Jump to content

na lange tijd: jaguar series 3 4.2

JagS3 4.2
 Share

Recommended Posts

Er zit nog een stationair stelschroef bij de gasklep, hiermee heb ik hem mooi op 850 rpm kunnen afstellen, de motor blijft nu ook supermooi lopen.

MAAR:

de automaat wil nu niet meer in de D, de R doet ie perfect, maar hij pakt niet als het ware, enig idee wat dit kan zijn?

Ik bedoel de remband, ik verwacht dat deze teveel ruimte heeft gekregen

maar als ik het zo lees dan verwacht ik eerder inwendige lekkage of de hoofdschakelklep.

dat wordt toch autoambulancewerk denk ik, hij is namelijk tijdens de rit stuk gegaan.

ging steeds haperiger schakelen en uiteindelijk 'pakte' de D, 1 en 2, niet meer.

het blijft wel lekker aan de gang zo.

maar desalniettemin komt dit ook weer goed.

1 uur geleden, JagS3 4.2 zei:

Ik bedoel de remband, ik verwacht dat deze teveel ruimte heeft gekregen

maar als ik het zo lees dan verwacht ik eerder inwendige lekkage of de hoofdschakelklep.

dat wordt toch autoambulancewerk denk ik, hij is namelijk tijdens de rit stuk gegaan.

ging steeds haperiger schakelen en uiteindelijk 'pakte' de D, 1 en 2, niet meer.

het blijft wel lekker aan de gang zo.

maar desalniettemin komt dit ook weer goed.

Begrijp ik goed dat na het naar beneden bijstellen van  het stationaire toerental er ineens geen beweging meer in zit ? Dat is dan wel heel toevallig !

Kun je inmiddels wel starten in 12D of R ?  In dat geval de selector kabel verdenken.

het toerental heeft er niets mee te maken, mijn vader heeft er een stuk mee gereden met waarschijnlijk een te laag oliepeil in de versnellingsbak.

dat zou kunnen betekenen dat de inwendige oliekeerringen verbrand zijn zodat de versnellingsbak inwendig ''lek'' is, dan is er geen drukopbouw meer in het kleppenstelsel.

zodra hij erachter kwam dat de keuzehendel nog wel naar D ging, maar er geen beweging meer in de auto kwam, heeft hij 2 en 1 geselecteerd, echter gaf dit ook geen soelaas.

nu heb ik in het document wat hierboven gestuurd is (waarvoor vele dank) zitten spitten, en het lijkt erop dat de governor valve is gaan haperen en uiteindelijk of stuk gegaan is of is gaan vastzitten. Nu hebben we het geluk dat we een donor hebben gekocht waarvan de versnellingsbak naar alle waarschijnlijkheid nog goed van is, dus in het slechtste geval kunnen we deze gewoon omwisselen, echter zou ik liever de huidige automaatbak repareren, gezien deze erg soepel en fijn schakelde zonder bijgeluiden.

weet iemand waar de governor valve zit bij een borgwarner 66 (aan de kant vd motor of differentieel??)

15 uren geleden, JagS3 4.2 zei:

weet iemand waar de governor valve zit bij een borgwarner 66 (aan de kant vd motor of differentieel??)

Aan de kant van de cardanas. #82 Op bijgaande foto is de governor valve, #84 is de koppeling van bak naar cardan.

Image 1.jpg

Heren, gisteren aan de automaat beziggeweest, staartstuk en Carter gedemonteerd en erachter gekomen dat de governor valve erg vervuild was, ok was de olie gitzwart en heb ik het idee dat er allemaal metaaldeeltjes onderin het Carter lagen van de automaat, ik verwacht dat deze einde Latijn is dus. 

Zoveelste tegenvaller in het verhaal, echter nu we de klep gereinigd hebben en de boel doorgeblazen met perslucht is er toch veel vuil uit de kleppen en leidingen gekomen, ik hoop dus met een goede reiniging en verse olie en een schoon filter dat deze het toch weer gaat doen. Onderdelen zijn besteld, even afwachten dus nog. 

Ik houd jullie op de hoogte! 

Groeten! 

gisterenavond de automaat weer dichtgebouwd,

echter hij blijft hetzelfde doen, namelijk P, R, N werken nog, D, 1, 2 niet meer.

we hebben alles uitgevoerd wat er in de automaatmanual staat op het vervangen van de shaftseals na.

we hebben dus besloten om de motor en versnellingsbak uit te bouwen en de  motor meteen voorzien van nieuwe pakkingen en keerringen.

de automaat daarentegen gaan we volledig demonteren en voorzien van nieuwe shaft seals etc.

Ik kom vanaf donderdag met foto's, dan wordt het voor ons allen wat interessanter om dit draadje te volgen.

groet!

• 4 weeks later...