Jump to content
Hendrik1979

kortsluiting in motorruimte

Recommended Posts

Hendrik1979    12

Net aangemeld op het forum en vandaag na jaren lange sleutel ervaring heb ik de nieuwe accu gemonteerd in mijn XJ V8 4.2 uit 2003. En ik maak een enorme klassieke fout door de accu verkeerd om te monteren. het alarm ging af en ik heb gelijk de accu afgekoppeld. Vervolgens de accu correct aangesloten. Het scherm in de navigatie gaf de melding"communicatie fout, en motor draaide contact uw dealer en sloeg zwart uit en ik rook een brandlucht, er kwam rook uit de motorkap aan de voorzijde bij de motor, tussen de radiateur. Als een gek de kap open gedaan en de accu afgekoppeld...….kortom ik heb  het flink verkloot.

Morgen wordt ie opgehaald door mijn garage. 

 

Iemand enig idee van de potentiele schade?  Ik vermoed zoieso een nieuwe ECU.

 

Thanks, 

  • Verdrietig 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
toca    150

Oei Hendrik dat is . . .  zeg hoop voor je dat de kosten beperkt blijven en de Ecu nog goed is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    382

 Neeeee...... dat zijn zaken die je niet wilt hebben 😥.  De rook aan de voorzijde is misschien nog je minste probleem dat is waarschijnlijk de  Auxiliary Coolant Pump die uitgefikt is door kortsluiting. Die zit op de plek bij de radiateur die je beschrijft waar de rook vandaan kwam. Zwarte scherm kan van alles zijn, een deel van het systeem is ook fiber optics. balen man ik hoop dat het mee valt ....succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    382
52 minuten geleden, Hendrik1979 zei:

Ja bizar wat er gebeurde en zo’n domme dure fout ook. Ik denk dat idd duur grapje wordt... als ie maar niet helemaal dood is en onherstelbaar kaduk is. Groet

In het gunstigste geval een zekering van of radio hoofd unit/ nav-dvd unit/ cd changer unit/ losse cd speler unit. Dit vanwege het zwarte scherm en melding communicatie fout. Dus zou het kunnen omdat 1 van deze componeten geen spanning heeft maar wel op je ringleiding van de fiberoptics aangesloten is. De rook onder je motorkap bij de radiateur is van een component wat kortsluiting heeft gemaakt wat ik al eerder besproken heb. Want de auto liep nog wel toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hendrik1979    12

De motor draaide gewoon door en liep netjes. Dus wellicht idd wat je zegt. Ik hoop gewoon niet dat ik van het een in het andere electrische probleem ga vallen hierdoor. Het heeft behoorlijke opdonder ontvangen natuurlijk. Mijn garage is gelukkig zeer kundig en we gaan gewoon analyse en diagnose stellen. Ik neem de input graag mee vanuit de liefhebbers richting mijn garage. Dat zitten ze gelijk op goede spoor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    51
De motor draaide gewoon door en liep netjes. Dus wellicht idd wat je zegt. Ik hoop gewoon niet dat ik van het een in het andere electrische probleem ga vallen hierdoor. Het heeft behoorlijke opdonder ontvangen natuurlijk. Mijn garage is gelukkig zeer kundig en we gaan gewoon analyse en diagnose stellen. Ik neem de input graag mee vanuit de liefhebbers richting mijn garage. Dat zitten ze gelijk op goede spoor. 
Hoi

De ECU niet lijkt me aangezien je motor gewoon start.
Denk wel dat de radio unit een klap heeft gehad en verder lijkt me dat sensoren defect kunnen zijn.
Succes en we horen graag de uitkomst

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hendrik1979    12

Ja dank je wel Marc. Hij wordt zometeen opgehaald en dan kijk autobedrijf Jaspers ernaar uit Meerkerk. Alle vertrouwen in dat hij het op kan lossen. Stapsgewijs de zaken doorlopen en indien nodig vervangen. Ik heb budget van 1500 in mijn hoofd zitten qua reparatie kosten en hoop daarbinnen te blijven. Ik houd jullie op de hoogte. Mvg René

