Ga naar inhoud
Markv70

Welke olie

Aanbevolen berichten

Markv70    12

Hoi

In het boekje of onlin staan 3 verschillende oliën

5w30

5w40

0w40

Welke gebruiken jullie? Rij zelf max 7000km/j

Jaguar S-type 3.0 V6 2001

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    279

Ik heb zelf geen S-type, maar conform de opgave van Jaguar zelf verdient één type olie de voorkeur, en wel die met onderstaande specs:

Afbeelding 3.jpg

en onderstaande viscositeit:

Afbeelding 2.jpg

Dan kom je bijvoorbeeld bij DEZE uit.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    674

Niet om het een of ander maar,

0W40 is in koude toestand wel dunner dan 5W40.

En zal dus meer olieverbruik geven bij koude start.

anderzijds,  aldus de gegevens die aangedragen worden is 5W30 preferred.

waarom dan niet die nemen?

is in warme toestand dunner dan de 5W30 en zal daardoor nog bijdragen aan een lager brandstofverbruik verbruik ook.

Maar goed, is een detail.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    279

Naast specificaties is de viscositeit ook van belang. 5W-30 Wordt door Jaguar aangemerkt als preferred. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je erin gooit, maar houdt dan in gedachten wat Michel hierboven aangeeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Markv70    12
Naast specificaties is de viscositeit ook van belang. 5W-30 Wordt door Jaguar aangemerkt als preferred. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je erin gooit, maar houdt dan in gedachten wat Michel hierboven aangeeft.
Ging er mij om wat er nu inzit en evt kan gaan vervangen.
De vorige eigenaar heeft 5w40 erin gedaan en dat moet ik dus bijvullen.
Als ik nieuwe olie ga vullen dan 5w30 stuk duurder maar wel beter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
LeapingXJR    118

0W40 hoeft hier in ons landje eigenlijk niet daar is ons klimaat te zacht voor.

5W30 voorkeur van fabrikant. zit je altijd goed.

5W40 Die zou ik zelf gebruiken omdat mijn wagen bijna 200.000 op de teller heeft voor afdichting en tegen olieverbruik.

En omdat ik wel redelijk op het gaspendaal hang. Hoe dunner de olie bij bedrijfstemperatuur hoe sneller je door de oliefilm laag breekt tussen de frictie delen.....dus overmatige slijtage optreed.

Maar met alle 3 visco´s  kan je niet verkeerd, voor de dealer is het natuurlijk ook een stuk makkelijker en praktischer om zo weinig mogelijke soorten olie op voorraad te hebben. 3 of 4 -210L vaten hoek is nog wel te overzien maar als je tapt vanuit tanks.........Hoop ruimte. 

Nogmaals aanbevolen/voorkeur (preferred) is niet moeten  of verplicht.              

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
LeapingXJR    118

Op 1/3/2019 om 9:32 AM, hansvh zei:

wel die met onderstaande specs:

Afbeelding 3.jpg

Nog een Note:

Wat Hans al aangaf, de specs van de olie vindt ik ...en is een stuk belangrijker, zoals API en de ACEA codering die de fabrikant voorschrijft.

Want je hebt natuurlijk van die grappenmakers die zeggen ik koop wel de Valvoline 5W30 van de Action dat is ook een vol syntheet A-merk voor 7 nogwat euro

Maar komt de codering/ specs- op die fles wel overeen met wat de fabrikant voorschrijft ??

Heeft allemaal te maken met de Dopes en toevoegingen die in de olie zitten zodat de specs ook nog na 15000KM voldoen zoals inkapselen van vuil, viscositeit en smeercapaciteit.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Markv70    12

Nog een Note:

Wat Hans al aangaf, de specs van de olie vindt ik ...en is een stuk belangrijker, zoals API en de ACEA codering die de fabrikant voorschrijft.
Want je hebt natuurlijk van die grappenmakers die zeggen ik koop wel de Valvoline 5W30 van de Action dat is ook een vol syntheet A-merk voor 7 nogwat euro

Maar komt de codering/ specs- op die fles wel overeen met wat de fabrikant voorschrijft ??
Heeft allemaal te maken met de Dopes en toevoegingen die in de olie zitten zodat de specs ook nog na 15000KM voldoen zoals inkapselen van vuil, viscositeit en smeercapaciteit.

Dat klopt zeker, zelf bij Audi gewerkt en weet wat voor shit er kan gebeuren als je klote olie erin gooit.
Ik vervang olie elk jaar zon 4000km dus oud worden zal ie niet worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen