Jump to content

Recommended Posts

johnny xj6    38

Omdat de jag toch gedwongen in de winterslaap staat wat tijd om wat karweitjes te doen.

1 twee rotte plekken ,dorpel en linker wielkast repareren.

2 zekeringkast vervangen

3 achterremmen nakijken, rechterkant blijft hangen.

4 y pijp uitlaat aanpassen. De uitlaat wordt daar behoorlijk geknepen.

20181222_122428_001.jpg

20181222_134344.thumb.jpg.7b9672989fd77f0e9821599fe1d3b4f3.jpg

20181222_134344.jpg

• Like 2

jaapvanthoff    372

Kou is emotie...

Begin december moest ik naar zuid Frankrijk.

Ben ik halverwege brandt de dynamo door. Frankrijk en Saab zijn geen vrienden.

Dus de auto naar NL laten brengen. dat duurt minstens 14 dagen,

De Serie 3 staat in het kwart tarief.

De X was er toen nog niet.

Dus de hele maand op de motor woon - werk, en net in die perioden zakte het kwik 's nachts onder de nul.

Das fris, emotioneel fris..

• Like 1

Stephan80    93

hoe herkenbaar. Ik rijdt ook al een aantal weken met de motor. In mijn geval vanwege gebrek aan waterdicht (vanaf onder) x308je. Nog ff met de s2 gereden, maar daarvan liep de aircopomp vast+pekel op de weg.

Ik moet zeggen dat ik niet zo'n last heb van de kou met mn uitrusting en daarnaast hebben we nog behoorlijk geluk met de temperaturen en gladheid.

johhnyxj6, Succes met de series fix

johnny xj6    38

Tja het leven kan zo mooi zijn.omdat mijn vriendin niet in mijn Chevrolet station durft te rijden rijden we vaak in een 10 jaar oud ka'tje. Niet echt mijn favoriete vervoermiddel maar wel droog. Blij als dadelijk maart is en de jag weer de weg op kan. In maart weer apk voor 2 jaartjes. Hopelijk gaat hij zonder problemen door de apk.

johnny xj6    38
35 minuten geleden, Mkickert zei:

Ziet er weer hard uit!

Was niet zo makkelijk. Is plaat over plaat daar. Beetje vreemde constructie. Maar kan er weer jaren tegen. Blijkt toch meer roest te hebben dan gedacht.

johnny xj6    38
11 minuten geleden, XJeej zei:

Ik heb nog een RVS(igge) voorpijp liggen. Is te koop mocht je er belang bij hebben. 

Bedoel je de Y pijp? Heb je een foto?

johnny xj6    38

Inmiddels begonnen aan de achteremmen. Links achter loopt aan. Plan was om deze alleen gangbaar te maken maar nu blijkt dat de rechterremklauw lekt bij de zuiger. Dus reviseren. Maar dan moet deze er wel uit. Nu heb ik hier ergens gelezen dat dat kon zonder de achtertrein eruit te halen. Tja ik heb het geprobeerd maar krijg de remklauw niet tussen de stangen uit.

Ik heb de remklauw los, remleiding  los, handrem kabel los. Wat ben ik vergeten?

Gijzzy    10

Laatst nog gedaan, dit is wat je nodig hebt:

1X AAU 3380         Remrevisie set achter (rubberen afdichtingen)

4X AAU 3377SS    Remzuiger achter (dit is de RVS uitvoering)

1X JLM 1513         Remblokken

en eventueel:

1X JLM 1514             Handrem blokken omdat je het toch los hebt liggen

1X CBC 1392             Remslang achter (ook als RVS leverbaar)

Maar ze verkopen ook complete 

AAU 3379* Links achter remklaauw

AAU 3378* Rechter remklaauw

Momenteel staan ze bij de aanbiedingen.

Dit is zonder de remschijven, want dan heb je nog wel wat meer werk.

• Klasse 1

johnny xj6    38

Dank je wel gijs. Mooi met artikenummer bedankt.ik vind het bij garret  een beetje verwarrend. Niet overal staat xj6 serie3 wel dan xj12 serie3.

Jag42    150

Ontdekte vandaag wat droogtescheurtjes in mijn voorbanden 245-45-18.

Volgens de codering (zie foto) lijken deze banden van 2012. Profiel is nog ruim 5mm maar wil toch maar op zoek gaan naar twee nieuwe voorbanden of twee minder dan 4-5 jaar oude voorbanden met 5mm of meer profiel. Mocht een van jullie nog banden hebben liggen die hieraan voldoen neem ik ze graag over. En voor het geval iemand nog ‘stalling of afragbanden zoekt voor ik ze weggooi.

F74B14D7-CE27-4EDC-AB93-FCEBD45606AC.png

johnny xj6    38
13 uren geleden, Jag42 zei:

Ontdekte vandaag wat droogtescheurtjes in mijn voorbanden 245-45-18.