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    382
18 minuten geleden, Hendrik1979 zei:

Ik houd jullie op de hoogte. Mvg René

Ben geen ramp tourist....... maar ben wel  benieuwd. En die forumnaam moet je mij toch even uitleggen naamgenoot😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hendrik1979    12

Zojuist opgehaald. We kregen de wagen niet van de parkeerrem. Toch maar gestart en gaf gelijk foutmelding op de bsk en reageerde nergens. Paar keer verzet van D naar R en naar lagere versnellingen en kwam van zijn plek. Ze hebben de auto rijdend meegenomen. Het is maar een stukje van 750 meter. Dus opzich positief dat de motor loopt en van zijn plaats komt. Maar de systemen zijn behoorlijk van de rel. Wordt vervolgd.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
toca    150

waardeloos hoor, ik hoop dat de reparatie binnen de perken blijven. Moest vanmorgen me auto met de booster starten en heb 5 keer gekeken of de Polen goed zaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xag    365

Jaguar diagnode software er aan en eerst uitlezen welke storingen er te zien zijn lijkt me stap één. Juist omdat het elektrische circuit betreft kun je zo beginnen te kijken wat de eigen interne diagnose systemen al geconstateerd hebben. 

 

Guus

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    267

Balen!

 

Op 2/5/2019 om 9:57 AM, Hendrik1979 zei:

Hij wordt zometeen opgehaald en dan kijk autobedrijf Jaspers ernaar uit Meerkerk. Alle vertrouwen in dat hij het op kan lossen. Stapsgewijs de zaken doorlopen en indien nodig vervangen.

 

Absoluut niet bedoeld als motie van wantrouwen (ken het garagebedrijf ook niet), maar laat inderdaad een diagnose doen m.b.v. Jaguar diagnose apparaat. Een algemeen diagnose apparaat leest niet alle storingen goed uit!

Neem eventueel contact op met G&G, die willen je daar waarschijnlijk wel bij helpen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    382

Inderdaad....Het bedrijf in kwestie zal goed zijn maar dit is toch wel specifieke techniek. Als de zoek tocht naar storingen de verkeerde kant opleiden, kunnen de onderzoekskosten onbedoeld toch hoog oplopen. Terwijl een specialist wel gelijk in de goede hoek zoekt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hendrik1979    12

Ik begrijp jullie punt volledig en zal het ook even met ze opnemen. Ze hebben pas ook een porsche 911 met dergelijke problematiek aan de hand gehad. Ook een complexe auto. Maar ik houd optie zeker achter de hand en waarnodig tijdig gebruiken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xag    365

Het is belangrijk of ze over kennis beschikken om dit bij een X350 op te lossen. Qua elektronica verschillen auto’s behoorlijk van elkaar en met de juiste diagnosetools stel je een stuk sneller diagnose.

 

Guus

Share this post


Link to post
Share on other sites
sweetspeed    71

Nou..als het om electronische storingen gaat dan zijn er ook gerenommeerde specialisten die maar wat aanklooien hoor.

Mijn STR had vanaf dag 1 een lelijke lekstroom. Jaguar-specialist kwam er niet uit, het enige dat ik ermee opschoot was een rekening van 500 euro.

Uiteindelijk bleek dat de auto een terugroepactie had gemist..af fabriek zat er een kabel met teveel weerstand tussen twee zekeringkasten.

Het was een specialist in electronische storingen (die toevallig daarvoor als jaguar monteur had gewerkt) die de oorzaak wist te achterhalen. Maar hij vertelde me ook dat bij Jaguar veel electronica totaal anders werkt dan bij andere merken en daardoor minder 'toegankelijk' is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hendrik1979    12

