Jump to content
Nik_be

Advies voor een X350, XJR of niet?

Recommended Posts

Nik_be    1

Hoi allen,

 

even voorstellen, ik ben Nik, Belg en recent in Amsterdam gaan wonen. 😃

Als zelfstandige heb ik enkele jaren kunnen genieten van de Belgische bedrijfswagen politiek en fiscaliteit, en Nederland komt op dat vlak net zo hard aan (BPM en bijtelling 😱). Om toch nog iets leuks te kunnen blijven rijden zonder mezelf blauw te betalen aan bijtelling, leek de Nederlandse youngtimer regeling mij de ideale optie. Wilde altijd al een XJ , dus dit is het ideale moment om een X350 aan te schaffen van 2003/2004.

Volgens de Top Gear slogan "more is always better", dacht ik uiteraard meteen aan een XJR, maar heb het gevoel dat de geschiedenis hiervan vaak wat minder zuiver is, en daarmee dus een groter risico op achterstallig onderhoud. Klopt mijn gevoel hierin? 

Wat ik namelijk het belangrijkste vind, is betrouwbaarheid. Dat de aanschafprijs en onderhoud mogelijk wat duurder is bij een XJR, is perfect acceptabel. Maar wil echt situaties vermijden dat de auto het laat afweten op momenten dat je'm nodig hebt... 

 

Heb in het verleden al meerdere wagens uit Duitsland (en ook eentje uit Luxemburg) ingevoerd, dus sta ook open voor import eventueel (al lijkt invoeren in Nederland iets complexer dan België).

Iemand een goeie suggestie of advies voor een mooie XJR of gewone V8? Dingen waar ik extra op moet letten of vermijden?

 

Thanks!

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laan    735

Een xjr kan sneller, maar is geen garantie voor minder storingen. Er staat een gewone xj op de jf marktplaats. Die is als ik me niet vergis afkomstig van G&G en die zijn doorgaans gewoon goed omdat G&G een hogere norm hanteert voor afleveren dan de meeste. Kans op verrassingen is daardoor kleiner.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    703

Uhhhh... Amsterdam zei je? Weet dan dat je Jag in geen enkele parkeerplek of parkeergarage gaat passen. 

Daar zijn ze iets te lang voor. Tenzij dat toch niet boeit dan zou ik er gewoon voor gaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    184

Ten eerste welkom hier op het forum, hier een link die je kan helpen bij je zoek tocht :

 

https://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj6-xj8-xjr-x350-x358-28/what-look-out-x350-you-need-know-112913/

 

Ook hier geen garantie of wel of niet gebeurt wat er staat vermeld in het artikel of bij wat voor km stand.

 

1 ding wel zeker.... zoek een auto met een onderhoud history of het nu door een dealer, jaguar specialist of vak garage is gedaan.

 

Je kan beter een X350 met 275.000 op de teller met history hebben dan 1 met 100.000 en geen history.

 

Zoals Mark al aan gaf, er staat een volledig onderhouden X350 op de JF marktplaats die door 1 van de betere jaguar specialisten onderhouden is.

 

Mocht je toch zelf op zoek tocht gaan en een goede kandidaat gevonden hebt , vraag aan de verkoper of je een aankoopkeuring mag laten doen bij 1 van de Jaguar specialisten die hier sponsor zijn op het forum.

 

Succes met de zoektocht....  bedenk wel (en wat voor merk je ook gaat rijden) ........

 

Hoe minder je zelf kan doen aan de wagen, hoe duurder het wordt voor je als er wat mee is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rover827SI    117

Goedenavond Nik,

In eerste instantie welkom op het Forum. Gezien het bovenstaande heb ik hier verder niets meer aan te vullen. Neem de adviezen ter harte en ik wens je verder heel veel succes naar het zoek van je X350. Gr.

