AED ?) goed is toevallig een "3de carburateur" combinatie van verkeerde afstelling en AED/Lucht problemen Quote Share this post Link to post Share on other sites
JWT67 48 Report post Posted February 28, 2019 En al wat vooruitgang geboekt Arie? Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted March 1, 2019 Monteur was ziek op dag van afspraak dus verschoven naar vandaag.... dus nog even spannend... trommelgeroffel Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted March 1, 2019 tussenstand: lekke pakking in AED word vervolgd Quote Share this post Link to post Share on other sites
Stephan80 93 Report post Posted March 1, 2019 dat klinkt als niet duur en reparable? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted March 1, 2019 is ook een gruwelijk irritante pakking heel dun en heel smal. En wil overal heen behalve naar de goede plek. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 505 Report post Posted March 1, 2019 Op 2/17/2019 om 9:16 AM, Iksjeezesel zei: Arie, Heb jij een AED of een handchoke ombouw? Ben het effe kwijt;-). Indien AED, dan zou daar een oorzaak kunnen zijn? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pizzaman 771 Report post Posted March 1, 2019 10 hours ago, arie-jag said: tussenstand: lekke pakking in AED word vervolgd Agge 't nie meer wit, purschuim of kit. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wimb 639 Report post Posted March 3, 2019 P'soonlijk zou ik niet voor pur gaan. Tenzij je het goed dichtgevuld wilt hebben. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted March 4, 2019 Monteur had eigen pakking gesneden omdat hij deze niet op voorraad had, knap! Probleem lijkt verholpen te zijn, geen idiote toerental meer in P en/of N, alleen moet de auto/carburateurs wel weer goed afgesteld worden. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.