Ga naar inhoud
paperboy62

Jaguar erkent softwarefout in elektrische I-Pace

Aanbevolen berichten

paperboy62    152

Jaguar erkent softwarefout in elektrische I-Pace

 

Bron RTL Nieuws 18-12-2018 17:00

image.thumb.png.a73a20532680be6f1b841c6e165a6f92.png

 

De eerste elektrische Jaguar wordt geplaagd door software-problemen. Bij een deel van de auto's gaan de schermen spontaan uit, terwijl de radio blijft doorspelen, zelfs als de auto op slot staat. Jaguar zegt deze week met een software-update te komen die de problemen moet oplossen.

Eigenaren van de Jaguar I-Pace meldden de afgelopen weken problemen met de schermen op de middenconsole van de nieuwe elektrische auto. Die schermen vallen soms helemaal uit, waarna systemen als navigatie, verwarming en media niet meer te gebruiken zijn. Het probleem is ook bekend bij Jaguar Land Rover Nederland, zegt woordvoerder Aldo van Troost tegen Bright. "De laatste software-update is de schuldige. Daar is een bug in meegekomen. Op dit moment wordt er gewerkt aan een oplossing, die deze week nog beschikbaar zou moeten zijn."

De dealers van de elektrische auto's hebben opdracht gekregen nieuwe auto's nog niet uit te leveren totdat de software-update geïnstalleerd kan worden. Huidige gebruikers van de I-Pace hebben soms een auto die wel kan rijden en laden, maar waarvan de verwarming en radio totdat de nieuwe update verschijnt, vastzitten in één stand.  

Wel op kenteken gezet

"Auto's worden wel geregistreerd en op kenteken gezet, maar nog niet aan de klant uitgeleverd", aldus Van Troost. Volledig elektrische auto's die voor 31 december op kenteken worden gezet genieten nog van de gunstige bijtellingsregeling waarbij het gehele aankoopbedrag onder de 4% bijtelling valt. In 2019 is alleen de eerste €60.000 onderdeel van die regeling.

Fabrikanten van elektrische auto's willen hierdoor zoveel mogelijk auto's op kenteken zetten voor het einde van dit jaar. 

De Jaguar I-Pace kwam in juli van dit jaar op de markt in Nederland. De sportieve SUV heeft een 90 kWu-accu, die goed is voor een actieradius van 400 kilometer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    343

Beter: voorlopig effe niet elektrisch rijden. 

Ben ooit 'ns meegereden op de achterbank van een Prius. Het accupack heeft een compleet eigen klimaatbeheersingssysteem. Bij die Prius blies de ventilator mijn benen behoorlijk warm.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    139

De auto is net op de markt en nu al problemen. Leuk dat Jaguar Mercedes en Audi voor was, maar wat heb je daaraan als je dit soort ellende krijgt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het risico van marketmaker zijn is dat je met deels experimentele zaken moet werken. Praat eens met eigenaren van een Leaf, Zoe of Tesla...

 

Afgezien van een paar electro fans krijg je een afschrikwekkend verhaal van problemen, storingen en teleurstellingen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×