Aad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    164

Zij die kiezen voor de R behoren veelal tot de ‘sportieve rijders’. Zij die dat overtreffen maken van een XJ een afgetrapte auto. Bij de supertchargers is het dus wat meer opletten op de kenmerken die inzicht geven hoe met een XJ is omgegaan. Dat geldt natuurlijk altijd, evenals een aankoopkeuring en onderhoudshistorie. Bij de XJR mi nog net even iets meer Risico uit te sluiten.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fasett    164

Ik deel de slogan ‘more is always better’ overigens niet. Onlangs gereden in een mooie XJ V8 Supercharger. Daarna in de ‘gewone’. Van de Supercharger word ik zelf vrij onrustig. Het geluid van de turbo roept op je moet sneller accelereren, je moet harder rijden, ‘onrust’. Daar zal het de sportieve rijder mogelijk om te doen zijn, maar ‘glijders’ als ik zien daar niks ‘beters’ in.
Geniet van het limo gevoel, de ontspanning, de resonantie van een stille (V12) motor, de LWB wegligging. Dus minder ‘moeten’, minder geluid, minder haast, minder stress, minder gas, less is more. Heerlijk!

Ga dus vooral beide types rijden en beleef de R, of juist liever niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    359
11 uren geleden, Pizzaman zei:

Uhhhh... Amsterdam zei je? Weet dan dat je Jag in geen enkele parkeerplek of parkeergarage gaat passen. 

Daar zijn ze iets te lang voor. Tenzij dat toch niet boeit dan zou ik er gewoon voor gaan. 

Huhh?:blink:

Los van het vinden van een parkeerplaats is zelfs parkeren op de grachtengordel met de 308 geen probleem. Vaak genoeg met de Jag door Amsterdam gereden en er ook geparkeerd.

Parkeergarages is een ander verhaal. Geen enkele is geschikt vanwege z'n idioot grote draaicirkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nik_be    1

Bedankt voor de tips alvast allen. Ik had uiteraard degene op de jf marktplaats al gezien. Is niet echt mijn kleur moet ik bekennen (des goûts et des couleurs...). Maar snap wel dat dat een heel veilige had geweest.

 

Denk ook niet dat Amsterdam zo’n drama is om te parkeren, heb ruime parkeergarage en het doel van de auto is niet om in centrum te gaan rondhangen.

 

Moet dus dringend keertje zo’n XJR testrijden, kijken of ik er hebberig van word.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    185
1 uur geleden, Nik_be zei:

Moet dus dringend keertje zo’n XJR testrijden, kijken of ik er hebberig van word.

 

Geloof me, daarna wil je niet meer anders :angel:

Share this post


Link to post
Share on other sites
sweetspeed    66

Sluit me aan bij Fasset. Mijn ervaring beperkt zich tot de S-type maar daar ligt dezelfde motor in. Ik vond de gewone 4.2 achteraf een veel fijner blok dan hetzelfde blok met supercharger, ik heb beide uitvoeringen mogen bezitten. De gewone 4.2 heeft onderin net zoveel koppel. Het vermogen vd supercharger komt pas boven de 3000 echt los maar zoveel toeren maak je meestal niet eens. Verder zorgt die supercharger alleen maar voor veel meer verbruik. Bovendien zijn de R modellen een stuk duurder als het gaat om bepaalde slijtagedelen.

Wat de specialisten betreft; ook daar komen niet altijd de beste auto's vandaan. Die kritiek zul je hier niet vaak horen...maar ik spreek uit ervaring.

Een particulier die zijn Jag jarenlang heeft vertroeteld met aantoonbaar goed onderhoud is zeer zeker een goed alternatief en altijd goedkoper.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    185
1 uur geleden, sweetspeed zei:

De gewone 4.2 heeft onderin net zoveel koppel. Het vermogen vd supercharger komt pas boven de 3000 echt los maar zoveel toeren maak je meestal niet eens.