Fokes,

Gisteravond even gesproken met de hoofdmonteur, heeft alle tool en diagnose mogelijkheden en gaat eerst alle zekeringen vervangen en dan uitlezen. Uiteindelijk zit er veel Ford technologie in een Jag. En een auto is uiteindelijk ook maar gewoon een auto. Ik heb er alle vertrouwen in. Al zullen de puristen mij verguizen al ik dit zeg:). En ik ben het eens met Sweetspeed dat er ook zogenaamd heel veel specialisten zijn die aan rommelen, maar het beste is om op basis van ervaringen en bewijzen de goede specialisten eruit te pikken. Ik heb al behoorlijk wat auto's gehad en te maken gehad met zogenaamde Saab specialisten en Mercedes specialisten en weet je, elke keer heeft Autobedrijf Jaspers zaken keurig opgelost en altijd in één keer goed gerepareerd. Het enige wat ik wel liet doen bij een specialist is het afstellen van de motor van een W124 260E met spinnenkop. Zij hebben nog de originele Mercedes computer uit de jaren negentig. De Jag staat keurig binnen op de brug. Maar qua planning kom ik er natuurlijk zo tussen piepen.

 

Ik heb de trouwe Saab 93 Turbo coupe nog tot mijn beschikking elke dag en zij verwent je ook, al is het op een totaal andere manier dan de Jag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    51
Fokes,
Gisteravond even gesproken met de hoofdmonteur, heeft alle tool en diagnose mogelijkheden en gaat eerst alle zekeringen vervangen en dan uitlezen. Uiteindelijk zit er veel Ford technologie in een Jag. En een auto is uiteindelijk ook maar gewoon een auto. Ik heb er alle vertrouwen in. Al zullen de puristen mij verguizen al ik dit zeg:). En ik ben het eens met Sweetspeed dat er ook zogenaamd heel veel specialisten zijn die aan rommelen, maar het beste is om op basis van ervaringen en bewijzen de goede specialisten eruit te pikken. Ik heb al behoorlijk wat auto's gehad en te maken gehad met zogenaamde Saab specialisten en Mercedes specialisten en weet je, elke keer heeft Autobedrijf Jaspers zaken keurig opgelost en altijd in één keer goed gerepareerd. Het enige wat ik wel liet doen bij een specialist is het afstellen van de motor van een W124 260E met spinnenkop. Zij hebben nog de originele Mercedes computer uit de jaren negentig. De Jag staat keurig binnen op de brug. Maar qua planning kom ik er natuurlijk zo tussen piepen.
 
Ik heb de trouwe Saab 93 Turbo coupe nog tot mijn beschikking elke dag en zij verwent je ook, al is het op een totaal andere manier dan de Jag. 
Hoi

Heel goed wat je zegt. Een oude wijsheid van een oude baas uit de garage. Tegenwoordig is het moeilijkst om simpel te denken. Begin bij de basis meten is weten vervang alle zekeringen en kijk dan pas verder IPV direct de computer te vragen wat er is. Als de ECU beschadigd is zal ie allerhande foutmeldingen geven ook al blijkt het een simpel iets te zijn.

Succes

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    382
Op 2/7/2019 om 10:03 AM, Hendrik1979 zei:

 

Gisteravond even gesproken met de hoofdmonteur, heeft alle tool en diagnose mogelijkheden en gaat eerst alle zekeringen vervangen en dan uitlezen. Uiteindelijk zit er veel Ford technologie in een Jag. En een auto is uiteindelijk ook maar gewoon een auto. Ik heb er alle vertrouwen in. Al zullen de puristen mij verguizen al ik dit zeg:).

Nee hoor, je blijft baas van je eigen auto. Geloof mij, ik laat ook niet alles doen en ben het niet altijd eens met de "specialist" als voormalig 1e monteur. 

 

Er zijn wel reparaties of onderhoud die ik zelf niet kan of zou kunnen of de apparatuur niet voor heb, dan ben ik wel afhankelijk van de "specialist" zoals automaat spoelen, uitlijnen, injectoren reinigen, airco vullen. 

 

Als je helemaal afhankelijk bent van een of de "specialist" en je krijgt wat aan je wagen dan moet je soms diep in de buidel tasten en dat is balen. Maar je moet wel bedenken dat de garages in kwestie een hoop moeten investeren in apparatuur en kennis of het nu de "specialist", vak garage of merk garage is.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...