Jump to content

LeapingXJR (René) Topic


LeapingXJR
 Share

Recommended Posts

Toch maar een eigen topic openen omdat ik toch redelijk actief ben met het bijhouden, upgraden en onderhouden van de X350 XJR.

Vindt het zelf ook leuk om mijn ervaringen en kennis te delen, voor zover iemand er wat mee kan. Ook de avonturen meetings  en bijeenkomsten zullen hier de revue passeren......

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ben alvast spulletjes voor de beurt aan het zoeken zoals incl. bougies filters enz.. die OEM spec zijn.

De XJR is nu net de 192000 voorbij en dus toe aan een beurt. 

 

Ik heb facturen van de dealers" het Munsterhuis exclusief" waar de XJR geleverd was en "de Koning jaguar" maar niets daar uit blijkt dat bij 160000 de bougies vervangen zijn of ooit vervangen zijn. Ik heb van het Munsterhuis een gedeeltelijke onderhoud/ reparatie history gekregen ivm met privacy en de Koning bestaat niet meer maar daar heb ik wel de facturen fysiek van.

 

Ik weet dat sommige van jullie alleen OEM parts met Jaguar logo´s willen.....maar voor diegene die wel realistisch zijn heb ik een lijst gevonden van de oem manufactures die Jaguar gebruikt. Want een wel denkend mens weet natuurlijk ook dat onze poezenfokker die delen niet zelf produceert. Dus voor de- doe- het- zelfert aan de X350 4.2

  • Bougies OEM factory NGK IFR5N10  electrode afstand 0.040 inch.
  • Oliefilters werden OEM gemaakt door Visteon maar veel gebruiken filters van MALHE, SNG Barret gebruikt deze ook als alternatief.
  • Olie 5W30 Spec.
  • Brandstoffilter MALHE.
  • mocht je ooit nog eens een bobine vervanging nodig hebben. Jaguar OEM part #AJ810445 Coil-on-plug, maar deze worden ook gebruikt Airtex, FoMoCo (FordMotorCompany) en Denso.

 

 

 

Jaguar OEM manufactures.txt

 

1821818150_X350-MAINTENANCE1.thumb.jpg.b53b8fa980df6ce54ebab63d82eec348.jpg670379213_X350-MAINTENANCE2.thumb.jpg.f889b59d0c75cbf90089d4014847640e.jpg

 

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gisteren weer een sterretje laten repareren in mijn voorraam. En voordat we naar Italië op vakantie gaan will ik eigenlijk nog naar G&G Zeeland voor wat periodiek en preventief onderhoud, zoals 

  • Automaat olie vervangen/ flush.
  • Differentieel olie vervangen.
  • Remolie vervangen.
  • Stuurbekrachtiging olie vervangen.
  • Injectoren reinigen Forte.

Eigenlijk gewoon de dingetjes die meestal in de vergetelheid raken of waar ik de tools gewoon niet voor heb. 

#In topconditie houden.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Toch maar een setje gekocht in England, dit omdat ook de supercharger sealed for life is net als de ZF automaat en volgens Jaguar niet nodig is, yeah right. Maar ik doe het lekker toch, ik weet namelijk niet of de olie in de supercharger al eens vervangen is.

 

image.thumb.png.f57b92c05f030f496ab09f04d223bd76.png

Link to comment
Share on other sites

Wist niet eens dat daar aparte olie in zit... Neem aan dat Raymond me wel een seintje zal geven als die vervangen moet worden. Ben wel benieuwd of je het merkt als die vervangen is. Geluid ofzo. Mooie en interessante klis in ieder geval! Succes

Link to comment
Share on other sites

Ik wist het ook niet, Ik zit en lees ook veel op het Amerikaanse forum daar heb je een forumlid "Cambo" Moderator en X350 XJR goeroe.

De XJR heeft er nu bijna 200K op zitten. Kwaad kan het in ieder geval niet. Het is wel fijn dat ik bijna alle reparaties zelf kan doen.

 

Mochten de supercharger lagers het ooit nog eens begeven, dan zal ik de revisie ook zelf doen dan gaat er gelijk een andere pulley op voor meer vermogen 6%.

 

Dus deze valt onder het "preventief"????

