Jump to content
JagS3 4.2

na lange tijd: jaguar series 3 4.2

Recommended Posts

JagS3 4.2    12

beste medeforummers,

 

na een hele tijd ben ik weer in het bezit van een Jaguar series 3. 4.2 6 in lijn uit 1984

mijn jaguarvolgorde is zoiets geweest:

 

jaguar series 3 4.2 1985 RHD

Daimler double six 1986 LHD

Daimler double six 1986 LHD (Donor)

Jaguar x300 XJR 1996

Jaguar x300 3.2

Jaguar Series 3 4.2 6 in lijn LHD (nu)

 

ik ben er echt blij mee, de auto lijkt hard op alle cruciale onderdelen, maar heeft al 4 jaar geen apk meer.

alleen de schalen rondom de tanks en tussenpaneel bij de uitlaten moet vervangen worden,

hier wil ik binnenkort aan beginnen. hij heeft ooit schade gehad aan de la wielrand, hier moet dus ook nog een nieuwe in.

het interieur moet een keer flink opgefrist worden, (dashboard en middenconsole, als iemand dit nog in nette staat heeft dan hoor ik het graag.)

ook de hemel moet ik mettertijd een keer aanpakken, maar alles op zijn tijd. eerst eens al het chroom poetsen en de buitenkant een keer goed wassen.

 

foto's zoals ie nu is:

IMG_0189.jpg

IMG_0188.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    408

Gefeliciteerd met je "nieuwe" aanschaf, lijkt mij nette auto zoals jij deze omschrijft.

Mooie combi buitenkleur/interieur/pepperpots!

Dashboard kan wel een vernisje gebruiken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    335
41 minuten geleden, arie-jag zei:

Dashboard kan wel een vernisje gebruiken. ;)

 

En da's nogal een understatement ;-) ! Opknappen is trouwens een klusje wat je heel goed zelf kunt doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

weet ik, eerst maar eens de ''quick wins'' verzorgen. (daar bedoel ik de techniek mee)

dashboard schuur ik alle lak eraf en laat hem dan in 7 lagen blanke lak spuiten bij n kennis van met n autospuiterij.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    335
59 minuten geleden, JagS3 4.2 zei:

dashboard schuur ik alle lak eraf en laat hem dan in 7 lagen blanke lak spuiten bij n kennis van met n autospuiterij.

 

Ik zou het niet schuren. Heb het zelf gedaan met een verfföhn en een niet al te scherp plamuurmes. Zolang je een beetje voorzichtig te werk gaat lukt dat prima!

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

ah oke, tnx voor de tip.

 

het plaatwerk is besteld,

donderdagavond gaat ie op de brug ter inspectie en apk-voorkeuring :)

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    719

Gefeliciteerd met je Series3 XJ.

Ziet er uit als een mooie basis, om zonder al teveel gekkigheid weer in oude luister te herstellen.👍🇬🇧

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

toch even een tegenvaller gehad.

 

Teveel speling op de achterwiellagers en een gebroken veer rv

verder:

 

- Middenconsole vastgezet,

- Gewassen en gepoetst (2x)

- Interieur opgeruimd en schoongemaakt.

- Lampje van de automaatselectie gerepareerd.

- Verlichting aan de voorzijde van de auto doorgesoldeerd en

weer netjes met krimpkous hersteld.

- Voor frontspoiler gerepareerd.

- Lekkage van motorolie bij slangen tussen oliefilter en koeler (=besteld)

 

to do:

- plaatwerk (schuiven we nog even door), maar is al binnen.

- RAW schakelaar repareren, deze is nog gammel.

- Remmen opfrissen (revisieset + nieuwe zuigers in de klauwen).

- Schijven en blokken.

- Dashboard blanke lak afhalen en opnieuw lakken.

- Middenconsole opnieuw fineren en lakken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

van de week een tegenvaller gehad, backfire door de luchtmassameter, deze is nu krom, ontsteking nagelopen en waarschijnlijk is dit gekomen door een slechte verdeelkap-rotor. deze dus maar even nieuw besteld.

 

maar door de backfire is de L-klep kromgegaan, heeft iemand nog een redelijke/goede lmm liggen voor een 4.2 series 3 uit 1984?

 

gr wouter

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    33
4 uren geleden, JagS3 4.2 zei:

van de week een tegenvaller gehad, backfire door de luchtmassameter, deze is nu krom, ontsteking nagelopen en waarschijnlijk is dit gekomen door een slechte verdeelkap-rotor. deze dus maar even nieuw besteld.

 

maar door de backfire is de L-klep kromgegaan, heeft iemand nog een redelijke/goede lmm liggen voor een 4.2 series 3 uit 1984?

 

gr wouter

 

Is dit kromme deel niet weer recht te maken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12
42 minuten geleden, john37 zei:

 

Is dit kromme deel niet weer recht te maken ?