 

Dat zou zo zijn als een R een turbo zou hebben in plaats van een supercharger :wink:

Het voordeel van een supercharger is dat hij constant is en ook bij lage toeren druk levert doordat hij direct door de motor wordt aangedreven. Een turbo moet eerst wachten tot de motor een impuls geeft als het toerental toeneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sweetspeed    66

Sorry Eric maar de R levert zijn maximale koppel van 541nm echt pas bij 3500nm. Hij heeft geen turbogat, dat klopt, maar het maximale koppel komt echt vrij laat erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    184
23 uren geleden, Fasett zei:

Ik deel de slogan ‘more is always better’ overigens niet. Onlangs gereden in een mooie XJ V8 Supercharger. Daarna in de ‘gewone’. Van de Supercharger word ik zelf vrij onrustig. Het geluid van de turbo roept op je moet sneller accelereren, je moet harder rijden, ‘onrust’. 

Onrust wil ik het niet noemen bij mijzelf ..... maar meer onder de noemer " het nodigt uit"😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    185

Mee eens. Zeker wanneer je de bak niet in "S" zet kun je er ook relaxed mee cruisen, wat ik meestal doe zonder het gevoel opgejaagd te worden.

 

13 uren geleden, sweetspeed zei:

Sorry Eric maar de R levert zijn maximale koppel van 541nm echt pas bij 3500nm. Hij heeft geen turbogat, dat klopt, maar het maximale koppel komt echt vrij laat erin.

 

Uiteraard levert ook een supercharger het maximale koppel bij een hoger toerental. In tegenstelling tot een turbo levert een supercharger echter al direct meer koppel/vermogen vanaf lage toeren. Als je met "de gewone 4.2 heeft onderin net zoveel koppel" bedoelt bij stationair toerental dan geef ik je gelijk :wink:

 

Kan helaas geen koppel/vermogenscurve vinden van een V8 en V8 SC om het verschil objectief weer te geven.

Ben benieuwd of iemand ander dat heeft en hier kan plaatsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
sweetspeed    66

Met beide uitvoeringen kom je niks te kort haha. En als de R het deed was het een geweldige auto. Maar nogmaals, ik vond de gewone 4.2 ook echt een hele fijne auto. Als je die in de 'sport' uitvoering hebt, dus zonder al dat (nep)chroom vd Executive, dan staat er ook een heel serieuze auto die qua operationele kosten een stuk prettiger in de omgang is. Maar een R is en blijft natuurlijk de super-S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    185

Het lijkt er wellicht op dat ik als eigenaar een R wil verdedigen, maar dat is absoluut niet mijn bedoeling. Met beide uitvoeringen kom je inderdaad niets te kort :thumbup: , zelfs met een V6 niet (behalve dan het gebrek aan de mooie V8-roffel :wub: )!

 

Ik twijfelde tussen een V8 en een R en had een V8 gekocht als de verkoper zich aan gemaakte afspraken zou hebben gehouden :evil:. Dat was echter voordat ik een proefrit had gemaakt in een R en achteraf ben ik blij dat de koop van de V8 niet was doorgegaan, want na die proefrit wist ik zeker dat het een R moest worden. Wow! :DD

Zo zie je maar weer dat persoonlijke voorkeuren verschillen. Overigens heb ik nog weinig kosten gemaakt die R-gerelateerd zijn, dus verschil in operationele kosten valt in de praktijk wel mee is mijn ervaring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    185

Nee, en uiteraard is dat duurder bij een R. Net als bijvoorbeeld banden, die ik overigens wel heb vervangen.

Hoe vaak vervang je echter remblokken, laat staan schijven, en banden? Zeker wanneer de S geen kilometervreter is, maar een fun car naast een daily driver zoals in mijn geval.

 

Ik ontken niet dat er verschil is in operationele kosten. Tegenover dat verschil, dat per kilometer of jaar in de praktijk dus wel meevalt, staat meer plezier / kilometer en is het wat mij betreft dan ook niet doorslaggevend om wel/niet voor een R te kiezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    162

Ik heb zelf een 4.2 V8 en heb eens met de XJR Portfolio van Chris (Raymonds zoon) mogen rijden. Nou, daar werd ik best wel hebberig van, LOL. Maar in principe is de gewone 4.2 V8 ook snel genoeg. De R is wat heftiger, maar nog steeds erg comfortabel. En dat geluid, om man wat mooi!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    703
On 1/15/2019 at 1:35 PM, EricS-TR said:

(behalve dan het gebrek aan de mooie V8-roffel :wub: )!

