Jump to content
Xjr1717

Led verlichting? ervaring iemand?

Recommended Posts

Xjr1717    0

Ik wil graag de verlichting verbeteren en dacht aan de bestaande lampen te vervangen door LED exemplaren.

Heeft iemand ervaring hiermee?

jaapvanthoff    171

Ik heb LED achter uit rij verlichting: op de plaats van het 21 W bolletje zit nu een LED met een lichtopbrengst vergelijkbaar met 55 W halogeen.

Ik woon aan een stik donkere dijk en alle extra licht is wenselijk.

Voor heb ik met zowel H4, H7 proeven gedaan, met matig resultaat. 

Xjr1717    0

Dank je. 

Ik wilde eigenlijk de hoofdverlichting voor en achter omwisselen voor led. 

Minder kans op storingen en directer en feller licht. 

Zit er trouwens een Canbus systeem in de xjr ? 

jaapvanthoff    171

Je kunt het CAN bus system foppen door een voorschakel weerstand te plaatsen. (pas op: wordt warm!)

Het systeem "ziet" het verbruik van bv 40 W+ en denkt alles is OK.

In mijn Saab 93 zaten LED achteruit rij lampen. Ook als ze niet nodig waren stuurde het computer systeem een puls uit of "ze nog daar waren"

Met als gevolg dat de 93 op een politie voertuig leek. Flits Flits  - wat niet de bedoeling was.

Of je er echt op vooruit gaat met LED: ik weet het niet.

Maar als je wat vind, ik wil het graag weten.

Als je echt veel koplamplicht wil moet je een nieuw Benz uit de hogere prijsklasse nemen of een Audi / BMW zoals mijn huur auto vorige maand. Led 2.0

Maar dat is voor velen onder ons geen optie. Of als erbij.

wilfredfoto    99

Hallo,

Een leuk onderwerp,  LED verlichting. 

Maar nooit in mijn oude antieke Series 3, dacht ik..

Althans,  niet aan de buitenkant.  Ik heb het wel toegepast voor de signaal verlichting,  met name het blauwe groot licht lampje zag ik overdag nooit. En ik maar denken dat de tegenliggers mij zo aardig vonden. 

Ik moet zeggen dat het resultaat heel fraai is, en voor 89 cent per lampje kun je niet sukkelen toch  ?

20190421_100832.thumb.jpg.b94f4336d5d805ad60c8fbd7b3fa01e0.jpg

20190421_100847.thumb.jpg.ec70e72bf247ac5a8555e450deaf2cc9.jpg

jaapvanthoff    171

Tsss nie te zien, dat blauwe pitje. Ik weet het.

Maar LED exterieur kan wel: in mijn S3 en diXie: LED achteruitrijlampjes en in het heldere glas van mijn richtingaanwijzer (X-type) zit een oranje lampje wat oranje knippert..(duhh) en wit licht als de achteruitrij versnelling is ingeschakeld: 'n zee van licht.

lampjes.jpg

hansvh    303
12 uren geleden, wilfredfoto zei:

Hallo,

Een leuk onderwerp,  LED verlichting. 

Maar nooit in mijn oude antieke Series 3, dacht ik..

Althans,  niet aan de buitenkant.  Ik heb het wel toegepast voor de signaal verlichting,  met name het blauwe groot licht lampje zag ik overdag nooit. En ik maar denken dat de tegenliggers mij zo aardig vonden. 

Ik moet zeggen dat het resultaat heel fraai is, en voor 89 cent per lampje kun je niet sukkelen toch  ?

Ziet er mooi uit, maar ik mis iets in je topic Wilfred ;-). Partnummer? Leverancier? :-)

wilfredfoto    99

ABC-led.nl

Het gaat hier om de T5 LED.

Ze zijn polariteits gevoelig,  dus even kijken wanneer in welke stand ze het doen ..

20190423_101849.thumb.jpg.d4e349a6537d51415a9c5208aec685b9.jpg

• Like 1

wilfredfoto    99

De andere lampjes ook maar vervangen...

Dit zijn LED schroefdraad lampjes met een E10 fitting, deze zijn in diverse uitvoeringen te vinden. Ik heb gekozen voor een wat warmere kleur om dicht bij een "normaal" lampje te blijven. De lichtopbrengst is in ieder geval veel beter nu.

20190429_213011.thumb.jpg.67f7f9d2bca05f0a8f2960a4443893a1.jpg

hansvh    303

Mooi! Wil ik ook 😉! Is het verwisselen te doen door alleen de bovenkant van het dash eraf te halen? De grote klokken kun je er wel zo uithalen, maar de kleine volgens mij niet. Enne, heb je overal dezelfde lampjes in gedaan? Ik zag nl in de partsmanual een stuk of wat verschillende voorbij komen....

wilfredfoto    99

Hoi,

De knipperlampjes zijn steeklampjes, de rest is E10 schroefdraad. 

Je kunt er van boven niet bij hoor, ik heb beide grote meters er uit gehaald, met wat geduld kun je zo bij de lampjes voor de kleine meters. Die kun je dus gewoon laten zitten.

De grote steeklampjes heb ik bij dezelfde leverancier als de kleinere besteld. De schroefdraad E10 lampjes ergens anders, zie screenshot. Maar er zullen vast meer bronnen zijn.

De grote steeklampjes zijn dus T10 LED !

Succes !

Screenshot_20190429-221613_Drive.thumb.jpg.1e8e846f598f20ea33aef50e1837caab.jpg