Volgens de codering (zie foto) lijken deze banden van 2012. Profiel is nog ruim 5mm maar wil toch maar op zoek gaan naar twee nieuwe voorbanden of twee minder dan 4-5 jaar oude voorbanden met 5mm of meer profiel. Mocht een van jullie nog banden hebben liggen die hieraan voldoen neem ik ze graag over. En voor het geval iemand nog ‘stalling of afragbanden zoekt voor ik ze weggooi.

F74B14D7-CE27-4EDC-AB93-FCEBD45606AC.png

Misschien beter om een eigen topic te maken??

johnny xj6    38

de remklauwen zijn eraf. nu nog 1 remschijf vervangen.

revisie onderdelen zijn binnen. nu kan het schoonmaken en monteren beginnen.

20190128_111943.thumb.jpg.bdb321a84725072c646c6ee375b5aafb.jpg

johnny xj6    38

remklauwen zijn nu schoongemaakt en gereviseerd, viel eigenlijk niet tegen maar ik had het al eens eerder gedaan bij mijn fiat spider.

Toch blij met de ruime onderdelen voorziening bij sng Barratt, bij het demonteren van de handrem klauwen een veertje kwijtgeraakt. bij sng barratt gewoon op voorraad, ben er blij mee.

wat blijkt nu; ik dacht dat de linkerremklauw bleef hangen omdat daar een schavend geluid vandaan kwam. Maar bij het schoonmaken en vervangen van de rem blokjes van de handrem bleek dat van 1 handremklauw de remblokjes helemaal versleten waren. zodat een klauw ijzer op ijzer tegen de remschijf kwam.

Nu nog een remschijf vervangen en dan alles weer monteren.

• Like 1

XJeej    274

Waar heb je de remslang weg? Ik heb 3 stuks nodig maar kom steeds uit op €60 (wat ik te veel vind)

johnny xj6    38
1 uur geleden, XJeej zei:

Waar heb je de remslang weg? Ik heb 3 stuks nodig maar kom steeds uit op €60 (wat ik te veel vind)

ik heb gijs zijn raad opgevolgd, heb wel de rvs gepakt kost 23 euro.

ook al voor ongeveer 10 euro de standaard versie bij sng barratt

1X CBC 1392             Remslang achter (ook als RVS leverbaar)

johnny xj6    38

ik heb een kleine handleiding gemaakt voor mijzelf als ik in de toekomst nog een keer voor deze klus kom te staan.

Tja leeftijd mijn geheugen ook niet alles meer dus leek het me wel handig. misschien dat iemand het ook kan gebruiken.

Achterremklauw  verwijderen .

Allereerst verwijder de plaat (fig 8) onder het frame en remklauwen. Zorg dat je een bakje hebt waar je alle kleine onderdelen zoals boutjes e.d. opbergt zodat je ze niet kwijt raakt.

afbeelding.thumb.png.a02682e53ca0b5e4e780a6758340f0da.png

Ontspan de handremkabel door de splitpen (J104/75) te verwijderen of de stelbout los te draaien.

afbeelding.thumb.png.7a79273c3846984a7def25cfc530dcc5.png

Verwijder de handremkabel van de handremklauwen.

Maak de veer los van handrem arm (fig 25-2). Tik de borgplaat terug zodat je de bouten los kunt draaien van de handremklauw. (fig 25-3) draai de bouten los (fig 25-4).haal de bouten en het borgplaatje(fig 25A-9751) plus onderliggende plaatje (fig 25A-9750) eruit en leg dit in het bakje voor de losse onderdelen. Tik nu de handrem klauw los, kan soms een behoorlijke ‘tik’ nodig zijn.

afbeelding.thumb.png.57b809a7f940cca0d94e12c04e591081.pngafbeelding.thumb.png.ae59395bf9eca01591c52e9a9ce6e6bc.png

Nu kan de achterrem klauw los gemaakt worden.

Draai de nippel van de remleiding los (fig 24-2) verwijder de remblokken door de borgveertjes uit de pennen te trekken en trek de pennen (fig 24-3)eruit.

Verwijder nu de remblokken.

afbeelding.thumb.png.44cd27ac6fca48d5975a16b202079087.pngafbeelding.thumb.png.d45de9a37cb798cae4573de1e0461c23.png

Verwijder de ‘lockwire’ die bouten van de remklauw zekeren. Nu het moeilijke en waar je moeilijk bij kunt. Gebruik altijd een platte ringsleutel 16 bij het los draaien van de bevestiging bouten van de remklauw. Met een steeksleutel zal dit moeilijk gaan plus de kans dat je de bouten rond maakt is groot. Er is niet veel ruimte maar het is mij ook gelukt dus het is mogelijk.

Wanneer de bouten eindelijk helemaal los hebt gedraaid kun je de remklauwen over het achterframe tillen.

Achterremklauwen verwijderen.docx

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

afbeelding.png

• Like 4