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minuten geleden, Brouwer zei:

Geluid ofzo. Mooie en interessante klus in ieder geval! Succes

Geluid maakt de supercharger niet ...... muv de supercharger whine als je hem doortrekt. En ook zal ik er denk ik niets van merken met rijden.

We gaan het mee maken.

Link to comment
Share on other sites

16 uren geleden, Brouwer zei:

Die whine hoor ik idd dagelijks ;-). Nieuwe olie kan natuurlijk nooit kwaad. Is toch ook al zo'n 15 jaar oud en draait stevige toerentallen. Ben benieuwd!

Als de lagers in de Eaton M112 charger ooit kapot gaan zijn het waarschijnlijk de achterste die gaan, dat zijn 2 naald lagers met ingesloten vet ????

Als dat vet eruit is dan gaat het snel. 

Link to comment
Share on other sites

PLOF.......

 

Vandaag de supercharger olie vervangen. Mijn vermoeden is dat het al een keer gedaan was te zien aan de sporen op de plug.

 

Olie was wel donker en stonk heel erg.

 

En toen nam het een hele andere wending. Na de proefrit bij stationair op de parkeerplaats......rook onder de kap[emoji85]

 

Een slang geklapt, dat wil zeggen een puist op de slang die geploft was 1 van de 2 precies bij de temperatuurmeter sensor.

 

Heb de slang gelukkig nog kunnen inkorten. En gelukkig nu gebeurt ipv op vakantie. Had ook wel gelukt maar toch..

 

Wel weer wat anders aan het licht gekomen, een hoop drap in het koel systeem. Dat wordt dus spoelen met forté.

 

Ik zal er wel een bus in gooien en dan naar Zeeland rijden kan Raymond de slang vervangen en nog een aantal andere zaken doen zoals flushen, remolie, koelvloeistof en wat er nog meer tevoorschijn komt doen..... Nu net terug van een lange proefrit... Alles is weer goed... maar dus nog ruimte voor verbetering.

 

The end.

 

 

 

47c547afdafab097f1e6f5d1b6c3bfd2.jpgf4a464eadb9fa4c532601f8220af8076.jpg5902d51b97a2c80d6be0bd7a84552623.jpgc115cd9438041e08ff6e65746b9d9c0e.jpg5a0ff26a310d53c6d977b284796a72d2.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn One Max met Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Balen van die slang. Maar idd beter tijdens/na een proefrit dan als je 'echt' onderweg bent. En die olieflesjes laten een goed verschil zien ja. Toch wel nuttige behandeling dus. Vraagje: jij hebt die Caldoofy pijp erop zitten zie ik. Doe je dat alleen voor het geluid of heeft het nog andere voordelen?

Link to comment
Share on other sites

Op 4/14/2019 om 5:00 PM, LeapingXJR zei:

Ik wist het ook niet, Ik zit en lees ook veel op het Amerikaanse forum daar heb je een forumlid "Cambo" Moderator en X350 XJR goeroe.

De XJR heeft er nu bijna 200K op zitten. Kwaad kan het in ieder geval niet. Het is wel fijn dat ik bijna alle reparaties zelf kan doen.

 

Mochten de supercharger lagers het ooit nog eens begeven, dan zal ik de revisie ook zelf doen dan gaat er gelijk een andere pulley op voor meer vermogen 6%.

 

Dus deze valt onder het "preventief"????

 

 

Ik lees trouwens nu pas deze reactie van je. Ik kijk zelf vaak op het Engelse forum. Daar lees ik dat ze de elektrische koelwaterpomp van de intercooler vervangen om de temperatuur te verlagen. Mocht je die pulley  vervangen dan lijkt me dat ook een nuttige upgrade. Schijnt dat die compressor het wel warm krijgt van een andere pulley set..

Link to comment
Share on other sites

Balen van die slang. Maar idd beter tijdens/na een proefrit dan als je 'echt' onderweg bent. En die olieflesjes laten een goed verschil zien ja. Toch wel nuttige behandeling dus. Vraagje: jij hebt die Caldoofy pijp erop zitten zie ik. Doe je dat alleen voor het geluid of heeft het nog andere voordelen?
Die caldoofy pijp is +12 pk met een vooraf dyno en een after. Objectief door Amerikaanse forum leden getest dus niet door de verkoper zelf. Het werkt ook alleen met de supercharger versies. Dit komt de balance kamers in de originele pijp, die geven geen optimale flow. En voor het geluid natuurlijk[emoji16]

Verstuurd vanaf mijn One Max met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

8 uren geleden, Brouwer zei:

Zo, dat is een serieuze stijging door alleen maar een andere inlaatpijp. Mooi!