 

dat ga ik natuurlijk nog wel even proberen, maar daarvoor moet ik m even openmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

Nog een tegenvaller, de auto blijft nu helemaal niet meer lopen, constant backfire, ondanks dat de lpg ingeschakeld was en de benzine uit, echter de bougies waren nat, cilinders 1, 2 en 3. Wat erop lijkt dat de benzine injectoren dusdanig vervuild zijn dat ze open blijven hangen. Ik zal deze week dus even de benzine volledig afsluiten en op lpg zetten, even kijken wat er dan gebeurd, ik houd jullie op de hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    114

Hoi, mooie auto hoor en succes met de werkzaamheden. 

 

Tja, een Series 3..

Ik heb er zelf ook een en wel uit 1979, 30 juni wel te verstaan. De eerste in de serie. Het grappige is dat deze is gefabriceerd op 3 april 1979, dus nog voor de officiële introductie,  maar dit terzijde.

 

Ik heb deze nu net 9 jaar, gekocht in een rijdende staat maar met werk te doen. Hetgeen een eerlijk verhaal was. Inmiddels al ruim twee keer de aanschaf prijs er aan uitgegeven terwijl ik zelf toch ook een hoop heb gedaan.  Het resultaat is nu dat het een veilige en betrouwbare auto geworden is die ik ook niet meer weg doe.

 

Maar goed,  hoe is het op dit moment met jouw Series  3 ? Die bakfires zijn niet echt lollig natuurlijk. Heb je alles al vanaf de basis nagekeken  ? Let op: Bij jouw 4.2 motor zit cilinder 1 bij de versnellingsbak, dus niet bij de radiator  !

Maar dat wist je waarschijnlijk al.

 

Succes in ieder geval.

 

Wilfred 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

op lpg lijkt de auto niet te blijven lopen,

ik ben bang dat er gewoon geen gas meer in de tank zit,

dus nu op de kar en even langs het lpg station.

 

loopt een series 3 zonder luchtmassameter gewoon stationair op benzine?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    114

Hoi, nee dat gaat niet lukken..

 

Een luchtmassa meter meet de massa van de lucht welke aangezogen wordt voor de verbranding (daarom heet tie ook zo !)

Dus zonder deze luchtmassa meter "denkt" de auto dat er geen lucht aangezogen wordt en zal de aansturing van de injectoren enz niet kloppen en de motor niet gaan lopen.

 

Er kan van alles aan de hand zijn hier, ik zou eerst uitzoeken wat er in ieder geval goed is, zo kom je dichter bij de oplossing.

 

Succes,

 

Wilfred

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

dat weet ik, maar normaalgesproken zit er nog een stationairschakelaar, welke de auto dus stationair laat lopen, maar dat is bij een series 3 dus niet zo?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    719
Op 5/6/2019 om 5:04 PM, JagS3 4.2 zei:

dat weet ik, maar normaalgesproken zit er nog een stationairschakelaar, welke de auto dus stationair laat lopen, maar dat is bij een series 3 dus niet zo?

 

 

Deze zit volgens mij op/aan de LMM, aangezien hierop ook de stationair stelschroef zit waarmee je de motor iets hoger of lager stationair af kunt stellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    33

Af fabriek stonden de LMM's in de juiste stationair stand.

Sommige auto's hebben een speciale "in stationair schakelaar", maar bij Jaguar series 3 EFI weet  de ECU dat de auto stationair loopt als de LMM een bepaalde spanning aan de ECU geeft, Als de vaantjes naar de vaantjes zijn klopt dit wellicht niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

ah kijk, daar kan ik wat mee, opzoek naar een nieuwe lmm dus, hij zou dan in principe wel op lpg moeten starten toch?

 

gr wouter

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    33
51 minuten geleden, JagS3 4.2 zei:

ah kijk, daar kan ik wat mee, opzoek naar een nieuwe lmm dus, hij zou dan in principe wel op lpg moeten starten toch?

 

gr wouter

Tenzij er een lucht lek is wel ja, maar zoals Wilfred al aan heeft gegeven.  Oorzaak zoeken en wegnemen is het devies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    719

Zou persoonlijk eerst de motor goed laten lopen op Benzine.

Pas daarna aan de gasinstallatie beginnen. ( of die er gewoon uit halen)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    12

gasinstallatie is perfect in orde, echter door het leegrijden van de tank, is het mengsel te arm geworden en is hij gaan backfiren, dit in combinatie met de mindere verdeelkap en rotor

hebben ertoe geleid dat mijn luchtmassameter nu naar de haaien is. ik ben nu dus op zoek naar een andere luchtmassameter.

 

de rest van de motor/sensoren is echt in orde, evenals de compressie, bougies, bougiekabels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...