Tenzij je iets aan de uitlaten doet hoor je daar vrij weinig van in een niet-R... sound of silence, behalve bij echt vet gas geven.

Overigens vind ik de V6 dan weer mooier klinken (waarom ze een 3.5 V8 geleverd hebben... liever een V6 met compressor).

Als je die plankt (handbak) krijg je echt een mooi geluid... maar ja, ieder het zijne. 

Gezien een 3 liter S-type in 7,5 sec op de 100 zit... en een X350 heel wat lichter is... jaja, keuzes!

Lijkt mij ook wel lol als ie nog zuiniger loopt (kom je met je enorme wagen... hahahah zuiniger dan 1 op 12).

 

On 1/14/2019 at 8:11 AM, wimb said:

Huhh?:blink:

Los van het vinden van een parkeerplaats is zelfs parkeren op de grachtengordel met de 308 geen probleem. Vaak genoeg met de Jag door Amsterdam gereden en er ook geparkeerd.

Parkeergarages is een ander verhaal. Geen enkele is geschikt vanwege z'n idioot grote draaicirkel.

Hij wilde een X350... een X308 is ongeveer net zoiets als een S-type. Enigszins 'te doen' (althans in Rotterdam). 

Ik mocht er een keer eentje lenen, de draaicirkel is idd fiks. De lengte valt mij mee en beter te overzien dan de S-type dat wel. 

Maar een X350 is well een stuk forser. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xag    365

Technisch zijn de 4.2 en XJR grotendeels gelijk behalve de motor, banden en remmen. En ik lees eigenlijk erg weinig over problemen met beide motoren, de problemen zijn veelal meer elektronisch en/of onderstel gerelateerd en dat is bij beide gelijk.

 

Als je er veel in gaat rijden is een 3.0 V6 ook een optie als het om het model gaat. Scheelt wel in brandstofverbruik. Voor zo’n grote auto is een XJ behoorlijk zuinig maar ook met 10 l/100 km is tanken toch een behoorlijke kostenpost als je veel rijdt. Voordeel is wel dat de wegenbelasting mee valt. Kijk wel even of het juiste gewicht op het kenteken staat, vreemd genoeg zit daar soms verschil in. Een gewone X350 4.2 weegt 1578 kg leeg.

 

Guus

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    184
13 minuten geleden, Xag zei:

Technisch zijn de 4.2 en XJR grotendeels gelijk behalve de motor, banden en remmen. En ik lees eigenlijk erg weinig over problemen met beide motoren, de problemen zijn veelal meer elektronisch en/of onderstel gerelateerd en dat is bij beide gelijk.

 

Een gewone X350 4.2 weegt 1578 kg leeg.

En bij de XJR heb je nog de "valley hose" Dat is de koel retour leiding die onder je inlaat spruitstuk ligt. Deze wil nog wel eens lek gaan maar niemand weet wanneer. Is een hoop sleutelwerk, ze noemen het ook wel de 15 dollar hose/ 1500 dollar job. Ik als sleutelaar heb deze op voorhand al nieuw thuis liggen.

 

BTW mijn XJR weegt 1628.... valt dus ook nog in dezelfde belasting groep

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xag    365

Kijk ook even of het een SWB of LWB is. Maakt wel uit voor parkeren en manoeuvreren, wielbasis 303 vs 312 cm. Ik schat in dat de meeste XJR modellen juist SWB zijn omdat de Super V8 een LWB is. De atmosferische V8 staat in beide varianten te koop.

 

Guus

Share this post


Link to post
Share on other sites
LeapingXJR    184
13 minuten geleden, Xag zei:

De atmosferische V8 staat in beide varianten te koop.

 

De supercharged ook.... de Super V8 is de LWB met compressor😉 je hebt de keuze voor de SWB of LWB.

 

XJR is altijd SWB

Edited by LeapingXJR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...