Die amerikanen houden niet van zomaar wat roepen als het om PK´s gaat....en zeker niet als ze er geld voor betaald hebben. Dyno runs zijn vrij normaal daar. Een paar linkjes

https://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj6-xj8-xjr-x350-x358-28/stage-1-air-intake-tubes-now-available-83959/

https://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj6-xj8-xjr-x350-x358-28/quest-450-horsepower-168474/ 

Link to comment
Share on other sites

Mooie mod hoor! Als ik zo de specs zie van jouw auto dan zouden mijn handen jeuken om ook die pouley mod te doen. Heerlijk zo'n XJR. Mijn Super wil ik juist zo geruisloos mogelijk hebben. Moet op koppel draaien en in alle rust iedereen het snot voor de ogen rijden.

 

Blijft een raar iets, bijna dezelfde auto en toch anders. Ook uiterlijk. Op een XJR vind ik bijvoorbeeld 20 inch wielen heel mooi, op de Super vind ik 18 inch met balonbanden weer mooier.  Mijn persoonlijke mening natuurlijk ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad..... en die verschillen moeten er ook zijn tussen de Super en de XJR dat is waar je de bolide op kiest...Toch?. En de poulie zou ik ook pas gaan doen bij een revisie van de supercharger. Ik ga de charger echt niet sneller laten draaien met een 6 of 10 % upgrade als deze al 2 ton heeft gedraaid. BTW ik vindt de XJR lekkerder rijden op 19" hoor????

Link to comment
Share on other sites

Op 4/20/2019 om 4:51 PM, Brouwer zei:

Daar lees ik dat ze de elektrische koelwaterpomp van de intercooler vervangen om de temperatuur te verlagen. Mocht je die pulley  vervangen dan lijkt me dat ook een nuttige upgrade. Schijnt dat die compressor het wel warm krijgt van een andere pulley set..

Ik weet nu ook waarom die slangen puisten krijgen en klappen op een gegeven moment. En het gebeurde ook op zo´n moment......

Warme motor, contact aan, motor uit.

 

En het is ook een soort ringleiding:

Thermostaathuis uit naar de EGR, naar supercharger, naar de auxiliary pomp, naar EGR terug naar Thermostaathuis.

 

De auxiliary pomp draait met contact aan maar de waterpomp van de wagen niet, dus de circulatie wil de auxiliary pomp doen met als restrictie de normale waterpomp die stil staat en bouwt zo de druk op.

 

Dus Supercharger fans..........Contact aan zonder lopende motor op bedrijfstemperatuur is geen goede combi voor de wat oudere slangen die aangesloten zitten op de auxiliary pomp systeem.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, goed om te weten. Niet meer doen dus. Kan je trouwens zien of die slang oud aan het worden is? Waar zitten die 'puisten'? Ik heb er nog nooit naar gekeken, maar wil het ook niet meemaken...

 

Ps: zou je er ergens een overdruk ventiel in kunnen plaatsen om dit te voorkomen?

Link to comment
Share on other sites

Bij deze puist was het precies bij de aansluitnippel op het thermostaathuis daarom kon ik de slang nog inkorten. Ik dacht eerst dat het een doorgeslagen temperatuurmeter sensor was deze zitten precies naast elkaar op het huis. Ik denk ook dat ze bijna altijd ontstaan bij de nippels verder zag de slang er nog goed uit, dus alleen het uiteinde. Ik zal wel een fototje schieten.

 

Overdrukventiel is niet nodig denk ik, de accessoire stand  van het contact kan wel maar de ignition stand zonder lopende motor is de boosdoener.

Ik kwam er eigenlijk achter toen ik ging ontluchten en de ontluchtingsnippels open had en het contact aan deed...........het spoot alle kanten op.en met veel kracht.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...